SG-café zaterdag 21-09-2019

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van zaterdag 21-09-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (21)

#1 Hans Verbeek

18 jaar na de aanslagen van 11 sep. doden Amerikaanse militairen nog steeds Afghaanse burgers.
https://www.reuters.com/article/us-afghanistan-attack-drones-idUSKBN1W40NW
Dit jaar al meer dan 1300: https://graphics.reuters.com/USA-AFGHANISTAN/0100B28R18Q/afg-civilian-casualties.jpg

#2 McLovin

uhhh? Dubbelpaspoort waren we toch mordicus tegen? Je kan toch maar 1 nationaliteit/1 loyaliteit hebben?

https://nos.nl/artikel/2302739-kamer-wil-dubbel-paspoort-voor-nederlanders-in-het-vk.html

#3 majava

@1: terecht dat je dit aanhaalt. Met name ook omdat dit onder Obama altijd een (terechte) reden was van kritiek op z’n presidentschap. Alleen nu, wanneer Trump het doet, hoor je er niets meer over. Als je kneiterrechts bent, dan gooien we gewoon alle moraal overboord.

@2: ik vermoed dat het niet zo eenvoudig zal zijn om uitzonderingen te maken. Terecht lijkt me dan, dus schaf die hele toestand maar af en gaan we weer lekker terug naar dubbel.

#4 Frank789

@3: [ en gaan we weer lekker terug naar dubbel. ]
Kon je dan al eerder als Nederlander een tweede nationaliteit verkrijgen?

#5 Wim

Wel flauw van Jort Kelder dat hij de politiek de schuld geeft van de overstap van Eva Jinek naar RTL. Hij zou er toch blij mee moeten zijn dat de publieke omroep geen uitzonderingen meer maakt. Of zou hij bang zijn dat hij minder vaak wordt uitgenodigd? Van Nieuwkerk mag ook wel weg, komt er weer ruimte voor nieuw talent.

https://www.ad.nl/show/jort-kelder-vertrek-eva-jinek-naar-rtl-gevolg-van-kinderachtig-beloningsbeleid~aa8ab1e8/

#6 Karin van der Stoop

@5: De politiek maakt het de NPO anders wel heel erg moeilijk de laatste jaren. Bezuinigen en dan ook nog eisen dat er geen amusement wordt uitgezonden, en nu weer willen snijden in de reclame-inkomsten. Je vraagt je werkelijk af wat Den Haag nou wil met de publieke omroep. Bevorderlijk is het in elk geval allemaal niet.
Overigens mag Jinek van mij opzouten. Leuk begonnen, maar als je (o.a.) Wilders kirrend over zijn poezen bevraagt en uitkeringsgerechtigden wegzet als profiteurs, dan ben ik er wel klaar mee.

#7 Joop

@6.

De npo in huidige vorm zingt haar zwanenzang. Ze moet nieuwe vormen van media zien te vinden. Dus niet druk maken over die ouderwetse tv zenders. De nieuwe generatie kijkt nauwelijks tv meer. Ik ook niet. En Jinek is alleen populair vanwege haar voorhangsel, ik heb haar nog nooit wat zinnigs horen zeggen. En die opmerkingen over de poezen en uitkeringsgerechtigden is gewoon scoren kijkcijfers, en dan kan je zien hoe ze daar in hun ivoren torentjes denken over de minder bedeelden.

#8 Frank789

@6: [ Je vraagt je werkelijk af wat Den Haag nou wil met de publieke omroep. ]

Rechts wil al bijna 40 jaar lang de publieke omroep doodmaken ten faveure van de commerciëlen. Ooit was de klacht dat de publieke omroepen te elitair bezig waren met het volk te verheffen, er moest meer plat amusement voor de gewone kijker komen. En toen ze plat amusement gingen brengen (zelfs het walgelijke ranking the stars) is dat opeens een taak voor de commerciëlen en mogen de omroepen alleen nog maar programma’s met iets leerzaams brengen.

En als dat niet helpt gaan ze gewoon een plafond aan de salarissen stellen zodat die dure presentatoren naar de commerciëlen gaan en daarmee ook de reclame-inkomsten naar de commerciëlen verschuiven.

Door de omroepbijdrage af te schaffen en de financiering naar de algemene middelen te verplaatsen, verloren de omroepen hun zeggenschap over de inkomsten en kon de rechtse politiek jaar na jaar de inkomsten verder afknijpen en met behulp van kanaalmanagers of zoiets de zuilen dwingen tot absurde fusies en het opgeven van hun avondje AVRO/VPRO/etc. en zo hun identiteit en imago vernietigen.

Dat is in een notedop “wat Den Haag wil”.

#9 Karin van der Stoop

@7: “En Jinek is alleen populair vanwege haar voorhangsel”…really dude? Die opmerking maakt de rest van je post volstrekt waardeloos.

#10 Joop

@9.

Hahahaha, jij snapt niet zoveel van tv, gaat om uiterlijk. Snap je. Dat je verder niet snapt dat het tv tijdperk haar einde nadert, daar moet ik wel om lachen.

#11 Karin van der Stoop

@8: Toch zitten er wat vreemde randjes aan. De uitzending voor politiek partijen is een taak van de NPO. Klassieke muziek zie je nooit bij de commerciëlen, terwijl de rechtse elite daar blijkbaar veel waarde aan hecht. Serieus Nederlands drama zit voornamelijk bij de NPO. De docu’s, de onderzoeksjournalistiek. Voor mensen die de Nederlandse cultuur zo hoog hebben zitten, is het toch een hoogst vreemde houding.

#12 Karin van der Stoop

@10: Dat jij graag naar tieten kijkt, is me wel duidelijk.

#13 Hans Custers

Over de NPO en Jort Kelder gesproken. Hoe kan het eigenlijk dat de NPO iemand een politiek praatprogramma laat presenteren die én een vriendje is van de minister-president én meegaat met snoepreisjes van de leider van een extreemrechtse partij? Zou het misschien een reactie zijn op het aanhoudende gejank over de “linkse NPO”?

#14 Joop

@12.

Daar begint elke man over als het over Eva Jinek gaat.

#15 Frank789

@11: [ Voor mensen die de Nederlandse cultuur zo hoog hebben zitten, is het toch een hoogst vreemde houding. ]

Volgens mij is voor rechts cultuur de VOC, Rembrandt, de Gouden Eeuw, en niet onderzoeksjournalistiek of drama of klassieke muziek. En als dat wel zo is dan hebben ze daar de NPO niet voor nodig, dan gaan ze wel live naar het Concertgebouw of organiseren zelf een kamerorkest.

Het zou eigenlijk voor iedereen duidelijk moeten zijn dat rechts de publieke omroepen gewoon weg wil hebben omdat ze geen aanstuurbare staatsomroep zijn en onafhankelijk zijn.
Ze zijn kritisch, en dus links, en dus moeten ze weg.
Zelfs WNL en PowNed toelaten bleek niet genoeg.

Dat ze vroeger de omroepen als elitair beschimpten en nu als platte amusementbrengers geeft al aan dat dat allemaal slechts smoesjes zijn om de onafhankelijke publieke omroep om zeep te brengen.

#16 Joop

@13.

Wie zitten er nu te janken over de npo? Een heel draadje over een vrouw die voor het grote geld gaat .o ja, en wat ‘rechts’ wie dat ook maar mogen zijn, van de NPO vindt in haar algemeen.

Want zij houden bijvoorbeeld niet van onderzoeksjournalistiek. Sjoh.

#17 Karin van der Stoop

@13: Pff, wie de NPO nog van linksheid beticht is gewoon af. Buitenhof met Kelder, WNL, Powned en de dagelijkse talkshows (waar ik dol op was, maar ben afgehaakt) die ruim podium bieden aan Telegrof-onderwerpen. I’m done.

#18 Karin van der Stoop

@14: Niet elke man. Maar jij bent er trots op? Right.

#19 basszje

Ik heb ook al lang geen TV, maar ik kijk nog met alle plezier naar alles wat bv. Hans Goedkoop vermag te produceren.

Maar weg met al die zwakzinnige ouwehoer programma’s met zure types als Pauw, Jinek etc. Tijd voor een format waar het wel ’s over de inhoud gaat.

#20 Bismarck

@4: Ja hoor, er zijn 4 gronden: Je hebt de nationaliteit onvrijwillig gekregen, je neemt de nationaliteit aan van je levenspartner, je bent (als Nederlander) in het land waarvan je de nationaliteit aanneemt geboren of hebt er minstens 5 jaar voor je 18e gewoond. En er is trouwens ook gewoon ooit een tijd geweest dat er helemaal geen wettelijke regels waren rondom het verkrijgen of verliezen van de nationaliteit (tot 1893).

@9: Voorhangsel zou ik niet meteen zeggen, maar ze moet het toch wel erg hebben van haar uiterlijk en “presentatie” (toegegeven, hetzelfde geldt wel voor meer dames bij de NPO). Sex sells (en dat past op zich wel bij de commerciëlen).

@16: “Want zij houden bijvoorbeeld niet van onderzoeksjournalistiek. Sjoh.”
Trek dat gerust wat breder: Op rechts zijn ze er als de dood voor dat er ergens langer bij stil gestaan wordt dan een oneliner. Serieus is daar een taboewoord.

#21 Frank789

@20: Dank, dat onvrijwillig bij Turken en Amerikanen kende ik wel, de rest niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*