Darn, ik heb me rot gezocht naar een bericht daarover want ik had het gevoel dat het al eerder kon. Afijn, thx @Bismarck.
#3
Bismarck
google op north east passage russia german. Ik wist toevallig van eerder dat de Russen een Duits bedrijf doorgang geweigerd hadden, dus ik wilde even triomfantelijk komen melden dat de noord-oost passage (nog) niet mogelijk was, maar ik kreeg lik op stuk.
Voordat je van een “zeevaartroute” spreekt met dito schepen: binnen nu en 2 weken begint het ijs weer aan te groeien (zie grijze lijn in grafiek). Moet echt een maand, 2 maanden open liggen, die window is te krap. Daarnaast zal niet geheel onbelangrijk (een vaargeul) gebaggerd moeten worden omdat de passage vlakbij kusten loopt. Jaar of 5 wachten, misschien de Onedin’s van deze wereld…
Hee, was het aantal vierkante km zee- ijs in 2007 niet minder (groene lijn) dan nu? Jawel. Kunnen de klimaatontkenners nu keihard Joepie roepen?
Satelliet pal boven de Noordpool geeft vervormd beeld je stinkt er makkelijk in…(GS) met de bosatlas op schoot: ff kijke, naar links is het Westen en naar rechts het Oosten…
Ah joh, Steeph dat roze-gepeupel stelt nog minder voor dan ik 4 dagen geleden dacht. Nu mag ik niet meer posten tot…. omdat ik zogenaamd te snel achter elkaar poste. Hahaha.
#10
Bismarck
@7: Eerst lezen, dan pas dingen roepen. Het ijs begint pas tegen oktober weer te groeien, er is ijsvrije zee tot behoorlijk ver uit de kust en dus voldoende diepgang (de smalste passage, de Straat Vilkitski is 100-210m diep), er varen nu al schepen door de noord-oost passage.
#11
Yevgeny Podorkin
#10
Ik zie het toch echt v.a. half september weer geleidelijk aangroeien Baines, tis wankel nog die route…
er is ijsvrije zee? Does Titanic ring a bell? Wel eens van drijfijs gehoord (en die ijstong die nog voor problemen zorgt)? Nooit tijdens dooi over schotsen gelopen en voorover de plomp ingelazerd zeker? Dat je je eigen voetsporen van naar rotte eieren ruikende zwarte drek naar huis kon volgen? Nou, ik wel dus ik kan het weten…het is er nog niet pluihuis bismarck:
as the ice cover thins, ice may flow more easily into the channels, preventing the passage from regularly opening in coming decades.
er varen nu al schepen Je hebt schepen (coasters) en zeeschepen (container/olie). Je beweert dus dat over het gehéle traject (1500km?, ik zeg maar wat) niet gebaggerd hoeft te worden? En je stoot zomaar eventjes brood uit monden. Hollandsche Baggernatiemonden.
Vooruit landrot, stop je pijp nog eens goed op steek de vlam erin en vertel nog eens een ander huiveringwekkend zeemansverhaal…
We gaan niét, Punt.
Jaha, nu hebben we zeker ineens geen praatjes meer hè…
#12
seven
“Over the last several decades, large temperature increases in winter have been observed over Siberia and Alaska. Part of this effect has been associated with the prevailing west wind bringing in warmer air off the ocean. The increased west winds are related to lower sea level pressure at high latitudes, with greater sea level pressure in mid-latitudes.
Such a pressure variation is known as the “positive phase of the Northern Annular Mode” (NAM) “http://www.giss.nasa.gov/research/briefs/rind_04/
#13
Bismarck
“er varen nu al schepen Je hebt schepen (coasters) en zeeschepen (container/olie). Je beweert dus dat over het gehéle traject (1500km?, ik zeg maar wat) niet gebaggerd hoeft te worden? En je stoot zomaar eventjes brood uit monden. Hollandsche Baggernatiemonden.”
Lees dan mijn link uit #1, luie zeebeen! Dat je wel eens zo dom bent geweest om door het ijs te zakken geeft je niet het recht om dan maar de links te negeren en te doen alsof je alles beter weet. Er zijn op 21 augustus schepen vanuit Vladivostok vertrokken, en die varen door de noord-oost passage naar Nederland (daar, heb je ook je werkgelegenheid).
#14
Bismarck
@11: En speciaal omdat je zo zeewaardig doet, geef ik je gratis een link naar de bedrijfsinformatie over de betreffende schepen, inclusief flashmovie met reclamemuzakje.
#15
Yevgeny Podorkin
te doen alsof je alles beter weet.
Says who?
Lijst graag van schepen, tonnage en diepgang…en dan nog zal ik de vlag niet strijken.
Tis hier al herfst Bismarck!
#16
Bismarck
@15: Je bent wel consequent, datgene wat je in #15 vraagt had je in de link van #1 en #14 kunnen lezen.
#17
Bismarck
“Tis hier al herfst Bismarck!”
Meteorologisch op het hele noordelijk halfrond YP (al is het natuurlijk pas echt herfst op 21 september). Desalniettemin geven de weerstations langs de noord-Siberische kust nog steeds positieve temperaturen:
-Nar’jan-Mar (vlakbij Nova Zembla) de komende drie dagen minima rond +12, maxima rond +20.
-Dudinka (midden Siberië) de komende drie dagen oplopende minima (+4 naar +8) en maxima (+12 naar +15).
-Tiksi (oost Siberië) minima vlak boven het vriespunt (0 tot +1), oplopende maxima (+3 naar +7).
-Anadyr (vlakbij Bering Straat) minima +9, maxima +17.
Bij mijn weten groeit ijs alleen aan bij negatieve temperaturen.
#18
Bismarck
Oh en om alvast je #19 te beantwoorden: http://www.worldweather.org en dan natuurlijk de goede stations selecteren (een beetje kennis van de havens aan de Siberische kust mag ik jou als ervaren zeerot toch wel aanrekenen?).
#19
Yevgeny Podorkin
Had ik allang gezien. Maar ’t zijn voorlopig alleen speciale schepen. “Beluga Fraternity, designed for a mix of ice and open seas”:
Daarom zei ik: “over een jaar of 5″ (alle gewone overige zeeschepen).
#20
Yevgeny Podorkin
heb je eigenlijk wel gekeken naar die grafiek Arctic sea ice extent, de grijze lijn? “normaal gem.(1979-2000) gesproken” begint het ijs medio sept. weer langzaam terrwein te winnen…
je komt met temp.metingen van nu aanzeilen
kapitein Haak.
#21
Bismarck
@19: Ze hebben anders wel 3-4 dozijn van hetzelfde type schip (bij Beluga alleen al), dus zo bijzonder zijn die schepen niet. En kustvaartuigjes zijn het ook niet bepaald, er kunnen 669 containers op.
#22
Bismarck
@21: Dat waren de voorspellingen voor de komende drie dagen. Bij voorspellingen een week vooruit komt het ook nergens verder dan lichte nachtvorst (en dooi overdag), dan zit je al praktisch op medio september.
Wat die grijze lijn ermee van doen heeft boeit mij niet, want die is uit een tijdperk dat het nog kouder was.
Ook vergeet jij dat de passage al half augustus bevaarbaar was, pas in oktober is het ijs terug op dat niveau. En tenslotte de schepen die dadelijk gewoon in Nederland aankomen: Geef nou maar gewoon toe dat je als een door Magellaan ingehaalde Paus bent.
#23
Yevgeny Podorkin
Weet je wat moneer Magellaan?,we hameren het af op: er zijn op dit moment best rederijen die de juiste schepen hebben, die met hun logistiek vooruitlopen (planning en zo), die het avontuur al aandurven (die een lange neus maken aan hen die misschien kansen hebben laten lopen)…maar dat het voor een betrouwbare (voor langere periode ijsvrije) op grotere schaal bevaarbare passage voor het gros van alle zeeschepen…nog ietsjes te vroeg is
Durfal Magellaan.
Vanuit zijn staankaaraavaan.
In Limburg.
#24
Bismarck
@23: Ik merk dat de ervaringen met ijs op water bij jou nog fris zijn (iig frisser dan de noord-west passage) ;p
#25
cole
Gelukkig, dan kan Laura de wereld rondzeilen in de Havo-herfstvakantie.
Reacties (26)
Sterker nog, de eerste schepen varen er al door.
Darn, ik heb me rot gezocht naar een bericht daarover want ik had het gevoel dat het al eerder kon. Afijn, thx @Bismarck.
google op north east passage russia german. Ik wist toevallig van eerder dat de Russen een Duits bedrijf doorgang geweigerd hadden, dus ik wilde even triomfantelijk komen melden dat de noord-oost passage (nog) niet mogelijk was, maar ik kreeg lik op stuk.
Als je die zoektermen invult kom je ook nog een hopeloos achterhaald bericht van 4 maanden geleden tegen.
Al met al volgens mij een unieke gebeurtenis? Een commerciële vrije doorvaart via de noord-oost route….
@4: Als klimaatscepticus is dat de omschrijving inderdaad. Als klimaatalarmist zou je eerder van een première spreken ;-)
Overtypen is ook een kunst. Hallo GS! Dat je mee leest en af en toe wat “gebruikt” van onze kant, prima. Maar maak dan geen domme overtypfouten!
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/09/smeltende_noordpool_goed_voor.html
Het is de Noord-OOST passage.
Geen dank verder.
Voordat je van een “zeevaartroute” spreekt met dito schepen: binnen nu en 2 weken begint het ijs weer aan te groeien (zie grijze lijn in grafiek). Moet echt een maand, 2 maanden open liggen, die window is te krap. Daarnaast zal niet geheel onbelangrijk (een vaargeul) gebaggerd moeten worden omdat de passage vlakbij kusten loopt. Jaar of 5 wachten, misschien de Onedin’s van deze wereld…
Hee, was het aantal vierkante km zee- ijs in 2007 niet minder (groene lijn) dan nu? Jawel. Kunnen de klimaatontkenners nu keihard Joepie roepen?
Satelliet pal boven de Noordpool geeft vervormd beeld je stinkt er makkelijk in…(GS) met de bosatlas op schoot: ff kijke, naar links is het Westen en naar rechts het Oosten…
@YP: Ja, de ontkenners roepen joepie (zie reaguursels bij gs). Daarbij geheel negerende dat ook 2009 onder het gemiddeld berekend tot en met 2006 zit. http://arctic-roos.org/observations/satellite-data/sea-ice/ice-area-and-extent-in-arctic
Trends en incidenten, zo lastig.
Ah joh, Steeph dat roze-gepeupel stelt nog minder voor dan ik 4 dagen geleden dacht. Nu mag ik niet meer posten tot…. omdat ik zogenaamd te snel achter elkaar poste. Hahaha.
@7: Eerst lezen, dan pas dingen roepen. Het ijs begint pas tegen oktober weer te groeien, er is ijsvrije zee tot behoorlijk ver uit de kust en dus voldoende diepgang (de smalste passage, de Straat Vilkitski is 100-210m diep), er varen nu al schepen door de noord-oost passage.
#10
Ik zie het toch echt v.a. half september weer geleidelijk aangroeien Baines, tis wankel nog die route…
er is ijsvrije zee? Does Titanic ring a bell? Wel eens van drijfijs gehoord (en die ijstong die nog voor problemen zorgt)? Nooit tijdens dooi over schotsen gelopen en voorover de plomp ingelazerd zeker? Dat je je eigen voetsporen van naar rotte eieren ruikende zwarte drek naar huis kon volgen? Nou, ik wel dus ik kan het weten…het is er nog niet pluihuis bismarck:
as the ice cover thins, ice may flow more easily into the channels, preventing the passage from regularly opening in coming decades.
er varen nu al schepen Je hebt schepen (coasters) en zeeschepen (container/olie). Je beweert dus dat over het gehéle traject (1500km?, ik zeg maar wat) niet gebaggerd hoeft te worden? En je stoot zomaar eventjes brood uit monden. Hollandsche Baggernatiemonden.
Vooruit landrot, stop je pijp nog eens goed op steek de vlam erin en vertel nog eens een ander
huiveringwekkend zeemansverhaal…
We gaan niét, Punt.
Jaha, nu hebben we zeker ineens geen praatjes meer hè…
“Over the last several decades, large temperature increases in winter have been observed over Siberia and Alaska. Part of this effect has been associated with the prevailing west wind bringing in warmer air off the ocean. The increased west winds are related to lower sea level pressure at high latitudes, with greater sea level pressure in mid-latitudes.
Such a pressure variation is known as the “positive phase of the Northern Annular Mode” (NAM) “http://www.giss.nasa.gov/research/briefs/rind_04/
“er varen nu al schepen Je hebt schepen (coasters) en zeeschepen (container/olie). Je beweert dus dat over het gehéle traject (1500km?, ik zeg maar wat) niet gebaggerd hoeft te worden? En je stoot zomaar eventjes brood uit monden. Hollandsche Baggernatiemonden.”
Lees dan mijn link uit #1, luie zeebeen! Dat je wel eens zo dom bent geweest om door het ijs te zakken geeft je niet het recht om dan maar de links te negeren en te doen alsof je alles beter weet. Er zijn op 21 augustus schepen vanuit Vladivostok vertrokken, en die varen door de noord-oost passage naar Nederland (daar, heb je ook je werkgelegenheid).
@11: En speciaal omdat je zo zeewaardig doet, geef ik je gratis een link naar de bedrijfsinformatie over de betreffende schepen, inclusief flashmovie met reclamemuzakje.
te doen alsof je alles beter weet.
Says who?
Lijst graag van schepen, tonnage en diepgang…en dan nog zal ik de vlag niet strijken.
Tis hier al herfst Bismarck!
@15: Je bent wel consequent, datgene wat je in #15 vraagt had je in de link van #1 en #14 kunnen lezen.
“Tis hier al herfst Bismarck!”
Meteorologisch op het hele noordelijk halfrond YP (al is het natuurlijk pas echt herfst op 21 september). Desalniettemin geven de weerstations langs de noord-Siberische kust nog steeds positieve temperaturen:
-Nar’jan-Mar (vlakbij Nova Zembla) de komende drie dagen minima rond +12, maxima rond +20.
-Dudinka (midden Siberië) de komende drie dagen oplopende minima (+4 naar +8) en maxima (+12 naar +15).
-Tiksi (oost Siberië) minima vlak boven het vriespunt (0 tot +1), oplopende maxima (+3 naar +7).
-Anadyr (vlakbij Bering Straat) minima +9, maxima +17.
Bij mijn weten groeit ijs alleen aan bij negatieve temperaturen.
Oh en om alvast je #19 te beantwoorden: http://www.worldweather.org en dan natuurlijk de goede stations selecteren (een beetje kennis van de havens aan de Siberische kust mag ik jou als ervaren zeerot toch wel aanrekenen?).
Had ik allang gezien. Maar ’t zijn voorlopig alleen speciale schepen. “Beluga Fraternity, designed for a mix of ice and open seas”:
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2009/07/28/era-of-trans-arctic-shipping-nigh/
Daarom zei ik: “over een jaar of 5″ (alle gewone overige zeeschepen).
heb je eigenlijk wel gekeken naar die grafiek Arctic sea ice extent, de grijze lijn? “normaal gem.(1979-2000) gesproken” begint het ijs medio sept. weer langzaam terrwein te winnen…
je komt met temp.metingen van nu aanzeilen
kapitein Haak.
@19: Ze hebben anders wel 3-4 dozijn van hetzelfde type schip (bij Beluga alleen al), dus zo bijzonder zijn die schepen niet. En kustvaartuigjes zijn het ook niet bepaald, er kunnen 669 containers op.
@21: Dat waren de voorspellingen voor de komende drie dagen. Bij voorspellingen een week vooruit komt het ook nergens verder dan lichte nachtvorst (en dooi overdag), dan zit je al praktisch op medio september.
Wat die grijze lijn ermee van doen heeft boeit mij niet, want die is uit een tijdperk dat het nog kouder was.
Ook vergeet jij dat de passage al half augustus bevaarbaar was, pas in oktober is het ijs terug op dat niveau. En tenslotte de schepen die dadelijk gewoon in Nederland aankomen: Geef nou maar gewoon toe dat je als een door Magellaan ingehaalde Paus bent.
Weet je wat moneer Magellaan?,we hameren het af op: er zijn op dit moment best rederijen die de juiste schepen hebben, die met hun logistiek vooruitlopen (planning en zo), die het avontuur al aandurven (die een lange neus maken aan hen die misschien kansen hebben laten lopen)…maar dat het voor een betrouwbare (voor langere periode ijsvrije) op grotere schaal bevaarbare passage voor het gros van alle zeeschepen…nog ietsjes te vroeg is
Durfal Magellaan.
Vanuit zijn staankaaraavaan.
In Limburg.
@23: Ik merk dat de ervaringen met ijs op water bij jou nog fris zijn (iig frisser dan de noord-west passage) ;p
Gelukkig, dan kan Laura de wereld rondzeilen in de Havo-herfstvakantie.
Zeg, die noordoostpassage wordt al meer dan een halve eeuw bevaren. En hij is ook al eerder ijsvrij geweest.
In andere nieuws: SCHAPEN KRIMPEN DOOR GLOBAL WARMING!