Zoveel geld verspilt voor zo’n gedrocht van oude techniek. De treurige realiteit van onze ‘kenniseconomie’.
#2
NoName
Vier ton per dag verlies….
#3
Hans Verbeek
Duh.
Snelheid maakt dingen duur. Dat geldt voor auto’s, vliegtuigen en dus ook treinen.
Zal ik ook maar even een boompje planten over de CO2-uitstoot van dit idiote megalomane project?
Het gesubsidieerd verstoken van fossiele brandstof om voldoende elektricieit op te wekken voor die Fyra moet zo snel mogelijk stoppen. Ik begrijp niet dat GroenLinks dit allemaal maar goedvindt.
#4
L.Brusselman
Prestigeobjecten waar over de prijs gelogen wordt,is het ooit wel eens anders geweest?
#5
Frank
2000-200-400 miljoen euro = 390 miljoen euro kosten. Heeft mevrouw Schultsenshagensvermanering etc. soms de Pabo gedaan?
#6
Niels
Ik vind de aanleg van HSL trajecten op zich prima, sterker nog ik denk dat het de manier is om mensen uit auto’s en vliegtuigen te krijgen. Wat ik niet begrijp is dat een traject als dit zoveel verlies en kosten met zich meebrengt. Immers heel Frankrijk en Duitsland ligt vol HSL. Kortom wat heeft NL hier niet goed gedaan?
Ik werk zelf de helft van de week in Parijs en ik moet zeggen dat ik enorm blij ben dat ik dit zonder vliegtuig of auto kan doen. Als ik ook de Thalys bezetting zie, is dit geld probleem vooral een kwestie van het A’dam – R’dam stuk, lijkt me, de Thalys naar Parijs is namelijk telkens weer helemaal afgeladen. Kaartjes op korte termijn kopen is (zelfs zakelijk) regelmatig niet mogelijk.
Dat stuk naar Amsterdam er dan maar uithalen tot alle problemen verholpen zijn lijkt me voorlopig de goedkoopste oplossing.
Amsterdam -Rotterdam met de intercity gaat bijna net zo snel als de HSL
Wat er mis is met A’dam-R’dam? Amsterdam is het Delfzijl van het HSL net. Een uithoek. Veel beter was een traject Antwerpen – Breda – Utrecht – Lelystad – Heerenveen – Groningen – Bremen. Dat zou een verbinding vormen in het HSL net en als bonus ook nog een hoop interliners (of hoe die dingen tegenwoordig heten) overbodig maken.
p.s. A’dam-R’dam eraf, maakt van R’dam het Delfzijl van het HSL net.
Langs het hele trace kunnen toch volkstuintjes worden aangelegd en wat te denken van de nieuwe mogelijkheden van de berm flora- en fauna je moet nooit het kind met het badwater weggooien op puinhopen groeit altijd weer iets moois…
#8
pedro
Tsja. Nieuwe technieken introduceren kost nu eenmaal altijd meer geld dan marktpartijen willen investeren, dus die kosten worden altijd door de belastingbetalers opgebracht. Als die lijn over een poosje lucratief wordt, zullen de marktpartijen weer enorm gaan lobbyen om de zaak te privatiseren, want als de aanloopkosten eenmaal door de belastingbetalers betaald zijn, mag de winst die gemaakt wordt natuurlijk niet naar de belastingbetalers terug vloeien.
En dat de kosten de pan uit rijzen bij bouwprojecten voor de overheid kan geen echte verrassing zijn. dat de bouwondernemers vaak handjeklap spelen en de overheid oplichten is sinds de diverse parlementaire enquêtes over bouwfraude toch redelijk bekend. het enige dat de overheid daar aan kan doen is het inhuren van dure experts, afkomstig uit…. de wereld van de bouwers….
Ach ja, het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt altijd ontkennen, dat er voor hoge snelheidstreinen geen nieuwe techniek nodig is. Volgens jou is er sinds uitvinding de stoomtrein geen nieuwe techniek voor treinen meer ontwikkeld, en een straaljager is eigenlijk hetzelfde als de Flyer van de gebroeders Wright.
Reacties (14)
Zoveel geld verspilt voor zo’n gedrocht van oude techniek. De treurige realiteit van onze ‘kenniseconomie’.
Vier ton per dag verlies….
Duh.
Snelheid maakt dingen duur. Dat geldt voor auto’s, vliegtuigen en dus ook treinen.
Zal ik ook maar even een boompje planten over de CO2-uitstoot van dit idiote megalomane project?
Het gesubsidieerd verstoken van fossiele brandstof om voldoende elektricieit op te wekken voor die Fyra moet zo snel mogelijk stoppen. Ik begrijp niet dat GroenLinks dit allemaal maar goedvindt.
Prestigeobjecten waar over de prijs gelogen wordt,is het ooit wel eens anders geweest?
2000-200-400 miljoen euro = 390 miljoen euro kosten. Heeft mevrouw Schultsenshagensvermanering etc. soms de Pabo gedaan?
Ik vind de aanleg van HSL trajecten op zich prima, sterker nog ik denk dat het de manier is om mensen uit auto’s en vliegtuigen te krijgen. Wat ik niet begrijp is dat een traject als dit zoveel verlies en kosten met zich meebrengt. Immers heel Frankrijk en Duitsland ligt vol HSL. Kortom wat heeft NL hier niet goed gedaan?
Ik werk zelf de helft van de week in Parijs en ik moet zeggen dat ik enorm blij ben dat ik dit zonder vliegtuig of auto kan doen. Als ik ook de Thalys bezetting zie, is dit geld probleem vooral een kwestie van het A’dam – R’dam stuk, lijkt me, de Thalys naar Parijs is namelijk telkens weer helemaal afgeladen. Kaartjes op korte termijn kopen is (zelfs zakelijk) regelmatig niet mogelijk.
Dat stuk naar Amsterdam er dan maar uithalen tot alle problemen verholpen zijn lijkt me voorlopig de goedkoopste oplossing.
Amsterdam -Rotterdam met de intercity gaat bijna net zo snel als de HSL
Wat er mis is met A’dam-R’dam? Amsterdam is het Delfzijl van het HSL net. Een uithoek. Veel beter was een traject Antwerpen – Breda – Utrecht – Lelystad – Heerenveen – Groningen – Bremen. Dat zou een verbinding vormen in het HSL net en als bonus ook nog een hoop interliners (of hoe die dingen tegenwoordig heten) overbodig maken.
p.s. A’dam-R’dam eraf, maakt van R’dam het Delfzijl van het HSL net.
En dat zou slim moeten zijn?
Langs het hele trace kunnen toch volkstuintjes worden aangelegd en wat te denken van de nieuwe mogelijkheden van de berm flora- en fauna je moet nooit het kind met het badwater weggooien op puinhopen groeit altijd weer iets moois…
Tsja. Nieuwe technieken introduceren kost nu eenmaal altijd meer geld dan marktpartijen willen investeren, dus die kosten worden altijd door de belastingbetalers opgebracht. Als die lijn over een poosje lucratief wordt, zullen de marktpartijen weer enorm gaan lobbyen om de zaak te privatiseren, want als de aanloopkosten eenmaal door de belastingbetalers betaald zijn, mag de winst die gemaakt wordt natuurlijk niet naar de belastingbetalers terug vloeien.
En dat de kosten de pan uit rijzen bij bouwprojecten voor de overheid kan geen echte verrassing zijn. dat de bouwondernemers vaak handjeklap spelen en de overheid oplichten is sinds de diverse parlementaire enquêtes over bouwfraude toch redelijk bekend. het enige dat de overheid daar aan kan doen is het inhuren van dure experts, afkomstig uit…. de wereld van de bouwers….
Nieuwe technieken introduceren
De klok van de Delorean staat verkeerd Doc, we zitten in de 21ste eeuw.
Ach ja, het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt altijd ontkennen, dat er voor hoge snelheidstreinen geen nieuwe techniek nodig is. Volgens jou is er sinds uitvinding de stoomtrein geen nieuwe techniek voor treinen meer ontwikkeld, en een straaljager is eigenlijk hetzelfde als de Flyer van de gebroeders Wright.
Je kan er wel een paar printplaatjes induwen maar de hsl is een opgevoerde versie van een elektrische trein die is al meer dan 100 jaar in gebruik. Bovendien is de tgv voor zover het nieuwe techniek is ook alweer 30 jaar in gebruik, dus hip als je bent zal dit je telefoon zijn:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/DynaTAC8000X.jpg/245px-DynaTAC8000X.jpg
en zit je hier sargasso op te lezen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/IBM_PC_5150.jpg
Last night, Darth Vader came down from planet Vulcan and told me that if I didn’t take Lorraine out that he’d melt my brain.