PvdA: Liberalisering postmarkt
Vandaag stemt de Eerste Kamer over de liberalisering van de postmarkt. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen verliest TNT het laatste deel van haar monopolie. PvdA Eerste-Kamerlid dr. Joyce Sylvester schrijft voor pvda.nl waarom de PvdA-fractie voor deze liberalisering stemt.
Reacties (6)
Het verraad van de arbeider. Hoe kun je gewone mensen hun zekerheid afpakken. Echt onacceptabel… dat mensen nog op dit gedrocht kunnen stemmen!
@1
Ach, Sjaak gaat meer voor het verraad van de consument die door het monopolie de beurskoers van TNT mag spekken
@2: Dat door het monopolie de beurskoers van TNT misschien gespekt wordt, wil ik best zonder enig bewijs aannemen. Als er geen andere bedrijven werkzaam zijn, valt er daar niks te spekken. We kunnen ons wel afvragen, waarom we toestaan, dat monopolisten naar de beurs gaan, omdat in het geval van een monopolie de vraag en aanbod marktwerking, die er op de beurs voor zorgt, dat de best presterende bedrijven voor hun prestaties beloond worden, volledig ontbreekt.
Maar het feit, dat TNT op de beurs mag opereren, is dus imho het eigenlijke verraad aan de consument. Dat verraad wordt opgeheven door concurrentie op de markt toe te laten. Maar als we daarna hogere prijzen moeten gaan betalen, is dat een nieuw verraad aan de consumenten, dat we direct in onze portemonnee gaan voelen (het ‘beursverraad’ wordt immers alleen gevoeld door de mensen, die op de beurs speculeren, niet door jan-met-de-pet). En als de werknemers slechter betaald gaan krijgen, is dat een verraad aan de werknemers.
Het monopolie doorbreken heeft tot gevolg dat postbodes straks misschien minder betaald krijgen dan het minimum loon.
Volgens mij ligt er dan een fout in de bepaling van het minimum loon, en moet dat “gat” met wetgeving gedicht worden.
@3
Monopolie is hogere prijzen, of je nu wel of niet op de beurs genoteerd staat.
@4
Terecht punt. Wat is minimum loon als minimum loon geen minimum loon is?
@5:
Dat is wel heeeeel erg kort door de bocht. Als het monopolie vervangen wordt door een oligopolie (met maar een klein aantal aanbieders), gaan de prijzen omhoog. Dat weet je ook wel.
Prijsverlagingen zijn in een oligopolie niet aan de orde. Wikipedia beschrijft dat mechanisme al vrij duidelijk (misschien wel wat ongenuanceerd, maar het principe is op iedere oligopolische markt aanwezig): Een goede tactiek is dus een grote vereiste. Als Coca Cola zijn prijzen verlaagt kan hij tegenacties verwachten van Pepsi, daardoor kan Coca Cola zijn eigen inkomsten bederven. Marktstrategie is zeer belangrijk, omdat prijsverlagingen meestal zeer slecht zijn voor het bedrijf. Dit kan voorkomen worden door meer te doen aan marketing in de vorm van reclame om zich toe te spitsen op belangrijke doelgroepen