Op en neer naar Parijs in een Tesla S

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Vive la Tesla! Duurzaamheidsjournalist Evert Nieuwenhuis zoefte heen en weer naar Parijs in een Tesla S, de ongekroonde koning onder de elektrische auto’s. Lees over hoe hij met 90 achter een Spaanse vrachtwagen moest gaan hangen om de batterij te sparen, maar na het opladen weer lachend langs de BMWs en Mercedessen zoefte.

Open artikel

Reacties (30)

#1 Bolke

En nu graag met een functionele auto die meer kan vervoeren als een toilettas, zeg een kilo of 500.

#2 Duss

@1: Artikel gelezen? Enig idee hoe een model S er uit ziet?
Blijkbaar niet. Kan meer vervoeren als een toilettas, kilo of 400 totaal, 745 liter bagageruimte.

#3 Bolke

@2: da’s leuk maar dan sta je dus wel om de 100km bij een laadpunt.

#4 zmoooc

@3 Klinkklare nonsens. Je komt met een Tesla een stuk verder op een volle accu (400km+) dan ik met mijn benzine-auto en rijstijl op een volle tank (320km-). Het opladen duurt wel wat langer, maar een Tesla is zo aerodynamisch en lomp snel dat de accu al lang weer vol zit tegen de tijd dat ik met mijn benzine-auto het tankstation binnen rij. Vervolgens kan men vriendelijk naar me zwaaien terwijl ik 80 euro aftik en de Tesla-rijder exact 0.

#5 gronk

En met een beetje geluk mag je straks ook nog harder dan je benzineslurpende mede-automobilisten. Het argument waarmee de electrische auto groot gaat worden in nederland :D

#6 Bolke

@4:

maar een Tesla is zo aerodynamisch en lomp snel dat de accu al lang weer vol zit tegen de tijd dat ik met mijn benzine-auto het tankstation binnen rij.

Ook een Tesla mag niet harder dan de snelheidslimiet, dus die is effectief niks sneller dan een benzine auto (en de bespaarde tijd met optrekken is seconden werk, geen uren)

Je komt met een Tesla een stuk verder op een volle accu (400km+) dan ik met mijn benzine-auto en rijstijl op een volle tank (320km-)

Dan heb je dus gewoon een FLUT rijstijl of een ongelooflijke kleine tank.

Vervolgens kan men vriendelijk naar me zwaaien terwijl ik 80 euro aftik en de Tesla-rijder exact 0.

De Turbo-charge optie van de Tesla is een OPTIE en kost 2500$ extra, zonder de turbo charge optie sta je dus gewoon 24 uur te laden en voor 2500$ kan ik best wel veel benzine kopen hoor. (en dan laten we even buiten beschouwing dat een Tesla vele malen duurder in aanschaf is dan een benzine auto)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor elektrisch rijden, maar de Tesla wordt neer gezet als het ei van Columbus maar dat ding is echt nog lichtjaren verwijderd van het zijn van een volwaardige vervanging van een benzine auto en dan hebben we het nog niet eens over diesels, want ik haal met mijn volgeladen diesel makkelijk 900 km op een tank en dan hoef ik niet eens een zuinige rijstijl aan te houden.

P.S. de 400km+ Tesla is trouwens het topmodel, de mindere modellen halen echt geen 400+km

#7 Hal Incandenza

Keep digging Bølke.

#8 Bolke

@7: nee hoor, bolke heeft de spec’s van de tesla s opgezocht.

http://www.teslamotors.com/nl_NL/models/design

De pr-medewerker van Tesla Benelux komt de glimmende Model S aan de deur afleveren. “Dit model heeft alle denkbare opties”, zegt hij quasi nonchalant. “Kost circa 120k.”

120.000 euro voor een auto die amper 500km kan rijden, ja hoor echt een redelijk alternatief voor een BMW 535d xDrive High Executive die 85.000 euro kost.
120.000 – 85.000 = 35.000 euro = 24.000 liter diesel is bij een verbruik van 1 op 14 dus 336.000 km.
(opgegeven verbruik gemiddeld is 1 op 17,9km)

P.S. de garantie op een Tesla S accu’s en aandrijving is 200.000 km.

#9 Hal Incandenza

@8
Neem maar van mij aan dat beiden meestal zakelijk gereden worden. En dan is het plaatje toch een beetje anders, maar dat weet jij ook best.

#10 zmoooc

@6 Nog niet zo heel lang geleden was het verbruik van mijn benzineauto nog heel gewoon. (Overigens zou ik niet in zo’n slurpend apparaat rijden als ik dagelijks meer dan 5km zou (moeten) rijden).

Wat ik zeg over de Tesla baseer ik op twee vrienden die er een hebben. Het gezeur over bereik en ander gedoe hier herken ik simpelweg niet. De meeste mensen rijden dan ook maar zelden op een dag zo ver dat de accus leeg zijn. ’s Avonds gaat de Tesla aan de lader en ’s ochtends rijdt men gewoon weer weg. Daardoor zijn ze in totaal juist minder tijd kwijt met tanken dan een benzinerijder.

Van het geld dat je bespaart met een Tesla kun je overigens met een zeer gerust hart voor de sporadische wat langere ritjes een superdeluxe benzineracemonster naar keuze huren en dan nog goedkoper uit zijn.

#11 Bolke

@9: Weet ik wel, maar het gaat mij er om dat de Tesla net zo gehyped wordt als Apple producten terwijl het heel veel geld is voor een auto die kwa functionaliteit niet eens in de schaduw mag staan van goedkopere diesel varianten van andere merken.

Kijk ik juich de ontwikkeling wel toe maar om nu te zeggen dat de Tesla S een volwaardige vervanger is van een normale auto is bullshit.

(en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat Tesla aan belasting ontwijking doet, men verscheept de auto zonder accu’s en motor deze kant op waardoor men er minder belasting over hoeft te betalen en zet de auto hier in Nederland pas volledig in elkaar).

#12 Bolke

@10: Wat ik wil is een elektrische variant van mijn Renault Scenic waarbij ik in kan stappen en wegrijden zonder dat ik moet wachten totdat hij opgeladen is.
En waar ik evt een caravan/aanhanger achter kan hangen zonder me af te vragen of ik het wel red.

En dan ook nog graag voor een prijs waarbij ik niet eerst een paar organen moet verkopen om zo’n auto te kunnen aanschaffen.

#13 gronk

Weet ik wel, maar het gaat mij er om dat de Tesla net zo gehyped wordt

Die ergernis over gehypte dingen heb ik dan weer met veel rechtse hobbies, dus ik kan me hier niet zo druk over maken ;-)

#14 Bolke

@13: Nou sorry, maar de Tesla is juist een speeltje voor de ‘rechtsen’ die graag willen laten zien dat ze heus wel om het milieu geven.

(er zijn namelijk niet zoveel linksige mensen die 1. 120k voor een auto hebben en 2 dat er ook voor willen betalen).

#15 gronk

Ik geef toe, het is een snode manier om milieuvriendelijk consumeren tot een statussymbool te maken. Acties zoals in @5 zijn de icing on the cake. Wat het natuurlijk deels al was, omdat biologisch voedsel sowieso al duurder was (waardoor die linksige mensen ook al geen geld overhielden).

#16 Krispijn Beek

@12 nog een paar jaar geduld dan. Want die prijzen gaan echt wel dalen. 10 jaar geleden kostten zonnepanelen je ook een fortuin. Kun je nu gewoon aanschaffen bij de Ikea of van je vakantiegeld.

#17 zmoooc

@12 Ach welnee. Ik denk dat tegen de tijd dat die dingen voor normale prijzen worden verkocht zelfrijdende autos al lang legaal zijn. 5 jaar nog hooguit. En het lijkt me sterk dat iemand dan nog behoefte heeft aan zijn eigen auto; Uber zonder chauffeurs is de onvermijdelijke toekomst. Een straatbeeld met geparkeerde autos in woonwijken zal met een jaar of 10, 15 wel verleden tijd zijn.

#18 zuiver

Valt me tegen dat Tesla de swap niet heeft gedemonstreerd in dit geval. Dan ben je overal klaar mee.

Het ergste met elektrisch rijden is natuurlijk dat het de vermeende milieuvriendelijkheid eigenlijk nog maar moet blijken. Zeker zolang ik niet zie hoeveel energie en materiaal het kost om dat ding te maken en te recyclen.

Met name de lithium batterij (techniek en het metaal). Om het maar niet te hebben over alle kunststof (oliebasis) van de wagen zelf.

Een mooie, luxe, dure (oude) vernieuwing van de vervoerstechniek. Kan het grote geld weer vooruit en krijgt de economie weer een boost. Olie is niet meer populair dus verzin je datgene waarvan iedereen denkt dat het goed is.

Alles wat in grote getallen wordt gemeten is slecht.
Tesla is dus niet slecht maar wordt het vanzelf.

#19 roland

Treffend artikel in een blad “dat de wereld duurzaam dichterbij brengt” en reakties uitlokt die in een autoblad niet mistaan.

#20 zmoooc

@18

Zeker zolang ik niet zie hoeveel energie en materiaal het kost om dat ding te maken en te recyclen.

Bij de hoeveelheid energie die een auto tijdens zijn levensduur gebruik om zich voort te bewegen vallen de productiekosten volledig in het niet. Je moet echt heeeeeeeele rare dingen doen wil je de balans negatief laten uitslaan. Dat kan overigens wel; Toyota doet met de Prius zijn stinkende best om maar zo exotisch mogelijke materialen toe te passen. Tesla niet.

Verder zal een hele goede verbrandingsmotor bij zijn optimale toerental misschien 50% efficientie halen. Als je de elektriciteit van je Tesla al uit fossiel haalt, passeer je eerst een stoomturbine die dik 80% aantikt. De elektromotor haalt bijna 100% efficientie. Kun je bij het opladen enzo dus nog 37.5% verspillen voordat je net zo inefficient bent als een benzinemotor.

Om het maar niet te hebben over alle kunststof (oliebasis) van de wagen zelf.

En wat is daar mis mee? Zolang je het niet op straat of in zee flikkert is kunststof hartstikke milieuvriendelijk en vergeleken met veel andere materialen met relatief weinig energie en CO2-uitstoot te produceren.

Er is echt absoluut geen enkele aanleiding of aanknopingspunt om jouw twijfels aan op te hangen.

#21 zuiver

Er is echt absoluut geen enkele aanleiding of aanknopingspunt om jouw twijfels aan op te hangen.

Ik had ook niet het idee dat er überhaupt iemand zich er druk over zou maken.

Verder ben ik het niet met je eens. Maar ik heb ook geen lifecycle gegevens dus het blijft afwachten. Over 10 of 20 jaar weten we meer.

#22 majava

http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s

Mag niet ontbreken in een topic over deze auto.

#23 mark3000

Wat ik een interessante ontwikkeling vind is de zogenaamde nanoflowcell. Een verbeterde versie van het flow battery concept. Dit is daarmee heel anders dan het Li-ion type batterij, dat in bijna alle elektrische auto’s gebruikt wordt. En het klinkt heel elegant, het gegeven dat je auto rijdt op zout water.

Een eerste prototype auto is al gecreerd: de quant e-sportlimousine. De auto werd eerder dit jaar gepresenteerd in Geneva. Een sportauto waarvan geclaimd wordt dat hij sneller is dan Lamborghini of een Ferrari en waar je met 4 personen in kunt zitten (0-100 in 2.8s en topsnelheid van 380 km/h). Verder claimen ze dat hij een actieradius heeft van 400-600km.

Het addertje onder het gras lijkt de kostprijs te zijn, dus ik ben benieuwd of dit een technologie is die op termijn tegen marktconforme prijzen gemaakt kan worden.

#24 roland

@20: “Als je de elektriciteit uit fossiel haalt, passeer je eerst een stoomturbine die dik 80% aantikt.”
– Het gemiddelde rendement bij stroomproductie is minder dan 50%, mede afhankelijk van het kolenaandeel. De nieuwste gascentrale komt nauwelijks aan 60%.
Met een hoog kolenaandeel is een goede diesel met een rendement van tegen 40% energetisch beter.

“Bij de hoeveelheid energie die een auto tijdens zijn levensduur gebruik vallen de productiekosten volledig in het niet.”
– Ook onjuist, tenzij “in het niet” heel ruim wordt opgevat

#25 Henk van S tot S

@23:
Kijk, dat is tenminst

#26 zmoooc

@24 Normaal gesproken zoek ik alleen dingen op die ik nog niet weet. Misschien moet ik ook maar eens wat vaker dingen gaan opzoeken waarvan ik denk dat ik ze wel weet:p

#27 Henk van S tot S

@25:
Er ging wat fout en ik kon niet corrigeren ??
Moet zijn:

@23:
Kijk, dat is tenminste iets wat er fatsoenlijk uitziet! :-)
En er past nog meer in dan een tablet en een polstasje ook.
@24:
Dus “schone” elektro-rijders flikkeren het afval over de schutting ;-)

#28 gronk

@27: het is natuurlijk wel makkelijker om een of twee centrales van filters ed. te voorzien dan 6 miljoen auto’s ;-)

#29 Henk van S tot S

@28:
Begraaf jij de eventueel afgevangen CO2 in je achtertuin? ;-)

#30 AltJohan

Tesla bouwt een Gigafactory om de grote vraag naar batterijen te kunnen beantwoorden. Probleem is wel dat voor de auto-industrie 200 Gigafactories nodig zijn.

@HvStS: De elektrische auto zorgt voor een ontkoppeling van vloeibare brandstoffen. Het is beslist geen oplossing voor CO2 uitstoot, maar wel een belangrijke stap.

Elon Musk, het gezicht van Tesla, is ook nauw betrokken bij SolarCity. Ze willen in Texas een zonnecel-fabriek gaan bouwen en rechtstreeks concurreren met de Chinezen.

http://en.wikipedia.org/wiki/SolarCity#Manufacturing

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*