Foto: copyright ok. Gecheckt 15-11-2022

Patiënten die incontinent zijn en (alsof dat nog niet erg genoeg was) hun zorgverzekering bij Achmea hebben, kunnen binnenkort een telefoontje verwachten van fabrikant TENA (vóór urineverlies, niet ertegen) om te bepalen hoe veel en welke incontinentieluiers zij nog vergoed krijgen. Het gaat daarbij voor de goede orde om een bezuinigingsmaatregel: Achmea wil minder incontinentiemateriaal gaan vergoeden.

Wie wil bezuinigen op de uitgifte van iets, doet er normaal gesproken verstandig aan de beoordeling van het gebruik ervan als allerlaatste aan de fabrikant toe te vertrouwen. Bovendien: hoe stel je telefonisch vast hoeveel urineverlies een persoon gemiddeld lijdt, met in het achterhoofd de bezuinigingsdoelstelling? Hoe voorkom je dat de patiënt zijn lekkage schromelijk overdrijft of naar de fles grijpt teneinde meer luiers vergoed te krijgen? Dat kan alleen iemand die bij Mart Smeets in de leer is geweest; voor de incontinente medemens natuurlijk dé druppel.

‘Aan de lijn heb ik een rare mevrouw uit Tiel, genaamd Tiny van Zetten, klopt dat?’
‘Ja, daar spr…’
‘En met Tiny van Zetten uit Tiel is iets heel geks aan de hand. Het begrip ‘incontinent’, zegt u dat iets? Tiny van Zetten is een hele grote mevrouw als het om incontinentie gaat, en dat betekent in gewoon Nederlands dat zij van onderen zo lek is als een vergiet. Zeg ik iets heel raars als ik dat zo zeg?’
‘Nou meneer…’
‘En je – mag ik je zeggen? – had nu dolgraag met een droge onderbroek dit gesprek gevoerd, is het niet?’
‘Tja…’
‘Maar dat is niet gelukt. Je hangt weer met een kletsnatte onderbroek aan lijn, nietwaar? Zo is het toch?’
‘…’
‘Ja… goed. Ik ga je nu misschien iets heel geks vragen, Tiny: kun jij ons als buitenstaanders uitleggen hoe on-waar-schijn-lijk veel urine jij verliest op een dag? We weten hoe dat ongeveer gaat: dáár komt die rare onberekenbare plas om de hoek zetten, je voelt hem als het ware aankomen maar pats boem dáár zit hij al in de onderbroek. En dan die ontlading! Subliem! Heb jij enig idee hoe on-waar-schijn-lijk vaak jou dat op een dag overkomt?’
‘Nou, dat vind ik een beetje lastig om zo te zeggen.’
‘Nee? Nu weet ik niets van lekkage behalve dat mijn dakgoot er wel eens last van heeft, maar onze mensen hier hebben het in de boeken nagezocht en jij, Tiny van Zetten, komt tot het magnifieke aantal van 368 druppels per dag. Daar neem ik mijn hoed heel diep voor af. Chapeau!’
‘Dank u.’
‘Het is misschien vreemd dat ik dit vraag, maar kun jij je voorstellen dat sommige mensen jaloers op jou zijn? Die persen zich het snot voor de ogen en dan gebeurt er nog niks, terwijl het jou geen enkele moeite kost, zo vloeiend als het gaat.’
‘Nee, eigenlijk niet.’
‘Goed. Nu is het zo dat wij in dat gekke land van ons een solidair zorgstelsel hebben. WE zijn solidair en WE betalen dus ook jouw luier omdat WE vinden dat dat goed is. Maar WE denken ook wel eens dat er zogezegd een eind aan ons geslachtsdeel komt omdat, als ik dat zo mag zeggen, in onze achtertuin geen geldbomen groeien. We hebben dus een beetje de pest aan jou, Tiny. Snap je dat? Dat wil je niet horen, maar ook dat is topsport. De blaas wacht op niemand.’
‘…’
‘Dan ga ik je tot slot, Tiny, want ik heb nog een bui-tengewone lijst met héél bijzondere gasten die op mij wachten, en dat moet allemaal in een uur, wat zeg ik, vijftig minuten geperst worden, dus dat wordt improviseren, maar we zien wel wat ervan komt, dan ga ik je tot slot nog iets heel raars vragen. Heb jij, Tiny van Zetten uit Tiel, op die wat zal het zijn vijftig vierkante meter in die sociale huurwoning van jou nog ruimte kunnen vinden voor een wasmachine?’
‘Ja, natuurlijk.’
‘En die doet het ook?’
‘Ja, natuurlijk.’
‘Dan hebben wij iets leuks voor je bedacht. Zegt het begrip ‘wasmiddel’ je iets? Dat is een uitvinding van die rare, maffe Amerikanen, overgewaaid naar dat mooie continent van ons. Dat gooi je bij die vieze stinkende natte onderbroeken van je in de trommel en hatsaaa! dáár komen ze eruit alsof er nooit iets gebeurd is. Grote strik eromheen en zeg maar merci en au revoir en senk joe tegen TENA! En dat ga ik ook tegen jou zeggen, Tiny van Zetten uit Tiel: merci en au revoir en blijf vooral lekker zitten in die sociale huurwoning van je, dan gaan wij hier in Londen op het incontinent, want dat is dat idiote eiland hier toch, een soort incontinent, dan gaan wij nog even verder, want zoals ik al zei heb ik nog héél bijzondere gasten die op mij wachten.
Bert van Marwijk, moest jij nog plassen? Goed zo.’

Reacties (17)

#1 DrBanner

dit is wel de druppel!

  • Volgende discussie
#2 JKP

Wij van Tena adviseren Tena.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Dr Banner - Reactie op #2

Ze kunnen er niet over ophouden.

#3 Bismarck

Patiënten die incontinent zijn en hun zorgverzekering bij Achmea hebben, kunnen binnenkort een telefoontje verwachten van fabrikant TENA om te bepalen hoe veel en welke incontinentieluiers zij nog vergoed krijgen. Het gaat daarbij voor de goede orde om een bezuinigingsmaatregel: Achmea wil minder incontinentiemateriaal gaan vergoeden.

Dat snap ik dan toch echt niet van Achmea. Ik neem aan dat TENA toch juist zoveel mogelijk van haar product wil verkopen en dus met een tegengesteld belang de klanten van Achmea (en zichzelf) zal bellen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 KommisarisRex - Reactie op #3

Volgens mij deelt Tena gebruikers in in ‘profielen’ en kan moeilijk gaan claimen dat ze allemaal zware gebruikers zijn, zeker bij een verzekeraar wiens core business het is om statistiek op een grote set aan klanteninformatie los te laten. Bovendien kan de verzekeraar bijstellen met bijv steekproeven hoe veel luiers een profiel nou echt inhoudt. En wieweet heeft Tena wel de verplichting om om X% in een bepaald profiel al in te delen en dat als ze er naast zitten en opgebeld worden dat er te weinig luiers zijn bij een klant verplicht zijn de extra luiers te verstrekken zonder extra vergoeding aan hen van de verzekeraar. Kortom, het gaat hier niet om de klassieke 1-op-1 klant leverancier relatie, maar iets wat vanwege het grote aantal klanten met dezelfde behoefte (luiers) controleerbaar is.

Vond de combi Mart Smeets – Tena trouwens wel mooi gevonden

#3.2 Bismarck - Reactie op #3.1

Bovendien kan de verzekeraar bijstellen met bijv steekproeven hoe veel luiers een profiel nou echt inhoudt.

Maar TENA heeft dan al met de klant gebeld (en heeft dus ook een telefoonbestand van de klanten om ze blijvend te beïnvloeden). Daarmee zit TENA in een bijzonder voordelige positie ten opzichte van Achmea.

wieweet heeft Tena wel de verplichting om om X% in een bepaald profiel al in te delen

Het lijkt me sterk dat ze daarmee akkoord gaan. Ze staan publicitair ook in een sterke positie, want “ze komen voor de klanten op” (terwijl Achmea toch al een enigszins geschonden reputatie heeft).

als ze er naast zitten en opgebeld worden dat er te weinig luiers zijn bij een klant verplicht zijn de extra luiers te verstrekken zonder extra vergoeding aan hen van de verzekeraar.

Alleen maar meer reden om het gebruik te overschatten (op zijn minst in geen geval te onderschatten).

iets wat vanwege het grote aantal klanten met dezelfde behoefte (luiers) controleerbaar is.

De controleerbaarheid valt juist nogal tegen door de grote aantallen, waarin makkelijk een systematische overschatting te verbergen is.

Het is niet voor niets dat TENA dat werk uit de handen van de apothekers haalt (en de apothekers betalen er waarschijnlijk niet voor, dus rara wie wel). Ik denk dat Achmea degene is die het minst gelukkig is met dit nieuws.

#3.3 KommisarisRex - Reactie op #3.2

Goede punten. We zijn natuurlijk niet helemaal op de hoogte van hoe dit nu allemaal geregeld is.

Maar denk wel dat de situatie in het publieke debat wat er nu is erg simpel gevoerd wordt.

#3.4 Bismarck - Reactie op #3.3

Nu ja, je kunt het wel uit het artikel destilleren. Ik denk dat het volgende is gebeurd: Achmea gaf de apothekers de opdracht om het gebruik te gaan schatten, in een poging kosten te gaan drukken. Daar kreeg TENA lucht van en die hebben toen even nagedacht en vervolgens de apothekers aangeboden om het werk voor hun te doen. De apothekers, die toch al niet zaten te wachten op dit extra werk, hebben waarschijnlijk meteen toegehapt, waardoor we in de huidige situatie terecht zijn gekomen.

Goede actie van TENA voor zichzelf, maar ook voor hun klanten, want Achmea staat er nogal om bekend dat ze hun klanten liever minder vergoeden dan die aan zorg nodig hebben. Achmea zal wel minder gelukkig zijn met de ontwikkeling (en misschien ook wel degene zijn die de consumentenorganisaties heeft opgestookt), maar op de één of andere manier lukt het me niet medelijden met ze te krijgen. Aan Cliëntenbelang Amsterdam kan ik alleen maar aanraden nog eens even goed na te denken voor ze stampij gaan maken. Ik vermoed dat deze situatie relatief gunstig is voor de cliënten.

  • Volgende reactie op #3.3
#3.5 Prediker - Reactie op #3.3

Ja, maar waarom zouden incontinentieluiers of -strips überhaupt vergoed moeten worden? Luiers worden toch ook niet vergoed bij babies, die hun plasje net zo goed laten lopen?

Bepaalde kosten horen gewoon bij het leven. Een bril bijvoorbeeld, of incontinentieluiers. Dat zijn gewoon consumptieproducten. Als je een voetschimmel hebt, worden de tubes crème toch ook niet vergoed? Pleisters evenmin.

  • Volgende reactie op #3.3
  • Vorige reactie op #3.3
#3.6 HansR - Reactie op #3.3

Bepaalde kosten horen gewoon bij het leven.

Zo is dat. Oud worden betaal jezelf maar en een beetje ziek zijn hoort er ook gewoon bij. En rot nou op, kanker krijgen we allemaal, dus dat beetje levensverlenging hoest je zelf maar op en als het te duur is ga je gewoon wat eerder dood. Who cares. Die begrafenis heb je natuurlijk van je ouders gekregen bij je geboorte want dood gaan we allemaal.

Verzekeren is onzin want alles krijgen we allemaal. Zelfs het gezeur van Prediker heb je maar te pikken. Het hoort er gewoon bij en ertegen verzekeren is niet mogelijk. Dan ga je maar GS lezen. Veel beter en je weet tenminste wat je krijgt. Shit, we produceren het allemaal.

  • Volgende reactie op #3.3
  • Vorige reactie op #3.3
#3.7 Prediker - Reactie op #3.3

Je hebt helemaal gelijk Hans! Waarom zit Clearasil antipuistencreme eigenlijk nog niet in het basispakket? Eczeem is tenslotte ook een aandoening.

  • Vorige reactie op #3.3
#4 tienwijzen

Vroeger waren er wijkzusters, die kenden de mensen en beoordeelden.
Hier en daar worden ze weer ingevoerd, volgens de berichten met groot succes.
Zouden wijkagenten er ook nog eens weer komen ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 Bismarck - Reactie op #4

In mijn wijk loopt er al langer een wijkagent rond dan dat ik er woon.

#5 M

Zouden wijkagenten er ook nog eens weer komen ?

Zeik ‘es niet zo op Sargasso, en loop gewoon/ bel/ mail even naar je dichtsbijzijnde politiebureau, om die vraag daar te vragen. ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 A. de Man - Reactie op #5

Of check het internet.

#6 Bismarck

@13: Zou Prediker in de Biblebelt wonen? Daar schijnen ze ook iets tegen verzekeringen hebben want niet in overeenstemming met de voorbestemming.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Prediker - Reactie op #6

Wie zegt dat ik iets tegen verzekeringen heb? Ik stel gewoon de vraag aan de orde of incontinentieverbanden vergoed zouden moeten worden door de zorgverzekering.

Voor mij is dat namelijk net zoiets als dat je Wartner antiwrattensticks laat vergoeden door de zorgverzekering. Of pleisters.

Boven de veertig heeft één op de vier mensen last van incontinentie.

Je zou me wel kunnen overtuigen dat incontinentieverbanden vergoed dienen te worden, als je een simpel rekensommetje maakt en laat zien dat dit op jaarbasis zoveel geld kost dat het gewoon een onbillijke wissel trekt op het inkomen waar veel AOW’ers van moeten rondkomen, of zoiets.