1. 2

    Zwarte piet is geen eeuwenoude figuur, maar een bedenksel uit 1850. [] Volgens Helsloot was kunsthistorica Eugenie de Boer de eerste die vaststelde dat deze zwarte piet past in de toenmalige traditie van de page: een klein, zwart huisknechtje dat mooi werd aangekleed.

    Een raar samenraapsel van beelden. In 1850 hadden Nederlanders helemaal geen zwarte huisknechtjes.

    De huidige Zwarte Piet heeft evenveel van doen met die uit 1850 als de huidige Sinterklaas met die uit de 4e eeuw.

    Die wetenschapper van het Meertens Instituut spreekt zichzelf tegen. Eerst zegt hij dat het normaal is dat tradities veranderen (in de hoop dat we Zwarte Piet minder racistisch gaan maken) maar daarna ziet hij over het hoofd dat de tradities al veranderd zijn en Zwarte Piet allang niet meer het slaafje is van 1850.

    De afschaffers voeren trouwens de discussie op een onhandige wijze, want door Zwarte Piet een racistisch bedenksel te noemen bestempel je de Sinterklaasvierders tot racisten. Die laten dat natuurlijk niet over hun kant gaan.

  2. 3

    Wat een gezeur toch ieder jaar weer over die zwarte piet. Waarom zou hij afgeschaft moeten worden? Wakkert hij racistische gevoelens aan, wekt hij ze op, of iets anders van dien aard? Denk het niet. Zwarte piet is een kindervriend met een zak vol pepernoten en alle kinderen, zwart, blank, geel en bruin dansen vrolijk om hem heen en schreeuwen om het hardst “Piet, Piet!” in de hoop een handvol van dat goedje te krijgen. En ja, hij zal van racistische oorsprong zijn, maar of ie bedacht is met als oogmerk kleurlingen een slechte naam te bezorgen, betwijfel ik ten zeerste. Als we zwarte piet moeten afschaffen, omdat ie stamt uit een tijd waarin men niet al te best met zijn donkergekleurde medemens omging, kunnen er nog wel meer voorbeelden bedacht worden. Zet geen zoden aan de dijk. Als je racisme wilt aanpakken lijkt zwarte piet me één van de aller-allerkleinste problemen toe.

  3. 4

    Wat is er eigenlijk racistisch aan Zwarte Piet?
    Er komen 20 sollicitatiebrieven binnen bij Sint voor 5 vacatures. De 10 vrouwen krijgen een afwijzingsbrief omdat ze vrouw zijn en de 5 blanke mannen krijgen een afwijzingsbrief omdat ze blank en niet zwart zijn.
    Sinterklaas discrimineert dus vrouwen en blanke mannen en neemt alleen zwarte mannen als knecht in dienst.
    Zwarte mannen worden dus positief gediscrimineerd, ze worden opzettelijk bevoordeeld ten opzichte van blanke mannen en vrouwen ondanks gelijke geschiktheid voor de functie van knecht.

  4. 6

    Blanke mannen die zwart gemaakt worden leiden de aandacht alleen maar af van het feit, dat het sinterklaasfeest al lang geen traditioneel volksfeest meer is, maar een zorgvuldig opgezette reclamecampagne, waarmee de bevolking geld uit de zak geklopt wordt voor allerlei troep, die mensen niet nodig hebben en slecht voor hun gezondheid is.

  5. 7

    Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, hier maar een paar plaatjes ter vergelijking.

    [img]http://www.indymedia.be/files/Kuifje-in-Congo.png[/img]
    Kuifje in Afrika, oorspronkelijk uit 1931

    [img]http://www.wekdordrecht.nl/attachments/Image/MEDIA/gs_piet_inderimboe.jpg[/img]

    [img]http://www.wekdordrecht.nl/attachments/Image/MEDIA/InDeRimboe_60_-_kopie.jpg[/img]
    Sjors en Sjimmie in de Rimboe, 1960.

    [img]http://www.liedjesland.com/Liedjes/Sinterklaas/DeBeatVanPiet/DeBeatVanPiet.jpg[/img]

    [img]http://www.antoinetteberns.nl/sintplaatjes/pieten/pieth8.gif[/img]

    [img]http://www.antoinetteberns.nl/sintplaatjes/pieten/piet_bord2.gif[/img]

    [img]http://www.antoinetteberns.nl/sintplaatjes/pieten/piet_zak9.gif[/img]
    Zwarte Piet

    Tegenwoordig is het helemaal geen discussie meer dat de afbeelding van zwarte afrikanen in Kuifje in Afrika bulkt van de koloniale en racistische stereotypen. De zwartjes in het stripalbum zijn dom en passief, Kuifje moet ze alles uitleggen; op een gegeven moment staat hij zelfs voor een schoolbord (in een eerdere versie om ze te leren dat België hun vaderland is, en in een latere om ze te leren rekenen), geheel naar het koloniale beschavingsideaal van de jaren dertig. En ik meen dat er ook nog een scène is waarbij Kuifje bijna in de pot van een stel kannibalen belandt.

    Sjors en Sjimmie idem dito. Sjimmie is aanvankelijk een dom negertje met de welbekende stereotype rode lippen als rubberen banden en enorme gouden oorbellen, die praat in een koeterwaals-Nederlands. Hij is duidelijk de domme sidekick van Sjors van de Rebellenclub.

    In de loop der tijd evolueert Sjimmie omdat het plaatje bij mensen begint te wringen. Het voelt niet goed meer, omdat het wordt herkent als neerbuigend, racistisch en koloniaal stereotype.

    Het is daarom des te vreemder dat mensen exact hetzelfde plaatje (neger met supergrote rode lippen en grote gouden oorbellen in ondergeschikte rol) in 2012 niet herkennen waar het Zwarte Piet betreft.

    Is dit nu een typisch geval van cognitieve dissonantie?

  6. 8

    De afschaffers voeren trouwens de discussie op een onhandige wijze, want door Zwarte Piet een racistisch bedenksel te noemen bestempel je de Sinterklaasvierders tot racisten. Die laten dat natuurlijk niet over hun kant gaan.

    Nee. Dat maak jij ervan.

  7. 9

    Viering van het St. Nicolaas Feest (SNF) is eeuwenoude traditie in voornamelijk Christelijke (Westerse) landen onderhouden. Er zal een Lévi-Strauss voor nodig zijn* om alle vertakkingen en historische variatie waarin dat rituele feest wordt gespeeld, op een logische manier aan elkaar te rijgen. Moeilijk, maar het zal vermoed ik wel kunnen. Een probleem is bijv. de versmelting – als het dat is – van het SNF met andere midwinterse feesten. Neem alleen al de Kerstman (Santa Claus)!

    In onze tijd is het SNF in het schuim van een antiracistisch branding geraakt. Wilde vroeger in NL het zegevierende protestantisme het Feest als Roomse superstitie verbieden, thans ageren norse, raciaal gedreven abolitionisten ertegen.

    Schrijvers in het genre van de multiculturele samenleving – types als Roemers, Ramdas, Hasankhan e.d. – slaan in hun oeuvre het SNF nooit over, en wat zegt dat? Dat het SNF een shibboleth functie vervult. Daarvoor is het bij uitnemen geschikt. Je ja of neen ertegen vertelt aan welke kant van het multiculturele front je staat.

    * Ik zou willen dat onze regering daar een ruime subsidie voor uittrok. En een goede cultureel-antropoloog moet het doen, met veel kennis van de Franse structurele antropologie.

  8. 10

    @7: het kan natuurlijk ook zijn dat de tekeningen van zwarte piet een karikaturale, met opzet herkenbaar neergezette weergave van hem zijn. Als je mij vraagt om een zwarte piet te tekenen, zal het er ook ongeveer zo uit gaan zien en ik ben in de verste verten geen racist.

  9. 11

    @9 – En waar zijn de nagenoeg identieke tekeningen van Afrikaanse negers in Kuifje en Sjors en Sjimmie, en van Sjimmie zelf dan een “karikaturale”, met opzet overdreven neergezette weergave van?

    Het gaat om exact hetzelfde plaatje namelijk.

    Dus als die afbeeldingen van zwarte mensen in Kuifje en Sjors en Sjimmie karikaturen van negers zijn, dan volgt daar toch uit dat de vrijwel identieke afbeelding van Zwarte Piet (zwart, enorme rode lippen, kroeshaar, gouden oorringen) óók een karikatuur is van een neger?

  10. 12

    @ 10
    Het verschil kan dan nog zijn dat 1. de primaire karikatuur van een neger een bewuste is, en 2. de daarvan afgeleide een onbewuste.
    Stelt de 2e positie je niet min of meer van racisme vrij? Of gelden 1 & 2 als even racistisch laakbaar? Geen excuus dus?

    Maar dan zijn wij slachtoffer van de Erfzonde! Klopt. Wij zijn kopieën van het kwaad.

  11. 14

    @11.

    Vreemd ik dacht dat een Christen gelooft dat de mens naar Gods evenbeeld is geschapen. Dus een kopie van het kwaad?

    De erfzonde daarentegen is gerelateerd aan het appeltje eten van Eva en Adam. Omdat God zich een wrekende god noemde verdreef hij ze uit het paradijs en vertelde erbij dat er allemaal smarten en leed over het kroost van de twee genoemde mensen uitgestort zou worden. Dus weer een foute conclusie: geen slachtoffer van de erfzonde, maar van een wrekende god.

  12. 15

    @10: mee eens, maar bij die plaatjes van zwarte piet staan verder geen teksten waaruit zou kunnen blijken dat negers (of zwarte pieten) dom zijn of niet normaal kunnen praten of iets dergelijks.

    Ik geloof trouwens dat óók de afbeeldingen, in Kuifje minder kwaad aanrichten dan de begeleidende teksten. De negers worden op een stereotype manier neergezet met die lippen en die oorringen, maar dat geld bijvoorbeeld ook voor kapitein Haddock met z’n kapiteinspet en trui + anker. Het blijven natuurlijk wel tekeningen in een stripverhaal.

  13. 16

    @10 – Juist ja, dus als we de Zwarte Pieten zouden vervangen voor stereotype Joden met haakneuzen en brillen, dan zou dat ook allesbehalve schofferend zijn omdat de begeleidende teksten uit Der Stürmer ontbreken?

    In de VS komen studentenverenigingen en scholen nog wel eens negatief in de publiciteit omdat ze zich op gekostumeerde themafeestjes kleden als stereotype Mexicanen. Die zeggen dan ook steevast dat ze daar niks mee bedoelen. Gewoon een beetje onschuldig vermaak, meer niet joh!

    Maar gezien de maatschappelijke verhoudingen waarin Latino’s onderaan de sociale ladder staan, slaat dat excuus meestal dood.

  14. 17

    @Prediker: Volgens mij overtreed je geen wetten als je het sinterklaas-geloof besmuikt (jouw koppeling aan Nazi-beelden via brillen en haakneuzen).

    Gelovigen zijn kwetsbaar in een land met vrijheid van meningsuiting. Ook gaat het blasfemie-artikel wordt binnenkort afgeschaft. Maar voor jou geldt hetzelfde als voor TvG (vzmh): “Je mag het wel zeggen, maar je hoeft het niet te zeggen.”

    Prediker, je staat in je recht, maar gelovigen kunnen gewoon blijven geloven en ze hoeven op geen enkele manier concessies te doen aan het klassieke sinterklaas-verhaal.

  15. 18

    Zo. Sinterklaas is weer voorbij. Tijd om deze discussie af te toppen en de volgende te beginnen. En die volgende discussie is uiteraard: Waarom willen we altijd zo graag een Witte Kerst?

  16. 19

    @17: Ik wil alleen een witte kerst als de wind uit het noorden waait zoals afgelopen nacht. De laatste keer, twee jaar geleden, leidde de sneeuw tot lekkages bij mij die niet te verhelpen zijn.

  17. 20

    @15: oh, een sombrero en poncho mag niet in de VS, want discriminerend, als je hiermee een Mexicaan wilt uitbeelden? Dan zal een tulband met boernoes daar ook wel niet mogen als je een arabier wilt uitbeelden en zo’n chinees hoedje + sik zal dan ook wel uit den boze zijn als je voor Chinees wilt doorgaan. En dat mag dan allemaal niet want deze bevolkingsgroepen staan laag op de sociale ladder. Wat een langetenenflauwekul.

    Wat betreft die joden: ligt wat gevoelig he? Heeft met die laatste wereldoorlog, concentratiekampen en gaskamers te maken meen ik.

    Waar staat zwarte piet ongeveer op de sociale ladder in Nederland?

  18. 21

    De zangeres Anouk is inderdaad wel een domme gans om over Zwarte Piet haar gal te gaan spuiten! Denkt ze nou werkelijk dat wij hier in Nederland Sinterklaas zonder Zwarte Pieten willen zien! Ze heeft zich hiermee nou zo gehaat gemaakt dat de “liefhebbers” van de knecht van Sinterklaas haar bloed wel kunnen drinken! Maar even ter zake: zou Anouk als kind soms geen cadeau’s, pepernoten of marsepein van Sinterklaas of de Pieten hebben gehad waardoor ze nou tegen hen is? Of was ze vroeger heel stout geweest waardoor ze met de roe kreeg? Wie weet komt er nog dadelijk een Witte Piet aan die Anouk over de knie neemt en haar een flink pak voor haar broek geeft en misschien wel zonder een roe te gebruiken!

  19. 23

    @7 herhaling van zetten Prediker. Google op zwarte piet en kinderen en je krijgt lieve kindjes met roet op de wangen. Een heel ander beeld.

  20. 24

    Verrek dit is een draadje uit 2012,je kunt hier wel aan zien dat er weinig veranderd in de manier hoe er geargumenteerd wordt.Het enige verschil met dit jaar is dat er nu een wat grotere hype is.
    Daarom is die “discussie”ook zo dodelijk saai

  21. 25

    @4: Wat een kul. Sinds schoenpoets is uitgevonden kan iedereen aangenomen worden als Zwarte Piet. Misschien wel racistisch maar juist geheel niet discriminerend.

    Oeps zie opeens dat het een oud lijntje is.

  22. 27

    Oh god, achterlijke spammer donder op met je zwakzinnig geneuzel over zwarte piet moet blijven. Tieft op met die achterlijke en zeer zeker racistische traditie.

    Brusselman #24, die zooi gaat inderdaad maar door. Artikel uit 2012 omhoog getrapt door Jules Vismale in 2013 en nu dus weer bijna een jaar na laatste reactie.

    Redactie, technisch mogelijk om een slotje hierop te gooien?

  23. 28

    Ik vind ’t eerlijk gezegd wel aandoenlijk. Zo’n thread die eens per jaar tot leven komt waarna d’r een volstrekt kansloze herhaling van zetten plaatsvindt. Onze eigen groundhog day.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren