“Wilde staking” my ass

Gansch het raderwerk staat stil als Uw machtige arm het wil...Omdat chauffeurs uit voormalig Oost-Duitsland bereid zijn om voor een grijpstuiver te werken raken Nederlandse chauffeurs hun baan kwijt. Daarom zijn de Nederlandse chauffeurs bij VOS Logistics nu een “wilde staking” begonnen. Wat is een wilde staking ? Dat is een staking die niet georganiseerd wordt door een vakbond;

De actie in Surhuisterveen wordt niet door ons overgenomen maar sluit wel aan op onze campagne en is dus best wel een aardige illustratie bij de rondvraag voor onze volgende vergadering.” Aldus FNV “Bondgenoten”. (telegrof)

Nog afgezien van het feit dat een kind, laat staan de gemiddelde boven-modaal academisch geschoolde intellectueel, wat u vanzelfsprekend allen bent, kan begrijpen dat die chauffeurs die hun baan kwijt raken niet moeten zeiken, en dat ze “Het Grote Geheel niet zien”, dat het eigenlijk nog veel beter zou zijn als een chauffeur uit Biafra hier voor 1 euro per dag kwam werken, kortom; dat is natuurlijk duidelijk. Daar wilde ik het eigenlijk niet eens over hebben. Maar wat is in godsnaam eigenlijk een “wilde staking” ? Moet die trut van de FNV met haar parelketting eerst toestemming geven of zo ?

  1. 1

    Wat is dat toch met de SP en het anti-syndicalisme? Mijn broer is ook lid van die partij en staat haast te stomen als (met name) de FNV ter sprake komt. Heeft er soms onlangs een opruiend stukje in de Tribune gestaan?

  2. 5

    @DP: Zet je ideologisch gekleurde bril af en lees de laatste 3 regels van je betoog nog maar eens. Vanwaar die haat voor de vakbeweging?

  3. 6

    Nee die trut hoeft geen toestemming te geven voor een staking. Maar dan is het per definitie een wilde staking: niet door een bond gesteund en zonder stakingskas. Lijkt me duidelijk. Overigens een constatering zonder waarde. Het gaat om slechts enkele zaken in de wereld: geld, geld, efficientie om meer geld te verdienen en geld. Je zegt iets dergelijks zelf al. En een wilde staking kost alleen de chauffeurs geld, kost ze hun baan en maakt het bedrijf nog efficienter om nog meer geld te verdienen dat in elk geval niet naar hen gaat maar naar nieuwe chauffeurs uit Biafra want die kosten minder en dan blijft er meer over voor de baas (en eventuele aandeelhouders welk volk sowieso de pest is voor de economie)

    What’s new?
    Dit gaat al zo sinds Adam Smith.
    En wellicht nog veel langer.
    Is er een oplossing?
    Roep maar!

  4. 7

    Die trut is de voorzitter van de vakcentrale, het samenwerkings verband van alle FNV Bonden: Bondgenoten, Abvakabo etc.

    Als er toestemming moet worden gevraagd dan is dat bij een verantwoordelijke binnen een van de afzonderlijke bonden.

    Wilde stakingen breken doorgaans uit als er werknemers woest zijn.

  5. 10

    Kan iemand mij uitleggen waarom Nederlandse vrachtwagenchaufeurs 3600 euro/mnd moeten verdienen? Zelfs een Poolse vrachtwagenchauffeur verdient nog 1800 euro/mnd en dat is altijd nog meer dan mijn eigen salaris ?!

    Deze bedragen werden een paar maanden geleden in verschillende kranten/journaals genoemd. Volgens mij waren dit gewoon netto-bedragen. Wie weet hoe dit zit met die exorbitant hoge salarissen? Moeten de chauffeurs soms hun eigen diesel betalen ? En waarom krijg je voor een stuur rechthouden en een gaspedaal intrappen 3600 schoon in het handje ? Ja je bent lang weg van Moeder de Vrouw, maar veel mannen vinden dat eigenlijk wel zo prettig. Dit is niet lullig bedoeld, ik ben gewoon razend benieuwd naar hoe deze wereld in elkaar steekt, momenteel snap ik het niet ?!

  6. 11

    De intellectuelen hier kan het lot van de vrachtwagenchauffeurs ook niet schelen. Pas als ze straks werkeloos zijn, danwel ongeschikt vanwege het vele overwerk in zeer matige werkomstandigheden. Dan gaan ze hier zeuren, omdat die lui een beetje uitkering zitten te vreten. Een beetje thuiszitten op onze kosten, hoe durven ze!

    Overigens, zolang ze nog een baan hebben is een staking wel degelijk een wapen tegen de werkgever: Vrachtjes komen immers te laat of niet aan en dat voelt de werkgever direct in zijn beurs. De baas kan immers niet binnen een paar dagen een betrouwbare Pool vinden die de truck niet meteen naar Rusland rijdt om hem aan de plaatselijke mafia te verpatsen. Op den duur natuurlijk wel, daarom moeten de vrachtwagenchauffeurs hier ook nu aan actie doen, voor het kwaad geschied is en de nederlandse staat weer meer geld kwijt is aan de WW (laat ik ook geld als argument gebruiken).

  7. 12

    Een mooi voorbeeld is de firma Heisterkamp [http://www.heisterkamp.nl/intro.htm]. Deze heeft in Polen een kantine gebouwd, en ‘leent’ vervolgens dagelijks tientallen chauffeurs uit haar Poolse BV.

    Die 3600 euro per maand… is dat bij een 40-urige werkweek?

  8. 13

    “Wilde staking” is gewoon een uitdrukking, zonder speciale bijbetekenis. Een wilde eend is ook niet wilder dan een tamme eend. Je moet wel erg paranoïde zijn om een hele ideologie achter een alledaagse kreet te zoeken.

  9. 14

    @12: aha dus het ligt eraan dat deze mensen meer dan 40 uur per week zouden werken? De teller blijft zeker aanstaan als ze liggen te maffen op een Spaanse parkeerplaats of een “Ausschmeizer” naar binnen werken op een Duitse Rastätte? Terwijl (gewone) kantoorpikkies niks extra’s betaald krijgen als ze ‘savonds nog wat achter de pc af maken of moeten overnachten in een kuthotel voor een of ander kutcongres?

  10. 15

    @10/14: Ik gok dat dat bruto is, inclusief toeslagen voor overwerken, meer dan 8 uur continu werken en compensatie voor extreem zwaar werk.

    Vrachtwagenchauffeur zijn, houdt namelijk iets meer in dan sturen en gas geven. Vaak zit daar ook het laden en lossen bij. Gezamelijk met de ongemakkelijke zithouding die uren volgehouden wordt, zorgt dat ervoor dat een vrachtwagenchauffeur zelden zijn pensioen haalt. Die wordt namelijk voor zijn 50e arbeidsongeschikt en met de huidige bepalingen betekent dat leven van bijna niets, dus je moet zelf maar zorgen voor aanvullende maatregelen. Dan is die 3600 euro nog magertjes.

    Overigens maffen/eten die vrachtwagenchauffeurs zo weinig mogelijk, want vaak hebben ze arriveerdeadlines die niet te halen zijn als ze zich aan de voorschriften zouden houden (elke 2 uur een kwartier rust, acht uur slaap per nacht en dergelijke). Ze nemen dus minimaal tijd voor eten/rusten slapen, hetgeen ook weer hun gezondheid ten nadele komt.

    Misschien zou je toch eens een maandje stage moeten lopen in het vrachtbedrijf voor je zo laatdunkend over het beroep doet.

  11. 17

    Maar Bismarck, het lijkt mij niet de bedoeling dat die vrachtwagenchauffeurs de regels gaan overtreden wat betreft rusttijden ? Die moeten ze gewoon afdwingen! Bovendien staan ze sterk want het is blijkbaar een héél zwaar beroep waar veel bij komt kijken en niet zomaar geschikt is voor ieder kantoorpikkie? Gelukkig maar dat die chauffeurs gemiddeld 10 jaar eerder beginnen aan hun loopbaan dan een gemiddeld kantoorpikkie die eerst zijn/haar tijd zit te verlummelen aan extra onderwijs. Want als ze dan op hun 50ste stoppen maken ze uiteindelijk evenveel arbeidsjaren dan die kantoorpikkies die zittend op een superdeluxe stoel tot hun 67ste moeten doorwerken.

    Begrijp mij goed: ik wil die chauffeurs helemaal niet die 3600 euro (die volgens mij echt wel netto was) afpakken. Ik wil eerder mensen met even zwaar werk ook 3600 euro uitkeren: stratenmakers, bouwvakkers, lopendbandmedewerkers en tomatenplukkers.

  12. 18

    De zwaarte van hun werk is toch niet zo relevant hier? De goedkopere Oost-Duitsers moeten immers hetzelfde werk doen.

    Vraag is waarom die laatsten goedkoper kunnen werken. Minder ervaring, lagere kosten voor levensonderhoud, lagere welvaartseisen en minder kansen op alternatief werk. Zoiets denk ik.
    Dus als de Nederlandse chauffeurs willen concurreren moeten ze hun eisen bijstellen, goedkoper gaan leven, zich breder gaan orienteren en hun ervaring beter ten gelde maken.

  13. 19

    Hogere lonen leiden tot duurdere vervoerskosten, tot duurdere producten, tot minder verkoop daarvan, tot minder distributie, tot ontslagen chauffeurs. Veel Nederlandse bedrijven weten nu winsten te maken, en daarmee te investeren, te groeien en uit te breiden, vaak met de bouw van dure logistieke centra (waar dan weer allerlei handen nodig zijn zoals heftruck chaufeurs, kantoor, magazijn etc). DP, soms hebben mensen met kennis van zaken gewoon gelijk, aan de streep zou er minder werk voor ongeschoolden in Nederland zijn, bij duurdere distributie kosten.

  14. 20

    Ik was onlangs in Argentinie. Vloog met Aerolineas Argentinas en was bijna in het zuiden gestrand vanwege een staking bij die luchtvaartmaatschappij. De werknemers waren het niet met de arbeidsvoorwaarden eens. De directie loste de staking op Latijns Amerikaanse wijze op: er werd een blik medewerkers ontslagen. Sinds de peso-crisis van 2001 liggen de banen in Argentinie niet voor het oprapen, dus de overgebleven medewerkers gingen schoorvoetend maar weer aan de slag, uit angst ook brodeloos te worden.

    Kijk, op zo’n moment besef je dat vakbonden en het door hen bevochten stakingsrecht grote verworvenheden zijn. Jammer dat hier in Nederland de bonden zijn omgevormd tot belangenclubjes van verwende 55+-ers, waarvan de leden ondanks alle voortrekkerij het nog niet eens ver genoeg vinden gaan en dan zoals de brandweermannen nog maar eens extra gaan staken. Om op die manier een heel belangrijke verworvenheid en het grote goed dat het stakingsrecht is, langzaam om zeep te helpen. Wat zijn we soms toch een zooitje vervelende verwende rotmensje hier in Nederland.

  15. 21

    Als ik dit allemaal in mij opneem mis ik nog een belangrijk gegeven om een mening te vormen. Kan iemand mij vertellen hoe groot het percentage is van de totale pool werknemers die lid zijn van een vakbond ?

  16. 22

    @JdB: Goh, dat wist ik niet alle brandweerlieden zijn verwende 55 plussers. Die kreet verwende 55 plussers hangt mij werkelijk enorm de keel uit en begint wat oud vuur in mij op te stoken en mnark my words JdB de schare zal groeien!
    Zelf, als 55 plusser begon ik te werken als 12 jarige met een 6 daagse werkweek met 9 dagen vakantie per jaar waarbij elke opleiding in de avonduren werd gedaan en dat ook het zeer karige loon opgehoest moest worden, niks subsidietjes. De pesioenbetalingen die ik toen deed van 12 tot 18 zijn mij ook nog eens afgenomen. Dat heb ik tot het hoogste orgaan in nederland proberen af te wenden maar helaas, de wet veranderd en kijkt niet terug maar vooruit.

    So..f***Uck die term verwende 55 plussers.

    Zo, dat moest ff eruit.

  17. 23

    Wat zit iedereen toch altijd te zeiken over mijn “gekleurde bril” kijk eerst eens naar je eigen. Ik schrijf gewoon soms wel eens het eerste het beste wat in me op komt en dat is lang niet altijd conform het SP programma of welk ander programma dan ook. Zo heb ik hier ooit al eens gepleit voor legaal wapenbezit voor burgers die niet crimineel zijn (criminelen hebben namelijk ook wapens dus nie eerlijk), voor afschaffen ontslagrecht, en noem maar op. Mensen die dit altijd weer gaan vergelijken met SP standpunten omdat ze toevallig ergens een klok hebben horen luiden en dan gaan mekkeren als het wel of niet klopt in hun ogen; die mensen moeten misschien een bril OPzetten in plaats van ik een bril af. Ik schrijf namelijk gewoon wat ik vind.

    Caprio brengt het leuk dat de lonen hier te hoog zijn. Hij heeft groot gelijk. Helaas kun je hier in dit land met een vorstelijk salaris echter geen flikker aangezien alles zo duur is.

    Waarom schrijf ik over wilde staking ? Omdat de stakers bij een wilde staking geen loon betaald krijgen en bij een door de trut goedgekeurde staking wel.

  18. 24

    @DP: “ik schrijf namelijk gewoon wat ik vind” Das een mooie uitspraak, net voor de dis DP, niet zo boos worden ;-) slecht voor de Ph van de maag :)

  19. 26

    Carlos: Stratenmakers en zeker bouwvakkers verdienen ook 2400 euro bij een 40-urige werkweek hoor, ben gerust. De tomatenplukkers niet meer, want dat zijn tegenwoordig vrijwel allemaal oost-europeanen. Probleem met het afdwingen van zaken is dat de vrachtwagenchauffeur geen 10 jaar extra aan onderwijs heeft verlummeld, gelijk het kantoorpikkie en dus minder bedreven is in het afdwingen van zaken.

    Kalief: Daar heb je een punt. Probleem is dat de levensonderhoudskosten (huur, verzekering) in Nederland nu eenmaal veel hoger zijn dan in het Oosten. Beetje oneerlijke concurrentie dus.

  20. 27

    Het is overigens moeilijk zoeken naar salarissen van vrachtwagenchauffeurs, maar ik denk dat de mythe van de 3600 euro de deur uit kan:

    “Tijdens deelname aan het Worktrans Studieplan en het behalen van het algehele opleidingstraject word je ingedeeld in salarisschaal CO van de Transport en Logistiek CAO Nederland (TLN). Dat betekent een bruto maandloon van € 1476,58 – op basis van een 40-urige werkweek – bij een leeftijd van minimaal 23 jaar. Over het loon valt niet te onderhandelen.”

  21. 28

    Nog meer looninformatie:

    Op http://www.loonwijzer.nl kom ik als vrachtwagenchauffeur met 15 jaar ervaring, VBO-diploma bij een bedrijf met minder dan 100 werknemers op een salaris van €1700 op 40 uur.

    Ter vergelijking: als metselaar in de bouw kom ik bij gelijke parameters uit op €1895.

  22. 31

    Wat zit iedereenphonkee toch altijd te zeiken over mijn “gekleurde bril” kijk eerst eens naar je eigen.
    Mensen phonkee die dit altijd weer gaant vergelijken met SP standpunten omdat ze toevallig ergens een klok hebben horen luiden en dan gaan mekkeren als het wel of niet klopt in hun ogen; die mensenphonkee moeten misschien een bril OPzetten in plaats van ik een bril af.

  23. 37

    Zou je niets eens een eigen log beginnen DP? nu word je eigenlijk alleen maar afgezeken de hele tijd.. dat moet voor jou toch niet leuk zijn.. waarom zou je je niet richten op die 3 mensen die je bijdragen wel waarderen?

  24. 42

    Gaat het je om de inhoud DP? hmm.. misschien ben jij dan wel het trolletje.. op inhoud heb ik je namelijk nog niet echt kunnen betrappen, wel op veel niet ter zake doend gelul over guitaren en veel exibitionistisch gedrag, maar inhoud? hmm nee

  25. 48

    @ Larie: U kunt volgens mij “gewoon” niet tegen conflicten en probeert die volgens mij ook te vermijden.. vroeger was het niet beter hoor…. we kunnen nu eenmaal niet met iedereen vriendjes zijn