Duitsland, de aluminiummagneet

Tekst: Craig Morris; Vertaling: Krispijn Beek; Foto: Eigenberg Fotografie

Update: de Nederlandse aluminium smelter Aldel maakt dit jaar een doorstart met een directe aansluiting op het Duitse elektriciteitsnetwerk. En het lijkt erop alsof het Verenigd Koninkrijk ook jaloers is op de elektriciteitsprijzen voor de grootste industriële energieverbruikers.

Aldel (Eigenberg Fotografie)ACHTERGROND – Vandaag heb ik oud nieuws voor je, maar het is niet zo breed bekend. In 2013 schreef ik over de plannen van de Nederlandse aluminiumsmelter Aldel om faillissement aan te vragen als het geen directe aansluiting kreeg op het Duitse elektriciteitsnetwerk (Nederlandse elektriciteit is duurder). Kort daarna vroeg het bedrijf inderdaad faillissement aan.

Maar hier eindigt het verhaal niet. In november kondigde het bedrijf aan dat de directe aansluiting op het Duitse netwerk dit jaar gereed zal komen en dat het bedrijf op dat moment een doorstart wil maken. (Update: het lijkt erop dat het bedrijf begin maart inderdaad doorgestart is. De directe lijn is toegezegd, maar nog niet gereed. Zie dit artikel.)

In februari schreef Reuters dat de Duitse aluminium producent Trimet een in problemen verkerende concurrent in Frankrijk over had genomen. Het artikel wijst er op dat de aluminium sector in een aantal landen in moeilijkheden verkeerd, maar Duitsland behoort niet tot deze landen.

In mijn onderzoek hiernaar kwam ik ook een studie (PDF) uit april 2012 tegen naar de sluiting van een aluminiumsmelter in het VK, dat zijn aluminiumsector de laatste jaren heeft zien verkommeren. De enige keer dat Duitsland genoemd wordt in de studie is in verband met de elektriciteitsprijzen:

The most damaging of all additional energy costs are those that are imposed unilaterally, so that British energy-intensive industries pay costs that their rivals in other countries do not. With the addition of the most recent of these, the carbon price floor, total UK electricity costs in 2013 will be raised by 24 per cent for energy-intensive sectors.   To put this in perspective, German energy-intensive businesses will only be paying 16 per cent extra through government-added costs at the same time.

En verderop:

… the mitigation measures the UK gives to energy-intensive companies, such as a 65 per cent rebate on the climate change levy that will rise to 80 per cent from next year, are still small fry compared to the other green costs they face here and the greater discounts other countries offer. Germany for instance provides energy-intensive firms with a rebate of 98.5 per cent of the cost of subsidising renewable energy on electricity bills. This allows the German government to pursue its green agenda but without the risk of overburdening valuable and vulnerable industries. Including all other costs, British companies will be paying 15 per cent more for their electricity compared to Germany in 2013.

Bedenk je dat dit rapport uit april 2012 stamt, toen de Duitse opslag voor duurzame energie 3,5 Eurocent bedroeg, vergeleken met 6,2 Eurocent op dit moment. Wat betekent dat de situatie verslechterd is bezien vanuit de energie-intensieve industrie in het VK.

Het vormt aanvullend bewijs dat de grootste energieverbruikers in Duitsland zich goed staande houden in de Energiewende.

En overigens hadden de Nederlanders onlangs een grote blackout in de regio Amsterdam. Hoewel Reuters zegt dat er problemen waren bij een onderstation, weten we allemaal dat hernieuwbare energiebronnen het grootste probleem waren. De Nederlanders hebben immers zoveel zonne-energie dat ze het niet eens kunnen niet eens tellen.

Dit artikel is oorspronkelijk door Craig Morris gepubliceerd op Renewables International en met toestemming van de auteur vertaald door Krispijn Beek.

Craig Morris is Amerikaan van geboorte en woont sinds 1992 in Duitsland. In 2006 schreef hij het boek ‘Energy Switch’ en hij schrijft regelmatig over de Duitse energietransitie. Hij is editor van Renewables International, hoofdauteur van EnergyTransition.de en directeur van Petite Planète en is te vinden op Twitter als PPChef.

  1. 1

    Hoewel Reuters zegt dat er problemen waren bij een onderstation, weten we allemaal dat hernieuwbare energiebronnen het grootste probleem waren.

    Ik ben zeer benieuwd hoe je die stelling wilt onderbouwen. Tot dan beschouw ik het maar even als totale onzin.

  2. 2

    Het komt er dus op neer dat de Duitse aluminium smelter veel meer wordt gesponsord door de Duitse consument dan de Engelse door de zijne. Tel daarbij op dat Groen energie regelmatig wordt gedumpt wegens een overschot en de het concurrentievoordeel voor de Duitse producent is meteen duidelijk.

  3. 5

    @0: “bewijs dat de grootste energieverbruikers in Duitsland zich goed staande houden in de Energiewende”
    – De grootverbruikers worden in Duitslands uit de wind gehouden van de Energiewende kosten. Daar draaien de kleinverbruikers voor op, vooral degenen die geld en dak missen voor zonnepanelen, het minder rijke volksdeel dus.
    Toenemende verschillen tussen arm en rijk – sociale onduurzaamheid – door dit duurzame energie beleid.

    In deze modieuze “circulaire” tijd, verdwijnt veel subsidie naar de aluminium slurpers. Mooi voorbeeld van gebakken lucht.

  4. 6

    Ik las laatst een artikel om een aluminium-fabriek te gebruiken is als grote elektrische batterij. Ik meen dat in Duitsland daar testen mee gedaan worden, maar ik kan het artikel niet meer terugvinden.

    Als dat zo zou zijn dan zou een aluminium-fabriek perfect te combineren zijn met groene energie, bijvoorbeeld in Duitsland.

    @Hans-peak-everything-Verbeek: de auto-industrie is een enorm metaal-klant en er wordt geschreven:

    ‘ Ducker Worldwide LLC, a U.S.-based consultant, says it sees aluminum use in cars reaching a “critical mass for an explosive period of growth from 2015 to 2025.” ‘

    Peak-aluminium zal ongetwijfeld komen, Hans, maar ik denk dat je nog minstens een decennium moet wachten.

    bron: http://europe.autonews.com/article/20150128/ANE/150129814/automakers-push-for-fuel-efficiency-boosts-aluminum

  5. 7

    @6 je bedoelt dat je extra warmte kan oplaan en onttrekken aan het aluminiumsmeltproces en dat kan gebruiken om elektriciteit op te wekken?

    ik denk niet dat de uitbaters van een industrie die langs de marges scheert dat gaan kunnen waarderen.
    Tenzij je er een smak gemeenschapsgeld tegenaan wilt smijten.
    Wat me er aan doet denken, waarom gingen ze ook al weer failliet?

  6. 8

    @simpel: Nee niet met warmte, maar gewoon chemisch. Aluminium batterijen bestaan al langer.

    Het voordeel voor een fabriek is, dat ze veel kunnen produceren op daluren (bij extreme daluren daalt de stroomprijs onder nul!!! **) en dat ze het proces kunnen omdraaien op extreme piekuren, waarbij het loont.

    In theorie zouden ze netto aluminium kunnen produceren, met een negatieve stroomrekening, waarbij ze geld toe krijgen.

    ** http://energytransition.de/2014/05/german-power-prices-negative-over-weekend/

  7. 10

    @1 ik denk dat je sarcasme radar niet werkt ;-) Nederland staat voor wat betreft energievoorziening in de top 3 van meest fossiele landen van de EU en de link waar Craig Morris naar verwijst is een artikel van hem over de volstrekte onbetrouwbaarheid van onze statistieken, m.n. zon. Als je over dat laatste mee wil weten raad ik je de website van Peter Segaar aan: http://polderpv.nl.

    @8 ook in Nederland lag er zo’n plan van Nyrstar, Akzo NOBEL Chloorfabrieken en Eneco. Hier link naar managementsamenvatting:
    http://www.energiedialoog.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=48&Itemid=60

    @5 Je hebt helemaal gelijk dat grootverbruikers uit de wind worden gehouden, doen we hier overigens ook (zowel fossiel als duurzaam). Maar wat als de groot verbruikers niet uit de wind worden gehouden (of minder). Wat wordt dan je argument? Duurzame energie jaagt banen weg?