COLUMN - Sinds 1 juli betalen we BTW op pakjes uit China. Dat heeft Brussel zo bepaald. Eigenlijk moesten we al BTW betalen over aankopen boven de 22 euro, maar de Chinezen staan erom bekend dat ze daar onbekommerd de hand mee lichten.
Ik weet nog dat ik mijn eerste vulpen uit China bestelde. Uren en uren heb ik gezocht naar een verkoper die de door mij begeerde pen aanbood voor onder die magische grens van 22 euro. Ik had namelijk ervaring met bestellingen van vreemde continenten. Bestel je een hebbedingetje uit Amerika – lekker goedkoop denk je – komt er in enen BTW bij, plus inklaringskosten. Je bent zomaar het dubbele kwijt van wat je dacht uit te geven.
Toen mijn moeder later eens voor zo’n vijftig pop twee Samsung-telefoontjes uit China bestelde, zat ik me dus al inwendig te verkneukelen over de kostbare verrassing die haar te wachten stond. Maar denk je dat zij een heffing aan haar broek kreeg? Welnee, die Chinezen zijn niet gek, die weten precies hoe het hier werkt. Uitgekookt zijn ze wel: ze zetten daar gewoon tien of vijftien euro op de pakbon. Niemand die dat controleert.
Verzendkosten rekenen ze meestal ook niet. Naar het schijnt neemt de Chinese overheid die voor haar rekening, in een uitgekiende strategie om de wereldwijde consumentenmarkt te kapen.
De EU heeft daar nu paal en perk aan gesteld, en ik geef die lui geen ongelijk. Iemand moet de gele horden stuiten. Kwamen ze vroeger te paard, nu zenden ze pakjes, tientallen miljoenen pakjes. De strijd om de wereldmacht wordt vandaag de dag uitgevochten via de economie.
We halen dat paard van Troje ook nog eens zelf binnen. Wij Nederlanders alleen al bestelden vorig jaar voor 260 miljoen euro bij de Chinezen. Lekker goedkoop! Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet, ja toch?
We hebben dus een economische muur nodig: een Chinese muur, maar dan omgekeerd. De Europese markt verdient bescherming; en dan vooral tegen onszelf.
Reacties (23)
“We hebben dus een economische muur nodig: een Chinese muur, maar dan omgekeerd. De Europese markt verdient bescherming; en dan vooral tegen onszelf.”
Het is natuurlijk vooral voor de gekhouderij. Die telefoontjes (pennen, Trojaanse paarden) worden net zo goed in China gemaakt, of je ze nu koopt bij alibanggeek of coolmediagekko. Ze worden in China geproduceerd en daarna deze kant uit verscheept, alleen bij de tweede weg blijft er meer geld bij tussenhandelaren aan de strijkstok hangen, ten koste van de consument.
[ ten koste van de consument ]
Wat ook meespeelt is dat veel spul uit China niet aan de EU (veiligheids-) eisen voldoet.
Dus als jouw Chinese Apple oplader je iPhone accu in de fik zet, zie dan maar eens een schadevergoeding van de Chinese leverancier te krijgen. Dat gaat dus ten koste van de consument.
Als je dat ding bij de Action heb gekocht kun je ten minste daar nog klagen. En de Action mag alleen maar goedgekeurd spul importeren, dus die “strijkstok/tussenhandel” heeft wel degelijk nut.
Wat inmiddels ook meespeelt, is dat China de status van ontwikkelingsland eindelijk is kwijtgeraakt. Want dat een aangetekend pakje uit China goedkoper wordt verzonden dan een binnenlandse verzending binnen Nederland is natuurlijk van de gekke.
Op Tweakers loopt deze discussie net iets langer dan vandaag. ;) Het naadje van de kous komt daar ook vast wel voorbij.
Al eerder moesten Europese webwinkels de hoogte van de btw aan die van het land van de koper aanpassen. Voor de grote jongens was dat zo geregeld, maar veel kleinere niche-webshops zijn noodgedwongen gestopt met leveren aan hun buitenland. Hoezo eerlijke concurrentie? Een Europese harmonisatie van de BTW-tarieven was hier eerlijker geweest.
Maar deze douane-horde is door Alibaba ook allang getackeld.
Ik kan me voorstellen dat er ook nog een subsidie vanuit China zelf op het transport zat, want zelfs als portokosten nihil zijn hoe kun je dan een tangetje van 4 euro binnen een week (vliegtuig dus!) in Nederland hebben via lokale bezorging door PostNL?
Als lokale webshop kun je daar nooit tegenop, zelfs niet met partijenkorting van PostNL of DHL.
P.S. Het milieu is hier weer de dupe van, al die losse pakketjes per vliegtuig in plaats van in bulk per schip.
Al die kleine pakketjes gaan mee in een vliegtuig dat toch al deze kant op komt, die worden in alle kleine hoekjes en gaatjes tussen de echte vracht gedrukt, dus eigenlijk is dat helemaal zo slecht nog niet voor het milieu.
[ die worden in alle kleine hoekjes en gaatjes ]
LOL
Ik zie het al voor me, zo’n mannetje met 10 kleine pakketjes onder zijn armen die gebukt in de buik van het vliegtuig urenlang kleine gaatjes zit te vullen. Die bij aankomst er weer urenlang uitgeplukt moeten worden voordat de “echte vracht” er weer uit kan.
Je hebt echt geen kaas gegeten van pakketvervoer en pakkettrollies en vliegtuigcontainers, hè? Of je bent gewoon aan het trollen.
Natuurlijk weet ik wel hoe het werkt, het was ook een beetje overdreven, maar het komt er bijv. op neer dat als een vliegtuig voor zeg 90% vol zit met trolley’s vol met Apple spullen dan wordt die laatste 10% gevuld met dit soort pakket trolley’s.
Maar als die 10% niet beschikbaar zou zijn dan nog zou dat vliegtuig dat maar 90% vol zit gaan vliegen.
I.A.W. Men gebruikt die pakketjes om vliegtuigen die toch al vliegen op 100% vulling te krijgen, men laat dus geen vliegtuig alleen voor die pakketjes vliegen.
P.S.
Dat is dus ook de reden waarom het ene pakketje sneller is dan de andere, het is dus afhankelijk of er plek is op een vliegtuig.
Ik zit zelf niet in die transportbusiness, maar het lijkt me sterk dat kleine pakketjes liggen te wachten tot er een volledige container “toevallig” met een ander bulktransport mee kan. Met het Just in time systeem van vele producenten gaat er wekelijks een gelijke hoeveelheid iPhones of Nike’s het vliegtuig in. Daarnaast zijn er nog de lijnvluchten die naast passagiers ook vracht meenemen.
En als jij wel in die branche zit dan lijkt me dat je dat wel meteen in je eerste reactie had verteld in plaats van je “alle kleine hoekjes en gaatjes”.
En dat het ene pakketje sneller dan het andere arriveert kan ook aan de logistiek binnen China liggen waar niet iedere leverancier van AliExpress vlak bij een vliegveld zit.
Pak de track en trace van wat pakketjes uit China er maar eens bij. Je kunt precies zien wanneer zo’n pakketje bij een vliegveld aankomt en wanneer het daar weer weggaat. Het verschil in wachttijd is enorm, wat precies is wat je verwacht als pakketjes met lage verzendkosten even moeten wachten totdat er plek is (kies je voor een duurdere verzendmethode dan zal je zien dat je pakketje vrijwel onmiddellijk na aankomst op een knooppunt doorgestuurd wordt naar het volgende),
Het is heel simpel. Hoe meer volume er vanuit China naar Europa wordt gevolgen, hoe meer vluchten er nodig zijn. Als er 10% meer volume bij is gekomen door de pakjes, dan is er ook (ongeveer) 10% van de vluchten bijgekomen. Logistieke planners zijn heel goed in het maximaal benutten van de beschikbare capaciteit én in het optimaal afstemmen van die capaciteit op het aanbod aan vracht.
Dat is dus ook de reden waarom pakketjes soms wat langer onderweg zijn. Het aantal vluchten is afgestemd op maximale benutting van de capaciteit. Is er op een dag wat meer aanbod, dan past het al snel niet meer. Pakketjes die op een goedkope manier worden verstuurd staan dan helemaal achteraan in de rij.
Het lijkt me best aannemelijk dat dergelijke pakketjes pas als laatste aan de beurt komen om een vliegtuig te vullen. Maar dat betekent helemaal niet dat zonder die pakketjes er evenveel vluchten zouden zijn, die maar voor 90% gevuld zouden vliegen. Zo werkt de logistieke wereld niet.
Jullie hebben gelijk, mij was even ontschoten dat er verschillende levertijden gehanteerd worden.
Denk je echt dat er iemand is die die pakjes een voor een in allerlei kleine hoekjes en gaatjes gaat stoppen? Of zouden het ook kunnen dat ze in luchtvrachtcontainers worden aangeleverd die simpelweg in het vliegtuig worden gezet?
Wat kosten betreft: die zitten vaak voor een veel groter deel in handelingen zoals in- en uitladen en sorteren dan in het transport zelf. Het zou me niet verbazen als het Chinese postbedrijf een deal heeft met PostNL dat ze de pakketjes al in China sorteren, op postcode, of zo. Omdat het sorteren daar goedkoper kan.
[ Omdat het sorteren daar goedkoper kan. ]
Het zal nog moeilijk zijn de sorteermachines van PostNL met de hand te verslaan.
Maar aparte containers per sorteercentrum/distributiecentrum is zeer wel denkbaar.
Heb ik ergens beweerd dat er in China handmatig wordt gesorteerd? Zo ja, waar? Zo nee, waarom denk je dat ik dat denk?
Automatisch sorteren kan in China natuurlijk ook goedkoper, omdat de lonen in zo’n sorteercentrum (logistiek en onderhoudspersoneel, operators) lager zijn.
[ Heb ik ergens beweerd dat er in China handmatig wordt gesorteerd? ] Nee. Maar een geautomatiseerd sorteercentrum zoals we in NL veel kennen heeft toch al weinig personeelskosten en enorm veel kapitaalkosten. Er lopen doorgaans slechts mensen rond de trollies leeg te storten op de automatische sorteerbanden en de gesorteerde gevulde trollies voor de bestelwagens weer klaar te zetten.
[ Automatisch sorteren kan in China natuurlijk ook goedkoper, ] Nou, m.i. alleen als je zoveel pakketjes in China verstuurt naar de route van bestelauto 2B die alleen oost-Diemen belevert, dat het een volle trolly o.i.d. is die je rechtstreeks naar het Nederlandse distributiecentrum kan sturen. Dat lijkt me sterk dat dat vaak gebeurt.
Hou toch eens op met dat vliegen afvangen. Ik heb niet meer gezegd dan dat ik me voor kan stellen dat er al in China wordt gesorteerd “op postcode, of zo”. Dat kan natuurlijk ook beste alleen op de eerste twee cijfers zijn, of zoiets. Ik heb nergens gezegd dat ze het al indelen op bezorgroute.
Ik heb niet meer dan aangevuld dat “Het zal nog moeilijk zijn de sorteermachines van PostNL met de hand te verslaan.”
Als jij aanvullen direct als vliegen afvangen interpreteert, zoals uit de toon van #2.6 al blijkt, dan ligt dat toch echt aan jou.
Maar goed, voortaan zal ik bij jou er “vriendelijk bedoelde aanvulling: ” bij zetten.
Ik heb een paar dagen gewerkt in een distributiecentrum bij Schiphol.
Ik ga niet vertellen of het DHL of UPS of een ander was, maar:
– de pakketten werden voor een groot deel handmatig gesorteeerd. Ze kwamen over een lopende band, maar ze werden door mensen eraf geduwd i.p.v. door robots.
– ze gaan het vliegtuig in in een container of op een plaat met een net erover. Zo’n plaat met pakjes mag zo’n 1000 kg wegen.
#2.2.:
Losse pakjes in een hoekje van een vliegtuig hoekjes stoppen? onzin.
We kwamen niet eens in de buurt van een vliegtuig.
Wow, 260 miljoen. Dat is ongeveer 0,5% van de totale omzet van alle detailhandel in Nederland.
Ja maar voor dat geld wordt wel 25% van al het spul gekocht. ;)
Waarbij natuurlijk niet iedere branche in gelijke mate getroffen wordt.
Ik heb althans nog nooit mijn biefstuk of parket in China besteld.
Begin dan maar eens. Zitten ze daar ook eens met de stront van al dat exportvlees opgezadeld. ☹️
Lekker, zo’n genuanceed geluid op een site die anderen consequent de maat neemt.