Foto des Tages | Auto-couveuses


Duizenden en nog eens duizenden Toyota’s, Nissans en Mercedessen bedekken het haventerrein van Long Beach, Californië. Dealers noch kopers zitten erop te wachten en dus verandert de op een na grootste haven in de VS in een gigantische autocouveuse. Nog veel erger is het gesteld in Bremerhaven, waar al liefst 90.000 auto’s geparkeerd staan, terwijl nog vele scheepsladingen uit Japan onderweg zijn. Rond nieuwjaar wordt de maximale buffercapaciteit van 100.000 overschreden en niemand weet waar het glimmende blik dan nog te laten. Als je auto’s al niet eens meer aan de straatstenen kwijt kunt, dan houdt het wel zo’n beetje op.
In Spanje is Ford al begonnen met een wanhoopsoffensief, door een jaar lang 25 procent korting op alle typen te bieden. Iemand nog betere suggesties om die vierwielers er snel doorheen te jagen?

  1. 3

    Er komt een punt dat de kosten dermate hoog worden tov de baten, dat verkoop met fikse kortingen de enige oplossing is.

    Dat zou je ‘gratis weggeven’ kunnen noemen.

  2. 4

    Met verlies verkopen heet ‘dumping’ en is in de EU verboden. Al moet het wel eerst als zodanig beoordeeld worden door de Eurocommissaris (Neelie Smit).

  3. 7

    Een in Dland geproduceerde BMW 3 kost in de US om en bij de helft van hetzelfde exemplaar in NL. Er is dus nog behoorlijk wat kortingmarge voor we het over dumpingprijzen hebben.

    Of de overheid kan autorijden wat aantrekkelijker maken door ervoor te zorgen dat er geen alternatieven zijn. Dan kunnen ze meteen ook wat meer taxen en belastingen op auto en brandstof binnenhalen. Of wacht..

  4. 11

    Een beetje goeie gril zou frietsnijder kunnen worden; de stoelen doen het leuk in een bioscoop; de elektrische ramen kunnen wellicht een beademing aandrijven; het dashboard is natuurlijk een fancy audiomeubel; de lucht uit de banden kunnen we met enige aanpassing misschien loslaten in de natuur; het brandstofklepje is een hip kattenluikje; met antennes kan je breien; hoedeplanken zijn voor prinsjesdag; en spoilers doen het natuurlijk leuk in filmbesprekingen.

  5. 12

    Och,
    Normaal gesproken staan er 60.000 – 80.000. Nu 90.000 en straks 100.000. Dat is inderdaad veel blik, maar ook niet heel dramatisch.

    Leuke kortingen zouden natuurlijk wel welkom zijn.

  6. 13

    Flankbespuiting kruisbestuiving. Of anders hele grote dozen breakfast cereals om ze in te verstoppen. Een gigantische car chase / race voor het volk waar “Gumball” en “Te land, ter zee & in de lucht” bij verbleken. Het mag wat kosten want Hollywood & co draaiden lekker door tijdens de crises, cf. Busby B.

    Overigens gedroomd dat er groepen armen en gedupeerden en geroyeerden waren gaan bivakeren bij stervoetballers en topvoetbalclubs, vanuit de redenering “met wat daar vandaag nog aan geld omgaat, kan zo’n sjotter mij met één dagloon een jaar uit de zorgen helpen”. (Enkel de mensen met een jarenlange staat van dienst als supporter zouden misschien kunnen worden geholpen, was de eerste denkpiste, en toen werd ik wakker. Ongetwijfeld te maken met de beelden van Terry & Torres op de Engelse gradins daarnet.)

    Ik bedoel maar : eens met #11. Pas als het topvoetbal instort is er ècht een probleem ;-/

  7. 14

    @KJ: Gaat dumping niet over de verhouding tussen de prijs in het land van invoer en de prijs in het land van uitvoer in plaats van evt verlies?

  8. 15

    rare business hoor, die autowereld. ik ken twee mensen die zeer recent (oktober/november) hun nieuwe japanse wagen in ontvangst mochten nemen na een levertijd van respectievelijk 9 en 12 maanden! Gaat zo’n omslag nou echt zo snel of komt een beetje paniekzaaierij de autobranche wel goed uit in de hoop op staatssteun hier en daar?

  9. 17

    Misschien de productie eens stilleggen? Dit waren tot niet langer tijden van voorraden aanleggen? Nou dan. Maak de motoren maar gereed voor biobrandstof en verscheep ze naar Afrika. Ik snap heel goed dat dit op basis van afgunst, haat en gristendom onmooglyck is. Maar het leek me een aardig idee. En opgeruimd staat netjes.

  10. 18

    @10 Zou je denken, maar autotaksen in de US (op verkoop) liggen niet opzienbarend hoger of lager als in de EU. Of in hetzelfde plaatje passend : binnen de EU verschillen de autotaksen op verkoop wél erg, maar toch zijn de prijzen om en bij dezelfde.

    @[email protected] Prijzen worden hooggehouden door productie stop te zetten om zo proberen vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Anders komen (met name de premium merken) in de vrij benarde situatie van ‘standaard’ kortingen te moeten geven, terwijl ze er net decennia over gedaan hebben hun prijzen langzaamaan kunstmatig op te drijven. De vraag is hoelang deze balanceeract kan volgehouden worden.
    Volgens Car magazine zou een senior BMW management persoon hebben laten floepen “if it takes more than 18 months we’re all screwed”