Kunst op Zondag tips voor in de kerstvakantie

Voor wie in de kerstvakantie nog een uitje zoekt, heeft Kunst op Zondag een aantal tips. De thema’s van de aangeboden exposities zijn zeer divers: van Europees Realisme tot Chagall, van de familie Ter Borch tot Fong Leng. En voor een dag met kinderen of kleinkinderen is er de Microkosmos, de wereld in een Wunderkammer. Laat je verrassen en maak er samen mooie dagen van. [caption id="attachment_362909" align="aligncenter" width="450"] Zaalimpressie Moderne Buitenwereld bij European Realities © foto Wilma Lankhorst.[/caption] European Realities in Gorssel Het team van Museum MORE in Gorssel sluit de viering van het 10-jarig bestaan van het museum af met de tentoonstelling ‘European realities’ . In deze tentoonstelling ligt de focus op de schilderkunst in Europa tijdens het Interbellum: de periode tussen de twee wereldoorlogen. De schilderkunst krijgt in de jaren 1919-1939 in elk land een eigen gezicht. In European Realities ontdek je bijna 80 neorealistische topstukken uit maar liefst 20 landen. Dit aantal is aangevuld met negen werken uit de eigen collectie. [caption id="attachment_362908" align="aligncenter" width="450"] v.l.n.r. Matrosenstraat (1923) © Niklaus Stoecklin; Vanuit het Centrale Paleis (1933) en Bergsundkwartier-© Torsten Jovinge © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Kijkje over de grens Museum MORE richt zich voor haar vaste collectie vooral op realistische kunst uit de 20ste en 21ste eeuw uit Nederland. In de tijdelijke tentoonstellingen kijkt het team graag over de grens. Zo waren ze in 2023 aanwezig op een internationaal symposium over realisme in de Europese kunst, georganiseerd door twee Duitse musea, Kunstsammlungen Chemnitz  en Museum Gunzenhauser. Hun doel was om de mooiste realistische schilderijen uit het Interbellum in Europa samen te brengen in één grote overzichtstentoonstelling. Tijdens dit symposium werden de eerste contacten gelegd voor de jubileumtentoonstelling European realiteit.  [caption id="attachment_362907" align="aligncenter" width="450"] Portret Zofia Stryjensko (als jongen, 1925-1928) © Rafal Malczwski © foto Wilma Lankhorst.[/caption] De 90 werken zijn verdeeld over vijf thema’s: het begint met Oorlog en vrede, gevolgd door een Nieuw Mensbeeld. Daarna volgen de Intieme Binnenwereld en de Moderne Buitenwereld. Het sluitstuk is de Sociaal-Politieke Kunst. In de kleurrijke tentoonstellingscatalogus worden alle thema’s besproken. European Realities is tot en met 1 februari 2026 te ontdekken in Museum MORE in Gorssel. Kijk hier voor de details. MK = geldig. Tijdens deze tentoonstelling biedt Museum MORE een uitgebreid activiteitenprogramma aan. [caption id="attachment_362911" align="aligncenter" width="450"] Sfeerbeeld nieuwbouw Lalique Museum Doesburg © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Chagall, de kleurenpoëet in Doesburg Museum Lalique in Doesburg is in de laatste jaren enorm uitgebreid. Op drie locaties staat het werk en leven van de Franse juwelen en glaskunstenaar René Lalique (1860-1945) centraal.  Naast het prachtig vormgegeven en kleurrijke glaswerk organiseer het museumteam jaarlijks een exposities van werk van tijdgenoten. Je moet hierbij denken aan kunst/kunstenaars uit de periode van circa 1850-1950. De komende maanden ligt de focus op het werk van kunstenaar Marc Chagall (1887-1985). Chagall is geboren in Wit-Rusland maar woonde en werkte het grootse deel van zijn leven in Frankrijk. [caption id="attachment_362910" align="aligncenter" width="450"] Marc Chagall, enkele voorbeelden van zijn werken, nu te zien in Doesburg © fotocollage Wilma Lankhorst.[/caption] Fantasievol en droomachtig Je herkent Chagall’s werk aan een vrije fantasievolle en droomachtige weergave. Het tentoongestelde werk omvat originele litho’s, etsen, pochoirs en houtgravures. Vaste thema’s binnen het werk van Chagall zijn vrouwen (met name zijn moeder Feita en zijn echtgenotes Bella en Vava), het moederschap en de bijbel. Chagall was Joods van geboorte en in die traditie is het niet gewoon om mensen af te beelden. De werken die je nu in Doesburg ziet, zijn gemaakt voor de Chagall bijbel, de Odyssee, Fables de la Fontaine, Regards sur Paris, Paris Fantastique, Maternité (voor Marcel Arland), Crucifixion Mystique en de décomposition de la Sirène. Voor de gelegenheid zijn tevens de Poèmes van Chagall van het Frans naar het Nederlands vertaald en tentoongesteld. Marc Chagall - De Kleurenpoëet is tot en met 21 juni 2026 te zien in het Lalique Museum in Doesburg. MK=geldig. [caption id="attachment_362902" align="aligncenter" width="450"] Sfeerbeeld Microkosmos l. kamerscherm (detail) © Carry Mastenbroek © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Microkosmos, de wereld in een Wunderkammer De afscheidstentoonstelling van Harry Tupan (directeur Drents Museum) heet Microkosmos, de wereld in een Wunderkammer. Tupan neemt je mee in de wonderlijke wereld van het verzamelen. Naast zijn eigen levenslange zoektocht naar schoonheid zie je hier verzamelingen van Ramsey Nasr, Henk Schiffmacher, Boudewijn Büch, Midas Dekker, Dickie Zebregs en Redmond O’Hanlon. De laatste ken je misschien nog van zijn deelname aan de VPRO tv-serie Beagle, in het kielzog van Darwin. Maak je op voor een heerlijke middag dwalen en verdwalen in de microkosmos. [caption id="attachment_362903" align="aligncenter" width="450"] Sfeerbeeld Microkosmos - Naturalia © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Dieren van favoriete verzamelobjecten Het begint met de broer van beer Joseph bij de entree. Als je verder door microkosmos loopt, zie je allerlei dieren. Van de kleurrijke vlinders van het Missiemuseum in het Limburgse Steijl tot een sierlijke paradijsvogel en een toekan. In de collectie van bioloog, schrijver en presentator Midas Dekkers (1946) ontdek ik Siamese eendjes, een zwijntje, een haan, half met veren en half zijn botjes. Dan is er de eerder genoemde toekan, een schedel van een brulaap, een stoker visje en een slijmprik. Van de Zwitser kunstenaar Matthias Garf (1986) zie je hier wonderlijke dieren gemaakt van gevonden voorwerpen en recyclebare materialen. Van Roos Holleman (1998) hangen hier groot formaat pasteltekeningen van dieren. Holleman noemt haar tekeningen ‘stillevens zonder branie’. In de collectie van Boudewijn Buch (1948-2002) maak je nader kennis met de dodo vogel. Buch was in de ban van deze (uitgestorven) vogel en dacht zelfs een origineel botje van een Dodo in zijn bezit te hebben. Microkosmos, de wereld in een Wunderkammer is tot en met 1 maart 2026 te verkennen in het Drents Museum in Assen. MK = geldig. Mijn tip Maak er een museumdagje van in Assen en bekijk ook Labyrinthia, een interactieve collectie presentatie. [caption id="attachment_362904" align="aligncenter" width="450"] Fong Leng (portret 2025) uitsnede © foto Eddy Wenting.[/caption] Fong Leng en Mathilde Willink Van de Wunderkammer in Assen naar een modieuze Wunderkammer in kasteel Ruurlo. Samen met Museum JAN in Amstelveen brengt het team van Museum MORE | Kasteel Ruurlo de bijzondere creaties van de Nederlands-Chinese Carla Maria Fong Leng Tsang (1937). Het is dit jaar precies 60 jaar geleden dat de carrière van mode-icoon Fong-Leng begon. Zoals je mag verwachten richt de tentoonstelling in Kasteel Ruurlo zich vooral op de jaren ’70 én Fong-Lengs relatie met Mathilde Willink (1938-1977). Willink was naast muze en echtgenote van schilder Carel Willink (1900-1983) zelf een ‘levend kunstwerk’. Naast een selectie unieke, sculpturale gewaden zie je ook denim ontwerpen die Fong-Leng maakte voor spijkerstof gigant Levi’s.  Om de mode Wunderkammer compleet te maken, zie je ook werken van modefotograaf Ferry van der Nat (1965). Van der Nat werd bekend met werk voor Vogue en Viktor & Rolf. Hij legt zich nu toe op fotografie, waarbij hij ook experimenteert met Artificiële Intelligentie (AI).  Hij heeft recent een fotoserie gemaakt waarin androgyne modellen te zien zijn in Fong-Leng creaties. Je ontdekt in Kasteel Ruurlo hoe eigentijds de mode van Fong-Leng nog steeds is. [caption id="attachment_362912" align="aligncenter" width="450"] Twee creaties van Fong Leng nu te zien in Kasteel Ruurlo © foto Studio Ferry van der Nat.[/caption] De tentoonstelling Fong-Leng & Mathilde | Chic Le Freak is tot en met 28 juni 2026 te zien in Kasteel Ruurlo. MK = geldig. De tentoonstelling Fong-Leng & Fans - 60 jaar Fashion & Faam in Museum JAN in Amstelveen loopt nog tot en met 6 april 2026. MK = geldig. [caption id="attachment_362914" align="aligncenter" width="450"] Collage, impressie Thuis bij Ter Borch in Museum de Fundatie © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Familie Ter Borch in Zwolle Op drie locaties in Zwolle kun je deze winter kennismaken met de artistieke familie Ter Borch. De basis werd gelegd door Gerard ter Borch de Oude (1582-1662). Van 1604 tot 1612 woonde hij in Rome, hier maakte hij topografische schetsen van antieke ruïnes. Tevens tekende hij eigentijdse figuren in het Romeinse straatbeeld. In 1618 gaf hij zijn loopbaan als kunstenaar op en volgde hij zijn vader in Zwolle op als convooi-en licentmeester (inner van handelsbelasting). Een functie die goed betaalde en aanzien gaf. Gerard de Oude trouwde drie maal, kreeg dertien kinderen en stimuleerde het kunstenaarsvak bij zijn kroost. De vijf meest getalenteerde kinderen zijn Gerard de Jonge, Anna, Gesina, Harmen en Moses. De jongens gaf hij persoonlijk les persoonlijk les. De meisjes mochten binnenshuis ook tekenen. Gerard de Jonge ziet het talent van zijn zus Gesina en geeft haar op zijn beurt les. [caption id="attachment_362905" align="aligncenter" width="450"] Geesken de animatie opera in de Grote Kerk in Zwolle © fotocollage Wilma Lankhorst.[/caption] Animatie-opera Geesken Dit en nog veel meer kun je nu zien en ontdekken in Zwolle. In de Grote kerk zijn twee activiteiten: een animatie-opera Geesken van theaterwetenschapper Wim Trompert & muziekensemble Camerata Trajectina. De basis voor deze animatie zijn de albums (familieplakboeken) van Gesina ter Borch. Naast tekeningen van haar broers, bevatten deze albums tekeningen, liedjes en poëzieteksten van Gesina. Tip: Het is wel handig als je vooraf al iets weet van de familiegeschiedenis anders is de kans groot dat je verdwaalt in de 45 minuten durende opera. Tickets voor de opera kun je ter plaatse à € 6,-  per persoon kopen. [caption id="attachment_362906" align="aligncenter" width="450"] Gesina en gezien worden © Jasper Abels Grote Kerk in Zwolle © fotocollage Wilma Lankhorst.[/caption] Gesina en Jasper Abel Op het priesterkoor geeft fotograaf, beeldend kunstenaar en modekenner Jasper Abels (1987)  Gesina de hoofdrol. Abels heeft onder andere in Zwolle gestudeerd en hij heeft zich verdiept in de geschiedenis van de familie Ter Borch. Internationaal is Abels bekend door zijn werk voor onder andere de modemagazines Vogue, Vanity Fair en Harpers Bazaar. Hier in Zwolle haalt Abels allerlei technieken en materialen uit de kast om je nader kennis te laten maken met de veelzijdigheid van Gesina. [caption id="attachment_363010" align="aligncenter" width="450"] Zaalimpressie ANNO Museum Gerard ter Borch de Oude © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Alles is familie in ANNO Stadsmuseum Het Drostenhuis is onderdeel is van Museum ANNO. Dit Drostenhuis is het voormalige woonhuis van Catharina ter Borch (1634-1704). Hier is de stamboom van de familie op de muren getekend. Je ziet dat deze Catharina, de derde Catharina is in de familie. Twee zusjes gingen haar voor, maar zij sterven jong. De derde Catharina trouwt met de Zwolse zakenman Jan van der Werf en zij kopen in 1685 het Drostenhuis aan de Melkmarkt in Zwolle. Je loopt hier als het ware in de voetsporen van Catharina door de kamers van haar huis. In elke ruimte komt een ander familielid aan bod. Een overzicht van Zwolle in de 17de eeuw vind je in de eerste zaal. In de laatste ruimte, de keuken, kun je bij de familie ter Borch aanschuiven aan tafel. De tentoonstelling Thuis bij Ter Borch is tot en met 1 februari 2026 te ontdekken in Museum de Fundatie in Zwolle. [caption id="attachment_362915" align="aligncenter" width="450"] Collage van In de 17e Hemel met links onder © Chourouk Hreich © foto Wilma Lankhorst.[/caption] De muurschildering In de 17e Hemel van Chourouk Hriech blijft tot 16 augustus 2026 te zien in de vide en het auditorium van het museum. Alles is familie Familie Ter Borch is tot en met 1 februari 2026 te zien in ANNO Stadsmuseum Zwolle.  Gesina en gezien worden van Jasper Abels is ook tot en met 1 februari 2026 te ontdekken in de Grote Kerk in Zwolle. [caption id="attachment_363011" align="aligncenter" width="450"] Art is good for you - Street art @ La Jolla © foto Wilma Lankhorst.[/caption] De kunst van het leven beoefenen Met dit overzicht neem ik na 6 jaar en 88 kunst-belevenissen afscheid van dit mooie platform. Ik blijf Sargasso en de kunstontwikkelingen volgen, maar kies nu voor mijn gezondheid en meer tijd voor mijn 90-jarige moeder: de kunst van het leven. Rest me je te bedanken voor de reacties die ik mocht ontvangen op mijn verhalen. Daarnaast wens ik iedereen fijne en liefdevolle dagen toe en een respectvol en verbindend 2026. Tot ooit. © tekst en foto’s Wilma Lankhorst. © gebruik van de foto’s met dank aan en met toestemming van de genoemde musea, kunstenaars en alle bruikleengevers.

Door: Foto: Wilma Lankhorst aan tafel met de familie Ter Borch in ANNO Museum © foto Roly Teunissen.

Closing Time | Hangar 18

In de categorie ‘ongelooflijk dat dit nog nooit een Closing Time was’, presenteer ik aan u: Megadeth, met Hangar 18. Het nummer is van hun magnum opus Rust in Peace, en zoals het alleraardigste clipje laat zien gaat het over de landing van aliens bij Roswell, in 1947. Wel vaker een bron van inspiratie voor muziek, overigens.

Dat ze voor zo’n clipje dan stukken uit een mooi nummer zijn gaan knippen om het Mtv-waardig te maken, dat was toch eigenlijk een misdaad tegen de muzikaliteit, dus hieronder nog een keer de volledige versie.

Lezen: Bedrieglijk echt, door Jona Lendering

Bedrieglijk echt gaat over papyrologie en dan vooral over de wedloop tussen wetenschappers en vervalsers. De aanleiding tot het schrijven van het boekje is het Evangelie van de Vrouw van Jezus, dat opdook in het najaar van 2012 en waarvan al na drie weken vaststond dat het een vervalsing was. Ik heb toen aangegeven dat het vreemd was dat de onderzoekster, toen eenmaal duidelijk was dat deze tekst met geen mogelijkheid antiek kon zijn, beweerde dat het lab uitsluitsel kon geven.

Foto: DL314 Lin on Unsplash

Zaterdag Nacht C🌟medy

🌟 Kers🌲verhaal 🌟

Losjes gebaseerd op Joppiesaus vers 25:12

Ok, om dan toch maar die godverdomde kerstsfeer erin te rammen bij zuur links, want nu is atheïst zijn weer trending, maar Jezus werd toch geboren en toen kon Maria zich nog niet door een menigte heenworstelen die moordenaar riepen, om bij de deur van de abortuskliniek te komen.

Dus in Godsnaam dan maar, dat kind eruit geperst in zo’n agrarische faciliteit, en vanaf dat moment geen dag meer zonder oorlog geweest. Want er waren ook die kut Marokkanen die zich maar niet wilde laten bekeren, wat rijmt op assimileren.

En ja, ok dat is lullig maar Jezus is er wel op afgerekend door Yeşilgöz, die hem aan het kruis getackt heeft met het professionele Novus tackerpistool J-666 made in Israël, ook ff aan de loop heeft geblazen. Want ja, iedere Palestijn is er toch 1.

Met onze christenfluisteraar Bontebal kunnen we verwijdering van abortus uit het Wetboek van Strafrecht wel op onze fatsoenlijke onderbuik gaan schrijven dus dat zuigt behoorlijk, maar Jezus is wel dood ! En best hardcore ook, dus denk daar dan aan als je naar dat sprankje kerst emo zoekt 🙌🏼🔨

The end ( voor Jezus dan )

Zevenvinkers kunnen Zomergasten betalen

Hoe krachtig en stilistisch prachtig Joris Luyendijk zijn woede over de aanvallen op de NPO en het wegbezuinigen van Zomergasten ook uit, er valt het nodige op af te dingen.

OPINIE - Onder de kop Zomergasten weg? Alleen vanwege pestbezuinigingen schrijft Joris Luyendijk in NRC in een prachtige stijl zijn ongenoegen van zich af over het opheffen van het programma per 2027. Het is volgens hem een coup van rechts om een fantastisch programma, dat van groot belang is voor de cultuur en democratie, de nek om te draaien. Evenzeer voor de hele bezuiniging op de NPO.

Lubach sneuvelde al bij de NPO. Bij RTL voelt het programma bepaald niet als een vis in het water. De VPRO en NPO boden, vermoed ik, een passender omgeving voor Lubach. Cultuur telt. Dat is moeilijk in cijfers uit te drukken. Te veel bezuinigen op de publieke omroep tast onmiskenbaar de cultuur aan, maar het is moeilijk hard te maken wat ‘te veel’ is. De NPO zelf zou dat, inclusief transparantie over kosten per programma, beter moeten doen.

Democratisch onmisbaar of elitair vermaak?

Dat brengt ons op een bijzonder argument van Luyendijk: “Degenen die in dit land de moeilijke beslissingen moeten nemen, hebben niet alleen goede informatie nodig, maar ook verrassende inzichten, bespiegeling en vertraging. Hier is Zomergasten voor…Kunstenaars, wetenschappers, denkers en onderzoekers bereiken met hun werk doorgaans enkele tienduizenden bezoekers of lezers. Impact maak je door op de publieke omroep over je werk te vertellen.”

‘Wat elitair’ is een te gemakkelijk etiket op dit argument, maar ook onnodig. Zijn bewering houdt domweg geen stand. Het medialandschap, niet enkel de weekendkranten van NRC (met New York Times!), Volkskrant, AD, Telegraaf en regionale titels, maar ook opinie-uitgaven, 1Vandaag, RTL Nieuws, Nieuwsuur en uitstekende online nieuwsbrieven (om nog niet te spreken over iets als boeken), bieden bij elkaar veel rijkere informatie – en verrassende inzichten, bespiegeling en wellicht zelfs ‘vertraging’ – dan de verhalen en fragmenten van de Zomergasten.

Laten we eerlijk en nuchter zijn: Zomergasten is een doorgaans fijn programma, maar voornamelijk amusement voor ‘zevenvinkers’ (term van Luyendijk zelf). Daar moet ruimte voor zijn op de treurbuis (van Gerrit Komrij), en hoe dan ook heeft de omgeving van de publieke omroep een culturele toegevoegde waarde.

Kosten en kijkcijfers van Zomergasten

Volgens betrouwbare bronnen kostte het programma de VPRO in 2025 900.000 euro. Dat is veel, vooral een gevolg van dure rechten voor tv-fragmenten. Echter, het behelst zes afleveringen van drie uur, wat op 50.000 euro per uur komt. Dat is gemiddeld voor de NPO. Ter vergelijking: een Vpro-uitzending van het geschrapte Tegenlicht van 50 minuten kostte 75.000 euro.

Echter, het aantal kijkers daalde gestaag. De kijkcijfers van Zomergasten in deze tabel hebben Dwarka Berloth en collega’s van het Nationaal Media Onderzoek bereidwillig verzameld, voor willekeurig opgegeven jaren (de rest doe ik nog een keer). De researchafdeling van NPO zegt dat er per uitzending 30.000 uitgesteld-kijkers via de app bijkwamen. De namen van gasten heb ik eraan toegevoegd vanuit een mooie lijst op Wikipedia. De presentatoren waren Thomas Erdbrink (2016), Janine Abbring (2017, deed ook het uitstekende Wintergasten), variërende presentatoren in plaats van Theo Maassen (2024) en Griet Op De Beeck (2025).

In de jaren 2000 en begin 2010 haalden veel afleveringen 700.000 tot 1.000.000 kijkers, met een uitschieter voor Youp van 1,3 miljoen. Mark Rutte en Eberhard van der Laan waren goed voor ongeveer 1 miljoen live kijkers. Nadien zakte het gemiddelde naar een half miljoen of minder. In het seizoen 2024 werd zelf bericht over een kijkcijfernachtmerrie voor Zomergasten.

Khader, Bokma, Kuper en Crutzen

De schurende prachtuitzending met Sakir Khader, door Luyendijk zelf geïnterviewd, bracht het dieptepunt met gemiddeld 150.000 live kijkers. Maar de even recalcitrante en onderhoudende Pierre Bokma haalde daarop het drievoudige. In 2025 steeg de kijkdichtheid gemiddeld weer, met kwalitatief als hoogtepunt Simon Kuper en dieptepunt Eva Crutzen.

Welke uitzendingen van Zomergasten voldeden aan de hoge kwalificaties die Luyendijk eraan toekent? (Overigens zeggen uitgestelde kijkcijfers nog meer over kwaliteit dan de live cijfers. De eerste zijn op aanbevelingen op grond van kwaliteit gebaseerd, live kijken meer op verwachtingen.)

De redactie was bezig met herijking van Zomergasten toen de bijl viel. De NPO-leiding doet suggesties, de omroepen beslissen. In dit geval namen de VPRO-hoofdredactie en directie het besluit. De redactie stond buitenspel. Eerder verhaalde in dit marathoninterview documentairemaker Roel van Broekhoven hoe de VPRO – die hij verruilt voor RTL – van een dominante ‘makersomroep’ tot een ‘bureaucratie’ werd. De omroep telde begin 2025 237 ‘programmagebonden’ en 146 overige functies.

De druk op de creativiteit en het karakter van de VPRO is echter mede de ‘schuld’ van bezuinigingen. Analyse van de gedeponeerde jaarverslagen van afgelopen jaren leert over toenemende druk van de omroep om te voldoen aan criteria van kijkcijfers van de NPO. De omzet van 73 miljoen in 2023 daalde naar 69,5 miljoen in 2024, een gevolg van minder ‘geplaatste’ programma’s door NPO. Voor 2025 werd een tekort van bijna 6 ton voorzien.

Zevenvinkers en witte wijn

Zouden kijkers niet bij Videoland van RTL voortaan moeten kunnen betalen voor Zomergasten (en Lubach)? Het heeft geen pas te zeggen dat ze dan op zondagavonden maar ‘wat minder witte wijn moeten slurpen’, maar cijfers bieden ondersteuning: 150.000 euro per uitzending met 300.000 kijkers betekent 50 cent per uitzending per kijker. Voor een heel seizoen 3 euro, nog geen half flesje wijn. Dan moeten programma’s wel ‘on-demand’ worden aangeboden (net als krantenartikelen trouwens), een schone taak voor de nieuwe eigenaar van RTL, DPG Media.

De VPRO zou wellicht zelf bijdragen kunnen verzamelen voor behoud van programma’s, op een Substack-achtige wijze. Zomergasten en de VPRO horen bij het publieke bestel dat we moeten kunnen koesteren, maar het programma onmisbaar verklaren voor “degenen die in dit land de moeilijke beslissingen moeten nemen” is wel creatief verzonnen maar onzinnig.

Eventueel kan John de Mol met Talpa Zomergasten overnemen. Kan hij de democratie dienen met een tegenwicht voor het radicaal-rechtse Vandaag Inside. En vooruit, mag Linda Zomergasten presenteren. Als het programma wordt betaald met onderbrekende reclame, hebben wij fans de tijd om tussendoor even wijn bij te schenken.

[overgenomen van Netkwesties); screenshot: Sana Valiulina in Zomergasten met Jelle Brandt Corstius, juli 2024)

Doe het veilig met NordVPN

Sargasso heeft privacy hoog in het vaandel staan. Nu we allemaal meer dingen online doen is een goede VPN-service belangrijk om je privacy te beschermen. Volgens techsite CNET is NordVPN de meest betrouwbare en veilige VPN-service. De app is makkelijk in gebruik en je kunt tot zes verbindingen tegelijk tot stand brengen. NordVPN kwam bij een speedtest als pijlsnel uit de bus en is dus ook geschikt als je wil gamen, Netflixen of downloaden.

Closing Time | 🇵🇸 Rap Shar3 | Voice From Palestine

صوت من فلسطين

Voice From Palestine

A sea of blood in a dream, Atradm Our pediatrics Why did you remove the grapevine ?

In a dream, Atradm Our pediatrics

Why did you remove the grapevine ?
Because I am defending my country

We meet an attacker who does not tolerate
They are all shamefull, and I have my weapon at my side

So we said, ” I and my family are martyrs Sorry my son, they took you away early

Foto: طفاف ابوماجدالسويدي on Unsplash

De andere kant van Saoedi-Arabië

De eerste belangrijke buitenlandse reis van Donald Trump afgelopen jaar na zijn inauguratie ging naar Saoedi-Arabië. In de NRC maakte Midden-Oosten expert Carolien Roelants duidelijk waarom: ‘De Saoedische kroonprins-sterke-man, Mohammed bin Salman, heeft Trump gekocht. Net zoals de vorige keer. Die eerste keer had MbS toegezegd voor 450 miljard dollar aan Amerikaanse spullen te kopen, vertelde Trump in januari. „Als Saoedi-Arabië nou nog eens voor 450 of 500 miljard zou kopen – we passen het aan voor de inflatie – dan zou ik waarschijnlijk gaan, denk ik”, zei hij. De kroonprins maakte er voor alle zekerheid 600 miljard van. Een schijntje voor wie van zijn land een wereldmacht wil maken.’ Vorige maand bracht MbS een tegenbezoek aan de VS. Op de agenda stonden de veiligheidsbanden tussen de VS en Saoedi-Arabië, wapendeals, handel en investeringen evenals Trumps ambitie om Saoedi-Arabië te laten toetreden tot de Abraham-akkoorden en de betrekkingen met Israël te normaliseren. 

Na afloop van dit bezoek ontstond grote verwarring over de omvang van de handelsdeals. Beide leiders beweerden dat Saoedi-Arabië 1 biljoen dollar in de VS zou investeren, maar dat werd later teruggebracht tot meer dan 300 miljard dollar. Enkele uren eerder had het Witte Huis een investering van 600 miljard dollar genoemd. Hoe dan ook, concludeert het Amerikaanse Fortune: ‘Trumps focus op buitenlandse directe investeringen in de VS is geen toeval. De voormalige vastgoedontwikkelaar hecht veel waarde aan transactionele economische overeenkomsten en heeft zichzelf gepositioneerd als de belangrijkste dealmaker van Amerika.’ En MbS is voor dat doel een zeer geschikte partner. Zij spreken als geldwolven en dictators dezelfde taal. 

Lezen: De BVD in de politiek, door Jos van Dijk

Tot het eind van de Koude Oorlog heeft de BVD de CPN in de gaten gehouden. Maar de dienst deed veel meer dan spioneren. Op basis van nieuw archiefmateriaal van de AIVD laat dit boek zien hoe de geheime dienst in de jaren vijftig en zestig het communisme in Nederland probeerde te ondermijnen. De BVD zette tot tweemaal toe personeel en financiële middelen in voor een concurrerende communistische partij. BVD-agenten hielpen actief mee met geld inzamelen voor de verkiezingscampagne. De regering liet deze operaties oogluikend toe. Het parlement wist van niets.

Closing Time | C’est comme ça

Les Rita Mitsouko is een Franse band rond het duo Catherine Ringer en Fred Chichin, opgericht in 1979. Aanvankelijk traden ze op in kraakpanden, onder de naam Les Spratz.

‘C’est comme ça’, van hun tweede album The No Comprendo (1986), is waarschijnlijk hun bekendste liedje.

Na het overlijden van echtgenoot Chichin treed Ringer als solo-artiest op.

Big Brother Awards 2025

De Big Brother Awards worden elk jaar georganiseerd door Bits of Freedom.

Kandidaten zijn personen, bedrijven en overheden die grove inbreuken hebben gemaakt op de communicatievrijheid en privacy van burgers. Het zijn de ‘prijzen’ voor de grootste schenders van onze digitale rechten; misschien wel de minst begeerde prijs om te winnen!

Dit jaar zijn genomineerd: de Belastingdienst, Clinical Diagnostics Nederland, Microsoft, de Nationale Politie en de Verenighing Nederlandse Gemeenten.

Closing Time | Meryem Aboulouafa | 🇲🇦 مريم أبو الوفاء

Meryem Aboulouafa (1988)  Casablanca  Marokko, is een veelzijdige artiest die bekend staat om haar diepe connectie met muziek en schone kunsten.

Haar muzikale reis begon met vroege blootstelling aan de traditionele Marokkaanse melodieën en de geluiden van de iconische diva’s van de Arabische wereld.

Bovendien, beïnvloed door de muzikale smaak van haar vader, werd ze geïntroduceerd in de wereld van rockklassiekers, waaronder Neil Young , Rolling Stones en Pink Floyd , evenals prominente figuren in de Franse muziek zoals Edith Piaf , Jacques Brel en Georges Brassens.

Quote du jour | het studentencorps

QUOTE - Tja. Qua ranzig seksisme en wangedrag zijn we de afgelopen jaren natuurlijk al het nodige gewend uit deze hoek, dus dit verbaast wat dat betreft niet echt:

In de laatste zin van het gedicht wordt nog een uitspraak gedaan over alle vrouwen. “Alle gekkigheid op een stokkie; we vinden jullie allemaal hartstikke leuke meiden, zolang jullie voor ons dispuutje je benen spreiden.” Volgens de besturen van de disputen ASC/AVSV bestaat het gedicht uit “overdreven en verzonnen humor”.

Steun ons!

De redactie van Sargasso bestaat uit een club vrijwilligers. Naast zelf artikelen schrijven struinen we het internet af om interessante artikelen en nieuwswaardige inhoud met lezers te delen. We onderhouden zelf de site en houden als moderator een oogje op de discussies. Je kunt op Sargasso terecht voor artikelen over privacy, klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid, politiek, buitenland, religie, economie, wetenschap en het leven van alle dag.

Om Sargasso in stand te houden hebben we wel wat geld nodig. Zodat we de site in de lucht kunnen houden, we af en toe kunnen vergaderen (en borrelen) en om nieuwe dingen te kunnen proberen.

Volgende