‘Familie en vrienden typeren Tates als antiburgerlijk en anti-alles. Documenten, boeken, aantekeningen en tatoeages suggereren wel dat hij affiniteit had met rechts-radicale ideeën. Zo verdiepte Tates zich in de oude Noordse volkeren en in het runenschrift. Ook las hij werken van Nietzsche en Celine, maar ook heel andere dingen, aldus het rapport.’ (Bron: NOS)
Heel andere dingen. De Veronicagids? GeenStijl? Schold hij soms hele commentboxen vol? Nee. Karst had geen internet. Ik zie Karst weer zitten, net zoals ik hem kort na de aanslag zag. Voor zich uit starend. Leeg. Emotieloos.
Louis-Ferdinand Céline. In twaalf jaar geen boek meer van ingezien. Reis naar het Einde van de Nacht, Dood op Krediet: alsof de pagina’s besmeurd zijn met zure regen en zwarte modder. Zullen boekhandels vandaag bezoek kunnen verwachten van hen, de Karsten, telgen uit de marge? De Karsten die we niet kennen. Beleefd schrapen ze hun keel en vragen de boekhandelaar: ‘Hebt u misschien iets van Céline?’
Karst is niet de gedroomde moordenaar. Geen moslim. Geen jonge gamer. Geen activist. Geen perverseling die al jaren stiekem de lijken in zijn tuin verborg. Alle ingrediënten voor een zachtmoedige loner. Een Suzuki Swift, een baantje als vorkheftruckchauffeur, een nieuwbouwwoning in een dorp: niet bepaald de ingrediënten van een slasher. En dan is hij ook nog eens dood. Geen lynchpartij meer denkbaar, geen politieke partij die zijn bloed wil zien. Want we hebben het bloed al gezien.
Bijna elke school, straat of familie heeft zijn kansloze Karst. Iemand die achterdochtig de wereld om hem heen beziet. De blik van een Karst vernauwt en vernauwt, tot de gezichten om hem heen vervormen tot banale composities. De emoties die zijn familie en vrienden tonen worden afgestoten als waterstralen bij een statisch geladen ballon.
De Karsten van de wereld zijn afschuwelijk eenzaam. Zo eenzaam, dat er nooit statistiekgegevens over hen zullen worden uitgesproken. Ze vallen buiten elke categorie. Al zou de plopmicrofoon van ÉénVandaag op het plein om zijn mening smeken, dan zou Karst zachtjes zeggen dat hij niet zou weten wat of hij dacht van wel of geen verbreding van de snelweg. In zijn gedachte is er geen ruimte voor trivia als snelwegen. Er hangt slechts een donkergrijze nevel, dik als ijzervijzel.
Karst Tates had ‘rechts-radicale ideeën’. Maar noemde Prins Willem-Alexander zelf een racist (de grootste racist in de reconstructie, overigens, is Louis-Ferdinand Céline). Wij willen dit weten.
Wij, de buitenstaanders, de onwetenden, wij gissen. We reconstrueren de Karst met profielschetsen, met animaties, met gesprekken. We herschikken Karst tot mens. Wij willen oud-collega’s spreken, wij willen familie horen. Wij eisen de onderste steen boven. Maar die steen, die ligt op de bodem van een niet-bestaande put. Daar kan geen domme open brief, uitspraak in een talkshow of actualiteitenprogramma meer tegenop.
Een paar dingen weet ik wel. Zijn moeder moet ooit geroepen hebben: ‘Karst, kom je eten?’ En hij maakte een herfststukje op school. En moest uitleggen aan vriendjes op de camping dat je Huissen schreef met ui maar dat je het uitsprak als uu.
In Huissen steekt Rita Lentjes nog eens een Belinda Menthol op. Gaat de veegwagen over de markt. Zet de slager zijn bord met Reclame Heden Verse Worst Kilo Heel 3,99 buiten.
Jacques Tardi, illustratie bij Reis naar het Einde van de nacht van L.F. Céline (geïll. versie, in 1992 bij Van Oorschot verschenen)
Reacties (18)
Lees ik ook dat hij zo aardig was te toeteren dat-ie er aan kwam. Driemaal zelfs!
Zelfs toen ging niemand voor de eenzame opzij, omdat de koningin belangrijker was.
De meeste eenzamen sterven eenzaam. Zelfs hun dood kan even makkelijk enkele dagen, soms weken onopgemerkt blijven.
Hij was ook op dat weerzinwekkend moment eenzaam, juist omdat hij zo gewoon leek. Als je niet gewoon lijkt hebben ze je zo in de smiezen. Daar is het qua beveiliging misgegaan.
In mijn puberale jaren gingen we op prinsjesdag verkleed als hippie of ban-de-bommertjes de route verkennen en je had binnen 5 minuten politie in je nek. Kwam de koets langs, haalden we onze boterhammetjes, verpakt in alufolie te voorschijn, waarop meteen een paar officiele handen op het pakketje doken.
We hadden lol, maar bedachten wel dat als we als “heel gewoon” verkleed, een uitgelezen kans hadden de monarchie te beschadigen.
De case van Karts T: hoedt u voor de gewonen.
Weet iemand toevallig of het rapport te downloaden is en zo ja, waar? De info in de media is me een beetje te summier.
@Herman: Rapport is hier te vinden:
http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00247/04-09-2009onderzoek_247155a.pdf
(Dank NRC)
Wellicht was zijn motief wel net zo gewoon als hij zelf was, had hij de tyfus in dat weer zijn leven down the drain ging. Zoals dat voor iedereen moeilijk is omdat we het elkaar knap moeilijk kunnen maken. Maar dat krijgen w enooit meer te horen natuurlijk. Liever Karst een loser dan een kille maatschappij.
Je kunt het hier downloaden. Niet gecontroleerd of het is afgeschermd voor niet-abonnees.
Joshua vraagt zich af of de suzuki van links of rechts kwam:
http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/09/05/is-joshua-livestro-extreem-rechts/
Ik zie Karst weer zitten, net zoals ik hem kort na de aanslag zag. Voor zich uit starend. Leeg. Emotieloos.
“I’m God’s Lonely Man” naar het essay “God’s Lonely Man” van Thomas Wolfe. A la Travis Bickle uit taxi driver (screenshot exact op 4:50. Of de Charles Mansons…
Sharon Tates.
All the animals come out at night – whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets.
Maar ja, dan valt dat: “Willem-Alexander is een fascist, hij is een racist.” een beetje uit de toon.
Zit een vreemde conclusie in dat rapport (Jeroen Snel gisteren bij Kneevel & v.d. Brink). Het feit dat z’n autoradio tijdens de daad kennelijk niet werkte…met een verrekijkertje exact het moment van de kon. bus om de hoek kunnen bepalen?
Hmm, ga je je toch weer dingen afvragen…
Leest lekker weg dit stuk Thomas.
Terug naar de jaren 50. Toen kende je de buurman en je steunde elkaar of je vierde de feestje mee.
Toch zit er ook wel een positieve kant aan: Nederland, het land waar vorkheftruckchauffeurs Nietzsche en Céline lezen.
Goed geschreven stukje dit. Doet mij erg denken aan Het Tragische Einde van de Nederlander zoals we hem kennen van Andre Manuel: http://www.bol.com/nl/p/boeken/tragische-lot-van-nederlander-zoals-we-hem-kennen/1001004002055742/index.html
Geen woorden maar daden.
Mensen moeten elkaar liefhebben en elkaar niet haten. Haat werkt ontwrichtend en shokerend. Dit is ongetwijfeld een daad van doodsdrift. Is het daarmee een bewijs? Staan dit soort dingen in het rapport?
Volgens justitie is het onwaarschijnlijk dat Karst T. vanuit een bepaalde ideologie of levensbeschouwing handelde. Maar, tegen het koningshuis zijn: is dat niet een vorm van ideologie? Verder hulde voor Thomas. Goed geschreven!
@14, voor het koningshuis zijn is een vorm van ideologie
paraselsus, maar wat als we langzaam afgesukkeld zijn van het gewenste pad, mag er dan niet aan het stuur gerukt worden?
@6: Ben na de eerste zin (“De media berijdt weer eens zijn favoriete stokpaardje”) opgehouden met lezen.
Verder nog twee gedachten over de voorvallen in Apeldoorn.
1) Het was de slechtst uitgevoerde aanslag aller tijden.
2) Zoeken naar een motief leidt hooguit tot niet of nauwelijks toetsbare hypothesen. Leuk voor in de krant maar je hebt er niks aan.
“slechtst uitgevoerde aanslag aller tijden”
Meh. Avram Grumer had vorige week een aardige indeling van terroristen naar clown-types. Wat zou Tates geweest zijn? De hobo?