COLUMN - Het geheugen is een vreemd creatuur. We vullen authentieke herinneringen aan met verzinsels die we niet als zodanig herkennen, we verbasteren losse flarden die in ons brein rondzwerven, breien de brokstukken ervan aaneen tot een logisch klinkend geheel. We strijken plooien glad, vullen lacunes aan, vegen tegenstellingen weg. We absorberen soms zelfs herinneringen die helemaal niet van onszelf zijn en maken ze tot integraal onderdeel van ons eigen verhaal.
Voeg daarbij dat we vaak beroerd lezen en luisteren – want akelig selectief: wat in onze kraam te pas komt, pikken we feilloos op, terwijl we rap verwerpen of vergeten wat ons niet uitkomt – en je hebt een explosief mengsel, daar in die bovenkamers van ons.
Iemand betrapte mij daar afgelopen week ook op.
Ik las dat Trumps perschef een aantal media de toegang had geweigerd bij een persmeeting, gaf dat door op Twitter en maakte er volautomatisch van dat die media voortaan geen toegang meer tot persconferenties hadden. Dat ‘voortaan’ had ik er hoogstpersoonlijk bij verzonnen, maar het duurde een uur – en een vasthoudende debatpartner – eer ik dat zelf ook door kreeg. Ik was woordblind geworden voor mijn eigen vergissing.
Nou snap ik wel waarom ik dat deed: mijn angst dat het zou gebeuren, maakte dat ik het las alsof het al was gebeurd. Maar dat maakt mijn fout er geen greintje minder dom om, en geen sikkepit minder vooringenomen: ik had de werkelijkheid vervormd door mijn eigen frame.
Maar daardoor begreep ik de blunder van Wilders van een paar dagen later ineens wel beter. In een interview met de Duitse ARD vertelde Wilders over Fortuyn. Hij gebruikte de influx van leden in diens LPF als argument waarom hijzelf geen enkele inspraak in de PVV duldde: daar ging zo’n partij maar aan ten onder. In een bijzin vertelde Wilders de ARD dat Fortuyn ‘helaas was vermoord door een radicale moslim’.
Waarop half Twitter over hem heen viel: Fortuyn was immers neergeschoten door een dolgedraaide milieuactivist die zich waarschijnlijk alleen om Mekka had bekommerd indien daar tegen de regels in een boom zou zijn omgehakt. Oeps, zei Wilders prompt op Twitter, ik bedoelde Theo van Gogh.
Dat nu was wel een leugen: hij sprak evident over Fortuyn, de LPF en de verkiezingen van 2002.
Dat Wilders tegenwoordig kennelijk meent dat Fortuyn door een radicale moslim is vermoord, is vooringenomen, maar in zijn hoofd helaas volkomen logisch: álles is volgens Wilders immers te wijten aan radicale moslims, ergo: ook de moord op Fortuyn – de volksheld met wie hij zich identificeert – moet binnen dat nauw afgebakende kader passen.
Dat Wilders niet kon toegeven dat zijn fout een andere was, en dat hij abusievelijk was gaan geloven dat Fortuyn door eenzelfde dader was vermoord als later Theo van Gogh: dat was het probleem. Het geheugen en het begripsvermogen van Wilders hebben zich funest verdicht.
Deze column van Karin Spaink verscheen eerder in Het Parool.
Reacties (9)
‘Sorry, ik zat ernaast’ zeggen is dood. Leve de alternatieve waarheid.
Blijft nog maar de vraag of het inderdaad een ‘vergissing’ was van Wilders. De stelligheid waarmee hij die uitspraak deed en het hele verhaal eromheen (zijn ‘held’ Fortuyn) wijzen in niets op een ‘vergissing’ of een onbewuste verdraaiing van de werkelijkheid. De man probeerde doodeenvoudig met een grove leugen weg te komen; weten die buitenlanders veel. En de ‘oeps’ erna was evenzeer een grove leugen — nu naar ons toe.
Maar wie zoekt in vredesnaam nog naar goedpratende verklaringen voor Wilders’ leugenachtigheid? Dat zou veel meer te denken moeten geven.
@2
De verklaring van Karin Spaink is de meest logische. Wilders had het duidelijk over Fortuyn en geheel volgens zijn conditionering schoof hij de moord op Fortuyn in de schoenen van een (extreme) moslim.
Wat we hier zien is het fenomeen ‘conditionering’ waar we allen aan onderworpen zijn. Uiteraard weet Wilders ook dat Fortuyn door een Nederlander is vermoord. Maar zijn brein volgt geheel op de automatische piloot de strategie van moslims overal de schuld van geven.
En toen hij zijn vergissing in zag begon hij inderdaad te liegen en te draaien. En zo maakte hij van zijn aanvankelijke verspreking een grove leugen.
Hier ligt ook een stukje zelfkennis in. Alles wat we zo zeker menen te weten prent zich als een conditionering in ons denken in. Onbewust passen we dat in onze redeneringen in. Wees dus voorzichtig met zaken als waarheid aan te nemen: die bestaat namelijk niet. Wilders is een extreem voorbeeld van iemand die zijn eigen gedachten als waarheid ziet.
Wacht effe Karin. Je kunt in je eigen hoofd kijken, en concludeert dat je vooringenomen bent geweest tegenover Trump, maar in plaats van vervolgens een artikel te schrijven over hoe totaal-endemisch dat gedrag precies is (en dat is het, en dat gaat nog eens de ondergang van bepaalde media worden), ga je vervolgens whoopass op een verspreking van Wilders, in wiens hoofd je zeker *niet* kunt kijken?
@3: Wil je dan ook uitleggen waarom die verklaring “de meest logische” is? In eigen woorden het artikel herhalen zegt daar namelijk niets over.
@2 Mijn hypothese met betrekking hiertoe is dat het nog geraffineerder is. We kunnen natuurlijk niet in de hoofden van mensen als Wilders en Trump (met z’n last night in Sweden) kijken, maar het zou me helemaal niet verbazen als ze heel goed weten niet weg te komen met die leugens. Ze poneren het en weten dat ze door de mand vallen. Vervolgens is de aandacht echter wel weer op moslims gericht.
In het geval van Wilders is de aandacht gericht op de moord op Theo van Gogh, wel door een moslim. In het geval van ‘last night in Sweden’ wordt de aandacht gefocust op een eerdere verkrachtingszaak waar een islamitische immigrant bij betrokken was. Links en fatsoenlijk rechts (wat daar dan nog van over is) verwerpen de leugens en verdraaiingen. Dat deert de heren echter niet, want dat is niet hun doelgroep. Voor de achterban is de aanvankelijke leugen niet relevant. Er was immers wel ‘iets’ met een moslim en daar gaat het om.
Maar wellicht denk ik nu te ver door.
@5
In die eigen woorden schuilt de verklaring al. In onze beschouwingen sluipen conditioneringen. Zaak is wel dat je conditioneringen bij je zelf weet te herkennen. Conditioneringen kan je ook anders benoemen: onbewuste aannames welke geen enkele grond hebben. Ik vermoed dus geen bewuste verspreking in het geval van Wilders. Bij hem is het “moslims de schuld geven” een reflex (conditionering) geworden.
Om de zaak voor je zelf helder te krijgen dien je te zoeken naar je eigen conditioneringen in je denkprocessen. Jij, ik, Wilders, we zijn allemaal mensen die op een bepaalde manier in elkaar steken. Door jezelf te begrijpen leer je ook anderen te begrijpen.
In mijn beleving is Wilders dan ook geen slecht mens, maar iemand die slaaf is van zijn waandenkbeelden. Vertaald naar mijzelf: ik tracht zo weinig mogelijk slaaf te zijn van mijn (waan)denkbeelden.
En terug naar Wilders: naderhand ontdekte hij zijn verspreking en sloeg toen daadwerkelijk aan het liegen: dát was wel een bewuste actie. Als Wilders wat op had gehad met zichzelf had hij moeten zeggen: “ik ben te ver gegaan in mijn demonisering van moslims…..”
@6
Trump is duidelijk iemand die totaal verstrikt is in zijn eigen leugens en waandenkbeelden. Hij is verder heen als Wilders in het proces van egoïsme, narcisme. Het (bewust) liegen is voor Trump al normaal geworden om zijn onbewuste waandenkbeelden te ver-excuseren. Zijn onbewuste waandenkbeelden scheppen a.h.w. de schijnpersoon die wij zien. Anders gezegd: Trump (als mens) in totaal onderworpen aan de Trump die hij dagelijks acteert en welke wij zien.
Zeker gezien zijn machtspositie is dat niet iets om vrolijk van te worden. En ja, Trump weet dat hij weg komt met liegen. Hij bluft zich overal uit en zijn achterban bevestigd dat hij daar mee weg komt.
@7: “In mijn beleving is Wilders dan ook geen slecht mens”, meen je dat nou? Een openlijke fascist en racist als Wilders is “geen slecht mens”?!? Iemand die burgers op geen enkel andere grond dan het belijden van een godsdienst meent te moeten discrimineren, die meent deze mensen te mogen terroriseren en demoniseren om diezelfde reden, die noem jij “geen slecht mens”?!? Iemand die er openlijk voor pleit om mensen te deporteren, hulp te weigeren waar heel dringend hulp nodig is, die eropuit is om de burgers van dit land tegen elkaar op te zetten, hoopt op conflicten, hoopt op een revolte, die er geen enkel been in ziet om te liegen en te bedriegen waar je bij staat, zijn eigen kiezers een kanjer van een dolk in de rug te steken en die nog rond te draaien ook als het keiharde breekpunten en verkiezingsbeloften betreft, dat is “geen slecht mens”?!?
En dat zijn nog pas de dingen die die man nu al flikt en geflikt heeft — wat hij hoop te kunnen flikken als hij onverhoopt enige macht zou krijgen, daar zwijgen we dan maar liever over. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar je begrijpt wat ik zeggen wil.
Wanneer is iemand in jouw ogen dan pas slecht?