Andere tijden. Vroeger hingen ze gewoon een net op om blikjes in op te vangen.
#2
Anoniem
Helaas kunnen we hem niet meer bouwen in Nederland dus het enige dat we kunnen doen is duimen dat boeing of airbus er over 30 jaar een keer naar kijken.
#3
MaxM
Ik ben klaar met vliegtuigen, oude technologie, smerig, storingsgevoelig, terrorisme gevoelig en al 50 jaar praktisch geen vooruitgang meer geboekt en zo 20ste eeuw. Laten we beginnen met de bouw van een internationaal vacuüm maglev systeem. Vrijwel volledig schoon en razend snel. Er zit wel een fors prijskaartje maar sinds de financiële crisis is dat maar relatief.
#4
Bismarck
@3: Misschien een mooie bestemming voor Tobintax (om ook maar eens schandalig de koppeling te maken)?
#5
Rik
@3
Hoe goed een treinsysteem ook word het haalt nooit de flebiliteit. Ja, dit ‘supervliegtuig’ is in feite maar incrementele innovatie ipv radicale maar dat is een ‘supertrein’ ook.
#6
Rik
Nog even op mijn vorige post voorboordurend. Radicale systeem innovatie zou hier bijvoorbeeld kunnen door gewoon de systeemvoorwaarden te scheppen. Bijvoorbeeld door over 30 jaar gefasseerd vliegverkeer tussen binnencontinentale bestemmingen (of een bepaalde afstand) te verbieden. Daar heb je die flexibiliteit toch niet nodig en zulke beslissingen maken de ontwikkeling van een echt hoogwaardig treinnetwerk mogelijk.
#7
MaxM
@4De koppeling ontgaat mij, tobintax levert vooralsnog niets op, het is een soort kilometerheffing.
@5-6. Een vacuüm maglev systeem is een gigantische stap vooruit. Reistijd wordt met een factor twintig á dertig gekort ten opzichten van de snelste treinen die we nu hebben. Snelheden waarbij verkeersvliegtuigen als een mug op een autoruit uiteen zouden spatten. Die snelheid maakt het juist geschikt voor intercontinentaal reizen. Sydney is dan nog maar 3 á 4 uurtjes weg, drie keer sneller dan wat een concorde zou kunnen als die nog werd gebruikt en niet drie keer onderweg moest landen om 120.000 kerosine te laden. Als het sneeuwt, stormt, mist, onweert en de lucht vol vulkaanas zit dan nog kan een vacuüm maglev systeem gewoon functioneren.
#8
Yevgeny Podorkin
Kleeft altijd wel iéts aan elk nieuw supersnel transportsysteem MaxM. Die Maglev is inderdaad ook een interessante optie (al stammend ver uit de vorige eeuw). Kosten, G- krachten…maar we kunnen ook allebei doen….
I.G.Y. (International Geophysical Year)” is a track on Steely Dan founding member Donald Fagen’s 1982 album, The Nightfly. The song is sung from an optimistic viewpoint during the IGY, and features references to then-futuristic concepts, such as solar power (first used in 1958), Spandex (invented in 1959), space travel for entertainment, and undersea international high speed rail.
You’ve got to admit it—
At this point in time, that it’s clear…
The future looks bright
On that train all graphite and glitter
Undersea by rail
Ninety minutes from New York to Paris
Well, by ’76, we’ll be A-OK!
Reacties (9)
Andere tijden. Vroeger hingen ze gewoon een net op om blikjes in op te vangen.
Helaas kunnen we hem niet meer bouwen in Nederland dus het enige dat we kunnen doen is duimen dat boeing of airbus er over 30 jaar een keer naar kijken.
Ik ben klaar met vliegtuigen, oude technologie, smerig, storingsgevoelig, terrorisme gevoelig en al 50 jaar praktisch geen vooruitgang meer geboekt en zo 20ste eeuw. Laten we beginnen met de bouw van een internationaal vacuüm maglev systeem. Vrijwel volledig schoon en razend snel. Er zit wel een fors prijskaartje maar sinds de financiële crisis is dat maar relatief.
@3: Misschien een mooie bestemming voor Tobintax (om ook maar eens schandalig de koppeling te maken)?
@3
Hoe goed een treinsysteem ook word het haalt nooit de flebiliteit. Ja, dit ‘supervliegtuig’ is in feite maar incrementele innovatie ipv radicale maar dat is een ‘supertrein’ ook.
Nog even op mijn vorige post voorboordurend. Radicale systeem innovatie zou hier bijvoorbeeld kunnen door gewoon de systeemvoorwaarden te scheppen. Bijvoorbeeld door over 30 jaar gefasseerd vliegverkeer tussen binnencontinentale bestemmingen (of een bepaalde afstand) te verbieden. Daar heb je die flexibiliteit toch niet nodig en zulke beslissingen maken de ontwikkeling van een echt hoogwaardig treinnetwerk mogelijk.
@4De koppeling ontgaat mij, tobintax levert vooralsnog niets op, het is een soort kilometerheffing.
@5-6. Een vacuüm maglev systeem is een gigantische stap vooruit. Reistijd wordt met een factor twintig á dertig gekort ten opzichten van de snelste treinen die we nu hebben. Snelheden waarbij verkeersvliegtuigen als een mug op een autoruit uiteen zouden spatten. Die snelheid maakt het juist geschikt voor intercontinentaal reizen. Sydney is dan nog maar 3 á 4 uurtjes weg, drie keer sneller dan wat een concorde zou kunnen als die nog werd gebruikt en niet drie keer onderweg moest landen om 120.000 kerosine te laden. Als het sneeuwt, stormt, mist, onweert en de lucht vol vulkaanas zit dan nog kan een vacuüm maglev systeem gewoon functioneren.
Kleeft altijd wel iéts aan elk nieuw supersnel transportsysteem MaxM. Die Maglev is inderdaad ook een interessante optie (al stammend ver uit de vorige eeuw). Kosten, G- krachten…maar we kunnen ook allebei doen….
I.G.Y. (International Geophysical Year)” is a track on Steely Dan founding member Donald Fagen’s 1982 album, The Nightfly. The song is sung from an optimistic viewpoint during the IGY, and features references to then-futuristic concepts, such as solar power (first used in 1958), Spandex (invented in 1959), space travel for entertainment, and undersea international high speed rail.
You’ve got to admit it—
At this point in time, that it’s clear…
The future looks bright
On that train all graphite and glitter
Undersea by rail
Ninety minutes from New York to Paris
Well, by ’76, we’ll be A-OK!
http://www.youtube.com/watch?v=UfZWp-hGCdA&feature=related
En Steely Dan zeg tering Jantje, lang over het hoofd gezien moet er maar weer eens de elpees uit de kast trekken gaan…
http://www.youtube.com/watch?v=nTDRd0Z0O4o&feature=related