COLUMN - Het is klein leed, ik geef het grif toe, maar de ergernis duurt al maanden – en dat telt ook. Bovendien oogt het smerig: de stroom afval naast de ondergrondse afvalcontainers. Sinds begin vorig jaar staan ze ook in mijn buurt, en het werd er bepaald niet schoner op. Bijna altijd staat er troep naast.
Maar dat ligt aan ons, begrijp ik. ‘De gemeente zet die zak niet naast de container,’ berispte wethouder Laurens Ivens (SP) de burgers vorige week via Het Parool. ‘We moeten met elkaar beseffen dat dit een collectieve inspanning is. De wethouder kan dit niet allemaal oplossen en de vuilnisman ook niet.’
Maar dat doen mensen ook, zich inspannen en zoeken naar oplossingen. Mijn lieve, oudere buurman van om de hoek brengt zijn afvalzak tegenwoordig al weg als die halfvol is: hij woont op tweehoog en heeft hartklachten, de container is honderdvijftig meter verderop. Een vollere zak ernaartoe dragen lukt hem gewoon niet. Soms zie ik de buurman na zo’n poging ontmoedigd terug sjokken, halflege vuilniszak nog in de hand: de container was weer eens vol. Hij heeft zijn vuilnis weer mee naar huis genomen.
Zelf ga ik tegenwoordig eerst poolshoogte nemen: ik loop naar de container om te zien of daar nog iets in kan, en zo ja, dan ga ik naar huis, bind de vuilniszak dicht, til hem in mijn Canta, rijd ermee de container, dump er mijn afvalzak, rijd terug naar huis, parkeer mijn Canta en ga weer naar binnen. Want anders dan de buurman kan ik een halfvolle vuilniszak geen honderd meter dragen, dan is mijn sjouwarm nadien een paar uur ontregeld.
Toen het vuil gewoon werd opgehaald, wist je precies waar je aan toe was: elke woensdagochtend en zaterdagochtend kon je je troep buiten zetten – of, in andere buurten, op andere vaste dagen – en een paar uur later was alles keurig weg. Ging bijna altijd goed, op de shit van een onverlaat na die zich had verslapen.
Stond er naast het afval een oud krukje, een bijzettafeltje of een fotolijst? Dan kon je dat meenemen, als je er toevallig emplooi voor hand. De lokale morgensterren vonden er geregeld iets van hun gading. En bij de neerzetplekken stonk het nooit nadat de mannen van de vuilnis hun ronde hadden gedaan.
De ellende is: met die containers weet je nooit waar je aan toe bent. Kan-ie nog iets verstouwen? Zo nee: wanneer wordt-ie leeggehaald? Zijn daar vaste dagen voor? Zo ja, welke dan? Die informatie is nergens te vinden. Evenmin wie je kunt bellen als het kreng weer eens verstopt zit. Afgelopen vrijdag zat er iets klem in de container; dagenlang kon niemand zijn afval erin kwijt. (Ik was best trots op de buurt dat er zondagmiddag pas één vuilniszak naast stond, en hoop van harte dat de voormalige eigenaar ervan geen boete heeft opgelopen.)
Het voelt als een loterij met vooral veel nieten. Alle regelmaat is weggenomen, en verruild door willekeur, heel veel boetes, en een boze wethouder die ons bovendien de schuld geeft.
Reacties (27)
Beste Karin,
Ben je nog verbaasd? Het is toch normaal om van een onderwerp het probleem van de burger te maken? Ondergrondse containers zijn lekker makkelijk. Je weet precies hoe groot die zijn, dus hoeveel afval er maximaal in kan. Daar richt je de collectie op in en de rest schuif je af naar de burger.
Daarmee heb je meteen de doelstellingen voor het verminderen van de totale rest afval stroom gehaald. Want je zorgt gewoon dat de capaciteit van de ondergrondse containers overeenkomt met de doelstellingen. De echte reële afvalstroom is niet relevant.
Vervolgens zorg je nog voor nette chip + pasjes systeem op de container. Dan is de basis gelegd om alle toekomstige kosten die gedekt moeten gaan worden te kunnen dekken. Je gaat gewoon een bedrag per storting in de container vragen. Quotum per bewoner. Absurd tarief als je er overheen gaat.
Mooie melk koe die geen enkel probleem oplost maar oneindig geld kan genereren. Met als extra bonus dat je zowat de hele bevolking wederom gecriminaliseerd hebt en dat is iets wat de huidige overheid geil maakt. Burgers kunnen straffen en beboeten naar willekeur is de ultieme natte droom.
(Net zoals in Brabant, waar men waarschuwingen en boetes uitschrijft voor verkeerd scheiden van afval als er geen GFT afval aanwezig is. Dat kan namelijk niet volgens de gemeente. Dat het appartementen zonder tuinen zijn en je met de anderhalve aardappelschil geen GFT bak vult snapt men niet. Gelukkig nog wel containers hiero.)
Plus dat de verkoper van ophaalsystemen de gemeente voorspiegelt dat één chauffeur die een dure machine bedient goedkoper is dat een chauffeur en twee werpers. Dat die trage vuilniswagen zo veel minder op een dag redt dan met twee man erachter, merk je pas naderhand. De nieuwe ww-uitkering voor die twee komt uit een ander potje, dus dat boeit niet.
Zo wordt hier de burger geacht de kliko’s als tinnen soldaatjes in een keurig rijtje met het gezicht naar voren en met de juiste tussenafstand op de stoep in de weg te zetten, anders snapt de zijlader het niet.
In mijn Amsterdamse buurt is het altijd een puinhoop bij de container: arme, grote gezinnen en je snapt het wel. Waarom rijdt er niet elke dag een vrachtwagentje van de stadreiniging langs al die containers en maakt het een beetje netjes? Ook een beetje de ogen en oren van de stad, helemaal in de geest van Jane Jacobs https://en.wikipedia.org/wiki/The_Death_and_Life_of_Great_American_Cities.
Maar gemeentes dreigen liever met drakonische boetes: dat zal bewoners leren!
In Leiden, waar ik part time ook woon, hebben ze een pasjes systeem op de vuilcontainer. Dit weerhoudt de niet-betalers uit andere gemeenten van ‘illegaal’ storten, zij zetten het vuil nu ‘keurig’ naast de container. En wat een onzin, een dure electronische infrastructuur opzetten om een deel van het huisvuil opruimen te criminaliseren.
Overigens vind ik Canta’s vieze 4 wielige stinkbrommers, die zou je zo langzamerhand toch wel door een electrische variant vervangen kunnen hebben.
Om vervolgens BOA’s op pad te sturen om afvalzakken open te trekken, eigenaar te achterhalen (en dan niet aanbellen en aanspreken, nee, boete achterlaten in de brievenbus).
Had die BOA’s een bezem gegeven en achter de vuilniswagen gezet, is de straat schoon, de burger ontlast en veel prettiger wonen.
Kost minder, draagt meer bij aan een betere samenleving. Maar ja, dat is geen Law & Order. Dat is communisme, want met een bezem de straat schoon houden is geen echte baan. (cynisme off)
Die BOAs zijn de eerste stap naar het privatiseren van de Politie, en die arme politiemannen hebben het niet eens door. Want het is zo veel leuker om lekker racistisch te beuken dan “Verrek!? Geen baan meer!?”.
Daarom lopen ze ook niet achter de Vuilniswagen aan, maar schrijven ze boetes. De volgende stap (en daar zijn ze nu druk mee bezig) is ze zwaarder en zwaarder te bewapenen.
[ Overigens vind ik Canta’s vieze 4 wielige stinkbrommers ]
Misschien hebben de huidige 4-takt modellen dag geen katalisator, net als old-timers en motoren, maar nog altijd beter dan 2-takt brommertjes die je ook steeds minder ziet.
En er zijn ook elektrische uitvoeringen.
En je weet niet wat Karin heeft. En of ze een stopcontact voor de deur heeft.
https://www.waaijenberg.com/canta/
En voor de auto van Waaijenberg kun je les krijgen van Waardenberg:
https://youtu.be/CE31i6kTaG8
Ze kunnen toch een sensor in die containers plaatsen zodat die een signaal doorgeeft als ie vol zit. Ik zie trouwens de containers ook op zondag geleegd worden.
Bij ons staat een telefoonnummer op de container(voor klachten en om te klikken) en als hij vol/kapot is mogen we naar de twee dichtsbijzijnde.Op dinsdag en vrijdag standaard leeghalen en soms vaker.Er is een maximum van 17 zakken per maand,ik haal er 5.Helaas woon ik ernaast en is de kolereherrie bij het leegmaken een drama en stinken doen ze in de zomer ook.Al met al een wisselend genoegen.
hele handleiding als ik het zo lees. En dan met zijn allen raar opkijken van illegale afval dumpingen in het bosgebied.
‘je mag naar de twee dichtstbijzijnde’ …. wat je tegenwoordig al niet mag.
Was het vroeger met de zak/bak aan de straat 1 x per week toch erg lastig en moeilijk. Tegenwoordig mag je veel meer : lopen naar twee andere locaties of lekker zelf opslaan of dumpen en een boete betalen.
Die pasjes-systemen straffen mensen die hun afval in de container gooien (want bij veel afval wordt de rekening hoger) en belonen dus mensen die hun afval ernaast zetten of ergens anders dumpen.
Afval moet bij de producent aangepakt worden.
Of er moet statiegeld op alle verpakkingen komen.
Bij mij zijn eigenlijk nooit veel problemen met de containers voor de deur. Ik vind het zelf wel prettig om het afval weg te kunnen gooien op het moment dat de zak vol is.
Dat doet niets af aan de negatieve ervaringen van anderen natuurlijk. Maar ik heb wel meer nodig dan alleen anekdotes om iets te kunnen vinden van zin en onzin van ondergrondse vuilniscontainers vs zak op vaste dag aan de straat
Ja ik vind de containers ook een geweldige uitvinding- als ie goed wordt beheerd.
Waar ik wél een probleem mee heb is het betalen per storting. De vervuiler betaald is leuk maar het werkt niet.
Mensen gaan illegaal storten.
Eens, ik vind het allemaal nogal eenzijdige anecdotologie. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het efficienter en minder vervuilend is om 1 grote container te legen dan tientallen kleintjes. Ik zou graag alle ins en outs hiervan zien, alvorens blind los te gaan op die vermaledijde politici.
#5 en #6: De rode draad is dat de vuilophaler vooral redeneert en handelt vanuit de eigen organisatie, en het belang/comfort van de burger, voor wiens gemak het hele systeem van de vuilnisophaal tenslotte ooit is bedacht, op het laatste plan komt te staan. Zowel praktisch als organisatorisch, alsook financieel.
De rode draad is meer dat de gemeente handelt naar de portemonnee en al het fysieke werk verlegt naar de burger, met steeds meer ongemak en beperkingen.
Mocht je eerst gewoon een gewoon een vuilniszak voor de deur zetten, moet je nu een eind lopen naar de container. Als je daar aankomt merk je pas dat de container vol is of verstopt of anderszins een (elektronische) storing heeft. Ik kan me goed voorstellen dat menigeen dan denkt stik maar, ik laat die zak hier gewoon staan, ik heb mijn deel immers dubbel en dwars geleverd en jullie niks. Dus lossen jullie het maar op.
En dat is precies de bedoeling. Ik heb namelijk ook 3 containers voor de deur staan, voor gft, plastic en papier. Doel is het restafval te verminderen, en bij mijn huishouden is dat succesvol op deze manier.
En zoals gezegd, bij mijn containers heb ik daar allemaal geen last van: het is niet ver lopen, de container zit vrijwel nooit vol, verstopt en er is ook geen storing, want de pasjes staan permanent uit. Er staat dan ook zelden een vuilniszak naast de container.
Ook N=1 en een anekdote, maar ik zie niet in waarom die minder waard is dan die in het artikel. Soms is het niet het systeem, maar de uitvoering.
Google eens op “vuilcontainers met vuil ernaast” of “vuilcontiners vol”- afbeeldingen. Dat is meer dan anekdotes.
Plaatjes van containers met vuil ernaast zijn ook anekdotes.
Wel heel veel anekdotes, hè?
Jouw N=1 wordt steeds kleiner na #7 en #7.1
Hier in Rotterdam is het met enige regelmaat een bende bij containers die niet op tijd leeg worden gemaakt. En toevallig meldt de regionale omroep vandaag dat het afgelopen jaar nog erger was dan daarvoor: 93.000 klachten van vuilnis op straat.
Laat ik dan meteen maar even een bekentenis doen: ik heb ook een keer een vuilniszak naast een container gezet. Een vriend vroeg me om hem mee te nemen, toen ik ’s avonds bij hem wegging. Container vol, een stuk of 5, 6 vuilniszakken ernaast, en teruggaan om die zak weer de trap op te zeulen zag ik echt niet zitten. Dus toen heb ik ‘m er maar bij gezet. Wel jammer dat er iets inzat met het adres van die vriend van me.
Ik vind het zelf trouwens best prettig om mijn vuilniszak altijd kwijt te kunnen in een container. Bij mij lukt dat ook altijd, want hier staan containers voor bewoners in een afgesloten ruimte. En die worden vaak genoeg geleegd. In de buurt van die vriend van me zitten de containers wel vaak vol. Al lukt het meestal wel om er eentje te vinden met wat ruimte, als je weet waar je moet zoeken.
Dat is toch wel N > 1.
Daarbij: wie met een volle vuilzak in zijn handen staat wil niet zoeken, die wil hem gewoon kwijt. Als zo’n container te vaak verstopt zit, dan is die verkeerd ontworpen of wordt die onvoldoende geïnspecteerd en als die te vaak vol zit, is die te klein of wordt die te weinig geleegd.
Echt, zo simpel is dat.
Zorg dat de mensen hun troep makkelijk en zonder poespasjes kwijt kunnen, stel desnoods een heffing of statiegeld in voor fabrikanten/leveranciers die de consument met onnodig veel verpakking opzadelen en je hoeft alleen nog maar voor indoorlandbouw het bos in. En als je dat legaliseert, is dat ook opgelost.
Ik heb op een paar plaatsen in Amsterdam gewoond, en het was altijd mis met de vuilcontainers. Er werd eigenlijk elke week wel afval naast geplaatst, soms zelfs als de container niet vol was. (Dat laatste komt ofwel doordat de zakken naast de container niet worden meegenomen als de container geleegd wordt, ofwel omdat mensen zo vaak meemaken dat de container vol is, dat ze bij voorbaat hun zak al ernaast zetten; en als er dan één staat volgt de rest vanzelf).
Nu ben ik verhuisd naar Delft en heb ik nog maar 1 keer een klein aantal zakken naast de container gezien. Ikzelf ben toen netjes 100m verder gelopen naar de volgende container. Wel heb ik gebeld naar het nummer dat op de sticker staat die elke container heeft; maar dat was niet nodig, iemand anders had al gemeld dat hij vol was en ze zouden hem die dag legen.
Ondergrondse containers kunnen heel goed werken, maar dan moeten ze vaak genoeg geleegd worden. En ja; vaak genoeg betekent dat ze dan gemiddeld misschien halfvol zijn, omdat als ze vol zijn het snel misgaat. En als ze vaak genoeg geleegd worden zijn er voordelen als altijd je zak weg kunnen brengen en het werk van de vuilnisophaler is minder zwaar, maar inderdaad, ook het nadeel dat je iets verder moet lopen met je afval.
Hoewel de problemen met containers zich op veel plaatsen voordoen, is het gewoon wel de gemeente die dit probleem kan oplossen door ervoor te zorgen dat de containers vaker geleegd worden, groter zijn, er meer zijn, etc. En ja, dat kost ietsje meer, maar afvalophalen doe je niet omdat je er rijk van wordt. Al die zakken verwerken die naast de container staan kost ook een hoop (geld als je de plek steeds moet schoonmaken of woongenot als je dat niet doet).
Herinneren we ons nog de financiële malaise bij de afval verwerkers? Geprivatiseerd en toch in de knel.
Dus de oplossing is containers ONDER de grond. Dat is een vast volume, kun je een vaste route op plannen en daarmee kun je je begroting richting de gemeente sluitend maken.
Allemaal gebaseerd op een contract met de gemeente over de absolute hoeveelheid afval dat er verwerkt moet worden.
De gemeente vindt dit ook prima, want in die afspraken legt men de daling van de afvalstromen vast. En die daling moet men halen vanuit onze landelijke overheid.
Wat vergeet men hier compleet? Dat afval inzameling een dienst is ten bate van de samenleving. Dat je afval als gemeente inzamelt omdat het anders overal en nergens terecht komt. EN DAT OPRUIMEN KOST MEER.
Compleet doorgeslagen overheid die het oog op de realiteit verloren is. Zoals in wel meer dossiers……
Privatiseren & marktwerking + uitgeklede lokale overheid = deze onzin.
p.s. voor onderzoek heb ik in het verleden contact gehad met verschillende gemeentes en afval inzamelaars. ALLEMAAL geven ze aan dat de oude manier van inzamelen (1 bak en die achteraf scheiden) uiteindelijk de meest goedkope en milieu vriendelijk is. (achteraf. scheiden kost namelijk minder en er wordt beter gescheiden). Maar omdat men nu deze route heeft ingezet volgt men hem maar, want wijzigen kost nog meer en wordt niet geaccepteerd (in andere woorden, alle businesscases en consultant reports blijken dan onzin en alleen t.b.v. snel rijk worden voor sommigen te hebben gezorgd).
En vanuit mijn ervaring N=1 ook. Semi commerciële partijen doen het ook niet beter. Maar ook dat ligt wel vaak aan de gebruikers.
Zag vandaag iemand een grote extra zak in een ‘Renewi’ rolcontainer gooien. Zag zelfs even twijfel, maar een duidelijke “wtf”, liet liggen, klep kon niet meer dicht.
Wagen komt net langs, leegt wel de dichte rolcontainer, niet de laatste en rijdt weer weg.
Wiens verantwoordelijkheid is dat nu? Enerzijds het volgen van regels en protocollen, anderzijds iemand die echt wel wist dat wat hij deed niet OK was.
Los van het vrijwel zekere vermoeden dat ik heb, dat die laatste container niet eens door de desbetreffende persoon gehuurd is.
En over de twee openbare containers…
Die worden zeer regelmatig geleegd. Waar ik en mede(scheeps) bewoners tegenaan blijf lopen zijn weer de gebruikers.
Ondergrondse kiep containers, veel te grote zak erin doen, ontdekken dat ie klem zit, weglopen. Zelfs als de container leeg is, kan er dan niets meer bij.
Vorige week zag ik toevallig iemand zoiets doen. ‘Bitch mode on.’ Naar hem toe gelopen en aangeven dat ik zoiets heel erg asociaal vind. Wel samen (werkschoenen) zak naar beneden gekregen. Met tip om gewoon je vuilniszak niet zo vol te doen dat het niet meer past.
Je benadeeld gewoon heel veel mensen met zo’n blokkeren. Duidelijk praten tegen lucht en ik flink gestegen in de ranglijst van knettergekke personen. ;)
Nog zo’n ergernis: bij de papiercontainers zijn er altijd weer van die lui die te lui zijn om hun grote kartonnen dozen kleiner te maken zodat het netjes in de container verdwijnt. Gevolg is dat die doos dus alles blokkeert. Vaak kun je met even kracht zetten die doos er nog wel door drukken, soms blijkt dat de container nog lang niet vol zit.
Dat bedoel ik dus oa.
Naast de vermeende bezuinigingen, ik denk zelf dat het onder de lijn best wel eens duurder uit kan vallen dan gewoon wekelijks zakken aan de straat ophalen.
Is het ook wel degelijk een gebruikers probleem. Mensen die denken f* it, zolang zij hun zak, of karton maar maar kwijt zijn. En niets erom geven dat na hen niemand dat ook kan.