ACHTERGROND - Het gaat om banen, in Amerika (en waar niet, eigenlijk?). Daarom worden grote bedrijven gepaaid met geld, zodat ze niet naar het buitenland vluchten? Maar worden de VS sowieso niet veel aantrekkelijker voor bedrijven om zich te vestigen?
Wat doe je als gemeente of staat in Amerika als de werkgelegenheid maar niet aan wil trekken en grote bedrijven in de regio dreigen hun werk naar het buitenland te outsourcen? Dan bied je een flinke som geld als incentive om het bedrijf maar in jouw omgeving te houden. Want: een fabriek staat gelijk aan werk.
Maar hoe veel incentives geven Amerikaanse overheden eigenlijk aan commerciële bedrijven? En hebben die zin? The New York Times zocht het uit en creëerde een database met de gegevens. Een paar schokkende getallen: alle staten en federale overheden samen gaven 170 miljard dollar aan incentives. Lokale overheden geven 9.1 miljoen dollar per uur uit aan bedrijven.
En levert het wat op? Dat valt te betwijfelen, zegt The New York Times.
Is het geven van incentives typisch Amerikaans? Daar geeft het artikel geen antwoord op, maar er wordt wel een klassiek Amerikaans beschreven als voorbeeld: General Motors. Het bedrijf kreeg in tenminste zestien staten incentives en moest alsnog bij de overheid aankloppen voor een bail out.
En het is misschien niet eens nodig. Doordat er in de traditionele ‘outsource’-landen als China en India steeds meer aandacht is voor arbeidsomstandigheden en een steeds duidelijkere vraag naar eerlijk loon, en door technologische innovatie, zouden bedrijven wel eens terug kunnen/willen keren naar het Amerikaanse binnenland. Dat legt James Fallows van The Atlantic uit. Zou de iPhone 6 over een paar jaar warempel uit good ol’ America kunnen komen? Hoe on-Amerikaans.
Wel typisch Amerikaans: beauty pageants. En daar gaat ook flink wat geld in om. Een deelnemer aan een pageant is al gauw drieduizend dollar kwijt. Aan de jurk, make up en een coach, bijvoorbeeld. En aangezien er zo’n 10.000 vrouwen/meisjes per jaar aan deelnemen, kun je wel nagaan wat een multimiljoenen business de wedstrijd van schoonheidswedstrijden is. NPR maakte een mooie reportage over dit all American ritueel.
Reacties (1)
Je kan hoog en laag springen wat je wilt als neo-liberale kapitalist maar een non-humanistische markt kijkt altijd naar het kleinste prijsje, naar die eerste rang voor haar dubbeltje.
Het zou mij overigens niets verbazen als de EU dit ook in grote getale doet. Sowieso in Spanje en haar vooruitstrevende auto-industrie.