Ik kan nog steeds niet begrijpen dat De Telegraaf in 2010 die overname heeft gedaan. Toen was het al overduidelijk dat het nooit tegen Facebook op zou kunnen.
Ik heb in 2007 geholpen met een intern advies over Hyves, en toen was dat ook onze conclusie al. Toen hebben we in ’t geniep Hyves in kaart gebracht en bleek het veel minder groot dan werd geclaimed.
#3
Basszje
Eens met @1 en @2. Mazzel voor de toenmalige eigenaars die er net op tijd met lekker veel poen zijn uitgestapt.
#4
Folkward
@1 Ik kan me wel enigszins voorstellen hoe TMG Hyves zou willen kopen als ‘Nationaal Nederlands’ alternatief voor het indertijd groeiende Facebook. Als uitgever van de grootste krant van Nederland en andere dag- en weekbladen moet je al vroeg genoeg beginnen met klantenbinding! Ik denk dat TMG zich dan flink verkeken heeft: de doelgroep wordt ook ouder en is blijkbaar internationaler dan verwacht: je wil ook in contact blijven met Astrid over de grens, of John uit de VS die op uitwisseling was. Hyves heeft te maken met technologische lock-out en er is weinig keus dan de sociale netwerksfeer te verlaten.
volgens mij is de grote leegloop pas begonnen na de overname, ik ben ook weggelopen omdat ik de bruine telegraaf niet wil laten beschikken over mijn privegegevens
#6
kevin
@5 De grote leegloop was al te verwachten voor die begonnen was, gezien de snel toenemende populariteit van Facebook.
#7
Joop
Gelukkig hebben ze al een nieuwe bestemming voor Hyves:
We hebben toen onderzocht hoeveel mensen een actief account hadden bij hyves. Dat bleken er slechts 400.000 te zijn, tegenover de geclaimde miljoenen (dacht ik). Tegelijkertijd zagen wij dat de early adopters en masse overstapten op facebook. In de maanden daaropvolgend ging zo’n beetje mijn hele vrienden- en kennissenkring over. Het was me toen al zo duidelijk dat Hyves toast was.
De enigen die achterbleven waren kinderen en ouderen. Maar zelfs die groepen zijn de afgelopen paar jaar overgestapt.
#9
Basszje
@5: Ik gebruikte het al niet meer ( nooit echt actief gedaan ) maar dat was inderdaad het moment om pro-actief op zoek te gaan naar de deleteknop.
#10
Folkward
Leuke achtergrond over Hyves. Het blijkt dat ik toch mijzelf moet corrigeren: Hyves was wel een internationale aangelegenheid, maar dit werd vanuit het bedrijf zelf aan banden gelegd.
Reacties (13)
Ik kan nog steeds niet begrijpen dat De Telegraaf in 2010 die overname heeft gedaan. Toen was het al overduidelijk dat het nooit tegen Facebook op zou kunnen.
Ik heb in 2007 geholpen met een intern advies over Hyves, en toen was dat ook onze conclusie al. Toen hebben we in ’t geniep Hyves in kaart gebracht en bleek het veel minder groot dan werd geclaimed.
Eens met @1 en @2. Mazzel voor de toenmalige eigenaars die er net op tijd met lekker veel poen zijn uitgestapt.
@1 Ik kan me wel enigszins voorstellen hoe TMG Hyves zou willen kopen als ‘Nationaal Nederlands’ alternatief voor het indertijd groeiende Facebook. Als uitgever van de grootste krant van Nederland en andere dag- en weekbladen moet je al vroeg genoeg beginnen met klantenbinding! Ik denk dat TMG zich dan flink verkeken heeft: de doelgroep wordt ook ouder en is blijkbaar internationaler dan verwacht: je wil ook in contact blijven met Astrid over de grens, of John uit de VS die op uitwisseling was. Hyves heeft te maken met technologische lock-out en er is weinig keus dan de sociale netwerksfeer te verlaten.
volgens mij is de grote leegloop pas begonnen na de overname, ik ben ook weggelopen omdat ik de bruine telegraaf niet wil laten beschikken over mijn privegegevens
@5 De grote leegloop was al te verwachten voor die begonnen was, gezien de snel toenemende populariteit van Facebook.
Gelukkig hebben ze al een nieuwe bestemming voor Hyves:
http://www.speld.nl/2013/10/31/hyves-door-als-intranet-ggd-rivierenland/
We hebben toen onderzocht hoeveel mensen een actief account hadden bij hyves. Dat bleken er slechts 400.000 te zijn, tegenover de geclaimde miljoenen (dacht ik). Tegelijkertijd zagen wij dat de early adopters en masse overstapten op facebook. In de maanden daaropvolgend ging zo’n beetje mijn hele vrienden- en kennissenkring over. Het was me toen al zo duidelijk dat Hyves toast was.
De enigen die achterbleven waren kinderen en ouderen. Maar zelfs die groepen zijn de afgelopen paar jaar overgestapt.
@5: Ik gebruikte het al niet meer ( nooit echt actief gedaan ) maar dat was inderdaad het moment om pro-actief op zoek te gaan naar de deleteknop.
Leuke achtergrond over Hyves. Het blijkt dat ik toch mijzelf moet corrigeren: Hyves was wel een internationale aangelegenheid, maar dit werd vanuit het bedrijf zelf aan banden gelegd.
@10: Ja, doordat het zoveel tijd kostte om servers het datacentrum in te dragen ipv nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen.
De codebase van Hyves was dramatisch. Althans, dat heb ik me laten vertellen.
@joost: bij FB wordt het aantal actieve, *menselijke* gebruikers toch ook zwaar overschat?
Geen idee. Nooit onderzocht.