Closing Time | Zonde van die gitaar

Jankende gitaren en legendarische gitaarsolo’s, allemaal goed en wel, maar “Oh, it breaks my heart to see those stars / Smashing a perfectly good guitar / I don’t know who they think they are / Smashing a perfectly good guitar.”

Net zoals de opening van dit liedje, kan een enorme hoevelheid gitaarwerk schatplichtig aan Jimi Hendrix worden genoemd. Dat geldt voor het beroeren van de snaren én de behandeling van het instrument. Lees nog even verder…

John Hiatt, bijgestaan doorThe Guilty Dogs, klaagt misbruik van de gitaar aan en  verzuchtte in 1993:

There ought to be a law with no bail / Smash a guitar, and you go to jail / With no chance for early parole / You don’t get out till you get some soul.

Tja John, het is wel kunst, hè? De muzikanten/slopers  die hun gitaren, drumstellen en piano’s naar de ratsmodee hielpen, kennen hun kunstgeschiedenis, waar behalve schilderijen en installaties ook al een viool, een piano en een metronoom aan barrels gingen.

  1. 1

    Ik was ooit bij een optreden van Reverend Peyton’s big damn band, en aan het eind sprenkelde de washboardspeelster, Breezy, een brandbaar goedje over haar instrument… en stak het aan.

  2. 6

    Als je een Fender-gitaar met een beetje beleid sloopt hoef je er alleen maar een nieuwe hals op te schroeven en dan doet hij het wel weer. Een beetje gitaarroadie krijgt dat wel voor elkaar. Of dat ook echt zo gebeurt weet ik niet, maar Fender lijkt wel een favoriet van nogal wat gitaarslopers.

    Minstens zo erg als instrumentenslopers: verzamelaars die geen noot kunnen spelen maar wel allerlei bijzondere, meestal oude instrumenten kopen voor de heb. Waardoor zulke instrumenten onbetaalbaar worden voor muzikanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren