‘Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people,’ zei Eleanor Roosevelt ooit.
Wat moeten we dan denken van dit artikel in NRC Q: De Griekse tragedie rond de euro – dit zijn de hoofdpersonen (in 10 foto’s)?
‘Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people,’ zei Eleanor Roosevelt ooit.
Wat moeten we dan denken van dit artikel in NRC Q: De Griekse tragedie rond de euro – dit zijn de hoofdpersonen (in 10 foto’s)?
Reacties (3)
De wereld is een schouwtoneel. Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel.
@1: Was het geen pijp kaneel?
En zo tekent zich het werkelijke Europese ideaal af: het gaat uitsluitend om de centen.
Ondertussen bouwt Merkel aan haar vierde rijk, en bukt Nederland in de persoon van Dijsselbloem diep voorover omdat we met een beetje geluk de 17e deelstaat mogen worden. Iedereen een Volkswagen.
Inderdaad Maxima, de Nederlandse identiteit bestaat niet (meer).
Ik zal dan wel een small mind zijn. Maar er is dus niks anders dan people.
En om te veinzen dat ik een great mind ben:
Dat noem ik het peopleism. Volgens het peopleism zijn mensen allemaal maar mensen. Stromingen bestaan uit mensen, die in de waan zijn dat die stroming iets buiten zijzelf is waar zij deel van mogen uitmaken. Dat zijn de elitairen. De elitairen presenteren onderlinge wisselingen of gelijkblijvingen van macht als wisselingen van stromingen. Mensen die onder de elite vallen, wanen zich onderdeel van die stromingen en die stromingswisselingen.
Of ze nou van het linksisme of van het rechtsisme zijn. Alleen de paupers kunnen dat zien, dat er geen verschil is. Omdat zij altijd maar pauper zijn, onder welk isme dan ook. Je wordt altijd geacht je snater te houden. En paupers doen dat massaal niet. Alleen hebben de meesten het over niet zo veel spectaculairs. Die paupers doen dat puur om te zieken. Gaan ze het met elkaar alleen maar hebben over de boodschappen en de hond uitlaten. Zodat dat echelon vol zit met de dataopslag van mensen die het hebben over de boodschappen en de hond uitlaten.
Anthony Burgess was een vroege grondlegger van het peoplism. Zijn werk 1985 is een belangrijk instrument voor de pauper. Voltaire was zijn nog vroegere voorganger. Wij paupers zijn allemaal Candide. Daarom maken wij alle ellende mee. En dan is er altijd wel een Grolschje achtige malloot die vertelt dat je daar nog gelukkig mee moet zijn ook. Bij Voltaire was dat nog Leibniz. Nu zou je aan Ayn Rand kunnen denken.