1. 1

    Dat moet toch goed te doen zijn? Gewoon zoals de tol dat doet, door een poortje binnenlopen, geregistreerd. Door een ander poortje naar buiten, geregistreerd. Je rekent afstand uit, vermenigvuldigt dat met een bepaalde prijs per kilometer en dat wordt afgeschreven. Done. Das toch niet zo moeilijk?

  2. 2

    @1 Ja, maar…
    – je hebt een ontzaggelijke hoeveelheid poortjes nodig
    – je moet de administratie-systemen van tig verschillende vervoerders aan laten sluiten op hetzelde poortjes-systeem
    – je kunt die gegevens van de klant lekker loggen en mensen vervolgens gaan spammen met traject-gevoelige reclame (of ze in de gaten gaan houden als ze ineens wel erg vaak rond het vrijdag gebed bij een halte bij een moskee uitstappen en nooit meer varkensvlees op hun bonuskaart gekocht wordt).

  3. 3

    Bij de VU is het in de spits erg druk. Daar staan nu geloof ik twee van die uitcheckapparaatjes. Onoverdekt. Kan jij je voorstellen wat er gebeurt als mensen in de regen moeten wachten op tientallen mensen die voor hun hun pasje langs het apparaatje halen? En wat als dat in je haast niet helemaal goed gaat? Of het apparaatje stuk is?

  4. 4

    Ja, je hebt veel poortjes nodig. Dat is een hoge investering, maar dan wordt het makkelijker. Dat was toch het idee?

    En wordt het echt zoveel onveiliger als die chips automatisch gelezen worden als je door een poortje loopt? Ik bedoel, die gegevens liggen toch al op straat…

  5. 5

    @4 als ik nu een strippenkaart koop, weet niemand waar ik heen reis, zelfs niet als ik stempel. Ook als ik een treinkaartje koop, wordt niet gelogd dat ik het ben die het specifieke kaartje koopt. Er wordt alleen geregistreerd dat er een kaartje voor A naar B gekocht wordt door iemand.

    De nieuwe OV-chipkaart is op naam, tenminste als je een abonnement hebt en vervoerders lokken reizigers met voordeel om ze een niet-anonieme chipkaart aan te smeren. Een ge-anoniemiseerde abonnementskaart kan ook, maar dat moet je specifiek aanvragen en je komt niet in aanmerking voor geld terug bij vertraging omdat ze daarvoor moeten registreren dat jij in die vertraagde trein zat.

    Daarnaast: met de chipkaart moeten ze wel registreren wie er door het poortje loopt omdat anders niet uit te rekenen is hoe duur je reis is. De vraag is nu: wat mogen ze registreren? Alleen dat kaart-nr. 123456789 door het poortje is gegaan? Of mogen ze ook weten dat dat Henny Huisman (voor mijn part) is? Dat laatste wil de NS graag omdat ze dan aan directmarketing kunnen. Geloof me: in de geindiviualiseerde maatschappij is het voor marketingmensen moeilijker om klanten te bereiken omdat die geen deel meer uitmaken van een bepaalde groep, dus krijgen ze een hele harde plasser van gegevens over individuele bestedingspatronen. En bepaalde diensten binnen de overheid vinden het handig omdat het zgn. een “wapen in de oorlog tegen terreur” zou zijn.

    Beide zaken wordt ik boos en bang van.

  6. 7

    @ Hardtrack
    Het handzame artikel van De Volkskrant beschrijft nu juist dat het NIET makkelijk is. En ik ben zelf in Rotterdam al eens het slachtoffer geworden van een gemiste metro (en trein en daarmee afspraak) doordat er twee schoolklassen voor mij bij de 8 poortjes stonden bij een gewone halte waar ik moest overstappen.
    Verder worden allerhande beloftes niet nagekomen, zoals De Volkskrant beschrijft.
    Alle vooruitgang is nog geen verbetering. Ik begin zo langzamerhand oud te worden, maar soms waren dingen vroeger ECHT beter.

  7. 8

    En bijv. van Winterswijk naar Amsterdam Noord reizend kost drie keer ‘vastrecht’ (of hoe ze het noemen): Syntus, NS en het GVB berekenen je dit alledrie op de Chipkaart. De reiziger denkt dat hij voor het hele traject een prijs betaalt die niet afhangt van de hoeveelheid vervoeraanbieders, maar alleen van de kilometers.

  8. 10

    Ik heb tijdens mijn werk hier eens nagedacht over wat er vroeger allemaal beter was… De lijst wordt steeds langer en diverser… En de NS is verdacht vaak erbij betrokken! Alsmede de PTT/TPG/TNT/TNT Post (dit alles in een tijdsbestek van tien jaartjes). En zelfs het basisonderwijs.
    (zijn wij niet allen groot geworden met b-oo-m, r-oo-s, vis, v-uu-r? Of Aap- n-oo-t, M-ie-s? tegenwoordig leren kinderen als eerste schrijven: ‘Ik’… de geindividualiseerde samenleving in een notedop… the centre of the universe…: IK)
    Oh, wat word ik toch snel oud en knorrig. Bah.

  9. 12

    Maar wat is er allemaal beter geworden? Ik noem maar eens iets… Ehm… Internet? Regimes worden makkelijker dan ooit omver gegooid door de kracht van het woord.

    De inwoners van deze wereld worden gemiddeld steeds gezonder enz. enz.

  10. 13

    Bedoel je niet: corrupte op restrictieve interpretaties van religies gebaseerde regimes komen gemakkelijker aan de macht???

    De Koude Oorlog is over, dat is wel iets noemenswaardigs.

  11. 16

    Het enige waar ik ‘aap, noot, mies..’ van ken is een geborduurde lap van mijn oma aan de muur. Ik had geen flauw idee wat het was. Mijn moeder heeft me uitgelegd dat kinderen vroeger zo leerde lezen en schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren