RECENSIE - Hij hoopte ons deze avond achter te laten met een gevoel van ‘opgewekte grimmigheid’, zei de vierde Zomergast van dit jaar, hoogleraar Holocaust- en Genocide-studies Uğur Ümit Üngör. Deels is hij in zijn missie geslaagd: niet vaak zoveel grimmigheid gezien in drie uur televisie. De opgewektheid daarentegen was, op een paar momenten na, ver te zoeken. Belangrijkste wapen in zijn poging een opgewekte draai aan de grimmigheid te geven: zijn korte broek.
Het is dat Üngör in staat is de meest heftige kost in een rustig timbre met zorgvuldig gekozen zinnen te becommentariëren, anders weet ik niet of ik het had aangekund, zoveel geweld. Zonder de getoonde horror te relativeren, had zijn manier van spreken een geruststellende uitwerking op mijn steeds zwaarder wegende gemoed. Maar om nu te zeggen dat ik dit stukje in opgewekte sferen aan het optikken ben? Nee.
De olifant in de kamer
Met wortels in het oosten van Turkije kwam hij er pas heel laat achter dat daar in 1915 een genocide tegen de Armeense bevolking had plaatsgevonden. Dat bracht hem, mislukt rapper in wording, op het spoor van zijn levensdoel: alles te weten komen over genocide. Om te beginnen die van de Armenen.
De reden dat de redactie van Zomergasten had bedacht om een hoogleraar Holocaust- en Genocide-studies uit te nodigen, liet zich raden. Toch duurde het meer dan een uur (we hadden al fragmenten over de Iraanse revolutie, de opstand in Sobibor, de Armeense genocide en zuiveringen binnen de Irakese Ba’ath-partij gezien) voordat de namen Israël en Palestina vielen. Het zwijgen erover viel zo op, dat bij mij het vermoeden rees dat de olifant in de kamer expres niet benoemd werd. Maar toen liet hij een fragment zien waarin een Palestijnse jongeman werd ondervraagd door een Israëlische geheim agent die even uit zijn overheersende rol stapt als hij door zijn vrouw wordt gebeld met de vraag hun dochtertje op te halen.
Geen twijfel: genocide
Üngör stelt het heel helder. Op 7 oktober maakte Hamas zich schuldig aan een genocidale massamoord: in de korte tijd die ze hadden, doodden en ontvoerden ze zoveel mogelijk Israëliërs, zonder onderscheid te maken tussen soldaten en burgers.
Maar: de militaire vergelding van Israël die daarop volgde en tot de dag van vandaag voortduurt, gaat ver voorbij het verslaan van Hamas. De bevolking wordt vermoord of van het land verdreven, de infrastructuur wordt vernietigd, ziekenhuizen, bibliotheken, universiteiten en IVF-klinieken zijn gebombardeerd, om zowel de geschiedenis als de toekomst te wissen. Daarnaast, en dat is vrij uniek, hebben leden uit de regering expliciet duidelijk gemaakt dat ze elke Palestijn als Hamas zien en maken ze er geen geheim van de Palestijnen uit Gaza en de Westelijke Jordaanoever te willen verdrijven om er Israëlisch grondgebied van te maken. Geen twijfel: genocide. En dan werd de uithongering niet eens benoemd.
Of die term genocide overeind blijft in het Internationale recht interesseert Üngör niet zo. Daarin weegt de definitie van het Genocideverdrag uit 1948 namelijk heel zwaar. Die definitie is echter tot stand gekomen tijdens een conventie waar onder andere Amerika en Rusland hun invloed hebben laten gelden om zelf nog wel enige bewegingsvrijheid te hebben. Zo hecht het verdrag veel waarde aan de (vaak moeilijk te bewijzen) intentie van een staat om genocide te plegen. En worden politieke en culturele groepen niet genoemd als mogelijke slachtoffers. Dit doordat Stalin een belangrijke vinger in de pap had. ‘En een verdrag waar Stalin aan heeft meegeschreven, daar hoef ik niet zoveel waarde aan te hechten’, aldus Üngür.
(Wie overigens wat meer wil weten over het ontstaan van de term genocide en de verschillen tussen de oorspronkelijke, juridische en volkse betekenis van de term kan ik van harte deze aflevering van The Ezra Klein Show aanbevelen met schrijver en rechtsgeleerde Philip Sands, die er een boek over schreef. Doch dit terzijde.)
Een ongelukkige timing in een topzware avond
Nadat was vastgesteld dat Israël genocide pleegt, maakte Griet op de Beeck een niet al te subtiel bruggetje naar ‘genocide en humor’ en gingen we, enigszins tot mijn verbijstering, naar een scene uit Curb Your Enthousiasm kijken. Heel even vreesde ik dat het de aflevering Palestinian Chicken zou worden, waarin Larry David op zijn unieke wijze onderdeel wordt van het Israël-Palestina-conflict. Maar nee, het was de aflevering waarin een ex-deelnemer van de televisieserie Survivor met een ‘survivor’ van de holocaust tijdens een door Larry David gehost diner ruzie met elkaar krijgen wie van de twee het meest heeft geleden. (Fun Fact: als ik mij goed herinner liet genocide-ontkenner Leon de Winter precies dit fragment zien toen hij Zomergast was.)
Waarschijnlijk was dit het moment waarop Üngör hoopte enige lichtheid in deze sombere avond te brengen, maar ik vond de timing niet echt gelukkig. Wellicht was dit bewust en wilde hij mij confronteren met mijn hypocrisie. Het viel hem namelijk op dat rechts Nederland enkel kritiek heeft op Islamitisch geweld, terwijl het linkse deel van onze natie louter kritiek uit op westers geweld. Als voorbeeld noemde hij de Rode Lijn- demonstraties in Den Haag, waar honderdduizenden mensen op de been kwamen. ‘Waarom demonstreerden ze niet tegen Assad?’, vroegen Syrische vrienden aan hem. Waarop hij het antwoord schuldig moest blijven.
Aangezien ik zelf tussen die honderdduizenden mensen liep (en tot mijn verrassing diep ontroerd was deel uit te maken van zo’n grote massa), wens ik hier toch wel even te zeggen dat onze regering, anders dan bij Israël, de misdaden van Assad onverbloemd veroordeelden en hem niet financieel ondersteunde. De Rode Lijn-demonstraties zijn vooral gericht tegen de passiviteit van de regering Schoof. Wat mij niet volledig vrijwaart om zo weinig te hebben geprotesteerd tegen het geweld in Syrië, maar ik wil het toch wel gezegd hebben. En in wat presentatrice Griet op de Beeck zei, kon ik me ook wel vinden: het is beter om selectief verontwaardigd te zijn, dan helemaal niet verontwaardigd.
Met afstand het meest ijzingwekkende fragment
Om mij vervolgens even extra op mijn hypocrisie te wijzen en heel goed te laten voelen waartegen ik helemaal niks had gedaan, kregen we een blokje Syrisch geweld. Eerst een fragment uit een speelfilm waarin we zagen hoe een beginnend cipier werd gedwongen om zelf te martelen. De boodschap: daders worden gemaakt. Hoe zo’n tot dader gemaakte er in het echt uitziet, kregen we vervolgens te zien in een fragment waarnaar Üngör zelf onderzoek had gedaan. Een vriend van een vriend had een laptop gerepareerd met video’s waarop te zien was hoe de militaire inlichtingendienst massa-executies uitvoerden. In met afstand het meest ijzingwekkende fragment dat ik ooit tijdens Zomergasten heb gezien, zagen we hoe geblinddoekte mannen in een kuil met lijken werden gegooid om vervolgens neergeschoten te worden. Voor de wetenschapper bood dit een uniek inkijkje in de even achteloze als systematische moordlust van het regime van Assad. ‘Kun je er nog naar kijken?’, vroeg Op de Beeck. ‘Ik kan het dromen’, zei hij.
Denk ook aan het leed van de ander
Gelukkig was er de kunst nog. Niet alleen belangrijk om te laten zien wat reportages niet kunnen tonen en data niet vertellen. Maar ook om leed te verwerken. Met als mooiste voorbeeld de Koerdische klaagzanger die een door merg en been gaand lied over het lot van de Jezidi zong, een volk dat door de eeuwen heen slachtoffer van meerdere genocides is geweest, met als meest recente door Daesh.
Als mens zijn we geneigd ons eigen leed het belangrijkste te vinden, zei Üngör. Dat zorgt voor veel ellende. Want in onze hang naar erkenning en genoegdoening, kunnen we anderen aandoen wat ons is aangedaan. De oproep waarmee hij ons naar bed stuurde: denk ook aan het leed van een ander. Moet lukken, na deze drie uur durende onderdompeling in de verschrikkingen die mensen hun medemensen aandoen. Ik zal het afwisselen met sporadische gedachten aan verhuisbedrijf Eichmann Transport. Voor de broodnodige grimmige opgewektheid.
Reacties (23)
Zeer boeiiende avond.
Een must voor iedere nederlander.
Eindelijk een avond met inhoud, ook al kende ik de meeste vertoonde films
Maar… Wat doe je zelf aan deze ellende?
Wat zou ze er aan moeten moeten doen Richard? En hoe is dat in deze context relevant?
Wat een verteller!!
Vreselijke beelden,vreselijke wereld.
Kreeg het gevoel alof ik de film “son of Saul”weer aan het bekijken was.
De mens is een beest!!!..we leren helemaal niks van de geschiedenis!!
We slachten elkaar meedogenloos af.
Genocide ,discriminatie,femicide…het is ons allen niet vreemd.
Ook het verstandige Nederland is na WO2 in Indonesië flink gaan moorden,verkrachten enz.
We zijn geen haar beter hoor….
Meelopen in demonstraties ,protesteren…helpt helemaal niets!!
Een illusie
Een utopie
Wij…de mens..zijn de vernietigers
Maak er maar “wij mannen” van, want vrouwen gaan soms mee in het geweld maar het zijn toch voornamelijk mannen die dit allemaal bedenken en uitvoering.
Nu moeten vrouwen worden ontzien?
We zijn allen gelijkwaardig
Mannen én vrouwen.
Wel eens van emancipatie gehoord?
De meeste vrouwen staan nog achter hun man(lekker traditioneel)
Hier is iedereen schuldig aan
iedereen die deze site regelmatig leest weet waarschijnlijk wel van het bestaan van de VERPLICHTE dienstplicht voor jonge mensen in Israël. dit houdt in een volle 2 jaar voor meisjes en 3 dienstjaren voor jongens. weigeren is een schande voor de familie en vervolging niet uitgesloten. op zichzelf al een misdaad, vind ik.
Helaas zo waar ; maar ik “troost” mezelf dat ik het beestachtige in mezelf bewust denk te compenseren met oprechte interesse tonen en vragen stellen aan mensen die door onszelf geplaatst zijn in het vakje “ánders” . Het geeft niet alleen veel culturele informatie, maar ook een goed gevoel. Ik blijf hopen dat interesse in een “ánder” kan leiden tot een olievlek van minder beestachtige gedachten of gedrag ; ik wil daar absoluut in blijven geloven 🫠
Schrale troost!!!!
Maar hopeloos onvoldoende;
Alleen voor je eigen gemoedsrust..
Jammer
Nee…. niet eigen gemoedsrust… vooral ook van die “ander” … Dát hoop ik dus , dat die blij is met ueberhaupt positieve interesse …. en dat maakt hopelijk ooit die grote olievlek …..
Dus zo jammer is dat niet .
Ik ben overigens een vrouw en voor véél anderen toon ik ook mijn interesse door bijvoorbeeld deelname aan Rode Lijn demonstraties en mijn interesse heeft weinig van doen met eigen gemoedsrust ; misschien kun jezelf ook een druppel toevoegen aan genoemde olievlek 🙏
Olifant in de kamer?
Wat betreft het getoonde geweld tijdens de zeer interessante en boeiende avond met de hoogleraar Genocide-zaken, is er niets nieuws onder de zon te melden. verdeeld over de hele wereld is er altijd wel ergens dood en verderf te vinden wat zich in vrijwel dagelijks en in alle vormen en maten op allerlei manieren afspeelt. bijzonder is de aanpak van de hoogleraar om dit niet alleen via documentaires maar ook door speelfilms aan zijn studenten te tonen. de uitvoerders van de martelingen en moordpartijen worden uiteraard liever niet door hun slachtoffers in de supermarkt herkend, zoals de hoogleraar vertelde over wat hij wel eens verneemt van asielzoekers die het gelukt is te vluchten en die met de trauma’s verder moeten zien te leven. slachtoffers en hun daders kunnen overeenkomsten hebben dat werd ook duidelijk in de goede keuze van de fragmenten. van zo’n gevarieerde avond wordt de kijker weliswaar niet vrolijk maar wel tenminste iets wijzer.
Ja, heb je gelijk in. Had vooral met mijzelf te maken en mijn vermoedens over de vraag waarom ze Üngör uitgerekend dit jaar hebben uitgenodigd. Vandaar dat ik het vreemd vond dat ze er in eerste uur helemaal niet naar Israël en Palestina verwezen. Alsof ze het vermeden. Waardoor het mij des te meer opviel. Wellicht dwingt die keuze mij nog wat dieper in de spiegel te kijken. Iets wat ik tijdens het schrijven van deze recensie nog niet helemaal kon, hoewel ik er wel een poging toe heb gedaan.
Zoals altijd een hele fijne recensie van Max!
Maar hoe is presentator Griet opeens Greet geworden? 🤔
Oeps.
Het was een indrukwekkende Zomergastavond met Uğur Ümit Üngör!
Een man waar je nog veel van kan leren!
Ook deze recensie met twee kleine kritische noten (de rode lijn demonstratie en het plotseling met humor komen aanzetten) vind ik erg goed!
Carla Rus, MD, arts-psychotherapeut en oud psychiater gespecialiseerd in oorlogstrauma’s en seksueel geweld. Ook auteur van het boek Breekbare helden, over het Zeeuwse verzet in WOII.
Wederom een sterke recensie, Max. Waarvoor mijn dank! Twee kleinigheidjes, het moet ‘politieke’ zijn in plaats van ‘politiek’. En ‘zich’ mag weg in deze zin: ‘de misdaden van Assad onverbloemd veroordeelden zich en hem niet financieel ondersteunde.’
Verder vraag ik me af of zo’n uitzending nou wel de bedoeling is van het programma Zomergasten?
Ik ben namelijk vrijwel niets persoonlijks te weten gekomen over de geïnterviewde.
Daarnaast heb ik vrijwel alleen maar kennisgemaakt met de donkerste krochten van de menselijke ziel.
Het is wat mij betreft wel fijn als een avond van 3 uur in balans is. Met een rijk palet aan fragmenten. En dus niet alleen maar de mens op zijn allerslechtst.
Je kunt bijvoorbeeld volgend seizoen ook wel een jeugdzedenrechercheur uitnodigen die de Robert M. zaak onder zijn hoede had.
En dan in de fragmenten van Marc Dutroux naar Jimmy Savile sturen, en dan weer van Jeffrey Epstein naar R. Kelly.
Ik kijk dan in ieder geval niet. Want ik wil graag ‘heel’ blijven.
[update redactie] de ‘Twee kleinigheidjes’ gerepareerd…[/update red.]
Thanks.
Er zijn een paar soorten zomergasten. Een daarvan is de wetenschapper die de avond in een zorgvuldig opgebouwd essay giet en enkel persoonlijke ontboezemingen deelt wanneer het zijn betoog onderbouwt. In die traditie paste deze avond.
Jammer van dat whataboutisme. Want als je voor alle diepe ellende de straat op moet *of* over alles je mond moet houden is er maar een haalbare optie: nooit meer iets zeggen of doen. Dus wat dat betreft eens met Op de Beeck.
En: “Als mens zijn we geneigd ons eigen leed het belangrijkste te vinden”. Waar ik me vooral zorgen over maak hoe weinig mensen zich druk maken over het leed van anderen als er geen eigen leed is. Als dat eens zou veranderen…
De kaakzakkende protesten in Israël tegen de ‘oorlog’ (lees: genocide) in Gaza zijn denk ik wel een goede onderbouwing van dit punt. Ik zag een poster tijdens de demonstratie waarop stond ‘save our soldiers’. Echt, what the fuck.
Zou zo’n leus niet een strategisch bedoeld kunnen zijn? Om twijfelende Israëliërs over de streep te trekken, door ze duidelijk te maken dat het geweld ook niet in hun eigen belang is? Het lijkt mij niet zo gek als demonstranten zich juist richten op dat deel van de bevolking dat nog niet aan hun kant staat, maar dat ze mogelijk wel kunnen overtuigen.
Als ik analyses van de Israëlische samenleving zo lees lijkt het erop dat bijna iedereen totaal is gebrainwashed door de propaganda, dus ik vermoed van niet
Save Our Soldiers kort af als S.O.S., wat meestal Save Our Souls betekent. En ik kan me voorstellen dat je je als Israelische burger je zorgen maakt over de zielen van al die jongens en meisjes die deze oorlog ingestuurd worden. Zoals Üngör liet zien: je wordt tot dader gemaakt. En als deze horror ooit ophoudt zullen velen onder hen in de jaren erna tot de ontdekking komen waar ze aan hebben meegewerkt.
Een tijd geleden las ik ook een opiniestuk van een Israëlische wetenschapper die onderzoek had gedaan naar excessen van het Israëlische leger en die dat ook als argument aanvoerder: wat doen we onze eigen kinderen aan?
Jong zijn is geen excuus om je aan je verantwoordelijkheden als mens te onttrekken, maar als deze avond iets duidelijk maakte, is hoe moeilijk dat is.
Ik weet natuurlijk niet of de bordendrager het zo bedoelde en het is begrijpelijk dat het je in het verkeerde keelgat schiet, maar zo zou ik het interpreteren.
Zo wordt het nadrukkelijk niet ingekleed. Dat kan zijn omdat de mensen die dat wel vinden weten dat het overton-window dermate veel is geschoven dat ze het daar niet op die manier over kunnen hebben en het dan maar zo inkleden (zoals Hans hierboven suggereert).
Natuurlijk is het lastig als je je in zo’n omgeving bevindt waar alles draait om normalisatie van het ondenkbare, maar als een volk zo uniform een blinde vlek ontwikkelt mag je dat het volk en de individuen best ook aanrekenen. ‘Ich habe es nicht gewusst’ is echt geen optie hier.
Ik vind het altijd moeilijk waar de grens ligt. Het individu versus de samenleving. Ik vind het in ieder geval schokkend om te zien hoe weinig tegenstand er in Israël is die de Palestijnen als slachtoffer benoemt
Zij droeg groen hij droeg rood….