Greenpeace strijdt voor schone spijkerbroeken

Foto: copyright ok. Gecheckt 10-02-2022
Serie:

ACHTERGROND - De meeste winkels beginnen weer aan de zoveelste uitverkoop van het jaar. Voor een schijntje koop je tassen vol kleding, die doorgaans met nogal wat impact op het milieu geproduceerd wordt. Gelukkig gaven een aantal grote merken afgelopen jaar aan hun vervuilende productielijnen te willen opschonen. 

Greenpeace mag misschien bekend staan om rubberen bootjes naast grote schepen die op walvissen jagen, of om  het blokkeren van treinen die kernafval vervoeren, ze hebben ook acties die wat dichter bij de leefwereld van mensen blijven. Bijvoorbeeld het project ‘Detox my Fashion’, waarmee de groene strijders de mode-industrie wil bewegen milieuvriendelijker te produceren.

Eerder in 2012 gingen modeketens Mango, Zara en Esprit al om. Recent gaf ook Levi Strauss & Co (pdf) aan dat ze zich willen inspannen om voor 2020 alle gevaarlijke chemicaliën uit hun productieproces te weren.

Daarmee is de actie van Greenpeace al aardig succesvol. Bovengenoemde modeketens zijn groot. Zara bijvoorbeeld heeft 1830 winkels wereldwijd en haalde in 2011 een omzet van bijna negen miljoen euro (overigens hebben andere merken van moederbedrijf Inditex als Pull&Bear, Bershka of Massimo Dutti zich niet vastgelegd op schonere productieprocessen). Esprit haalt met ruim 1000 winkels meer dan drie miljoen euro omzet. In elke grote winkelstraat kom je deze namen tegen, en elk vijftienjarig meisje heeft er iets van in haar kast hangen.

Best slim dus, om het jonge winkelpubliek aan te spreken op het vervuilende productieproces van de kledingmerken die zij zo graag draagt. Op Facebook bijvoorbeeld, of met een filmtrailer in Manga-animestijl.

De missie van Greenpeace is nog geenszins volbracht. Modegiganten als H&M, Gap of Victoria’s Secret zijn nog niet overstag. Maar met rapporten als deze (pdf), waarin duidelijk wordt wat voor giftige stoffen er vrijkomen bij de productie van denim, kunnen modemerken het zich niet lang meer veroorloven blind te blijven voor de gevolgen van hun productie. Niet als hun winkelend publiek de ogen opent.

Reacties (6)

#1 Kalief

Het bent het rekeningnummer van Greenpeace vergeten te vermelden, en het kopje ‘advertentie’.

Het filmpje is in anime-stijl. Manga is strips, anime is tekenfilm.

Het filmpje heeft trouwens een aardige clou aan het eind: geweld lost alles op. Niet praten maar schieten.

  • Volgende discussie
#2 GerritB

3 miljoen euro omzet gedraaid door 1000 winkels dat is dus 3000 euro omzet per winkel per jaar.
Komma foutje ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 roland

Nu nog zorgen voor minder kleding, die langer meegaat en beter wordt hergebruikt. Dat is pas echt effektief

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Yevgeny Podorkin

Alle producten zijn vervuilend.
Alles wat geld kost is vervuilend.
Er bestaat niets wat geen geld kost.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Yevgeny Podorkin

ECO i.p.v. EGO. Een circulaire economie waarin we onze materialen, energie en voeding lokaal regenereren. Niet welvaart maar welzijn is het streven, de fysieke en psychische gezondheid wordt bereikt door meer in balans en contact met de plaatselijke natuur te leven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Henk van S tot S

Tja en dan werken de mensen in de Chinese fabrieken nog voor een hongerloon en onder zeer ongezonde omstandigheden ook, omdat H&M en anderen maar 3 dollar voor een spijkerbroek willen betalen.
Was gisteren op Canvas in uitzending van Vranckx een uitzending over. Ik zou de videolink er bij doen maar die werkte (nog[?])niet.
N.B. onder andere de Leeuwarder Courant besteedde hier ook aandacht aan en zo zullen er nog wel een paar zijn.

  • Vorige discussie