Sommige onderwerpen die in Kunst op Zondag aan de orde zijn geweest, blijken regelmatig in het nieuws terug te komen. Een greep uit het laatste nieuws.
Op zoek naar ‘kunst in het nieuws’ kijken we elke week of er noemenswaardige tentoonstellingen in musea zijn. Nu zijn er behalve de bekende kunstmusea ook veel andere musea die af en toe wat aan kunst doen. We schreven eerder over in opvallende architectuur gehuisveste musea en we hadden een gastbijdrage over natuurhistorische musea die kunst tentoonstellen.
Niet alleen de kunstmusea ook andere musea doen de gekste dingen om publiek te trekken. Ons oog viel op een merkwaardig samenvallen van kunst en kitsch (waarover we ook schreven in de trilogie over nepkunst). Op 28 augustus kunnen bezoekers hun schilderijen, beelden, vazen, uurwerken of sieraden laten taxeren door een veilingmeester. Een stuntje van de pr-afdeling van het Nationaal Baggermuseum?
In dat museum tref je geen kunst aan. Wel modellen van schepen en baggerinstallaties. Een combinatie die fraai verbeeld aan de oever van de Maas bij Keent (Oss) staat. De “Maasarm’ van Willem Claassen, van wie in juli nog werk te zien was in De Fabriek in Eindhoven. Misschien moet het Nationaal Baggermuseum eens wat kunstenaars aantrekken om publiek te trekken?
Willem Claassen – Maasarm, 2011.
In de trilogie over nepkunst kwam ook de kunstroof voor die eerder dit jaar in museum Bommel van Dam plaatsvond. De grootste kunstliefhebbers zijn criminele kunstliefhebbers, schreven we vorig jaar hier.
Deze week maakte politie bekend dat de gestolen werken terug zijn. Waaronder deze exemplaren.
Dieren zijn altijd in het nieuws. Zeker als kunstenaars gebruik maken van levende of dood en opgezet beestenspul. Zulke kunst kan altijd op enige ophef rekenen, in tegenstelling tot de kunst- en natuurhistorische collectie van Artis. De verzameling is uitgebreid met tekeningen van Henri Verstijnen en Peter Vos en een partij opgezette vogels. “Bijzonder is dat die niet statisch, maar in actie zijn opgezet”, meldt het persbericht.
Voor een dierentuin mag dat bijzonder heten omdat de aanwezig levende vogels meestal wat zitten te suffen op een stokje. Nee, neem dan het werk van Christiaan Zwanikken. Schedels, skeletten, opgezette dieren worden met computergestuurde mechaniek in beweging gezet.
Exoskeletal MK1
[kliktv nr=1]
The Good, The Bad & The Ugly
[kliktv nr=3]
Werk van Zwanniken zal van 16 november tot 30 maart 2014 te zien zijn in Museum Het Valkhof te Nijmegen.
In het Rijksmuseum Twente is tot 29 september ‘A Hunt for High Tech’ van Bart Hess te zien. “De natuur met haar structuren, texturen, innerlijke logica en esthetiek is een belangrijke inspiratiebron voor Hess. Daarom duiken overal in de tentoonstelling opgezette dieren op en dierschilderijen uit de collectie van het museum”, aldus het persbericht. Terwijl de kunstenaar zelf geen echt dierlijk materiaal gebruikt, maar nepbont en ander artificieel materiaal.
[kliktv nr=4]
Vorig jaar schreven we over reclameborden. Over poëzie op billboards van Robert Montgomery en over vervallen reclameborden waar ooit verkiezingsposters hingen, gefotografeerd door Luis Sezões. Kunst op reclameborden is ook een terugkerend item in het nieuws. In Groot-Brittannië zijn de komende weken op duizenden reclameborden kunstwerken te zien, die door het publiek zijn gekozen. Een initiatief van Art Everywhere.
Vanaf 6 september wordt op het Art Moves Festival 2013 in het Poolse Toruń werk van tien kunstenaars uit verschillende landen op billboards tentoongesteld. Hoe spectaculair dat allemaal ook moge zijn, het zijn toch niet meer dan reproducties op een groot plat vlak. Terwijl er met billboards zoveel meer is te doen.
De Tsjechische kunstenaars Vojtěch Fröhlich, Ondřej Mladý, Jan Šimánek en Vladimír Turner zagen de speelse mogelijkheden en maakten van een reuze billboard een draaimolen. In dit filmpje hun werkwijze en hier een impressie.
[kliktv nr=2]
De architect Didier Faustino ziet even speelse mogelijkheden.
Didier Faustino / Mesarchitecture – Double Happiness, 2009.
Ander nieuws. Het plaatsen van afbeeldingen bij Kunst op Zondag is vaak erg lastig wegens copyrightrestricties. Het Getty Museum in Los Angeles doet er niet langer moeilijk over. Het museum heeft een Open Content portal geopend en nu zijn 4600 werken van onder andere Rembrandt Van Rijn, Claude Monet en Leonardo Da Vinci rechtenvrij te gebruiken.
Geen wereldschokkend nieuws want het gaat allemaal om werk waar helemaal geen rechten op zitten van de makers of hun nabestaanden. Hopelijk volgen alle andere musea het voorbeeld.
Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program – Lodovico Carracci St. Sebastian Thrown into the Cloaca Maxima, 1612.
Tot slot: een deel van de redactie zit op het Lowlands Festival. Museum de Fundatie (Zwolle) zet er elke jaar grote kunstwerken neer. Dit jaar is de Triomfboog van Yasser Bakkelmans aan het festival toegevoegd.
Yasser Ballemans – Triumph Arch, 2013.
Hopelijk is er volgende jaren genoeg ruimte op het festivalterrein om er nog wat kunstwerken aan toe te voegen.
Reacties (4)
En zoals iedere keer weer veel verrassingen.
Redelijk off topic, of toch niet?
Bij de link van Peter Vos mis ik een aantal diertekeningen: verzameld in het “Beestenkwartet” met kaarten als de Sloddervos, de Mafkikker, de Schijtlijster, de Werkezel. de Luistervink, de Kloothommel, de Snotaap.
Worden nog steeds herdrukken van uitgegeven
@1: Ja, voor €9,90 her en der verkrijgbaar. Op kunstveiling.nl staat het Beestenkwartet met een openingsbod van 8 euro klaar. Daar zal dus niet veel bijkomen. Naar verluidt heeft het Beestenkwartet de Nederlandse taal verrijkt.
Update: van het in het artikel genoemde gestolen werk (uit museum Bommel van Dam) is het afgebeelde werk van Jan Schoonhoven door het veilinghuis Sotheby’s geveild. Het veilinghuis is hier zwaar in de fout gegaan.
@3: Waanzinnig ja, ik heb net het artikel in de NRC gelezen. Is het niet een truc om de verzekering op te lichten? Dat Sothebey’s verliest zo wel wat aan vertrouwen en geloofwaardigheid.