Komkommertijd is een mythe die in stand wordt gehouden door journalisten die zelf op vakantie willen.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (8)

#1 Kop van Juut

Maar juist in de zomer lees ik zoals in het artikel staat genoteerd wat boeken met achtergrondsinformtie, juist om weer eens de grote lijn te ontdekken en de waan van de dag maar lekker te laten voor wat het is.

#2 ijsbrand

door journalisten die op vakantie willen

Komkommertijd is de mythe die in stand gehouden wordt door journalisten die de vaderlandsche politiek overdreven belangwekkend achten.

#3 Meester

Sluit me aan bij IJsbrand

De afgelopen weken is er bijvoorbeeld een steekspel gaande over of Baroso wel of niet voorzitter van de EC wordt. Blijkbaar zit daar geen nieuws in.

#4 gronk

Ha. Alles wat in brussel gebeurt is niet belangrijk. En dan gaan de media klagen dat ‘europa’ niet leeft onder de bevolking. Maar zeg d’r maar niets van, want anders zijn de jongetjes van de oude media beledigd.

#5 S’z

Waar maar schokkend.

#6 Bølke de Big

Ouderwetse dode bomen journalistiek heeft haar uiterste houdbaarheids datum overschreden.

Het wordt tijd dat ze of monderniseren of in de vergetelheid wegzakken.

#7 Nick Ottens

@2: Ook waar.

#8 Michiel Maas

Aldus d’een of andere marketinglulhannes.

Op zich klopt het: een krant is op ieder moment van het jaar vol te schrijven met nieuws. Maar dat er periodes (zomer en kerst) zijn dat je harder moet werken om een verhaal te halen is ook waar.

Het ligt er maar helemaal aan over welke soort journalistiek je het hebt. Voor een parlementair verslaggever is het in de zomer een stuk rustiger als het parlement met vakantie is. Betekent niet dat er geen nieuws is, maar je hoort geen roddels in Nieuwspoort, er is niemand in de fractiekamers. Maar het is niet alleen een Haagse zaak. Met komkommertijd moeten thuisblijvende journalisten dus harder werken, zeker als een aanzienlijk deel van je collega’s ook op vakantie is.

Ook voor persbureau’s als het ANP geldt dat. Het is zomer, dus minder persberichten van belangenorganisaties, bedrijven, boze burgers, lokale en provinciale politiek, universiteiten etc. Da’s normaal gesproken een fors deel van het dagelijkse nieuws.

Het heeft ook zijn voordelen: veel verslaggevers komen in de zomer eindelijk toe aan die achtergrondartikelen en langere producties die ze al maandenlang wilden schrijven…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*