Boze Joods-Amerikaanse zionisten eisen censuur opera

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

In 1985 kaapten Palestijnse terroristen het cruiseschip de Achille Lauro en eisten de vrijlating van zo’n vijftig Palestijnen in Israëlische gevangenissen.

Hun plan was om aan te meren in de Syrische havenstad Tartus, maar toen de terroristen geen toestemming kregen om de haven binnen te varen, zochten ze de Joodse Amerikaan Leon Klinghoffer uit, schoten hem een kogel door het hoofd, en wierpen zijn lichaam met rolstoel en al overboord.

Componist John Adams maakte er zes jaar later een opera over, De Dood van Klinghoffer. Die opera was lange tijd een hete aardappel, maar wordt sinds een aantal jaar her en der opgevoerd. Echter nog nooit in het Metropolitan Opera House, een van de meest prestigieuze operahuizen in de VS.

Honderden demonstranten verzamelen zich inmiddels avond aan avond tegenover het operagebouw. Volgens hen heeft het stuk een antisemitisch karakter en vergoelijkt het de moord op Klinghoffer.

Several hundred protesters, led by City University of New York trustee Jeffrey Wiesenfeld, picketed outside Lincoln Center before the Met’s opening night last month.

“You will be made to destroy that set,” Wiesenfeld said at the protest. “We will demand it. It doesn’t belong in this city. We are going to be back here — everyone here and many, many more — every night of the Klinghoffer opera until the set is burned to the ground.”

Antizionistisch activist en journalist Max Blumenthal heeft een aantal sfeerbeelden. De godwins zijn niet van de lucht.

Open artikel

Reacties (9)

#1 Sigi

“Most of those protesters say they’ve never seen Klinghoffer, and don’t want to. They argue the opera is anti-Semitic because it humanizes — and therefore glorifies — the terrorists.”

We hebben het niet gezien en dat willen we ook niet maar we weten er wel alles van?

“But the Met canceled the scheduled video simulcast of the opera to hundreds of theaters around the globe.

Abraham Foxman, national director of the ADL, says the compromise makes sense because of rising anti-Semitism in Europe. “When Peter [Gelb] and I spoke originally, I didn’t have to persuade him very hard that maybe this is not the best time to raise the passions at theaters in Vienna and Amsterdam and Berlin,” Foxman says. “We looked for a compromise.””

Want de doorsnee operabezoeker in Amsterdam heeft de neiging tot antisemitisme?

#3 Mario

“Componist John Adams maakte er zes jaar later een opera over, De Dood van Klinghoffer. Die opera was lange tijd een hete aardappel, maar wordt sinds een aantal jaar her en der opgevoerd.”

Ja hallo, er blijkt dus nog téveel kunstsoepsidie. PVV, doe er eindelijk Tog eens wat ‘an! Vrijheid van meningsuiting, al dan niet in een galerij, de nek omdraaien blijkt nog (steeds) niet voldoende, dus. Hup, gij. Ge kunst ût..

#4 frankw

The Guardian liet vier verschillende mensen recenseren en dat gaf een genuanceerde kijk: http://www.theguardian.com/music/2014/oct/21/the-death-of-klinghoffer-panel-art-censor?CMP=fb_gu
Overigens dat te vuur en te zwaard bestrijden zonder zelf te hebben gekeken komt erg overeen met die Iraanse ajatollahs die Salman Rushdie destijds veroordeelden vanwege zijn Duivelsverzen, zonder die ooit zelf gelezen te hebben. Bizar trekje.

#6 Micowoco

@4: Bizar trekje ja, maar niet voor hen die beweren God te kennen zonder hem ooit gezien te hebben. (vermoeiende lui idd)

#7 Prediker

@6 De bezwaren tegen de opera hebben weinig te maken met overtuigingen ten aanzien van God, en veel meer met etniciteit en Joods nationalisme.

#8 L.Brusselman

@5: Kan het me nog goed herinneren al die opgewonden idioten in de Gouvernestraat die de doorgang naar de Lantaren onmogelijk maakten.Ik werkte toen voor Film International dat toen nog onderdeel was van de RKS,voor de verhuizing naar Amsterdam als gevolg van politieke koehandel.Nog klappen gehad van al te ijverige politieagenten die er geen boodschap aan hadden dat ik naar het Venster moest.
Ik heb hierna anti-semitisme beschuldigingen uit joods extremistische hoek nooit meer erg serieus genomen.
Een getikte acteur zette hierna zelfs zijn ontvoering in scene.Er moesten zelfs Belgische politieagenten aan te pas komen om hem te ontmaskeren,de Ollanders geloofden zo vast in de echtheid van die nep ontvoering dat ze blind waren voor de feiten.

#9 Vipsania Agrippina maior

@8: dat hele gebeuren is moeilijk te overschatten. Heeft me op jonge leeftijd veel geleerd over massahysterie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*