Koel Qatar

NIEUWS - Op een strook van 200 meter, op een weg naar Qatar’s populairste toeristenoord, wordt ‘blauw asfalt’ getest. Metingen wijzen uit dat de temperaturen boven dat asfalt lager liggen dan boven gewoon asfalt.

I think it’s great that the government is open-minded about using technological innovation to deal with the challenges of living in the desert. The degree of cooling could have a real impact on our electricity consumption since air conditioning makes up almost 70% of household electricity usage

zegt Hossam Almeer, een wetenschapper van het Qatar Computing Research Institute (QCRI)in dit artikel bij Al-Jazeera.

De testen moeten uitwijzen of het in  de woestijnhitte mogelijk is enige verkoeling te creëren. En dat zit hem niet in de kleur, maar in het materiaal dat minder warmte absorbeert en vasthoudt. In Los Angeles test men zulk asfalt (en dat is grijs) in de hoop het zgn.hitte-eiland effect te kunnen tackelen.

Zowel In Qatar als in Los Angeles hoopt men ook dat het kan bijdragen aan minder intensief gebruik van airco’s die, zoals bekend, enorme energieslurpers zijn.

En jawel, zoals dat gaat bij innovaties, het ontbreekt ook bij dit nieuws niet aan het ‘elk-voordeel-heb-zijn-nadeel’ argument: Een onderzoek uit 2017 zou aangetoond hebben dat voor de fabricatie van dat speciale, verkoelende asfalt zoveel energie nodig is dat het niet opweegt tegen het voordeel van lager airco-gebruik. Misschien dat verkoelend asfalt in Nederland een paar strooiwagens zout scheelt.

Misschien zal Qatar dat een rotzorg zijn. Als het maar wat koeler is als er in 2022 gevoetbald moet worden.

  1. 1

    De truc zit hem erin dat het materiaal langzamer warmte absorbeert en weer afgeeft. Hierdoor is er minder schommeling in temperatuur tussen dag en nacht. ’s Nachts is het asfalt warmer dan gewoon asfalt, overdag koeler. Het zou dus vooral goed werken in streken die overdag heel heet zijn en ’s nachts heel koud. In gebieden met een gematigd klimaat? ‘Don’t hold your breath.’ Het mag hier dan ook wel warmer worden, overdag, maar ’s nachts wordt het echt niet kouder.

    Maar dat is theorie, natuurlijk. Wellicht werkt het hier ook gewoon.

    Deze wijsheid had men trouwens al honderduizenden jaren geleden in pacht. Toen woonde men gewoon in een hol–veel energiebesparender dan een airco op zonne-energie.

  2. 2

    En dat hol lag doorgaans ook in een gebied waar ook het zonder airco uit te houden is. Bovendien was de populatie toen nog zo beperkt, dat de holen voldoende in huisvesting konden voorzien.

    Wat drijft mensen toch naar zulke streken waar het niet uit te houden is? Daar zijn we niet voor! Stelletje dwazen. En dan ook nog willen foeballe.

  3. 3

    In Qatar doen ze het waarschijnlijk niet voor het milieu, 40 graden is sowieso alleen uit te houden met airco en of je boven je wolkenkrabber de die airco hiermee lager kan zetten is heel twijfelachtig. Wel slijt het asfalt een stuk minder hard en trekt de auto airco het wat makkelijker.

    Waarschijnlijk is het efficiënter om wat extra palmboompjes te planten als ik die kale beton en asfalt vlakte zie. Niet alleen daar, ook hier weten de meeste gemeentes alles wat groen in de stad is steeds voller te proppen met nog grotere gebouwen. Ook zou je die hitte van het asfalt te gebruiken voor energie, dan heb je 2 vliegen in 1 klap: http://www.cleantechconcepts.com/2017/11/harvesting-hot-pavement-heat-for-electricity/

  4. 4

    @3: “of je boven je wolkenkrabber de die airco hiermee lager kan zetten is heel twijfelachtig.”
    Nu staan de echte wolkenkrabbers eerder in de VAE dan in Qatar, maar het is absoluut geen vraag of je de airco lager kan zetten bovenin je wolkenkrabber. Bovenin de Burj Khalifa is de buitenlucht gewoon zes graden kouder dan bij de ingang. Men maakt daar zelfs gebruik van door de lucht bij de top te gebruiken voor de airco in het hele gebouw.

  5. 6

    @1: Albedo speelt eerder een rol. Gewoon asfalt is nogal donker (vers zelfs praktisch zwart) en absorbeert dus nogal wat straling. In het artikel over LA noemen ze al meteen de reflecterende kwaliteit van het (grijze) alternatieve asfalt. Je kunt het zelf ook eens proberen, door met een zwart-wit (breed)gestreept shirt een aantal minuten stil te gaan zitten in de zon en dan eens te voelen hoe warm de strepen aanvoelen.

    @2: De mens is afkomstig van nog naardere streken (niet alleen heet, maar ook nog erg luchtvochtig). Ik heb me laten vertellen dat een belangrijk deel van de menselijke evolutie van die omstandigheden gebruik maakte (door middels zweten beter af te koelen dan zijn prooidieren, waardoor het die kon uitputten).

  6. 7

    @5: Tijdens een hittegolf (ook voor Spaanse begrippen) heb ik het Alhambra bezocht en die middeleeuwse paleizen waren aangenaam koel. Maar zulke huisvesting is niet aan iedereen voorbehouden.

    @6: We trokken dan ook daar uit weg. Het beter kunnen afkoelen resulteert er wel in dat ik vandaag nog íets doe, in tegenstelling tot de kat die al de godganse dag in zijn vachtje ligt te ronken… ;)

  7. 8

    @7: “We” (dat wil zeggen onze zeer verre voorouders, maar post hoc ergo propter hoc) inderdaad, maar niet de gehele mensheid. Sterker nog, de genetica geeft een sterke indicatie dat de meesten er niet wegtrokken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren