“NS niets te verwijten rond problemen spoor”

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (27)

#1 Richard E

Jawel. Want de verantwoordelijkheid van de NS stopt niet wanneer het spoor het niet doet.

Zodra er een trein uitvalt dan is de NS zo ongeveer de laatste die weet wat er aan de hand is. Informatievoorziening bij ongeregeldheden kan veel beter.

#2 Johan

Ik vraag me af hoe de verhoudingen zijn tussen NS en pro rail.
Volgens mij het zelfde als tussen grote ICT bedrijven en hun klanten.
Meer service level managers, manager dit, manager dat, contract managers, etc etc als uitvoerend personeel.
Ik stel me voor dat sneeuwval en het ontdooien van wissels niet contractueel ingeregeld zijn. De natuur is een procesverstoorder!! en moet er eerst vergaderd worden over de vergoedingen en wie daar bij wijze van uitzondering toestemming voor mag geven.
Arme reizigers, arme medewerkers in het veld van zowel NS als pro rail.

#3 majava

Ik ben het een beetje zat. Afgeven op de NS is een volkssport geworden en de NS verdient net als alle anderen een eerlijke kans op het afgerekend worden op feiten. Nee, ik sta hier niet de NS te verdedigen, want ik hou het gewoon voor mogelijk dat ze echt van alles te verwijten valt en dat alle kritiek terecht is. Ik wil alleen weten hoe het zit en dan niet aan de hand van uitspraken van bestuurders, politici of “Rovers”.

Ik kan al wel een paar dingetjes zelf aandragen.
– het spoorwegnetwerk in NL is het op 2 na drukste ter wereld;
– de NS en Prorail zijn 2 verschillende bedrijven;
– in diepvrieslanden zoals het Finland waar ik zit, is er ook vertraging of uitval bij een aantal winterse weersomstandigheden.

Maar dat is bij lange na niet voldoende om een oordeel te vellen.

#4 Cracken

Kunnen we niet beter kijken of de NS het momenteel beter doet in vergelijking met de laatste koudegolf 10 jaar geleden?
Anders is het appels met peren vergelijken toch?

#5 Taco Zip

Heb het eerste halfuur van het interview gehoord, toen werd het me wat te veel. Mw. Thijssen heeft een half uur mogen vertellen hoe erg ze het vond voor de reizigers en dat ze alles zo goed voorbereid hadden om problemen te voorkomen. En dat iedereen z’n stinkende best had gedaan. En dat het Nederlandse Spoornet zo drukbezet is, en de dienstregeling is ook zo’n ongelooflijk moeilijke puzzel.
Het zal best allemaal, maar toch vriezen de wissels vast bij -10C en een paar centimeter fluffy sneeuw.
Een bedroevende affaire. Of los het op, óf geef dan toe dat bij “extreem” winterweer het treinverkeer een zooitje wordt. Dan hoeven we tenminste nergens meer op te rekenen.

#5.1 Bismarck - Reactie op #5

Vastvriezende wissels is toch echt het pakkie-an van ProRail, niet de NS.

#5.2 Share - Reactie op #5.1

Het is ook het pakkie-an van de zoveelste falende verkeersminister.

#5.3 Taco Zip - Reactie op #5.1

Dat ProRail over de infrastructuur gaat is me duidelijk. Maar het mag voor de baas van NS Reizigers toch onderhand niet als een verrassing komen dat ProRail alle mooie beloften niet kan nakomen bij -10C?
Laat bij winterweer dan altijd een aangepaste dienstregeling ingaan en communiceer daar helder over met het publiek.

#5.4 Joris - Reactie op #5

Nee. Wat bedroevend is is dat mensen niets meer gewend zijn. So what dat er een dagje geen treinen rijden? Wat maakt het uit?

#5.5 su - Reactie op #5.4

Lekker makkelijk. Jij zat niet vast op Utrecht CS totaal afhankelijk van NS voor je vervoer. Maar verder zal ik a.s. Maandag gaan overwegen thuis te werken.

#5.6 jsk - Reactie op #5.5

boehoe.

#5.7 Joris - Reactie op #5.5

Inderdaad; ik was daar niet. En jij weet helemaal niet of het lekker makkelijk is wat ik zeg. Klagen over de NS. Dat is lekker makkelijk. iedereen zat zich van te voren al te verkneukelen dat het wel weer een chaos op het spoor zou zijn. En toch gaan. Wat is er zo belangrijk dat het niet tot na het weekend kan wachten? Ga lekker naar buiten, of als je dan toch vast zit in Utrecht, zoek eens een oude vriend op ofzo. Weet ik veel. Ik vind het echt gejank. Je bent uiteindelijk toch thuis gekomen? Dat je totaal afhankelijk van NS bent voor je vervoer doe je voornamelijk zelf. De dagen vliegen zonder nadenken voorbij en als er dan eens iets onverwachts gebeurt raak je in paniek. Dan word je toch geleefd? Echt. Een paar dagen in de winter, een paar dagen in de zomer, een paar dagen in de herfst. Moet de NS dan voor die paar dagen in het jaar dat het sneeuwt (He bah! sneeuw!) Siberische locomotieven aanschaffen? Je leeft nu eenmaal in een land waar het weer nogal veranderlijk is. Goed: Driekwart jaar lang zonder onderbreking kloteweer; niet koud niet warm nogal wat regen. Maar je hebt toch al lang genoeg je ogen open om te weten dat het soms sneeuwt. En soms is het heet. Soms zijn er bladeren op het spoor. No big deal. Live with it. Shit happens.

#5.8 jsk - Reactie op #5.7

+1 nice

#5.9 su - Reactie op #5.7

Lekker makkelijk, Joris. Het was spitsverkeer, mensen die voor het werk met de trein reizen. Alsof je bij iedere kans op een sneeuwbuitje een dagje vrij moet nemen.. Want laten we wel wezen, het was heus niet zo’n extreem weer. Het sneeuwde flink voor een paar uur ’s middgs, en zakte snel daarna in. Niet echt weer warvan je voegah verwachtte dat alles ontregeld zou zijn.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #5.7
  • Vorige reactie op #5.7
#5.10 Joris - Reactie op #5.7

Ja dat snap ik natuurlijk ook wel, su, dat die mensen allemaal van hun werk af komen. En dat je het weer nou zit te downplayen snap ik niet. Al een week lang lees ik niks anders in de kranten en de internets dan vastgevroren zwanen, elfstedenhoop, monsterfiles en koudegolven en de winter des doods (niet mijn woorden). Maar als het om de NS gaat is het ineens “kans op een sneeuwbuitje”. Ja, neem lekker vrij joh. Wie bij iedere kans op een sneeuwbui vrij neemt, heeft in Nederland een hele korte vakantie. En over vroeger; vroeger reed de NS op de zelfde sporen met oudere treinen. Dus dat zal allemaal wel meevallen. We zijn gewoon met meer. Ik ben een grote fan van het openbaar vervoer, en er vaak afhankelijk van (geen rijbewijs), maar ik weiger (zoals zovelen) meer te betalen zodat de NS ook die ene vrijdag een vlekkeloos program heeft. Dan maar een dagje vrij. He kut. Dat moeten we toch niet willen met z’n allen, een lang weekend. Je zal maar met je vrouw en kinderen opgescheept zitten op een doordeweekse vrijdag.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #5.7
  • Vorige reactie op #5.7
#5.11 Inca - Reactie op #5.7

De NS moet voornamelijk niet beloven dat alles in orde is. Als ik de commentaren overal gevolgd heb, is een groot deel van de ergernis te wijten aan het gebrek aan informatie en sturing wanneer het nodig is, na wel eerst allerlei enge reclamespotjes over hoe goed ze voorbereid zijn de wereld in te sturen.

Dat de kosten van het volkomen winterklaar maken (als dat al mogelijk is, dat weet ik niet) op een bepaald moment niet opwegen tegen de baten snap ik best. En ik denk dat meer mensen daar begrip voor op kunnen brengen.

Maar dat zeggen ze niet… het overvalt ze, nog steeds. Ze beloven dat alles goedkomt, staan verbaasd als het niet zo is, en doen net alsof het de volgende keer zomaar vanzelf anders gaat. En dat is dom en onkundig en nergens voor nodig. De NS heeft ook de dingen die ze wel kunnen beheersen niet op orde, zoals behoorlijke informatie. En daarover is kritiek volledig op z’n plek.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #5.7
  • Vorige reactie op #5.7
#5.12 Joris - Reactie op #5.7

Mee eens, Inca. De NS moet gewoon zeggen; luister we willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat betekent; bij sneeuw geen treinen. Met de introductie van de winterdienstregeling komen ze al een heel eind daarmee.

#6 jsk

Eens met stelling. We weten toch allemaal dat de spoorweginfrastuctuur zwaar verouderd is hier in NL? We vinden koopkrachtbehoud voor iedereen en zorg voor wie klaagt belangrijker dan of de treinen (op tijd) rijden.

#7 Johan

http://www.ns.nl/calamiteiten/detail

Geld Terug bij Vertraging

Vanwege het winterweer rijdt NS een aangepaste dienstregeling. Hiervoor geldt de Geld Terug Bij Vertraging regeling.

In het kort:
– Hebben wij u niet naar uw bestemming kunnen brengen, dan vergoedt NS de kosten die u gemaakt heeft om daar toch te kunnen komen.
– Heeft u een taxi genomen, dan kunt u de bon bij NS declareren.
– Indien u met de auto bent opgehaald, dan vergoedt NS € 0,19 per km

#8 Share

Ik ben bang dat het nog veel triester wordt. Door het zo te laten verpauperen komt er straks een andere minister, die dan zogenaamd niet anders meer kan dan het maar commercieler te maken. Daardoor gaat geen trein meer of minder op tijd rijden, maar gaat het voortaan ook nog es ten koste van uw veiligheid. Aka het Engelse model. Dat is ons volgende station, vrees ik.

#9 ReinoutS

Wat @18 zegt. Het feit dat de NS-website niet bestand bleek tegen piekbelasting, daar is anno 2012 toch echt geen enkel excuus meer voor.

#10 McLovin

Wordt zelf ook wel wat moe van al die kritiek op de NS. Sacha de Boer was als een dolle bezig gister, was bijna tenenkrommend. Als ze Geert W. nu eens zo interviewden maar ja een NS directeur is makkelijk af te zeiken. Kan het beter op het spoor? Vast wel, aan de andere kant, zijn we zoals ik wel vaker constateer een verwend landje. We willen allemaal sneeuw en ijs (iets met Unox mutsen en 11 steden in een slecht Nederlands pratende noordelijke provincie) maar ojee als het vastloopt. De NS is ook maar een onderneming, een commerciële organisatie, en als je daar problemen mee hebt maak je toch geen gebruik meer van de NS. marktwerking!. Dat de overheid zich ermee bemoeit slaat al helemaal nergens op. Vrije markt of staatsbedrijf, maar niet een of andere tussenvorm aub. Ook al is het wel lekker makkelijk scoren voor de dames en heren politici. En wanneer gaan we es lekker zeiken op Rijkswaterstaat? + 800km files….op de snelwegen. Waarom zijn die niet sneeuw-proof? waarom gaat daar niemand over de rooie? Waarschijnlijk omdat iedereen denkt dat ie een rail-deskundige is en dat het allemaal eenvoudig te verhelpen; “Want toen ik in Zwitserland 5 dagen op vakantie was reden de treinen ook gewoon hoor”. En dat geklaag over gebrekkige informatie…wat snap je niet aan: “het sneeuwt, de treinen rijden te laat!”. Ik bedoel zolang Harry en Marietje niet gewoon op tijd thuis zijn zullen ze altijd klagen over van alles. Als NS kan je het nooit goed genoeg doen. Ik hoop persoonlijk dat Pro-Rail waanzinnig gaat investeren in -30 C bestendig rail infrastructuur en dat we dit nooit meer hebben. Vooral de rekening naar hun klant, de NS, doorschuiven, zodat deze de treinkaartjes weer kan verhogen. Alles heeft zijn prijs.

#10.1 Joris - Reactie op #10

^^ Harry en Marietje verwachten dat de overheid zelfs verantwoording aflegt over het weer. Als de prijzen te hoog zijn moet er geliberaliseerd worden, maar als dat ten koste gaat van de kwaliteit moet de overheid ingrijpen. “Lekker makkelijk”, zij een wijs man mij ooit.

#10.2 Inca - Reactie op #10

Tsja, dat zal het verschil wel zijn: ik zie het treinverkeer, net als het wegennet, als een nutsvoorziening, van belang voor onze hele maatschappij inclusief de mensen die zelf niet in de trein stappen. (En een die nooit gecommercialiseerd had moeten worden.)

Over de snelwegen wordt ook redelijk geklaagd, niet voor niets is het fileprobleem al jaren lekker scoren in de peilingen. Alleen is sneeuw dan wel weer tastbaarder als wel aanvaard probleem, waardoor het nu even niet zo heel veel ophef opriep. Maar toen vorig jaar het zout op was…

(En terecht overigens. Vooruit plannen is erg uit de mode maar veel van de dingen die nu escaleren tot grote logistieke problemen zouden met een klein beetje meer speling en vooruitzien prima opgevangen kunnen worden.)

#11 DrBanner

Het is vooral het doorprikken van reclame / propaganda / ‘mooi weer’ praatjes dat het irritant maakt.

Ik vind dat de Minister haar verantwoordelijkheid moet nemen en aftreden.

#11.1 Grolschje - Reactie op #11

Denk toch eens even na joh :P.

#11.2 DrBanner - Reactie op #11.1

2e klas niveau

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*