Media Markt doet ’t in z’n broek voor Geert Wilders

De ‘Groen-Geile Scheuâhkalendâh’ van Haagse Harry-tekenaar Marnix Rueb bevat een parodie op de mediamarkt-reclame met Geert Wilders in de hoofdrol.

‘Met de Meidiah pratûh? Ik ben toch nie agtelijk? Media Mallaut’ vermeld de kalender bij een weinig flatteus portret van de PVV-leider.

Media Markt heeft de scheurkalender tot nu toe in al haar filialen te koop hangen, maar is niet van zins daarmee door te gaan.

De mensen zouden zomaar het idee kunnen krijgen dat de Media Markt zelf kritiek heeft op de PVV en haar leider. En dat is natuurlijk geenszins de bedoeling.

Update: Nadat eerder al Geert Wilders aangaf geen probleem te hebben met de prent, ziet nu ook de Media Markt bij nader inzien af van verdere actie.

Open waanlink

  1. 3

    @1 Daar zeg je zowat. Ik vond het al eigenaardig dat Media Markt scheurkalenders verkocht.

    Ik werd op het verkeerde been gezet door de uitdrukking ‘uit de winkel’ in het bericht op Omroep West.

    Elektronicazaak Media Markt wil dat alle ‘Groen-Geile Scheuâhkalendâhs’ uit de winkel worden gehaald.

    (…)

    Daarom moet de uitgever alle kalenders uit de winkel halen, vindt de advocaat, die dreigt met een kort geding.

    Dat roept de vraag op: uit welke winkel? Nou ja, dat zal dan wel uit háár winkel zijn, want elders heeft Media Markt geen zeggenschap, toch?

    Maar waarschijnlijk is het bedoeld zoals jij het interpreteert: Media Markt wil dat Uitgeverij Kap Nâh die scheurkalender overal waar ‘ie maar verkocht wordt ‘uit de winkel’ haalt.

  2. 4

    Media markt heeft gewoon gelijk, men gebruikt haar logo en misbruikt hun naam en ze worden ivm gebracht een omstreden politicus, mediamarkt wil namelijk ook nog wat geld verdienen aan moslims en willen dus terecht niet met Wilders in verband worden gebracht.

  3. 6

    @4 Dat plaatje is ten eerste duidelijk herkenbaar als een parodie, en ten tweede wordt Wilders daar belachelijk gemaakt als iemand met een grote waffel die te laf is om kritische vragen te beantwoorden in de media.

    Het is dus niet zozeer dat de Media Markt bang is moslims tegen de haren in te strijken, maar de PVV-stemmende Henken en Ingrids.

    Maar iets zegt me dat je dat eigenlijk best wel doorhad.

  4. 7

    @6: Dat klopt maar vrijwel geen enkel bedrijf is blij als hun reclame materiaal, logo, etc. gebruikt wordt voor andere doeleinden, kan klanten kosten en daarbij maakt het niet uit of het gaat om de achterban van bruine greet of iemand anders.

  5. 8

    Het lijkt er inderdaad op dat Mediamarkt zich beroept op auteursrecht op haar merknaam en deze kalender volledig uit de handel wil halen.

    De vraag voor de mediamarkt lijkt mij vooral welke groep het grootst is. Wildersfans die de kalender lezen en uit boosheid de mediamarkt boycotten, of Wildershaters die over deze actie lezen en uit boosheid de mediamarkt boycotten. Ik weet in ieder geval welke groep het meest leest ;)

    Of heeft de mediamarkt aandelen bij uitgeverij Kap Nâh en zorgt ze voor gratis reclame voor deze kalender?

    In ieder geval ben ik het eens met de inschatting van de Mediamarkt dat Geert Wilders geen gevoel voor humor heeft…

  6. 10

    @5: mediamarkt is DUITS en wilders ligt niet lekker in duitsland en het poyentieel moslim kopers is in duitslanf groter dan het aantal pvv stemmers in Nederland.

    en parodie is geen excuus om met iemand anders zijn eigendom aan de haal te gaan om daarmee geld te verdienen

  7. 11

    @8: Het is maar wat je humor noemt. In elk geval is de populistenmens beter in het uitdelen van beledigingen dan het incasseren ervan.

  8. 12

    De Mediamarkt kan zich beroepen op haar merk- en auteursrechten, maar ik geef ze weinig kans. In dit soort zaken prevaleert normaalgesproken de expressievrijheid van de kunstenaar.

  9. 13

    @12: die vlieger gaat hier niet op mijn inziens omdat dit geen kunstwerk is maar een commercieel product met een winst oogmerk .

    Ik denk dat de mediamarkt een sterke zaak heeft, zeker omdat er geen bestaande relatie is tussen de mediamarkt en wilders.

  10. 14

    @13: kunstwerken worden wel vaker met winst verkocht. Als het nu de cover van de kalender of een reclamebord naast de kalender was EN er zou sprake kunnen zijn van verwarring over de afkomst van het product, dan had dat , misschien nog toch enige discussie kunnen leiden. Maar het gaat gewoon om de inhoud van een van de vele tekeningen in die kalender en de goede naam en eer van de Mediamarkt wordt op geen enkele wijze aangetast. Gewoon een stukje satire. De maker zal blij zijn met de ophef die nu wordt gecreëerd. Maar misschien de Mediamarkt ook wel.

  11. 15

    Wat een malle kop, eigenlijk..waarom zou Media Markt het in zijn broek doen voor Wilders?
    Raar, ik geloof dat MM helemaal niet geassocieerd wil worden met Wilders, noch in positieve noch in negatieve zin….een mediawinkel is niet de plek om politiek te bedrijven, dunkt me.

  12. 16

    @4: @6: “Maar iets zegt me dat je dat eigenlijk best wel doorhad.”

    Om de werkelijkheid te verdraaien moet je hem kennen. Bolke is een beetje aan het trollen. Wel leuk.

    De term “vrije meningsuiting” is nog niet 1 keer voorbij gekomen. Waarom niet? Gaat het niet om een meningsuiting?

  13. 17

    De enige vraag die mij hierbij interesseert is: hoe komt Mediamarkt bij dit belachelijke idee? Zijn we nu met zijn allen al zo paranoïde geworden?

    Of zou het alleen een reclamestunt zijn? En draait het om de media aandacht, en meer niet? Maar in dat geval mogen we de vraag stellen, waarom Mediamarkt reclame voor de PVV maakt…

  14. 19

    @17:

    De enige vraag die mij hierbij interesseert is: hoe komt Mediamarkt bij dit belachelijke idee?

    Om die kalender aan te willen pakken? Waarschijnlijk een overijverige “brand officer” die dacht met dreigementen wel even te kunnen winnen.

    Zijn we nu met zijn allen al zo paranoïde geworden?

    Mwah. Bij grote bedrijven komt het in elk geval veel voor. Als het om auteursrecht en merkenrecht gaat zien ze vaak geen enkel grapje door de vingers. Ook als ze er beter helemaal geen aandacht aan zouden besteden, maar zo slim zijn ze niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren