Kunst op Zondag | Over vloed

Serie:

We hebben hier ook wel eens last van een stormpje hier en een overstrominkje daar. En dan loopt er soms een museum onder water of raakt kunst beschadigd.
We hebben wel wat wateroverlast van betekenis gehad, hoor. Zo wordt nog tot 1 oktober de Kerstvloed van 1717 herdacht met een kunstroute langs de kust van Groningen. Met deelname van kunstenaars afkomstig uit hedendaagse vloedgebieden als Indonesië (zeebeving, 2004), Japan (tsunami, 2011) en de Verenigde Staten (Katrina flood, 2005).

Hoewel hier de regenbuien heftiger lijken te worden, zijn onze druppels toch niets vergeleken bij de orkaan Harvey en het rotweer dat er nog van na raast.

Op één museum na lijken de musea in Texas de orkaan goed doorstaan te hebben. Het Rockport Center for the Arts (RCA) heeft schade aan het gebouw en vermoedelijk ook aan wat kunstwerken opgelopen. Het plaatsje Rockfort is sowieso zwaar getroffen.

In Houston hebben de gebouwen van The Menil Collection het goed gehouden. Geen schade dus aan Rothko Chapel en de Cy Twombly Gallery.

We kijken even wat rond bij The Menil Collection, uiteraard op een moment dat er in de verste verte nog geen orkaan te zien was.

Broken Obelisk van Barnett Newman, buiten Rothko Chapel
cc Flickr Ed Uthman Broken Obelisk by Barnett Newman, Outside of Rothko Chapel (HDR)

Rothko Chapel, binnen met de doeken van Mark Rothko.
cc Flickr Cody Austin photostream Rothko Chapel

De Cy Twombly Gallery.
cc Flickr Keith Ewing Cy Twombly Gallery

Cy Twombly – Untitled (green paintings).
cc Flickr Keith Ewing Untitled (green paintings)

Cy Twombly – Say Goodbye Catullus.
cc Flickr Keith Ewing Say Goodbye Catullus

Michael Heizer – Isolated Mass /-Circumflex
cc Flickr Osbornb photostream Menil Collection Sculpture by Michael Heizer

Idem – detail
cc Flickr Katie Spence photostream Isolated Mass - Circumflex (#2)

Het museum blijft voorlopig gesloten. De Texanen hebben nu wel wat anders aan het hoofd dan een musuembezoek, hoe troostrijk dat ook kan zijn.

Wij zijn beter voorbereid op zulke rampspoed dan de Amerikanen. Hoewel er hier nog niets aan de hand is, overweegt het Rijksmuseum de kunst in haar depot in Lelystad daar weg te halen omdat Lelystad onder zeeniveau ligt en een kans op overstroming de kunst noodlottig zou kunnen worden.

Awel, eerst maar een oefenen. Platform crisisbeheersing Waterschappen Midden Nederland houdt 25 t/m 29 september 2017 de grote oefening “Deining & Doorbraak”. Het lijkt wel de titel van een gedicht. Goede gelegenheid om na te gaan welk risico jij loopt?

Ik heb toch liever nattigheid op een schilderij.

Nicolas Poussin –De storm, 1650.
cc Flickr jean louis mazieres photostream Nicolas Poussin. 1594 1665. l'Orage. 1650

Alfred Sisley – Overstroming bij Port-Marly, 1872.
cc Flickr Gandalf’s Gallery Alfred Sisley - Flood at Port-Marly 1872

Een droge zondag gewenst.

Reacties (10)

#1 Henk van S tot S

Betreffende de Kervloed:
Ik zie dat ik er bij mijn omzwervingen door het Groninger land een paar gemist heb.
Ga ik vanmiddag goedmaken en nog bedankt voor de tip.
:-)

  • Volgende discussie
#2 Toko Senang

Het lijkt in Amerika wel hetzelfde als in Nederland, de rijken wonen op de hoge (zand) gronden, de armen op het lagere veen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Rigo Reus

Als er nieuw gebouwd wordt in een deltagebied, zou je toch mogen verwachten dat je dan je maatregelen neemt, bouwen op een terp o.i.d en niet een museum in het water neerzetten, dat is de moeilijkheden opzoeken. http://www.groningermuseum.nl/hoog-water-2012
Is Cy Twombly eerder aan bod gekomen in Kunst op Zondag, of waar ken ik hem van?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Henk van S tot S

@3:
Dit had meer te maken met “dom materialen gebruik”:
Het barst in op de wereld van de panden die in het water staan en geen lekwater binnenkrijgen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 P.J. Cokema

@3: Twombly eerder in KoZ? Jawel, in schoolbord en genoemd in about blank (een Franse kunstenares kuste een Twombly, liet daarbij lipstick achter en werd veroordeeld voor beschadiging van kunst.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Rigo Reus

@5 ach, een schilderij kussen, wat geweldig, een kunstwerk op zich, hoe kan zoiets fout zijn, wat is het adres van die rechter?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Rigo Reus

@4 Henk, op de foto’s van het Groninger Museum zie ik het havenwater staan tot enkele centimeters onder de kozijnranden. Als de ramen open hadden gestaan, was het water naar binnen geklotst. Dat is toch echt een ontwerpfout. En dat terwijl Italianen toch ook genoeg ervaring hebben met hoogwater.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Henk van S tot S

@7:
Je hebt gelijk met die lage ramen, maar er was, naar mij toentertijd verteld is, ook het een en ander loos met “muurbekleding.”
N.B.
Op zich vind ik dat dat gebouw nooit op die plaats gebouwd had mogen worden.
Het veroorzaakt een complete dissonantie met de directe omgeving
Ze hadden het beter in de buurt van het Gasunie gebouw kunnen bouwen.
Maar goed, genoeg off topic.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 kneistonie

Het lijkt Poussin erom te doen om de les van de les van de drie biggetjes weer te geven. Hij vergat niet om hierbij de overstroming < waterpeil van de rivier te betrekken. Het waterpeil is al gezakt & de ossen zijn finis, de man lamenteert.

(Overigens zit er een vette vertaalfout in het Engelse deel van de uitleg)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Rigo Reus

@5 bedankt PeeJee. In juli dus, Wombly op het schoolbord, tuurlijk. ’t Zal komen dat ik toen op vakantie was, meer bezig met de voeten in het gras en de neus in de lucht dan de ogen gericht op een schermpje.

  • Vorige discussie