Waarom Facebook 19 miljard dollar voor WhatsApp neerlegde

UPDATE: Zie ook de analyse van Follow the Money:

Het is een misvatting om te denken dat Facebook WhatsApp overneemt om eraan te verdienen. Ze neemt het bedrijf over om haar eigen imperium niet te verliezen. […]

Zelfs in de Verenigde Staten, het thuisland van Facebook, begonnen steeds meer –met name jonge- gebruikers over te schakelen op WhatsApp. […]

En de conclusie:

Creatieve vernietiging impliceert dat verouderde bedrijven sterven onder druk van nieuwe bedrijven. In de gemonopoliseerde tech-omgeving gaat die vlieger niet op. Nieuwe bedrijven verdwijnen door acquisitie, terwijl oude floreren door verdere monopolievorming.

En dat doet dan weer denken aan de waarschuwing van Jaron Lanier in zijn boek Who Owns the Future:

Een succesvolle informatie-economie kan […] niet functioneren op dit principe waarin een kleine groep grof geld verdient aan informatie, terwijl de rest van de samenleving het gratis weggeeft.

Open waanlink

  1. 3

    Als ze de investering willen terugverdienen, zullen ze in ieder geval iets nieuws met Whatsapp moeten doen. Zelfs als ze het aantal gebruikers weten te verdubbelen, gaan ze die 19 miljard met het huidige verdienmodel van de app nog niet binnen 20 jaar terugverdienen (en in deze markt is 20 jaar zo’n beetje van de prehistorie tot nu).

  2. 5

    Facebook moet een enorm sterk geloof hebben in de merk waarde van Whatsapp want voor een fractie van het overname bedrag hadden ze een eigen versie kunnen maken en promoten en ze geloven dus ook dat de merk waarde zo sterk is dat een gratis alternatief van een derde partij de komende jaren geen bedreiging zal zijn voor Whatsapp. Ik denk niet dat ik dat geloof deel.

  3. 6

    Facebook duurt geen 5 jaar meer.

    Facebook is noodzakelijk omdat de NSA haar kaarten daarop heeft gezet. Kijk eens wat whatsapp meebrengt. Het is niet de app of haar potentie, het zijn haar data. En de NSA betaalt. Via facebook.

    Misschien toch telegram, maar dat duurt dan ook maar twee jaar.

  4. 7

    @5
    Dat hebben ze geprobeerd met Facebook Messenger maar dat is niet echt gelukt. Deels door eigen falen want apps maken kunnen ze totaal niet, maar toch…

    Het is eigenlijk een waanzinnige markt want er zijn tig alternatieven die allemaal ongeveer hetzelfde doen en ongeveer gratis zijn. Het is puur afhankelijk van onvoorspelbaar kuddegedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren