In 1989 werd het stadje Flint in Michigan wereldberoemd door Michael Moore’s debuutdocumentaire Roger & Me. Moore, die zelf geboren en getogen is in Flint, verkent in deze documentaire hoe de stad volledig ontwricht wordt als General Motors besluit haar autofabriek daar te sluiten. De ‘Roger’ uit de titel is overigens Roger B. Smith, de CEO van General Motors die door Moore niet overgehaald kan worden om Flint te bezoeken om daar met eigen ogen de families te zien die vlak voor kerst uit hun huis gezet worden. Door televisiezender CNBC werd hij niet voor niks uitgeroepen tot één van de ‘Slechtste Amerikaanse CEO’s ooit‘.
De documentaire van Moore heeft het stadje helaas niet kunnen redden. Moore is vertrokken en met hem vele anderen. Op dit moment wonen nog maar 110.000 mensen in Flint, waarvan een derde in armoede leeft. In 1965, toen Flint voor het laatst een masterplan opstelde, telde de stad nog 200.000 inwoners en wilde het groeien naar 350.000. Het bestuur van de stad heeft zich nu neergelegd bij het onvermijdelijke en gaat zelfs van de nood een deugd maken: als we de neergang niet kunnen stoppen, dan gaan we het versnellen. In de komende jaren wil men actief hele buurten slopen en de bevolking herplaatsen. Op die manier wil men voor zijn dat buurten langzaam leeglopen en verpauperen. In de buurten die men leefbaar wil houden, kunnen door het herplaatsen voorzieningen juist wel in stand blijven. Verder is ook de gemeente goedkoper uit, bijvoorbeeld doordat vuilniswagens minder ver hoeven te rijden en dat is een welkome verlichting van het begrotingstekort van $15 miljoen dollar. Ook andere steden in de VS, zoals Indianapolis en Little Rock in Arkansas werken aan plannen voor verkleining om zo nog een toekomst te houden.
Hoewel de schaal anders is, lijkt het op de problematiek op het Nederlandse en Franse platteland. Over dat Franse platteland maakte de Franse filmer Raymond Depardon de zeer geslaagde documentaire La Vie Moderne. Zijn belangrijkste conclusie: uiteindelijk is de neergang met geen subsidie te stuiten. Aangezien een film ook niet helpt, moeten Franse en Nederlandse beleidsmakers misschien eens in Flint hun licht opsteken.
Reacties (7)
Het artikel begon goed en leuk. Totdat het eindigde met het politieke stokpaardje van schaalvergroting en mensen weer eens iets door de strot duwen. Jammer.
De VS kent zogenaamde factory towns, gemeentes welke draaien om de fabriek van 1 bedrijf, wat ze erg afhankelijk maakt. In Europa zien we inderdaad dat vele dorpen langzaamaan uitsterven. Scandinavie heeft daar ook last van. Nederland niet echt. Alleen in zogenaamde afgelegen gebieden zoals in Groningen.
Ik zie weinig kleine dorpen uitsterven in bijvoorbeeld de Utrechtse heuvelrug.
Wat mij betreft dan ook oprotten met dat gedwongen gemeentes samenvoegen.
“Totdat het eindigde met het politieke stokpaardje van schaalvergroting”
???
@2, hoezo die vraagtekens? De laatste zin stelt dat we in Nederland en Frankrijk maar eens moeten gaan kijken hoe men het in Flint doet. Het einde van het dorp versnellen en mensen naar andere gemeentes toe dwingen (met zachte hand) en aldus de schaalvergroting in hand werken.
@Laurens: pas op hoor, straks word je ineens LINKS genoemd ;-)
@Hockey: je kunt als overheid toch naar Flint gaan om te kijken wat wel en wat niet goed gaat? Het wil niet zeggen dat je dan direct voor schaalvergroting bent, maar als het toch gebeurt, kun je er maar beter voor zorgen dat het proces op een prettige manier gaat.
@4, dat zou kunnen ja. Zou, voordat onze politici besloten de gemeentelijke schaalvergroting door de strot te duwen. Nu echter laten ze er alleen maar mee zien nog meer snoepreisjes te maken en zich niet om de burger te bekommeren.
@3:
Verkeerd begrepen? Mensen verlaten Flint uit eigen beweging. Flint knapt een aantal wijken op wil anderen wijken slopen, voordat ze verpauperen. Dat is schaalverkleining en de mensen hoeven alleen maar binnen Flint te verhuizen, naar een betere wijk…
@3
Pedro zegt het goed in 6. Het is geen schaalvergroten, maar schaalverkleinen, op een gecontroleerde manier…