@2: ja! De schoolgruiten in een rood doosje met een gele M…
De onderzoekers pleiten trouwens voor een verbod op reclame voor vettige dingen. Is dat dan niet raar, de ouders zijn toch verantwoordelijk voor wat hun kinderen eten, of vergis ik me nu helemaal?
Als marketing echt zo’n invloed heeft als het onderzoek aangeeft, dan kunnen ouders piepen wat ze willen, maar heeft de marketing cq de beelden die opgenomen worden in het onderbewuste gewonnen.
Ik neem toch aan dat ouders zelf wel weten wat gezonde voeding is? Ik kreeg vroeger ook niet elke dag friet van mijn ouders, ondanks dat ik het veel lekkerder vond dan alle andere dingen.
#6
$link$
Grappig zo’n onderzoek. En niet alleen kinderen zijn geconditioneerd: Het water loopt me weer in de mond als MacDonalds ter sprake komt; moest straks maar weer eens zo’n lekkere BigMac scoren.
#7
Jay
@6 gadverdamme :)
(vergeef het me maar, heb ooit eens bij een brits gastgezin twee weken honger geleden en dus elke dag naar Mc.D., kan het sindsdien niet meer zien, die vette bagger)
#8
$link$
@7
Eet maar eens elke dag dönner kebab, shoarma, snack, chinees, stamppot of wat dan ook. Gewoon niet TE veel/vaak, want overal waar te voor staat ….
“Ik neem toch aan dat ouders zelf wel weten wat gezonde voeding is? Ik kreeg vroeger ook niet elke dag friet van mijn ouders, ondanks dat ik het veel lekkerder vond dan alle andere dingen.”
waar is, vrees ik dat dit voor een groot deel niet opgaat. Veel ouders weten dit niet meer of zijn er zelf totaal niet mee bezig. Wat dat betreft vond ik het wel goed (en meewerkend) dat het onderzoek in de lagere sociale klassen werd gedaan.
Veel ouders vinden het zelf ook (te) lekker ;) (en zijn vroeger ook bestookt door onze grote vriend Ronald McDonald)
@Slinks: Dan heeft die conditionering bij jou goed (door) gewerkt ;)
#8 heeft gewoon gelijk, denk maar aan telefoon & televisie!
#14
knut
@roy
Juist ook de opvoeding kan bijdragen aan de beeldvorming. Als je t wel krijgt is t om iets bijzonders, positiefs te bereiken.
Ouders zijn blij maken er een feestje van. Moeders blij omdat ze even niet hoeft te koken, afwassen of doperwten de muil in te douwen. En al die blijheid wordt uiteindelijk geassocieerd met die M.
Minder marketing gericht op de tere kinderzieltjes zal t jengelen thuis wat verminderen maar bovenstaand effect waarschijnlijk wat minder. Beter zou zijn het invoeren van accijns op suiker en vet. Maak t duur en exclusief. Dan moet men gewoon minderen.
Reacties (14)
Ideetje voor makers van broodtrommels?
Hahaha… en dan verpakt met allerlei gezonde voeding? ;)
@2: ja! De schoolgruiten in een rood doosje met een gele M…
De onderzoekers pleiten trouwens voor een verbod op reclame voor vettige dingen. Is dat dan niet raar, de ouders zijn toch verantwoordelijk voor wat hun kinderen eten, of vergis ik me nu helemaal?
Dat valt nog te bezien Roy.
Als marketing echt zo’n invloed heeft als het onderzoek aangeeft, dan kunnen ouders piepen wat ze willen, maar heeft de marketing cq de beelden die opgenomen worden in het onderbewuste gewonnen.
Uiteraard zijn ouders mede-verantwoordelijk :)
@4: dan heeft de marketing gewonnen bij kinderen.
Ik neem toch aan dat ouders zelf wel weten wat gezonde voeding is? Ik kreeg vroeger ook niet elke dag friet van mijn ouders, ondanks dat ik het veel lekkerder vond dan alle andere dingen.
Grappig zo’n onderzoek. En niet alleen kinderen zijn geconditioneerd: Het water loopt me weer in de mond als MacDonalds ter sprake komt; moest straks maar weer eens zo’n lekkere BigMac scoren.
@6 gadverdamme :)
(vergeef het me maar, heb ooit eens bij een brits gastgezin twee weken honger geleden en dus elke dag naar Mc.D., kan het sindsdien niet meer zien, die vette bagger)
@7
Eet maar eens elke dag dönner kebab, shoarma, snack, chinees, stamppot of wat dan ook. Gewoon niet TE veel/vaak, want overal waar te voor staat ….
@ Roy hoe graag ik zou willen dat dit:
“Ik neem toch aan dat ouders zelf wel weten wat gezonde voeding is? Ik kreeg vroeger ook niet elke dag friet van mijn ouders, ondanks dat ik het veel lekkerder vond dan alle andere dingen.”
waar is, vrees ik dat dit voor een groot deel niet opgaat. Veel ouders weten dit niet meer of zijn er zelf totaal niet mee bezig. Wat dat betreft vond ik het wel goed (en meewerkend) dat het onderzoek in de lagere sociale klassen werd gedaan.
Veel ouders vinden het zelf ook (te) lekker ;) (en zijn vroeger ook bestookt door onze grote vriend Ronald McDonald)
@Slinks: Dan heeft die conditionering bij jou goed (door) gewerkt ;)
@8 tenor?
@10
tendentieus!
te Wilders.
#8 heeft gewoon gelijk, denk maar aan telefoon & televisie!
@roy
Juist ook de opvoeding kan bijdragen aan de beeldvorming. Als je t wel krijgt is t om iets bijzonders, positiefs te bereiken.
Ouders zijn blij maken er een feestje van. Moeders blij omdat ze even niet hoeft te koken, afwassen of doperwten de muil in te douwen. En al die blijheid wordt uiteindelijk geassocieerd met die M.
Minder marketing gericht op de tere kinderzieltjes zal t jengelen thuis wat verminderen maar bovenstaand effect waarschijnlijk wat minder. Beter zou zijn het invoeren van accijns op suiker en vet. Maak t duur en exclusief. Dan moet men gewoon minderen.