Denk je een huis gekocht te hebben in het rustieke IJburg, met veel water en schitterend uitzicht voor de deur, aan de rustige rand van Amsterdam, woon je ineens ook nog in het centrum van de Dubbelstad! Wat wil je nog meer? Mooie brug voor de deur, een prima verbinding naar de metropool Almere. Maar goed ook dat de gemeente Amsterdam bij de bouw van de wijk niet meteen heeft gezegd dat die brug er kwam, anders waren de prijzen helemaaaaal uit de klauw gelopen.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die zich verzetten tegen de “IJsprong”. Want zelfs Natuurmonumenten staat achter dit plan. Als het Dubbelstad-plan een feit is, praat namelijk helemaal niemand meer over de A6/A9. U weet wel, die tunnel onder die ondergelopen vuilstortplaats. De stadyuppen moeten maar even op de tandjes bijten voor de Lepelaar.
Reacties (18)
Manhattan.
Dubbelstad : Dubbeldrank (bleehh…)
Maar het is de enige niet te stuiten weg die dit land zal gaan. In Almere hebben ze al ervaring met illegaal buitendijks bouwen (kijk maar eens naar de torenflats ten Westen van de Hollandse Brug: illegaal mbv corruptie tot stand gekomen) dus of er nu bezwaren zijn of niet, Almere drukt haar dikke drempelbuurt-aars er wel tussen. Met nieuwe opgepimpte rijkeluiswijken buitendijks, alleen jammer voor ze dat ze nooit de klasse van het Gooi zullen bereiken. Eeuwig het surrogaat, het randstedelijke saroma-toetje. Totdat over honderd jaar het verlossende wassende water de hele zaak weer weg komt spoelen.
Een dichterlijke bui vanavond? De tekst een beetje horten en stoten, bonkende ritmes en het wordt een hit.
[URL=http://img201.imageshack.us/my.php?image=saroma1tn.jpg]
Voor Almere heb ik alleen schreeuwgedichten. Staand aan de oever van de Zuiderzee, hard over het water schreeuwend.
ha , rare jongens, straks 3 ton neerleggen om de adamse vuilnisbak te ontlopen in ruil voor een plak beton staande op pilaren in een dubieuze sliblaag,, hekjes erom voor de kids die niet eens weten wat slootjespringen is..
virtueel kijkend naar een dood brunobeertje. what a life..
@Hemaworstjes
Jij was toch boer, he? Waar precies, in dat geval?
Overigens was er onlangs nog een rapport dat aangaf dat de bevolking in Nederland gaat dalen maar dat de infrastructurele planning van de overheid daar geen rekening mee houdt.
Om kort te gaan denk ik dat dit gewoon een plan blijft.
Leuk, al die megalomane ‘we are the world’ (= wij zijn God..) projecten: Maasvlakte, HSL, Betuwelijn etc. En dan nu de verdubbeling van Amsterdam. Weg met de natuur en meer allochtonen, zij zijn genetisch beter bestand tegen de milieuvervuiling. Minder regels (= wetten..), privatiseren en terug-trekkende overheid………..en zie: het absolute consumenten-paradijs!
Maar… de gestippelde A6/A9 op de mooie regiokaart loopt helemaal niet door het Naardermeer.
De bestaande A1 en de spoorlijn lopen door of vlak naast het Naardermeer.
A6/A9 volgt eerst het tracé van de spoorlijn, kruist de cultuurhistorisch aardige Gein (vooruit tunneltje) en dan wat onbelangrijke, oninteressante inpolderingen en de A9 en het AMC (mooi!) is alweer in zicht.
Leuk is de suggestieve “Door het Naardermeer” kaart op de Natuurmonumenten-site.
Dóór de bufferzone van het Naardermeer waar de afgelopen 10 jaar is geinvesteerd in natuurherstel. En die “wat onbelangrijke, oninteressante inpolderingen” daar heb ik mijn jeugd slootjespringend doorgebracht, dus pas op. Ik ben hierin geen NIMBY maar een NITBYMC: Not In The BackYard of My Childhood.
@carlos
Volgens die regiolaart gaat die A6/A9 zelfs niet door de bufferzone van het Naardermeer. Tenzij de bufferzone aan de westzijde 5x breder is dan die aan de N-O-Z zijden.
Het aantal te springen sloten zal geschat slechts met 15% worden verminderd. Als we nu nog een paar slotenspringerwissels aanbrengen ter hoogte van die interessante poldertjes (ik beken er nog nooit te zijn geweest) dan kunnen we de discussie sluiten en beginnen met de aanleg.
Zeg, wat kost dit allemaal? En wat kost dit de gemeenschap? En boven alles: Waarom brult er nu niemand keihard het woord “subsidiespons”?
Heren, zoudt u zo vriendelijk willen zijn het begrip ‘Naardermeer’ te definieren in uw reacties. Het Naardermeer is een meer en het is een natuurgebied dat meer is dan het meer. De tunnel loopt niet onder het meer, en de tunnelmond komt niet in het meer. De tunnel loopt wel onder het Naardermeer en de tunnelmond en een stuk weg lopen door het Naardermeer. Het is allemaal zo simpel.
een mooie 2×3 baans highway op betonnen palen – minstens 5m hoog, geintegreerde geluidsschermen, geen horizon vervuiling want je kijkt er onderdoor, tevens vluchtroute voor bij hoog water/stormvloed/zondvloed. Minimale beinvloeding kwetsbare hydrologie van bv. plassen als het Naardermeer. Afritten en opritten alleen bij de ringen van de grote steden en kruisingen met bestaande snelwegen. Daardoor minimale files als je eenmaal op de weg zit. Mogelijkheid voor electronische tol heffing. Geen nieuwe bedrijven terreinen er langs.
dr banner for president.
@Larie Dat maakt #14 inderdaad toekomstproof.
@Mescaline, (ik kook dus U weet, losjes uit de pols) tja president..koningshuis..fotopluk, kent U de Maxima winner van deze week. Ik vind hem erg goed.
#15 – nog 20 jaar klooien – dan na midlife crisis als 50er alsnog de politiek in.