We leven dus naast een multicultureel, ook in een multinationaal land. Dochter geslaagd voor examens, Koerdische vlag uithangen. Antwoord Turkse mensen met steen door ruit. En nu kennelijk weer dit.
Het rare is dat dat nationalisme eigenlijk minder bij veel bevolkingsgroepen minder is geworden, maar juist cultureel zich uit in de moskee, in de islam dus. Dan heb je het niet meer over land van herkomst, maar in het verlengde daarvan, het zijn allemaal moslims, dat is wat hun verbindt.
En zo worden ze nu ook behandelend door een grote groep van autochtonen hier in Europa.
Ik weet niet of je dit nu een ‘aanslag’ kunt noemen. Dan denk ik toch meer aan een (brand)bomaanslag of een moordpartij met vuurwapens.
Hier lijkt het meer te gaan om een groep mensen die verhaal komt halen in verband met een lokale vete tussen sommige Koerdisch-Nederlandse en Turks-Nederlandse inwoners van Dordrecht; en dan als vergeldingsactie de Turkse moskee even overhoop trapt.
Overigens mag ik hopen dat de autoriteiten erin slagen de gemoederen snel tot bedaren te blijven, want het vooruitzicht van de import van buitenlandse nationale vetes is weinig gezellig.
Laat ze dat lekker elders uitvechten, zou ik erbij zeggen.
#3
HenkdeWaal
@2:
Eens, Ik vind dit ook geen aanslag. Daarbij heb je volledig gelijk. We moeten geen internationale conflicten importeren. Die hoor je ’thuis’ te laten als je emigreert.
Ik ben daarbij benieuwd of de oprichting van DENK hier invloed op heeft. De Armeense genocide is zo toch een veelbesproken topic geworden waarin tegenstanders elkaar snel vinden.
Ik vind de gedachte van een zogenaamde import van vetes een hele rare. Het Koerdisch Turks conflict is een wezenlijk conflict, dat naast z’n nationalistische kanten ook ideologische verschillen herbergt.
De strijd tussen die ideologische polen moet bij de landsgrenzen (welke trouwens, die van Koerdistan?) achtergelaten worden? Vreemd.
@4 Volgens die logica kun je ook wel zeggen dat rellen en massale matpartijen door hooligans ook bij voetbalwedstrijden horen; moet hooliganisme dan bij de landsgrenzen achtergelaten worden?
Vernielen Feyenoordhooligans in Rome een antieke fontein? Jammer, hoort er nou eenmaal bij. Slaan Russische en andere supporters in Marseille elkaar de hersens in met terrasstoelen? Ja, nou ja, de strijd tussen rivaliserende clubs wordt nou eenmaal niet bij de landsgrenzen achtergelaten.
@5: Nee, volgens die logica kun je dat niet zeggen. Diaspora en reltoerisme zijn namelijk verschillende verschijnselen.
Volgens mij benadruk ik de ideologische kant van het inmiddels burgeroorlog geworden conflict in Turkije.
Dat een dergelijke situatie ook spanningen met zich mee brengt bij in dit geval Koerden en Turken in de diaspora is volgens mij een redelijk normaal verschijnsel.
Verder associeer ik de “laat je conflict daar” mening erg snel met de “je hebt je als gast te gedragen” mening, terwijl er geen sprake is van gasten, maar van inwoners van Nederland.
..terwijl er geen sprake is van gasten, maar van inwoners van Nederland.
@6 Des te kwalijker! Men geeft daarmee aan zich nog met het hoofd, hart en onderbuik in het land van vader en moeder, opa en oma te bevinden, ipv als burger van Nederland in het leven te staan.
Laat je interetnische conflicten uit het land van je grootje lekker bij de grens, je woont en leeft verdikkie hier, niet dáár; relativeer alles in je etnische en culturele achtergrond wat niet constructief is helemaal kapot, en bewaar alle zaken die het leven verrijken.
Wie dat niet wil of kan, die heeft toch echt een attitudeprobleem.
Verder: met jouw logica kun je ook verschijnselen als eergeweld en meisjesbesnijdenis wel vergoelijken. Ja, heel begrijpelijk, dat immigranten in de diaspora hun cultureel ingesleten waarden en normen-patronen bij aankomst op Schiphol niet zomaar door de plee trekken…
#8
Bismarck
@&: Hee Mark, jij ook hier? En ik maar denken dat de onderdrukking van de Koerden door de Turken ook Nederlanders aanging, zoals alle onderdrukking in de wereld iedereen (ook in Nederland) aan mag gaan.
@7: Je verkijkt je volledig. Dit is geen interetnisch conflict, dit is een ideologisch conflict.
De Turkse moskee is er één van de Turkse Federatie Nederland, getuige deze en meerdere foto’s die ik er van gezien heb:
(Ik heb expres even de overzichtspagina gelinkt, omdat TFN veelvuldig voorkomt. Op deze manier kun je zelf wat klikwerk selecteren en hoef ik hier geen waslijst te linken).
Het is dus niet des te kwalijker, zoals jij dat typeert vanwege een hoofd, hart en onderbuik dat zich nog in het land van vader, moeder, opa en oma bevindt, het is gewoon een strijd tussen links en fascisme. Een strijd die internationaal is en internationaal gestreden wordt. Antifascisme zal ik nooit als attitude probleem omschrijven. En inderdaad wat Bismarck zegt: als Nederlander kan de onderdrukking van de Koerden door de Turken je ook aangaan.
Verder: nee met mijn logica kan je niet ook verschijnselen als eergeweld en meisjesbesnijdenis wel vergoelijken. Ik begrijp ook niet goed waarom je, na de hooligans in Marseille nu met deze vergelijking op de proppen komt.
Antifascisme is een strijd voor een rechtvaardiger wereld. In die rechtvaardiger wereld horen het in coma meppen van willekeurige voetbalfans, maar ook het genitaal mutileren en patriarchale systemen niet thuis.
#10
Cerridwen
@9: Een kwalijke zaak dat je van een etnisch conflict een ideologisch conflict probeert te maken. Zo worden Turken fascisten en Koerden brave linkse burgers. Ja, Erdogan is een dictator en zweept zijn aanhangers op, maar aan de Koerdische kant wordt het geweld ook niet geschuwd en de nationalistische verdwazing tot grote hoogte opgestuwd.
En dat moeten we in Nederland vooral niet willen importeren.
Dat Koerden geweld ook niet schuwen is een open deur. Wat je er mee wilt zeggen is mij wel onduidelijk.
En weer dat importeren. We hebben het over inwoners van Nederland. Die wonen hier al.
#12
Cerridwen
@11: Uit het ophangen van een Koerdische of PKK vlag maak ik niet op dat iemand ‘links’ is. Wel dat diegene de Koerdische zaak een warm hart toedraagt, een nationalist dus (en in het geval van een PKK vlag ook het geweld tolereert). En blijkbaar is het ook iemand die een knokploeg kan mobiliseren om een moskee kort en klein te slaan. Dat staat echt heel erg ver af van mijn idee van ‘links’.
En inderdaad importeren, want hoewel de mensen in Nederland wonen, hebben ze hun ideeën niet in dit land opgedaan. Het gaat om het importeren van ideeën, niet van mensen.
@12: De PKK is van oudsher marxistisch-leninistisch. De laatste jaren is zij zowel (helaas) top-down, als wel door nood geboren meer en meer geënt op de libertair municipalistische ideeën van de anarchist Bookchin. De PKK heeft dus alles met links te maken.
Veel linkse Koerden schuwen geweld niet, hetzij in woord, hetzij in woord en daad. Waarom zouden ze ook? Schapen naar de slachtbank? Dat is links?
Over de moskee kort en klein slaan: heb je de link naar DutchKurds gelezen? Buurthuis van een fascistische organisatie is een betere omschrijving dan moskee. Ook in Arnhem bijvoorbeeld staat zo’n honk voor fascisten, dat onder het mom van moskee en achter het masker van gezellig multicultureel een geaccepteerde vorm heeft aangenomen.
Linkse aanvallen op rechtse centra gebeuren al sinds mensenheugenis. Andersom ook trouwens. Dat dat niet jouw idee van links is, tja, je ontkent daarmee een heel stuk linkse geschiedenis. In andere Europese landen wordt die geschiedenis nog geschreven as we type. Denk aan Casa Pound in Italië. Denk aan partij kantoren van Gouden Dageraad in Griekenland.
De ideeën zijn niet geïmporteerd. De ideeën zijn onlosmakelijk verbonden met de mensen die de ideeën aanhangen. En die mensen zijn inwoners van Nederland. Alles in deze kwestie ademt politiek links-rechts conflict.
Verbazingwekkend hoe hier de (onderbouwde) argumenten van 6822 worden weggezet en wordt gedacht dat een Turks-Koerdisch probleem geen Nederlands probleem zou zijn. Gaat Sargasso nu ook al de weg in van feitenvrije wereldbeelden en politiek?
Overigens @6822, in hoeverre zijn de Grijze Wolven en de CHP hetzelfde? Ik weet dat er overlap is, maar binnen de CHP zijn toch ook belangrijke stromingen die seculier-nationalistisch zijn (en niet facistoide zoals de Grijze Wolven?).
@14: Zijn niet hetzelfde. MHP en Grijze Wolven wel en binnen Grijze Wolven kringen wordt er ook wel degelijk gedweept met Atatürk, maar de CHP herbergt inderdaad meerdere nationalistische stromingen.
(Wel kun je je vraagtekens zetten het nationalisme van Atatürk. De man wordt ook in het westen vaak geprezen vanwege zijn seculiere staat, maar helemaal zuiver op de graat was hij natuurlijk ook niet. En dan druk ik mij erg vriendelijk uit. Voor de Koerdische kwestie heeft hij weinig goeds gedaan. Nationale eenheid door van de bevolking een eenheidsworst te maken is een typisch rechtse strategie. Bij Atatürk resulteerde dat in gelijke rechten voor Koerden, als die Koerden maar ontkennen dat ze Koerd zijn. Koerdische taal en tradities waren verboden en Koerden heetten Bergturken. Zo, probleem opgelost.)
Reacties (15)
We leven dus naast een multicultureel, ook in een multinationaal land. Dochter geslaagd voor examens, Koerdische vlag uithangen. Antwoord Turkse mensen met steen door ruit. En nu kennelijk weer dit.
Het rare is dat dat nationalisme eigenlijk minder bij veel bevolkingsgroepen minder is geworden, maar juist cultureel zich uit in de moskee, in de islam dus. Dan heb je het niet meer over land van herkomst, maar in het verlengde daarvan, het zijn allemaal moslims, dat is wat hun verbindt.
En zo worden ze nu ook behandelend door een grote groep van autochtonen hier in Europa.
Ik weet niet of je dit nu een ‘aanslag’ kunt noemen. Dan denk ik toch meer aan een (brand)bomaanslag of een moordpartij met vuurwapens.
Hier lijkt het meer te gaan om een groep mensen die verhaal komt halen in verband met een lokale vete tussen sommige Koerdisch-Nederlandse en Turks-Nederlandse inwoners van Dordrecht; en dan als vergeldingsactie de Turkse moskee even overhoop trapt.
Overigens mag ik hopen dat de autoriteiten erin slagen de gemoederen snel tot bedaren te blijven, want het vooruitzicht van de import van buitenlandse nationale vetes is weinig gezellig.
Laat ze dat lekker elders uitvechten, zou ik erbij zeggen.
@2:
Eens, Ik vind dit ook geen aanslag. Daarbij heb je volledig gelijk. We moeten geen internationale conflicten importeren. Die hoor je ’thuis’ te laten als je emigreert.
Ik ben daarbij benieuwd of de oprichting van DENK hier invloed op heeft. De Armeense genocide is zo toch een veelbesproken topic geworden waarin tegenstanders elkaar snel vinden.
Ik vind de gedachte van een zogenaamde import van vetes een hele rare. Het Koerdisch Turks conflict is een wezenlijk conflict, dat naast z’n nationalistische kanten ook ideologische verschillen herbergt.
De strijd tussen die ideologische polen moet bij de landsgrenzen (welke trouwens, die van Koerdistan?) achtergelaten worden? Vreemd.
@4 Volgens die logica kun je ook wel zeggen dat rellen en massale matpartijen door hooligans ook bij voetbalwedstrijden horen; moet hooliganisme dan bij de landsgrenzen achtergelaten worden?
Vernielen Feyenoordhooligans in Rome een antieke fontein? Jammer, hoort er nou eenmaal bij. Slaan Russische en andere supporters in Marseille elkaar de hersens in met terrasstoelen? Ja, nou ja, de strijd tussen rivaliserende clubs wordt nou eenmaal niet bij de landsgrenzen achtergelaten.
@5: Nee, volgens die logica kun je dat niet zeggen. Diaspora en reltoerisme zijn namelijk verschillende verschijnselen.
Volgens mij benadruk ik de ideologische kant van het inmiddels burgeroorlog geworden conflict in Turkije.
Dat een dergelijke situatie ook spanningen met zich mee brengt bij in dit geval Koerden en Turken in de diaspora is volgens mij een redelijk normaal verschijnsel.
Verder associeer ik de “laat je conflict daar” mening erg snel met de “je hebt je als gast te gedragen” mening, terwijl er geen sprake is van gasten, maar van inwoners van Nederland.
@6 Des te kwalijker! Men geeft daarmee aan zich nog met het hoofd, hart en onderbuik in het land van vader en moeder, opa en oma te bevinden, ipv als burger van Nederland in het leven te staan.
Laat je interetnische conflicten uit het land van je grootje lekker bij de grens, je woont en leeft verdikkie hier, niet dáár; relativeer alles in je etnische en culturele achtergrond wat niet constructief is helemaal kapot, en bewaar alle zaken die het leven verrijken.
Wie dat niet wil of kan, die heeft toch echt een attitudeprobleem.
Verder: met jouw logica kun je ook verschijnselen als eergeweld en meisjesbesnijdenis wel vergoelijken. Ja, heel begrijpelijk, dat immigranten in de diaspora hun cultureel ingesleten waarden en normen-patronen bij aankomst op Schiphol niet zomaar door de plee trekken…
@&: Hee Mark, jij ook hier? En ik maar denken dat de onderdrukking van de Koerden door de Turken ook Nederlanders aanging, zoals alle onderdrukking in de wereld iedereen (ook in Nederland) aan mag gaan.
@7: Je verkijkt je volledig. Dit is geen interetnisch conflict, dit is een ideologisch conflict.
De Turkse moskee is er één van de Turkse Federatie Nederland, getuige deze en meerdere foto’s die ik er van gezien heb:
http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/588942/politie-onderzoekt-aanval-moskee-dordrecht.html
De Turkse Federatie Nederland is geen gewoon gezellig intercultureel clubje, maar de mantelorganisatie van de MHP, de fascistische Grijze Wolven:
http://afa.home.xs4all.nl/comite/artikel.html
(Ik heb expres even de overzichtspagina gelinkt, omdat TFN veelvuldig voorkomt. Op deze manier kun je zelf wat klikwerk selecteren en hoef ik hier geen waslijst te linken).
Het is dus niet des te kwalijker, zoals jij dat typeert vanwege een hoofd, hart en onderbuik dat zich nog in het land van vader, moeder, opa en oma bevindt, het is gewoon een strijd tussen links en fascisme. Een strijd die internationaal is en internationaal gestreden wordt. Antifascisme zal ik nooit als attitude probleem omschrijven. En inderdaad wat Bismarck zegt: als Nederlander kan de onderdrukking van de Koerden door de Turken je ook aangaan.
Verder: nee met mijn logica kan je niet ook verschijnselen als eergeweld en meisjesbesnijdenis wel vergoelijken. Ik begrijp ook niet goed waarom je, na de hooligans in Marseille nu met deze vergelijking op de proppen komt.
Antifascisme is een strijd voor een rechtvaardiger wereld. In die rechtvaardiger wereld horen het in coma meppen van willekeurige voetbalfans, maar ook het genitaal mutileren en patriarchale systemen niet thuis.
@9: Een kwalijke zaak dat je van een etnisch conflict een ideologisch conflict probeert te maken. Zo worden Turken fascisten en Koerden brave linkse burgers. Ja, Erdogan is een dictator en zweept zijn aanhangers op, maar aan de Koerdische kant wordt het geweld ook niet geschuwd en de nationalistische verdwazing tot grote hoogte opgestuwd.
En dat moeten we in Nederland vooral niet willen importeren.
@10: Een kwalijke zaak dat je niet leest wat ik schrijf.
Zo maak ik van Turken fascisten?
Nee hoor, ik maak van Grijze Wolven fascisten.
Zo maak ik van Koerden brave linkse mensen?
Nee hoor, ik maak van Koerden die naar ’t schijnt een PKK vlag ophangen linkse mensen. (Het ene medium spreekt over Koerdische vlag, het andere over PKK vlag. Op DutchKurds spreekt men van het laatste https://dutchkurds.wordpress.com/2016/06/24/de-aangevallen-turksdordtse-moskee-een-broedplaats-voor-turkse-nationalistische-grijze-wolven-zie-fotos/)
Dat Koerden geweld ook niet schuwen is een open deur. Wat je er mee wilt zeggen is mij wel onduidelijk.
En weer dat importeren. We hebben het over inwoners van Nederland. Die wonen hier al.
@11: Uit het ophangen van een Koerdische of PKK vlag maak ik niet op dat iemand ‘links’ is. Wel dat diegene de Koerdische zaak een warm hart toedraagt, een nationalist dus (en in het geval van een PKK vlag ook het geweld tolereert). En blijkbaar is het ook iemand die een knokploeg kan mobiliseren om een moskee kort en klein te slaan. Dat staat echt heel erg ver af van mijn idee van ‘links’.
En inderdaad importeren, want hoewel de mensen in Nederland wonen, hebben ze hun ideeën niet in dit land opgedaan. Het gaat om het importeren van ideeën, niet van mensen.
@12: De PKK is van oudsher marxistisch-leninistisch. De laatste jaren is zij zowel (helaas) top-down, als wel door nood geboren meer en meer geënt op de libertair municipalistische ideeën van de anarchist Bookchin. De PKK heeft dus alles met links te maken.
Veel linkse Koerden schuwen geweld niet, hetzij in woord, hetzij in woord en daad. Waarom zouden ze ook? Schapen naar de slachtbank? Dat is links?
Over de moskee kort en klein slaan: heb je de link naar DutchKurds gelezen? Buurthuis van een fascistische organisatie is een betere omschrijving dan moskee. Ook in Arnhem bijvoorbeeld staat zo’n honk voor fascisten, dat onder het mom van moskee en achter het masker van gezellig multicultureel een geaccepteerde vorm heeft aangenomen.
Linkse aanvallen op rechtse centra gebeuren al sinds mensenheugenis. Andersom ook trouwens. Dat dat niet jouw idee van links is, tja, je ontkent daarmee een heel stuk linkse geschiedenis. In andere Europese landen wordt die geschiedenis nog geschreven as we type. Denk aan Casa Pound in Italië. Denk aan partij kantoren van Gouden Dageraad in Griekenland.
De ideeën zijn niet geïmporteerd. De ideeën zijn onlosmakelijk verbonden met de mensen die de ideeën aanhangen. En die mensen zijn inwoners van Nederland. Alles in deze kwestie ademt politiek links-rechts conflict.
Verbazingwekkend hoe hier de (onderbouwde) argumenten van 6822 worden weggezet en wordt gedacht dat een Turks-Koerdisch probleem geen Nederlands probleem zou zijn. Gaat Sargasso nu ook al de weg in van feitenvrije wereldbeelden en politiek?
Overigens @6822, in hoeverre zijn de Grijze Wolven en de CHP hetzelfde? Ik weet dat er overlap is, maar binnen de CHP zijn toch ook belangrijke stromingen die seculier-nationalistisch zijn (en niet facistoide zoals de Grijze Wolven?).
@14: Zijn niet hetzelfde. MHP en Grijze Wolven wel en binnen Grijze Wolven kringen wordt er ook wel degelijk gedweept met Atatürk, maar de CHP herbergt inderdaad meerdere nationalistische stromingen.
(Wel kun je je vraagtekens zetten het nationalisme van Atatürk. De man wordt ook in het westen vaak geprezen vanwege zijn seculiere staat, maar helemaal zuiver op de graat was hij natuurlijk ook niet. En dan druk ik mij erg vriendelijk uit. Voor de Koerdische kwestie heeft hij weinig goeds gedaan. Nationale eenheid door van de bevolking een eenheidsworst te maken is een typisch rechtse strategie. Bij Atatürk resulteerde dat in gelijke rechten voor Koerden, als die Koerden maar ontkennen dat ze Koerd zijn. Koerdische taal en tradities waren verboden en Koerden heetten Bergturken. Zo, probleem opgelost.)