Belevingsprobleem

COLUMN - ‘Bij Blokker zijn vrolijke voetbalkabouters te koop, voor 5,99 euro. Ze heten de Knieval, de Buikschuiver, de Wijzer en de Juicher en zo zien ze er ook uit. De Buikschuiver bijvoorbeeld schuift op zijn buik.’ Een verfrommeld stukje krant dat sinds het EK van 2012 aan het magneetbord in ons toilet hangt. Een vriendin heeft eens schaterlachend ons toilet verlaten. Maar nu is het dus niet grappig meer. Blokker verkeert in zwaar weer.

Een van de oplossingen is volgens algemeen Blokker-directeur Jack Peters een nieuwe, eigentijdse winkelformule. Type concept store, denk ik dan aan.

Dat soort winkels fascineert me. Laatst was ik bij concept store Hutspot. ‘Dit zijn winkels voor mensen die nooit iets meemaken en dan een opgezette tropische vogel kopen, alsof ze op een verre reis zijn geweest’, fluisterde een jongen achter me bij de kassa, subtiel wijzend naar een opgezette kaketoe. Ze hebben ook altijd een ietwat misplaatste coffee corner, met latte macchiato en maanzaadmuffins. En boeken over baarden, bij voorkeur onder een glazen stolp.

Blokker wordt er dus ook zo een. Het kan niet anders, de flexibilisering van de werktijden is al aangekondigd. Op zondagochtend gratis koffie uit de crèmekleurige My coffee/Your coffee-kopjes en een stukje mokkaschnitt. Vrimibo’s met tapas op gelijknamige schaaltjes, alsof je middenin Arcos de la Frontera staat. Een workshop meditatief afwassen met extra zachte schuursponsjes uit de lentecollectie, in een self inflating-afwasteil, verkrijgbaar in zeven verschillende pasteltinten. Je moet alles beléven tegenwoordig. En huishoudwinkel Blokker heeft dus, jawel, ‘een belevingsprobleem’. Maar als er nu iets is wat ik niet wil beleven, dan is het… juist ja.

Tijdens het EK van 2016, als winkels al lang onoverzichtelijke musea zijn geworden en we nergens meer even snel een oranje tuinkabouter en een goedkope set bierglazen kunnen scoren, verlangen we heimelijk terug naar de Blokker van nu.

We zullen het beleven.

Judy Moester schrijft ook op Facebook.

  1. 2

    @1: zijn er geen winkels waar je de volledige ‘Hans Verbeek’-experience krijgt? Alleen open op maandag van 11.00 tot 14.00 uur, waar het dan stervenskoud is, met overal lege schappen en drie overjarige te grote wollen truien op de plank. Zeg maar een pre-1989 communistische winkel minus de rijen.

  2. 4

    @2: Sorry, gronk, ik begrijp dat je liever wordt voorgelogen over de eeuwig groeiende economie en de oneindige vooraden fossiele brandstoffen.
    Het is heel simpel: lees mijn comments niet meer. Je zoekt het zelf op…

    @3: je gaat de sluiting van de Blokker-winkels live meemaken, kevin. Het zal wel meevallen
    /gaat nu weer aan de slag in de moestuin

  3. 5

    @4 Hans,
    als puntje bij paaltje komt dan komt er een grote boef en die pikt jouw moestuin. Door die arrogantie van jou, denk ik dat mensen je dat ook gaan gunnen.
    : Klust weer verder aan een mooie site…

  4. 9

    @5: Precies. Je kunt al je kapitaal beleggen in blikken bonen, watertanks, goudstaven en munitie voor TEOTWAWKI, maar d’r hoeft maar een mafkees te zijn die beter bewapend is dan jij en je bent de pineut (en je voorraden kwijt).

    Overigens is ’t wel weer grappig dat al die survival-blogs d’r van uit gaan dat overleven een mannending is. Vrouwen weten wat echt belangrijk is: die gaan niet van huis zonder make-up in hun handtasje, en als de pleuris echt uitbreekt (wat altijd onder werktijd gebeurt, als al die mannen ver van hun voorraden verwijderd zijn), dan stiften ze hun lippen en zuchten ze even zwoel naar de plaatselijke overlevingsexpert. Om d’r vervolgens vandoor te gaan met die zorgvuldig opgebouwde voorraden.

  5. 10

    @8: Beste Judy, het belevingsprobleem dat je schetst, houdt verband met de dalende omzet van Blokker. Het leek me een goede aanvulling om de cijfers er even bij te pakken.
    Je ziet de omzet van Blokker per jaar inzakken, onomkeerbaar. Vroeger of later zal Blokker helemaal verdwijnen. Dan ben je af van je belevingsprobleem.

  6. 12

    @10: Ik vind dat dat hele belevingsprobleem me nogal opgedrongen wordt door ‘de commercie’. Zo las ik gisteren dat Ziggo Dome de selfie stick verbiedt omdat mensen anders niet ‘van het moment zelf kunnen genieten’ (mogelijk werd bedoeld dat je er anderen mee in de weg zit, maar toch). Ik vraag me af of het verband dat jij schetst daadwerkelijk bestaat.