Naar mate geschiedenis voortschrijdt zijn er steeds minder mensen die bij ‘de muur’ onmiddellijk denken aan het Koude Oorlog beton en prikkeldraad dat Berlijn in Oost en West verdeelde. Daarentegen zijn er duistere krachten in de wereld bezig het fenomeen ‘de muur’ levend te houden, met een retoriek die in de Koude Oorlog niet had misstaan.
In Berlijn is ‘de muur’ afgebroken en restanten zijn een toeristische bezienswaardigheid. Vooral de East Side Gallery, een stuk muur dat na de val van ‘De Muur’ door kunstenaars van ruim honderd muurschilderingen werd voorzien. Waaronder deze:
Dmitri Vrubel – My God, Help Me to Survive This Deadly Love, 1990.
U zag de ‘broederskus’ van Leonid Brezjnev (staatshoofd van de voormalige Sovjet-Unie) en Erich Honecker (staatshoofd van de voormalige DDR). Staatshoofden schudden meestal handjes, maar er wordt wel degelijk ook gekust.
Of is dit een nepkus?
De kussende Trump is op de muur gezet door de Australische street art kunstenaar @lushsux, die ook verantwoordelijk is voor de Trump afgebeeld op de Israëlische West Bankmuur. De prent refereert aan Trumps bezoek aan de Klaagmuur in Jeruzalem.
De maker van het filmpje was in de veronderstelling dat de roemruchte Banksy de maker van de prent was. Banksy heeft wel het een en ander op die grensmuur staan.
Wall in Palestine – Banksy Street Graffiti Art.
Banksy – The Wall in Palestine.
Trumps ‘I’m going to build you a brother’ slaat natuurlijk op zijn plannen een muur te bouwen tussen de USA en Mexico. Nu staat er aan de Amerikaans-Mexicaanse grens al aardig wat muur.
Grens Mexico USA bij Campo, California.
Op de grensmuur tussen Arizona en het Mexicaanse Nogales maakten Alfred Quiróz, Guadalupe Serrano en de in 2008 overleden Alberto Morackis deze muurkunst.
Paseo de Humanidad (Parade of Humanity).
De Franse ‘guerrilla’ kunstenaar JR, bekend van zijn reusachtige ‘Inside Out’-foto’s en projecten als ‘Women are heroes’ en ‘Portrait of a generation’, installeerde een enorme foto van het Mexicaanse jongetje Kikito, die over de muur gluurt.
JR’s werk hing ook op de West Bankmuur. Hij fotografeerde Israëlis en Palestijnen die eenzelfde beroep hebben en hing ze ‘face to face’ op de muur en vroeg zich af waarom mensen met eenzelfde leven, bijna dezelfde taal, zo van elkaar gescheiden moeten blijven.
Het zal toch niet zo zijn dat alleen door een goddelijke vingerwijzing dit soort muren ‘come tumbling down’? Nee, de bouw van ‘de muur’ is mensenwerk, de sloop evenzo.
We sluiten af met nog een stukje muur van de East Side Gallery in Berlijn. De tekst is van Erich Fried, de vormgeving van Eliza Budzinski. In 1990 aangebracht.
Prettige zondag verder.
Reacties (17)
Niet onvermeld mag blijven het project “The Fence” van Jon Rose. Een muzikaal hoorspel langs de grenshekken en -muren van de wereld.
https://www.jonroseweb.com/f_projects_the_fence.html
Dit is de grensmuur tussen Libanon en Israël, gezien vanuit Libanon.
https://mainzerbeobachter.files.wordpress.com/2017/12/grens.jpg
Er is een kunstwerk van Ger van Elk, het heet: het muurtje. Het is een halve vierkante meter groot, is van gemetselde baksteen en hangt lomp boven een tafel om zodoende het contact, het zicht tussen de eventuele mensen aan die tafel te dwarsbomen. Zoiets. Geen idee wat Ger van Elk dacht. Maar het web geeft weer ‘ns geen afbeelding prijs.
“Dmitri Vrubel – My God, Help Me to Survive This Deadly Love”
Beetje jammer dat de titel van het kunstwerk hier vertaald wordt naar een vreemde taal. Als je dan niet de oorspronkelijke talen wilt gebruiken (het heeft een dubbele Russisch/Duitse naam), waarom vertaal je het dan toch niet meteen naar het Nederlands?
@1: Dank!
Jon Rose zelf aan het werk te zien en te horen met een fraai stukje prikkeldraadmuziek.
Het roemruchte Kronos Quartet heeft een uitvoering van zijn Music from 4 fences.
@3: Tja, soms vind je alleen wat als je de titel van het werk goed hebt. Helaas geen rechtenvrije afbeeldingen te vinden dus moeten we het met de linkjes doen. Ger van Elks ‘Hanging Wall’ (1968) hing in 1969 in de tentoonstelling ‘Op Losse Schroeven’ in het Stedelijk Museum Amsterdam. Later (1999) was het te zien in het Van Abbemuseum in de overzichtstentoonstelling ‘De horizon, een geestelijk verschiet’.
Kunstverzamelaar Francois Pinault kocht het muurtje en zodoende hing het in 2011 op de Biënnale in Venetië (hier van dichtbij).
@4: Je hebt enigszins een punt, maar het staat er nu in het Engels omdat de bron van de link het ook in die taal heeft.
@7: Die link is de Engelstalige Wikipedia (ik zet het in het Engels neer, omdat ik het in een Engelstalige encyclopedie heb opgezocht) en zelfs daar kun je ook de twee originele namen van het kunstwerk lezen, dus je hebt zelfs niet eens een beetje een punt. Wat dat betreft had je trouwens beter verwezen naar de Duitstalige Wikipedia, die ook een stuk meer informatie geeft.
@6: dank voor speurwerk.
Lezen is ook een kunst.
Excuses.
@7 Niet excuseren, gewoon even aanpassen! Dit is geen papieren krant.
@8 en @11: we hebben nog wat vacatures bij de redactie. Van reacteur naar redacteur, lijkt je dat geen mooie promotie?
@12 Waar kunnen mensen solliciteren? Sowieso mag Bismarck van mij wel eens een podium krijgen.
@13: Kijk op onze speciale blogger-aanmeldpagina.
@13: @14: polletje, afrekencultuur, om het spannend te maken ?
En zo kon het gebeuren dat de Zwitsers-IJslandse kunstenaar Christoph Büchel, de acht prototypes grensmuur van Trump, die al langs de Amerikaans/Mexicaanse grens staan, verklaarde/doopte tot historische land-art. https://www.borderwallprototypes.org/
@16: Kijk eens aan. Gaat Trump nu, dankzij Christoph Büchel, de geschiedenis in als een conceptueel kunstenaar?
De kunstenaar roept op een petitie te tekenen om de prototypes onder bescherming van de Antiquities Act of 1906 te krijgen. Twee problemen:
1. de website waar de petitie op wordt geregeld ligt tot eind van de maand stil wegens onderhoud;
2. Trump heeft het niet zo op die Antiquities Act of 1906. Hij heeft al 2 nationale natuurmonumenten (stukken land) ingekrompen. Trump schrapt nu een en ander want “This builds on previous executive actions that have cleared the way for job-creating pipelines, innovations in energy production, and reduced unnecessary burden on energy producers”.