De Punt van het Zwaard

COLUMN - 911 is alweer twaalf jaar geleden. Met welk wereldbeeld hebben we onze jongeren sindsdien opgezadeld?

Het is inmiddels bijna twaalf jaar geleden dat het World Trade Center in New York werd verwoest door de gruwelijke Al Qaeda-aanslag. Ik wil dat u daar even bij stil staat – niet bij de gebeurtenis zelf, maar bij het besef van hoe lang twaalf jaar precies is. Dat is belangrijk. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het soms is om zich in te leven in een jongere generatie en het geheim daarvan is tijd.

Een voorbeeld. Een nu achttienjarige student is geboren in 1995. De student van nu was zes toen de vliegtuigen in het WTC crashten. Welk jaar was het dat u zes was? Voor mij 1975. Ik herinner me uit die tijd, en dat moet u ruim zien, Molukse kapingen (periode 1970-1978). In mijn lagere-schooltijd durfden wij nauwelijks door de Molukse wijk van Capelle aan den IJssel te fietsen. Je kunt wel zeggen dat ik opgegroeid ben met een lichte angst voor Molukkers.

Laten we eens aannemen dat onze student van achttien Petra heet. Haar hele bewuste leven lang heeft ze aangehoord dat moslims niet deugen, dat ze westerse meisjes zoals zij als hoeren beschouwen, dat ze ons haten, dat ze ons willen onderwerpen aan hun wetten, dat ze allemaal hierheen komen voor de uitkeringen, dat er eenMarokkanenprobleem is, dat het komt door hun achterlijke woestijngeloofen dat je ze nooit kunt vertrouwen. Je kunt wel zeggen dat Petra is opgegroeid met een behoorlijke angst voor moslims.

Of laten we eens aannemen dat onze student van achttien Hassan heet. Zijn hele bewuste leven lang heeft hij aangehoord dat zijn geloof niet deugt, dat hij niet deugt, dat zijn gebedshuis een haatpaleis is, dat “ze” allemaal moeten oprotten, dat zijn Nederlandse vriendenlandverraders zijn omdat het zijn vrienden zijn, dat hij een achterlijk woestijngeloof aanhangt, dat zijn vader een gelukszoeker is en zijn moeder een moslimhoer met een kopvod is, dat hij geen Nederlander is en dat zijn toekomstige kinderen vooral niet uit de allochtonenstatistiek mogen verdwijnen en dus ook geen Nederlander zullen zijn. Hassan weet dat hij als Marokkaan onderdeel is van een “probleem” waar zelfs in de Tweede Kamer over gedebatteerd wordt. Je kunt wel zeggen dat Hassan is opgegroeid met de gedachte dat hij een paria is in zijn eigen geboorteland.

Mijn angst voor Molukkers is snel gesleten. Er was geen politieke partij die deze angst voedde door te wijzen op alle dingen die Molukkers verkeerd deden, in Nederland of waar ook ter wereld. Er werd niet opgeroepen om Molukse criminelen anders te behandelen dan andere criminelen. Er verschenen geen artikelen in de krant over hoe de Molukse wijken broeinesten waren van potentieel terrorisme. En zeg me nou niet dat het allemaal geen donder voorstelde. Het Molukse terrorisme was erger dan de “terreur” van moslims in Nederland, die zich beperkt heeft tot één enkele moord, gepleegd door één enkele dader. De acht jaar Molukse terreur kostte zeven mensen het leven (de gedode treinkapers niet meegerekend) en een veelvoud van onschuldigen werd slachtoffer.

Terug naar Petra en Hassan. De twee liggen duidelijk op een ramkoers en we mogen hopen dat ze intelligent genoeg zijn om op tijd bij te sturen. Maar ik kan me goed voorstellen dat Petra gelooft dat Geert Wilders’ PVV de antwoorden heeft. En Hassan? Kunt u zich indenken in Hassan? Is het vreemd dat hij in een hem overduidelijk hoogst vijandig gezind land zijn heil zoekt tussen diegenen die hem wel warm ontvangen? Is het vreemd dat een kleine minderheidsstroming van fanatieke islamieten juist mensen zoals Hassan zoekt om bij hun beweging te betrekken?

Petra en Hassan, opgegroeid in het Nederland van Fortuyn en Wilders, van GeenStijl en De Dagelijkse Standaard, van Rutte-I. Wat denkt u, hebben we dat slim aangepakt met zijn allen?

Meer bij Edge Of Europe

  1. 1

    2 november 2004 de dan 26 jarige Bouyeri vermoord regiseur Van Gogh. Bouyeri, zoon van een immigrant, groeide op in de multiculti knuffel periode waar iedere kritiek op de islam als racisme uit de rechter onderbuik werd afgedaan. Bouyeri heeft volop kunnen profiteren van de kansen de Nederland biedt, hij had een HAVO opleiding afgerond, kon echter in zijn vervolgopleiding zijn draai niet vinden.

    Het suggestie dat individuen ontsporen door Wilders en GeenStijl is grote onzin. Of denk je echt dat Hassan zo dom is?

  2. 2

    ‘Het is de schuld van de media.’ Ach kom nou toch.

    Petra heeft op in haar buurt en op school allerhande slag mensen ontmoet, op tv van alles gezien en uiteraard vertoeft ze regelmatig op teh interwebs. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat haar wereldje bestaat uit uitsluitend die eenzijdige berichtgeving over moslims. Zeker als ze nu studente is.

    Petra is niet de passieve mediaspons waar de schrijver van dit stukje haar voor houdt. Dat geldt ook voor Hassan.

    (En verder beslaat de ‘moslimterreur’ in Nederland uit meer dan alleen de moord op Van Gogh. Niet heel veel meer, maar het probleem is te serieus om weg te bagatelliseren.)

  3. 4

    Nou, “met z’n allen”… Ik heb niet op partijen gestemd die met deze gekkigheid mee zijn gegaan, heb mensen die op moslims lijken, zowel mannen als vrouwen, altijd vriendelijk bejegend, en toen ik laatst langs een stel jongens liep die op Marokkanen leken en naar me spuugden en iets zeiden wat ik niet verstond genegeerd en het ook niet met hun evt. geloof-van-huis-uit in verband gebracht.
    En in het algemeen is er in Nederland best geageerd tegen het beeld van moslims. Dus tja, als het beeld wat je schetst klopt, dan denk ik toch dat het ook is gevormd doordat de jongeren van nu over de grens kijken en dat de hele wereld zich bij hun opdringt op hun beeldschermen. Dat was in 1975 anders. Ik vrees dat Bin Laden c.s. hun zaak met die televisiebeelden behoorlijk goed op de kaart hebben gezet en dat dat vervolgens niet van het beeld is verdwenen door andere extreme moslimacties elders op de wereld, geholpen door de altijd dramatiserende media.

    Overigens heb ik gehoord dat er onder Molukkers een enorme werkeloosheid is geweest na die acties, dus het beeld dat daardoor bij oudere mensen werd gevormd was voor de Molukkers al vervelend genoeg.

  4. 5

    Hulde voor dit stukje. Dit gezeik sleept nu al zo lang en iedereen weet dat we er op deze manier niet gaan komen. Het racistische deel van ons land heeft rond de eeuwwisseling weer een stem gekregen. Dat wil niet zeggen dat we ernaar moeten luisteren.

    @1 Dan hadden jullie misschien niet moeten staan huilen over de media toen Pim Fortuyn werd vermoord. Dat is het begin geweest van de ellende, een nieuw soort politiek correctheid waarin niemand de rechtse onderbuik durfde te negeren. Tot op het punt dat we serieus een marokkanendebat moeten voeren in de Tweede Kamer.

  5. 6

    Petra en Hassan, opgegroeid in het Nederland van Fortuyn en Wilders, van GeenStijl en De Dagelijkse Standaard, van Rutte-I. Wat denkt u, hebben we dat slim aangepakt met zijn allen?

    Nee, dat hebben we met zijn allen niet slim aangepakt. En vergeet Balkenende niet.

    Daarnaast mag iedereen zich afvragen waar dit nou allemaal vandaan komt. Een historische analyse. De parallellen met Jodenhaat, kettervervolging en in het algemeen met weerstand tegen andersdenkenden. Het heeft te maken met macht, verhoudingen en geld. Vooral geld, wellicht te vertalen naar resources. Religie is alleen het etiket.

    Het is niet alleen Nederlands.
    Het is wereldwijd.

  6. 7

    Over de kwaliteit van het stuk heb geen enkele twijfel.

    Misschien had nog even vermeld moeten worden hoe we de Molukkers, na bewezen diensten bij het koloniale leger (vechtend voor ons christelijke vaderland), hebben behandeld:
    O.a. met een gastvrije ontvangst in oude concentratiekampen ;-)

  7. 8

    @7 De behandeling van de andere Nederlanders die na de zelfstandigheid van Indonesië naar Nederland kwamen was echt niet veel beter hoor. Het belangrijkste verschil was dat die Molukkers terug wilden en meenden dat Nederland wel even een eigen staat voor ze zou kunnen regelen.

  8. 9

    Goed geobserveerd.

    Ik ben iets ouder dan Edge of Europe en kan me die tijd nog wel goed herinneren. Onze reactie op terreur is inderdaad heel erg veranderd. Ook toen vonden we het erg, maar er was zeker geen haat campagne van een politieke partij. Ook werd er (@7) wel degelijk gekeken naar hoe wij de Molukkers hadden behandeld.

    Ik kan me ook nog goed herinneren hoe verontwaardigd we waren op de reactie van de Duitsers op de terreur van de RAF, met berufsverboten en de keiharde reactie van de Duitse overheid. Nee, dan gingen we in Nederland toch veel “relaxter” met onze terroristen om.

    En dat werkt ook veel beter dan de keiharde aanpak, zoals de Duitsers toen, en wij in Nederland nu laten zien.
    De schreeuwers van nu, zoals Wilders, Bolkestein, Geenstijl en de media is het, lijkt het wel, niet te doen om een echte oplossing.

    Dit laat maar weer eens zien dat vooruitgang niet altijd vooruitgang is, en dat we niet alleen niet leren van onze fouten, maar ook niet van de goede dingen uit verleden.

    En, vraag ik me dan af, wat is er toch veranderd in Nederland?

  9. 11

    Waarom was Wilders in de regio Venlo zo populair, WTC en terreur, geenstijl en telegraaf, denk het niet, ik heb daar een andere visie op. Ik denk zelf dat bijvoorbeeld dit incident, link, een veel grotere bijdrage levert. Lees ook even de zin waarin de reactie van de ouders wordt vermeld. Tegelijkertijd denk ik dan bij mijzelf, waarom ben ik zoveel dingen vergeten, maar dit incident niet…

    Gisteren vond er een ander incident plaats, een man in een BWM rijdt over de provinciale weg raakt van de weg en rijdt een opa een oma en hun kleinkindje aan. 3 mensen overlijden, mag u raden welke. Een incident dat niet snel vergeten wordt. (Ik hoop voor de Pool dat hij niet gedronken of te hard gereden heeft. Ofja, ik hoop eigenlijk helemaal niks voor de pool, op dit moment is mijn empathie voor de vlieg die ik zojuist kapotgeslagen heb is groter dan voor deze man)

    Het ligt aan de feiten, de incidenten die mensen zelf (via-via-via) meemaken of te horen krijgen, die een enorme impact hebben, en waardoor mensen een beeld scheppen van bepaalde groepen mensen.

    Ik zeg u: als ik de spindokter van Wilders zou zijn, zou ik hem adviseren zijn pijlers binnen de categorie immigranten niet alleen te richten op islam-culturen en hij haalt een extra zetel binnen in de meest zuidelijke provincie van dit land.

  10. 12

    Hopeloos genuanceerd, sommige reacties. Een goed stuk dat heel duidelijk maakt hoe er, naast terreur, een probleem is bijgekomen (hoe reageren we op terreur) verdient de nuances van @1 en de eerste zin van @2 (overigens: wat voor spons is Wilders dan?) niet. Dit artikel verdient eerder reacties van “okee, hoe gaan we dat veranderen”.

    Als mogelijk antwoord op die vraag voer ik in dit drama, naast de symbolische Petra en Hassan, nog een figuur op. Hij bestaat echt. Een goede kennis van me heeft in die trein bij Wijster gezeten. Het heeft zijn leven radicaal veranderd. Hij heeft er echter niet met radicalisme op gereageerd.

    Een normale baan zat er voor hem niet meer in. Lang voordat Balkenende en opvolgers de “tegenprestatie” ontwikkelden, doet hij veel vrijwilligerswerk, o.a. als ‘buddy’ voor terminale patiënten.

    Wat de na 9/11 gechiedenis betreft: een neef en een vriend van een andere neef hebben in Afghanistan “gediend” en zijn er niet goed van teruggekomen. Het heeft ook hun leven radicaal veranderd, ok zij reageren er niet met radicalisme op.

    Spaar me a.u.b. de ‘hopeloos genuanceerde’ toevoegingen, maar kom eens met betere antwoorden.

  11. 13

    @12: Ik vind je voorbeelden wel indukwekkend hoor. Ik was in die treinkapingtijd erg onder de indruk van het pacifisme en de mensen die vrijwillige de plek in wilden nemen van de gijzelaars. Dat soort verhalen hoor je nou nooit uit de arabische wereld komen. Maar wat wil je ermee zeggen? Dat het radicalisme van moslims niet vanzelfsprekend is, of dat je niet moet denken dat alle moslims radicaliseren in Nederland, of dat radicaliseren ongewoon is voor Nederlanders, maar misschien juist wel gewoon voor moslims?

  12. 14

    @13: Ik wil er mee zeggen dat ik op stukken zoals Edge hier aflleverde, liever reacties zie die op de kern van zijn verhaal ingaan. Kern is: er is iets veranderd na 911, ofwel er lijkt een verharding opgetreden.

    Altijd zie je dan wel reacties voorbij komen die neer komen op “ja, maar, moslims hier, moslims daar…”. Doet dat wat af aan het betoog van Edge? Ik vind van niet. Zulke reacties houden het door Edge aangestipte probleem juist in stand.

    Dus bedoelde ik ook aan te geven dat het probleem misschien beter opgelost kan worden door anders te reageren op welke vorm van terreur dan ook. Elke terreur veroorzaakt immers slachtoffers.

  13. 15

    Door zoveel nadruk op De Dagelijkse Standaard, Molukse treinkapingen en lokale buzztermen te leggen doe je alsof het probleem lokaler is dan dat het werkelijk is. Waarschijnlijk zijn ze nu op sårgåssø.se bezig om de rellen in Stockholm van vandaag te verklaren en zullen ze ook allemaal specifiek Zweedse onderdelen van de problematiek erbij halen, maar eigenlijk slaan ze de plank dan grotendeels mis want uiteindelijk is het specifiek Zweedse gedeelte van het probleem maar gerommel in de marge.

  14. 16

    @11:

    Ofja, ik hoop eigenlijk helemaal niks voor de pool, op dit moment is mijn empathie voor de vlieg die ik zojuist kapotgeslagen heb is groter dan voor deze man)

    Omdat het een Pool is? Omdat het iemand is die een ongeluk veroorzaakt? Komop zeg, het is zo gemakkelijk om in omstandigheden terecht te komen waarin je een verkeerde beslissing neemt. Zoiets zou ook jou kunnen overkomen, en dat wordt jij helemaal uitgekotst door ‘wakker nederland’.

  15. 17

    Ik heb de gevolgen hiervan in m’n nabije omgeving meegemaakt. Vrienden van mij, afkomstig uit Arabische landen, die voor 11 sept. heel vrijzinnig waren, zijn in de jaren daarna ontzettend conservatief geworden. Dit als reactie op het constante ‘moslim-bashen’ en het gevoel anders te zijn en nooit deel van deze samenleving te worden.

    Het gevolg hiervan is dat de mensen die écht wat kunnen emigreren. Ze willen niet blijven wonen in een land waar ze als tweederangsburgers worden behandeld. En ik geef ze geen ongelijk. Als ik van Arabische komaf was en een moslim, was ik allang al weggegaan.

  16. 18

    Vrienden van mij, afkomstig uit Arabische landen, die voor 11 sept. heel vrijzinnig waren, zijn in de jaren daarna ontzettend conservatief geworden. Dit als reactie op het constante ‘moslim-bashen’ en het gevoel anders te zijn en nooit deel van deze samenleving te worden.

    Maar vergeet niet dat dit een wereldwijd proces is dat al begon voor elf september en dat zich ook heeft voltrokken of bezig is zich te voltrekken in landen als Tunesië, Egypte en Indonesië. Moslims zijn zelfs conservatiever geworden in landen als Pakistan waar het beledigen van de islam strafbaar is.

  17. 19

    @9: En als je je dan realiseert dat de strategie van de RAF was gebaseerd op de stelling dat de onze (vorm van) democratie slechts een laagje vernis is, en dat je de ware aard zichtbaar kunt maken door er eens flink aan te krabben.

    Misschien toch een reden om dat koeterwaals van ze eens wat beter te analyseren, want zo wereldvreemd blijken ze achteraf gezien toch niet geweest te zijn.

  18. 20

    En dat conservatiever worden is alleen in context te zien van geopolitieke ontwikkelingen van de afgelopen pakweg 75 jaar.

    U weet wel, o.a. het afzetten van progressieve democratisch gekozen leiders omdat dat ‘ons’ even niet zo goed uitkwam.

    We willen stiekem niet zoveel vrijheid voor anderen als dat aan de pomp euro’s scheelt.

  19. 21

    @16:

    1. nee, niet omdat het een pool is, ik wil alleen maar zeggen dat ik merk in mijn omgeving dat het werkt op de oordelen die mensen hebben ten aanzien van in dit geval “polen” (in psychologische zin). Dat heeft niks te maken met media, dat praat zich rond.
    2. je citeert selectief, dat is jammer, je leest de zin ervoor misschien wel, maar je citeert hem niet. Als hij zich aan de regels heeft gehouden, heb ik een andere mening. Maar ik ben ook niet naïef, ik heb zo mijn voorgevoel en daar is die zin op gebaseerd.

  20. 24

    Met het wereldbeeld van de vreselijke Moslims.
    Knap, terwijl toch PNAC 1993 van AEI om ‘a new Pearl Harbour’ vroeg, en tenminste sinds 1965 er consensus is onder historici dat Roosevelt, met hulp van Wilhelmina, maar die kon niet veel anders in Londen, Pearl Harbour bewust provoceerde door olieboycot.
    Vanwege zijn verkiezingsbeloften moest de VS worden aangevallen, anders kon hij z’n oorlog niet gaan voeren.
    PNAC is Plan New American Century, het plan dat de VS. met militaire macht, al die landen moet onderwerpen die de VS nog weerstaan.

  21. 25

    @14: Kern is: er is iets veranderd na 911, ofwel er lijkt een verharding opgetreden.

    Verharding of verdomming? In mijn herinnering was er in de jaren zeventig nog wel ruimte voor enige nuance. De kapers waren extremistische Molukkers. Hun geschiedenis verklaarde veel. Sinds het begin van deze eeuw is generaliseren echter ‘mainstream’. Snelle, gemakkelijke conclusies trekken. Vooral geen nuance. “Bulgarenfraude” bijvoorbeeld: wie even verder kijkt naar wat er precies gebeurt schaamt zich toch kapot dat dit woord zo gemakkelijk door alle media wordt overgenomen? En dat we ons zo eenvoudig de les moeten laten lezen door een Eurocommissaris: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3443116/2013/05/17/Bulgaren-fraude-is-geen-Europees-maar-Nederlands-probleem.dhtml

  22. 26

    @22:

    Erg verdacht inderdaad, wie doet dat nog? Al Qaida-leden dus, vermoedelijk! …

    Denk na, mensen. En word wakker!

    Petra betekent rots(in); wat in (o.a.) Semitische talen (waarschijnlijk) ook basis kan betekenen (denk aan Petrus die de rots was waarop Jemig zijn kerk bouwde, met andere woorden de basis of het fundament vormde voor de kerk). En Al Qaida, dit weet ik toevallig, betekent óók de basis of het fundament. Het Aramese woord voor Petrus (rots/basis), Kefas, klínkt daarnaast ook alsof het verwant is aan het Arabische Qaida. Drie tegen een dat dit ook werkelijk het geval is.

    Dus, Edge (of Europe), vergeet de gevoelens en/of het wereldbeeld van die zogenaamd arme Petra’s en Hassans, die wel eens deukje opgelopen zouden kunnen hebben door óns … denk liever aan onze veiligheid, die nog wel eens een deukje zou kunnen oplopen dóór Petra en Hassan! …

    (dat Hassan verdacht klinkt hoef ik natuurlijk niet uit te leggen)

  23. 27

    @7:
    Er zijn ook landen die dat soort mensen lieten stikken, overgeleverd aan lynchpartijen.
    Verder was de wil te integreren in Nederland bij de Molukkers niet al te groot.

  24. 28

    @25: Het publieke debat wordt, in tegenstelling tot die tijd, vooral bepaald door degenen die (financieel) belang hebben bij conflicten en het feit dat dezen tegenwoordig het gros van de media in handen hebben.

  25. 29

    @25 Juist.

    Een van de dingen die zijn veranderd is dat men niet meer bang is “politiek incorrect te zijn”. Toen werd door links erg fel gereageerd op elke vermeende blijk van fascisme of racisme. Dat ging overigens vaak ook veel te ver. Ik kan me nog goed de acties tegen Buikhuizen herinneren. Ook de felheid waarmee men tegen Janmaat is opgetreden verdiend geen herhaling.

    Maar nu is de reactie totaal omgekeerd. Alle remmen zijn los en diegene die maant tot kalmte en nuance wordt voor naïeve goedmens uitgemaakt.

    Iets anders, dat je ook terecht aanstipt is de rol van de media. Dat was toen ook heel anders. Er waren twee (of al drie, dat weet ik niet meer) netten, publieke omroepen en kranten. Maar geen blogs, geen internet, geen commerciële TV. Ook dat speelt een belangrijke rol.

  26. 30

    @25:
    Vanaf 11 sept werden Moslims nog veel meer in het verdomhoekje geplaatst dan daarvoor.
    Het was goed opgezet.

  27. 31

    @18:
    “….conservatiever geworden…..”
    Ach toen het christendom net zou oud was als de islam nu,
    was men druk bezig heksen te verbranden, hopelijk treedt de verlichting bij de islam wat eerder in ;-)
    Wat natuurlijk wel apart is, dat 100 van de 250 verbrande Nederlandse heksen in Limburg het leven lieten (cijfers voor Venlo kon ik zo snel niet vinden)
    @25:
    Wat mevr. Viviane Reding betreft:
    Ik zag een interview in één v.d. actualiteitenprogramma’s op tv:
    Wat een mooie manier om te zeggen, dat het de schuld van een stompzinnige door Nederland zelf gemaakte wet was ;-)

  28. 32

    @31:

    Ach toen het christendom net zou oud was als de islam nu,
    was men druk bezig heksen te verbranden, hopelijk treedt de verlichting bij de islam wat eerder in ;-)

    Ik kan me goed voorstellen dat aanhangers van het Scientology- of het Wicca-geloof zich erop verheugen dat ze de komende zeventienhonderd jaar nog andersgelovigen mogen vervolgen.

  29. 33

    @2 Petra is misschien opgegroeid in een wit dorp, zoals er nog veel zijn in Nederland. Laten we zeggen, Wezep. Een dorpje onder de rook van Zwolle, op de noordelijke Veluwe. Hoewel het onder de Bible Belt valt, kunnen ze daar schelden als viswijven. Enfin, haar papa heeft een stratenmakersbedrijfje [natuurljk] met een paar man in dienst, haar mama verdient ergens wat bij. Thuis lezen ze de streekkrant en de Telegraaf. Tijdens haar puberteit zat ze op de lokale middelbare school, ging ze om met mensen uit Wezep en de verdere lokale omgeving. Vrijdag en/of zaterdag kon je haar vaak in de keet vinden en soms gingen ze dan daarna uit in Zwolle. Ze had wel eens verhalen gehoord van haar vrienden en kennissen over die ‘buitenlanders’ in Zwolle. Dan stonden ze daar op een hoekje, beetje flink doen. Ja, een paar van haar vrienden hadden wel eens een aanvaring met zo’n persoon; flink gevecht, je weet wel, maar die buitenlanders hadden hun lesje wel geleerd. Een paar keer had ze het zelf ook wel gezien, dan stonden ze daar op de hoek, een beetje te loeren.

    Als enthousiaste aankomend burger las ze de krant wel, best vaak, soms maakte ze zich dan boos. En dan had ze het af en toe met haar vrienden over wat er in de krant stond. Zo vindt ze nu eigenlijk best wel dat die islam een achterlijk geloof is. christenen misschien ook wel, maar ze kent genoeg vriendinnen die naar de kerk gaan, en met hen is niet echt iets mis. moslim(a’)s kent ze niet. En wat ze wel weet over die buitenlanders heeft ze van die (vechtjassen van een) vrienden gehoord, niet positief dus. Allemaal mocro’s ook, dus islamitisch.

    En nu studeert Petra. Misschien studeert ze HBO communicatie op Windesheim en borrelt ze in het Vliegend Paard. Gelukkig kom je daar alleen in met een studentenkaart -en er zijn ook weinig van die buitenlanders, zie-je-wel, ze kunnen niet leren. Of misschien is ze wat ambitieuzer en studeert ze Wiskunde in Amsterdam, zit ze op kamers in Slotervaart. Maar eigenlijk voelt zij zich daar niet zo thuis. De buurt is verpauperd en als blank meisje krijgt ze -vindt zij zelf- wel eens rare blikken van jongens en jongemannen die daar lopen. Zelfs na tienen lopen er nog van die jochies rond die haar dingen naroepen. Zie je wel, het klopt wel wat er in de krant staat.

    Je hoeft dus helemaal niet een passieve mediaspons te zijn om anti-islam te raken. Je hoeft alleen (de zaadjes van) vooroordelen tot je te krijgen, genoeg ‘bewijs’ om die te rechtvaardigen en te weinig ‘tegenbewijs’ om het ongelijk te bewijzen. Ook krijg ik het idee dat je stelt dat studenten nooit eenzijdig berichtgeving krijgen. Worden studenten dan alleen gekweekt in multiculturele steden? Of gaan ze, als ze student zijn, altijd zelf op zoek naar verschillende bronnen? Gaan ze, zoals het een nieuwsgierige student -inderdaad- betaamt, op zoek naar hun eigen ongelijk?

    Dan moet ik je teleur stellen, er zijn genoeg witte studenten die uit een klein dorpje komen. De mensen die daar (nog) wonen zijn toch iets vaker laagopgeleid dan hoogopgeleid, met bijbehorende karakteristieken. De drang om naar meer informatie te zoeken wordt hun niet van huis uit meegegeven en tenzij ze zelf geen intrinsieke nieuws-gierigheid hebben, gaan ze daar ook niet naar op zoek, ook later niet. De studenten van nu zijn minder geïnteresseerd in de wereld om hun heen dan vroeger. Vrij en zelfstandig denken wordt minder gepromoot en gewaardeerd dan vroeger, want enerzijds is er de dwangmaatregel van de BSA en anderzijds de opvatting (die steeds meer de norm wordt) dat je niet van de staat mag leven, dus je studie zo snel mogelijk af moet hebben. De universiteit is steeds minder een broedplaats voor grote denkers, die de wereld willen (en kunnen) veranderen, en steeds meer een fabriek van bekrompen geesten, klaargestoomd voor de arbeidsmarkt.

  30. 35

    In de jaren zeventig golden de Russen nog als de Grote Vijand, daar konden Molukse terroristen niet tegenop, zogezegd. En ook de RAF en de Palestijnse(!) terroristen niet.
    Rond 1982 heb ik iemand horen voorspellen dat de rol van de Russen als Grote Vijand door de Arabieren zou worden overgenomen, vanwege geopolitieke manipulaties. Dat klonk toen als je reinste sciencefiction. Maar direct vanaf 9-11 wist je: nu is het ‘easy pickings’ voor de politieke avonturiers die schaamteloos de bruine kaart willen trekken.

  31. 36

    @8 Het verhaal van de Molukkers is een triest verhaal. Inderdaad, zij wilden terug, maar de Nederlandse staat had hun ook een eigen land beloofd toen ze als soldaat inscheepten, in wat toen Indonesië was geworden (al bleek dit later een meningsverschil). Trouw hadden zij, als net-verlichte wilden, dienst gedaan in het KNIL, waren christen geworden, hadden net als de belanda’s de ontberingen van de jappenkampen en de Dodenspoorweg doorstaan, hadden vervolgens, geheel gezagsgetrouw, meegeholpen de ploppers te bestrijden. Eenmaal aangekomen in Rotterdam, Amsterdam of Den Helder kregen ze te horen: “Jullie zijn niet meer in dienst, ontslagen, jullie krijgen geen soldij meer over de jaren 1940-1945 (of nog langer), jullie horen hier niet thuis, maar jullie kunnen ‘nu eventjes nog niet’ terug. Jullie mogen voor de rest ook niet werken. Omdat jullie toch ergens gehuisvest moeten worden, maar de woningnood zo hoog is en jullie toch maar ergens ‘tijdelijk moeten wonen, hebben we wel een leuk plekje voor jullie.” En zo kwamen de Molukkers in de meest mensonwaardige omstandigheden terecht. Ternauwernood Nederlandse burgers, maar gehuisvest in voormalige concentratiekampen, Kamp Vught, en, natuurlijk, broeinest van terroristische aanslagen, in en om Kamp Westerbork.

    Door dit af te doen als ‘dat de Molukkers wilden en meenden dat Nederland een eigen staat voor hun zou regelen’ en dat dat ‘het belangrijkste verschil was’, is geheel uit de historische context getrokken en doet geen recht aan de jarenlange (tot 1986) ongelijkheid en onrecht dat de Molukkers als specifieke groep was aangedaan.

  32. 37

    @35: Dat was wel een ziener ja. Ik heb me -al eerder- wel vaker laten ontvallen dat “ze” of “we” eigenlijk wel blij mochten zijn met die hippies, omdat de volgende “revolutie” wel eens een heel ander gezicht zou kunnen hebben.

    En met de kreet dat je de Russen uit Afghanistan moest blowen heb ik me ook nooit echt kunnen verenigen, want in de praktijk kreeg je alleen maar slechte paak. Dus toen de Amerikanen Afghanistan binnen vielen dacht ik gelijk al dat ze verkeerd zaten: de daders zaten elders (binnen de ISI mischien?).

  33. 39

    @0: leuke preek voor eigen parochie (die de plank weer eens volkomen misslaat..)

    Na het ten einde komen van de grote ideologieën is de islam met een revival begonnen. Een reactie op het kapitalisme en de dominantie van het westen. Een “eigen” alternatieve ideologie die houvast en tegenwicht moest bieden.

    Dat proces is al een paar decennia aan de gang. Heeft niks met Nederland te maken en nog minder met de beeldvorming van de islam in de Nederlandse media. Dat proces speelt zich namelijk af in de hele wereld.

    Kortom: de Nederlandse media – en “hoe wij dit hebben aangepakt” is volstrekt onbetekenend vergeleken met de autonome ontwikkeling die de moslims ZELF hebben doorgemaakt…

    Ze hebben dus echt geen ouwe witte paternalist nodig die ze wat dat betreft aan de hand neemt..

  34. 40

    @sikbock: Je spreekt jezelf een beetje tegen. De grote ideologieën zijn volgens jou enkele decennia geleden ten einde gekomen. Welke dan?

    Een beetje geïnspireerd door “Het einde van de Geschiedenis”? Wishful thinking? Je presenteert de Islam een beetje als reactie op het kapitalisme. Een alternatief voor het communisme dus. Fukuyama is achterhaalt.

    Sorry, ‘beetje dom’ dan maar?

    We zijn het met elkaar eens dat het een globaal fenomeen is, maar de Islam te zien als reactie op het kapitalisme lijkt mij een foute interpretatie en een onderschatting.

    Het conflict tussen het westen – even kort door de bocht, Z-Korea, Japan, China zijn tegenwoordig ook ‘westen’ – en de Islamitische wereld is aanzienlijk ouder dan het kapitalisme. Tenzij je alle ontwikkelingen in Europa sinds de Romeinen onder het kapitalisme wenst te scharen.

    Het is de ouderdom van het conflict wat het zo moeilijk te analyseren en interpreteren maakt. Zeker, het kapitalisme is een nieuw element en er is zeker een reactie waar te nemen. Maar jij presenteert het wel erg eendimensionaal. En dit conflict heeft zoveel dimensies dat je volstrekt tekort doet aan wat er aan de hand is.

    Ja, het tekort van @0 is dat NL iets wordt aangewreven waar NL geen schuld heeft. Maar dat laat onverlet, dat NL wel degelijk minder meelopend had kunnen zijn en origineler met de problematiek om had kunnen gaan. Ergens zal een duw gegeven moeten worden tegen dat zieke Islam-bashing. En NL heeft voldoende filosofische en politieke power om daar iets aan te doen. In de praktijk blijkt dat lastig. En daar zit wel degelijk een punt waar NL aan kan werken.

    Het is een globaal probleem. Maar dat ontslaat individuen, en samenstellen van individuen (klein en groot) er niet van om te proberen het probleem op te lossen.

    Jij bent geen deel van de oplossing, jij bent deel van het probleem.

  35. 43

    Wat voor de één een probleem is is voor de ander een oplossing.

    Velen zijn geen fan van het moslimgeloof en hun volgers en die krijgen volop ruimte op het internet om dat te uiten. Geenstijl/dagelijkse standaard heeft een solide basis in deze samenleving.

    De internets geven veel bewegingsruimte. De populistische stroming heeft aan deze vrijheid geroken en ze willen dat niet zomaar inleveren.

    Over Hassan maak ik me niet zoveel zorgen. Geen terrorisme en zich aan de wet houden. Een simpel recept. Dat moeten we gewoon goed tussen zijn oren krijgen.

    En Petra zie ik ook niet als een probleem, ook al heeft de politiek correcte linkse kerk haar zieltje (nog) niet kunnen redden.