Wie wint het gouden windei?

Deze bijdrage is van Peter Olsthoorn en overgenomen van Leugens.nl.

Gelezen: Foodwatch.nl.

De Nederlandse consument kiest het voedselproduct met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame en op de verpakking. Foodwatch heeft vijf producten genomineerd waarop consumenten gaan stemmen. De producent die de meeste stemmen krijgt wint het Gouden Windei.

De nominaties:

Blue Band Goede Start! Witbrood. Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels. Producent Unilever.

Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan ‘stralen’ van Aloë Vera is niet gebleken. Producent Heineken.

Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken. Producent Nestlé.

Liga Fruitkick eXtra Framboos. De ’46% fruitvulling’ bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijn ook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet ‘extra verantwoord’. Producent Liga.

Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld met kunstmatige aroma’s en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als ‘Franse Asperge-crèmesoep’. Producent Honig.

Stemmen kan bij Foodwatch.nl.

  1. 4

    De desbetreffende marketeers, productmanagers en iedereen die betrokken is bij die ‘producten’ zouden zich kapot moeten schamen op verjaardagsfeestjes en als ze ’s ochtends naar hun werk rijden.

  2. 7

    Zo’n lijst wordt schier oneindig joh. Achterlijk volk, laat zich zomaar bedriegen zeg…en laat toe dat onze kinderen al vanaf de tiet verslaafd raken/ vergiftigd worden.

    Ach ja. En naast b.v. aantoonbaar ijzervijlsel in serials ook eens kijken naar Deel II “wijn”: ingedikte druivenpulp aangelengd met water (KvW Donderdag 26 mei, 20:25, NED3). Best grappig. Neem b.v. de Droë Rooi (Wes Kaap) bij de AH a 1,99, per schip he-le-maal uit suid Afrika. Nu stuur ik diezelfde fles per TNT naar x te A’dam…

    En terwijl de speribs, steaks en hele vissen langzaam gaarden boven het smeulend hout…

    Mamma!

  3. 12

    @9: Niet? Als je zoiets in een Limburgs restaurant als Asperge-Crèmesoep zou verkopen werd je volledig terecht aan je eigen dakgoot opgehangen (NB. ik ben uiteraard tegen lijfstraffen).

  4. 13

    Ik nomineer zo’n voorgesneden bak fruit van de Appie. Ik denk, lekker makkelijk en snel. Maar kreeg em niet helemaal leeg en zette het weg. Stond er volgende dag nog, even vers ogend dat is. Hmm. Nog een dagje gewacht, maar de appel partjes waren nog groen en fris. Ik zeg dat klopt niet. En die rotzooi vrat ik dus. Kut. Nu koop ik ook dat niet meer. Andere shit haal ik er nog wel, ondanks dat ik vind dat het nazis zijn. Zo ben ik. Als vrije consument veroordeel en gedoog ik er er lekker op los. Zo heb ik bijvoorbeeld schijt aan deze geprepareerde lijst en ik stem dus niet.

  5. 14

    Jaaa tuurlijk share. Maar het is goed dat je je frustraties vrijelijk laat leeglopen. Kut. En misschien wie weet dat het ook andere mensen eens aan het denken zet ja toch? Opdat ze bewuster worden bij elke aankoop in de super, ze op elke verpakking lezen wat er nou eigenlijk allemaal inzit en vervolgens thuis allerlei sites doorspitten en en…wat een heisa.

    Krijg er honger van. Lekker hartig en suikers en vooral veel vet langs de bek. U?

  6. 15

    Ik zeg het plok is ook voor jou de meest uitklep.
    En ik trek me doorgaans niet al te veel van topics aan nee. Artestiek toch?

  7. 16

    Maar laten we de successen niet vergeten mensen ?

    Echt een hele batterij van stikdure aangezoete zuiveltroep van Campina e.d. ging onlangs UIT het assortiment van mijn luxe 5-sterren-Appie in poepdure buurt.

    En in de 2-sterren-Appie niet te krijgen wegens overaanbod en te duur.

    Dussss.

  8. 21

    @16 Ook poepduur hier, maar geen idee hoeveel sterren de mijne heeft. Ik neem aan dat ze die aan zichzélf uitdelen? Enfin, die appie van mij die probeert dus de minihypermarché uit te hangen – en dat is me een partij irritant zeg.

  9. 24

    Wat me meteen herinnert aan dat NL’se tv-prg over hoe weinig echt vlees er zit in dingen met een vleessmaak. Baconsmaak van compleet geshredde kipperesten, dat soort dingen. Welaan, is er sinds die tv-uitzending veel veranderd?

    @18 “may the food be with you” ;-)

  10. 28

    [quote] Door de evenwichtige samenstelling op basis van granen en fruit, levert FruitKick eXtra een goede balans van voedingsstoffen.

  11. 29

    Ik kom er nu trouwens achter dat Crystal Clear geproduceerd wordt door Heineken. Dat verklaart een hoop. Keiharde gender-gerichte marketing werkt dus blijkbaar beide kanten op.

  12. 30

    @26 Niet goed opgelet op sgool?
    Er gaan 2 vingerkootjes in een kwakje en 4 kwakjes in een toef en 2 toefjes in een haffel.

  13. 33

    @31 Ha ha dat is niet uit onze tijd, vriend. Kan ik net zo goed roepen dat er 2 pitten in een strontje gaan en 5 strontjes in een drolmaat. Maar wie bakt daar nog broden mee?

  14. 36

    Werkelijk iedereen tikt het persbericht van foodwatch over, zonder één gedachte over wat die chemisch bewerkte houtvezels eigenlijk zijn. E466, niets meer en niets minder, compleet onschuldig E-nummer dat in talloze sauzen, toetjes, bakproducten en kant-en-klaar-maaltijden zit. Zie de website http://t.co/WWfoN3p voor het hele verhaal.