Dienstmededeling: problemen op Sargasso

De afgelopen dage bereiken ons berichten van mensen die niet kunnen reageren op de site en andere problemen, zoals witte pagina’s. Helaas kunnen wij deze dingen niet reproduceren, maar eergisteren hebben we bij wijze van test de duimpjes uitgezet, omdat we vermoedden dat het daar mee te maken zou kunnen hebben. In het verleden waren zij verantwoordelijk voor soortgelijke storingen.

Sinds dat moment zijn de problemen voor veel mensen opgelost, maar niet voor iedereen. We blijven dus zoeken naar de oorzaak. De problemen ontstonden opeens, zonder dat er aan onze kant iets is aangepast.

Mochten er bij jou ook dingen fout gaan, mail het ons dan via het formulier of via de mail: [email protected] Als je iets technisch onderlegd bent zou het ook mooi zijn als je ons zou kunnen zeggen of er nog andere afwijkingen zichtbaar zijn, zoals javascript errors.

Update:

– De duimpjes staan weer aan.

Dit zijn de dingen die bekend zijn:
– Als iemand problemen heeft, is het meteen op alle pc’s, ipads, androids etc. op hetzelfde netwerk
– Nog niemand heeft de problemen op een enkel apparaat gehad.
– Van de drie “probleemlocaties” waar we informatie over hebben, hadden er minimaal twee ziggo, waarschijnlijk drie.

Onze vragen:

– Heeft iemand ziggo waarbij het wel werkt? (kan je dan je IP naar ons mailen?)
– Heeft iemand Ziggo waarbij het niet werkt, maar kan die het apparaat aansluiten op een ander netwerk (mobiel, tethering??), en werkt het dan wel?

– Heeft iemand een andere provider waarbij het niet werkt? Kan je dan ook het Ip-adres naar ons mailen?

Open waanlink

  1. 2

    De problemen ontstonden opeens, zonder dat er aan onze kant iets is aangepast.

    Wanneer begonnen de problemen?

    Afgelopen maandag (geloof ik) rond 18u (of zo) was de site namelijk wel eventjes (10 minuten?) niet bereikbaar wegens gepland technisch onderhoud, stond er.

    Als de problemen pas daarna opdoken, dan heeft dat onderhoud er misschien iets mee te maken.

  2. 4

    @1: Nope.
    @2: Klopt, dat onderhoud duurde ongeveer 10 minuten langer dan gepland, omdat een pluginupdate mislukte. Het was echter een update die weinig problemen zou moeten veroorzaken.

    Daarnaast werden de eerste problemen pas woensdag gemeld, bijna twee dagen na de update. Dat is rijkelijk laat.

  3. 5

    @4:

    omdat een pluginupdate mislukte. Het was echter een update die weinig problemen zou moeten veroorzaken.

    Weinig problemen behalve dan dat de update niet wilde lukken, bedoel je? LOL.

    Daarnaast werden de eerste problemen pas woensdag gemeld, bijna twee dagen na de update. Dat is rijkelijk laat.

    Omdat mensen in eerste instantie denken dat problemen wel opgelost zullen worden en pas gaan klagen als dat niet gebeurd?

    Overigens aan deze kant geen problemen gezien. Voor wat het waard is.

  4. 6

    @4, gecachte versies van een script? Dat zou heel goed de vertraging kunnen verklaren. Al zou je hopen dat een javascript je pagina niet breekt.

    (Maar Sargasso lijkt soms vaker rare dingen met cache en javascript en dergelijke te doen. Ik raak wel eens mijn verbinding kwijt, en als ik dan probeer te submitten gaat dat wel eens fout, maar het probleem is dat ik dan vaak ook mijn tekst kwijt ben omdat er iets geajaxd wordt en ik niet gewoon met back naar de pagina kan. In dit geval overigens niets specifieks gemerkt, alleen dat de plusjes weg zijn.)

  5. 7

    @5: Het was een update waarvan je niet verwacht dat het dit soort problemen veroorzaakt.

    Over het algemeen trekken mensen direct aan de bel en wachten niet twee dagen. De mensen die de problemen meldden bevestigen dat ook: hun problemen startten op woensdag eind van de middag, niet daarvoor.

  6. 8

    @6: De cache is altijd een verdacht element, natuurlijk, we cachen de pagina’s slechts een paar uur, en als erop gereageerd wordt gooien we hem direct weg. Als daar problemen waren dan verwacht je ook andere effecten.

    Maar Sargasso lijkt soms vaker rare dingen met cache en javascript en dergelijke te doen. Ik raak wel eens mijn verbinding kwijt, en als ik dan probeer te submitten gaat dat wel eens fout

    Ja. Dat klopt. Het is een onderdeel van ons anti-spamsysteem. Als je je reactie verstuurt wordt het formulier eerst via ajax verstuurd. Vervolgens geeft het systeem een hash terug (De hash is afhankelijk van inhoud en tijd) die wordt toegevoegd aan het formulier, waarna het formulier daadwerkelijk wordt gepost. De reactie wordt afgewezen als die hash niet overeenkomt. Het is dus een tweetrapsraket die eigenlijk alle spam tegenhoudt, behalve die echt met de hand wordt geplaatst.

  7. 9

    Kan daar geen fallback voor worden gemaakt? Verbindingen verdwijnen wel vaker. Mijn browser kan geschreven tekst prima onthouden (zelfs bij een hardwareprobleem waarbij mijn computer nog wel eens patsboem uitvalt heeft mijn browser na opstarten gewoon de tekst nog.)
    Het is toch nogal frustrerend als je werk stopt in een uitgebreide reactie en die hele reactie verdwijnt zonder de mogelijkheid naar de pagina terug te keren.

    En nee, eerst schrijven in een teksteditor vind ik echt geen goede oplossing.

  8. 15

    @14: Nou, dat gaat wat te ver, Inca. De directie heeft hem nog wel naar een cursus “Bejegening van reaguurders” gestuurd. Hij scoorde alleen slecht op het onderdeel “modder gooien” (wat reaguurders doen als ze hun zin niet krijgen), wanthij tikte braaf “bukt” in de editor, maar vergat dat ook echt te doen. Bij hemthuis vroegen ze zich met dicht geknepen neus af of het allemaal wel de moeite waard was…

  9. 16

    @15, ik zou niet zo reageren als dit de enige reactie is, maar Sargasso wordt al jaren niet meer technisch verbeterd. (Nog steeds niet behoorlijk leesbaar op mobiel bv.) En de reactie van Joost is bijna altijd een van ‘niets kan’. Het straalt zo’n ontzettende desinteresse en onwil uit.

    En in de meeste gevallen is ‘dataloss’ een van de belangrijkste criteria op buglists. Maar Joost geeft nog niet de indruk ook maar even te willen kijken of dit probleem wellicht met een uurtje werk is op te lossen. (Ik zie wel een aantal zaken die wellicht mogelijk zijn.)
    In andere gevallen zou ik zeker aanbieden om mee te denken, maar de manier waarop Joost meestal reageert in dit soort onderwerpen maakt dat ik wel link uitkijk.

    Het gevolg is natuurlijk ook duidelijk, in de meeste gevallen wordt een reactie die is opgegeten niet meer geplaatst. Dat lijkt me voor een site die het voor een groot deel van de interactie van gebruikers wel een probleem eigenlijk.

    Er zijn overigens talloze manieren om te reageren op een manier dat mensen die desinteresse niet ervaren, zelfs als uiteindelijk inderdaad blijkt dat een bepaalde functie niet uitgevoerd kan worden. Het is de manier van reageren die me het meest tegenstaat, meer dan het technische probleem op zich.

  10. 21

    En in de meeste gevallen is ‘dataloss’ een van de belangrijkste criteria op buglists.

    Het is alleen een probleem als je op een zeer slechte verbinding zit, en dan zelfs komt het zeer weinig voor. En wat ik bedoel is het probleem dat ik dacht dat je omschreef: Je klikt op “submit”, en vervolgens komt de ajax-call niet terug. Dan zit de reactie dus soort van vast, en de enige manier om dat op te lossen is de reactie kopiëren en te refreshen. Na herlezing weet ik niet precies of dat jouw probleem is, maar het zou gerelateerd kunnen zijn.

    Maar verder probeer ik hier een probleem op te lossen dat ik niet gereproduceerd krijg op 4 verschillende computers, en krijg ik van een zekere Inca te horen dat ik iets anders moet gaan doen, voor hem. Ik geef aan dat daar geen tijd en geld voor is. Als in Sargasso heeft geen budget, en de “technische afdeling” van Sargasso bestaat 100% uit vrijwilligers die ook nog andere dingen moeten doen die voorgaan.

    Blijkbaar is dat niet het antwoord wat ik mag geven, want Inca vult de rest even voor me aan en in. Zo zou ik “geen zin” hebben, “ongeïnteresseerd” zijn. En vervolgens heeft meneer wel wat ideeën, maar heeft ie geen zin om die door te geven wegens alle dingetjes die hij zelf heeft bedacht over hoe ik in de situatie sta.

    Lekker.

    Maar goed, nu heb ik alweer wat tijd verspild, en blijkt maar weer dat die cursus compleet weggegooid geld was @p

  11. 22

    PJ Cokema: ik vind de reactie van 10 behoorlijk ongeinteresseerd overkomen. Maar je hebt gelijk dat mijn waarneming wel gekleurd is door hoe er in het verleden is gereageerd op technische zaken.

    Het is alleen een probleem als je op een zeer slechte verbinding zit, en dan zelfs komt het zeer weinig voor.

    Da’s vermoedelijk wel waar, zolang de site mobiel zo slecht toegankelijk is, zal een problematische verbinding ook minder voorkomen.

    (Verder: je had een deel van die tijdverspilling kunnen voorkomen door op een andere manier aan de discussie te beginnen. Dan had ik bv aanvullende info kunnen geven, of kunnen aangeven dat ik een volgende keer dat het me gebeurt wel wil kijken wat er nu precies gebeurt en je daarover mailen. Je afwijzing in 10 maakt dat ik verdere info niet heb gedeeld, die deur was nogal stevig dichtgeslagen… dat je vervolgens alsnog tijd daaraan gaat verdoen is geheel je eigen keuze.)

  12. 24

    @22: Nogmaals, geheel je eigen kleuring. Jij komt in je communicatie al snel betweterig over, zonder dat je de context kent. Ik kan daar slecht tegen. Je doet een hoop ongefundeerde aannames. Leuk dat je alle verantwoordelijkheid daarvoor bij mij legt, maar ik vermoed dat in ieder geval een deel van de oorzaak ligt in de eerder geconstateerde betweterigheid.

  13. 26

    @24, da’s dus geheel wederzijds. En wil je nu beweren dat ‘de geconstateerde betweterigheid’ van niet net zo goed jouw kleuring van mij is?

    Maar goed – we denken blijkbaar min of meer vergelijkbaar over elkaar. Zullen we het hierbij laten, nu allebei in de spiegel kijken, en de volgende confrontatie even opschorten?

  14. 28

    Nog even een kleine update:

    Dit zijn de dingen die bekend zijn:
    – Als iemand problemen heeft, is het meteen op alle pc’s, ipads, androids etc. op hetzelfde netwerk
    – Nog niemand heeft de problemen op een enkel apparaat gehad.
    – Van de drie “probleemlocaties” waar we informatie over hebben, hadden er minimaal twee ziggo, waarschijnlijk drie.

    Heeft iemand ziggo waarbij het wel werkt? (kan je dan je IP naar ons mailen?) Heeft iemand Ziggo waarbij het niet werkt, maar kan die het aparaat aansluiten op een ander netwerk (mobiel, tethering??), en werkt het dan wel?

    Heeft iemand een andere provider waarbij het niet werkt? Kan je dan ook het Ip-adres naar ons mailen?

    Kan via https://sargasso.nl/tip-ons of via info @ sargasso.nl

  15. 31

    Duh, want je kunt ook posten. Dit is trouwens wel de betere live-action-whodunnit voor in het weekeinde ;-)

    Volgens mij is het de XmlHttpRequestHeader met de baco en de database in de living room. Correct?

  16. 34

    Het blijft overigens een long shot. Want wat zou het kunnen zijn? standaard compressie? Het grootste probleem is en blijft dat er door mij totaal niets kan worden gereproduceerd.

  17. 35

    Naar mijn ongefundeerde mening is type browser (IE/Chrome/ Firefox) relevanter dan welke provider er gebruikt wordt.

  18. 38

    @34: Joost het enige dat ik kan verzinnen is dat jullie spamfilter een bepaalde ip-range blokkeert. Voor al het andere zou iedereen er last van moeten hebben, probleem lijkt mij meer daar te liggen dan hier. Hebben de probleemgevallen de internet beveiliging van Ziggo F‑Secure draaien? Ouderlijk toezicht?

  19. 39

    @37

    Klopt, vooral zure zeurende en zuigende reaguurders zoals jij kunnen problemen veroorzaken. Maar dat heeft verder uiteraard niets uit te staan met de problematiek waar (o.a.?) Joost zich mee bezighoudt.

    Ontopic:

    http://www.showmyip.com/

    Veel zullen wel weten hoe een IP adres naar boven te halen, maar lang niet iedereen, me dunkt.

  20. 40

    Ik ben/was één van de mensen met een probleem. Vanaf ca. maandagavond tot woensdagmiddag had ik dit probleem op mijn huidige adres, toen is -toevalligerwijs- ook een nieuw abonnement bij een andere ISP ingegaan, daarna kon ik wél reageren. Tot die tijd had ik Ziggo, daarna Telfort. Eerder van het weekend was ik op een ander adres, daar kon ik óók niet reageren, daar was Ziggo ook de ISP.

    @35 De meeste problemen zijn PEBCAK, en zo ervaren ben ik nou ook weer niet. Op maandag/dinsdag had ik niet iets geïnstalleerd op mijn computer. Waar ik wel op kon komen is of het probleem browserspecifiek is, of OS-specifiek. OS ga ik niet verifiëren (en er valt te verwachten dat dat niet het probleem is), browser heb ik gekeken naar 3 verschillende browsers, met/zonder extensies, geen resultaat. Nice try, maar nee dus.

    @38

    Hebben de probleemgevallen de internet beveiliging van Ziggo F‑Secure draaien?

    Nope

    Geblockte poort?

  21. 43

    Update: Ik heb het zelf kunnen reproduceren, met een T-mobile verbinding en een dongel. Dus geen ziggo, maar T-mobile past wel compressie toe (als in dat de html wordt geminified).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren