NIEUWS - De University of Wisconsin maakt het mogelijk om een diploma te halen zonder ook maar één les te volgen. Hoe? Als je het examen haalt, dan krijg je gewoon een diploma.
NIEUWS - De University of Wisconsin maakt het mogelijk om een diploma te halen zonder ook maar één les te volgen. Hoe? Als je het examen haalt, dan krijg je gewoon een diploma.
Reacties (6)
Er wordt net gedaan alsof dit nieuw is, maar ik herinner me toch echt wel dat ik al meer dan vijf jaar geleden spam had waarin “a bachelor’s degree based on knowledge” werd beloofd.
Even serieus, dit is niet cynisch bedoeld: praktisch gezien is dit bij veel opleidingen al het geval op zowel HBO als Universiteit. Het gros (werkelijk geen overdrijving) van de colleges bestaat uit het oplezen van Powerpoints die ik op dat moment met m’n eigen ogen kan bekijken (ik ben niet blind) en ook nog eens kan downloaden.
Daarnaast is er vaak geen aanwezigheidsplicht en dat zou ook pas nuttig zijn bij een college waar meer wordt gedaan dan het verbaal reproduceren van wat er geprojecteerd wordt. Het enige wat een opleiding in Nederland *soms* onderscheidt van een online cursus is dat je af-en-toe een paper moet schrijven en nu komt het: op bepaalde instituten geeft men geen onvoldoendes. En dat is beleid.
Serieus. Het is niet officieel en ik noem geen namen (dus ik geef geen bron), maar er worden in principe geen onvoldoendes gegeven voor papers.
Ik snap ’t soms ook wel omdat studenten blijkbaar al jaren opgevoed zijn met het idee dat al ze de tijd besteden die ervoor staat dat ze dan recht hebben op een voldoende. Als ze die niet krijgen dan worden docenten gebeld door de ouders.
DE OUDERS! VOLWASSENENONDERWIJS!
Je hoeft alleen maar mee te lopen in ’t onderwijs of ’t zelf ervaren om al een tijdje tot de conclusie te kunnen komen dat we echt een gigantisch probleem hebben. Het is vaak niet rendabel meer om onderwijs te volgen of ’t te geven het enige wat docenten kunnen doen is proberen om die paar studenten met potentie enigszins iets van nuttige feedback bieden.
Vanochtend lees ik dan weer een PvdA ballonnetje over het verbeteren van de kwaliteit van de leraren en dan denk ik: juiste probleem, verkeerde oplossing. Het probleem is niet meetbaar in papiertjes als de waarde van dat papiertje spectaculair aan het afnemen is.
Het probleem van ’t onderwijs is fundamenteel, bijna existentieel. Dit kunnen we niet oplossen met meer specificaties en meer controlepunten.
@2 Jammer dat ik je slechts eenmaal kan plussen.
@3 Speciaal voor jou heb ik parallax een plusje gegeven.
Hoe moet dat nou met het old boys network in de toekomst?
@2:
Is goedkoper, en dat noemen ze dan “competentiegericht leren” onder het mom van het bevorderen van “zelfstandigheid” als excuus.