Wereldverbeteraars, één glaasje kraanwater per keer

INTERVIEW - Waarom drinken we in Nederland massaal bronwater als ons kraanwater nauwelijks anders smaakt? Het frustreerde Tom Niekamp en Tetsuro Miyazaki, die met hun merk KRNWTR kraanwater weer sexy willen maken.

Het gebeurde me laatst nog. Ik vroeg in een kroeg expliciet om een glaasje kraanwater, maar kreeg een flesje Spa Blauw aangeboden. Ik dronk het maar op, want tsja, ik had dorst. Ik was een beetje teleurgesteld. Ik bestel geen kraanwater om de kroeg een poot uit te draaien –m’n vrienden en ik hadden al voor een aardige omzet gezorgd- maar omdat ik het net zo lekker en beter voor het milieu vind.

Gelukkig voor mij en alle andere kraanwaterdrinkers van Nederland zijn de studievrienden Tom Niekamp en Tetsuro Miyazaki KRNWTR gestart. Een bedrijf dat alle horecagelegenheden die kraanwater schenken in kaart brengt en dat met het merk KRNWTR het drinken van water uit de kraan wil promoten. ‘Kraanwater heeft een slecht imago omdat het goedkoop is. Wij willen dat het weer tof wordt om een fles kraanwater op tafel te zetten,’ aldus Miyazaki.

Instant afval

Het begon allemaal in 2010. Miyazaki en Niekamp hadden het al vaak gehad over hoe zij de wereld wilden veranderen. Ze stoorden zich aan de vele plastic flesjes met bronwater die ze om zich heen zagen, maar op een sportevenement waar Miyazaki bij was, bereikte zijn ergernis een hoogtepunt. In de pauze werden twee koelkasten met flesjes bronwater naar binnen gereden. Binnen tien minuten lagen er vierhonderd lege flesjes in de zaal. ‘Het was instant afval, zo zonde,’ zegt hij.

Miyazaki en Niekamp begonnen het blog WeTapWater, waarop ze nieuws en achtergronden over water brachten. Ook startten ze een actie waarbij ze beide honderd dagen alleen maar kraanwater dronken. Op feestjes en in sociale setting sloegen ze alle andere drankjes af. ‘Dat lokte reacties uit, ik merkte gelijk dat mensen zich bewust werden van hun waterverbruik. Op den duur werd ik zelfs gebeld door vrienden als ze bij het tankstation een flesje water hadden gekocht,’ zegt Miyazaki.

Het grootste probleem waar Niekamp en Miyazaki tegen aan liepen was dat er in weinig horecagelegenheden kraanwater werd geschonken. ‘Dat vonden we raar, want het staat juist heel gastvrij om een karaf water op tafel te zetten bij binnenkomst. Het betekent niet dat het water gratis is, want dat zou impliceren dat je daarna mag opstaan en weg mag gaan,’ zegt Miyazaki. ‘Wij willen horecaondernemers laten inzien dat klanten er juist heel erg om vragen, en dat zij degene zijn die dat omzeilen. Daarom zijn we een horecakaart gestart waar je kan zien welke gelegenheden zonder morren kraanwater schenken.’ Er staan momenteel tussen de 1300 en 1400 plekken op de kaart.

Continu hydrateren

Maar Niekamp en Miyazaki gaan verder. Ze willen dat ook bij bedrijven en op festivals meer kraanwater gedronken wordt. ‘Wij vinden dat als je kraanwater drinkt, je daar trots op mag zijn. Dat mag je laten zien,’ zegt Miyazaki. Daarom ontwikkelden de twee het merk KRNWTR. ‘Dat is heel toevallig gegaan. We vonden het woord kraanwater zonder klinkers gewoon een sterk merk,’ aldus Miyazaki. Met het logo zijn glazen, karaffen en flessen ontworpen. Die moeten het drinken van kraanwater sexy maken. ‘Door er een hip merk van te maken willen we bij wijze van spreken de jonge meisjes die alle glamourbladen lezen, die voor een groot deel de trend bepalen, overtuigen om niet meer plastic flesjes maar duurzame flessen als de onze te gebruiken,’ zegt Miyazaki.

Dat is nogal een opgave. Toen ik op de middelbare school zat, was het ontzettend hip om een blauw Spa-flesje bij je te dragen. Dat zette je dan demonstratief op je tafeltje neer. Om er tussen de wiskundesommen en rijtjes Duitse woorden nonchalant aan te slurpen. Miyazaki herkent dat en wijt het aan een slimme marketing van de bronwaterproducenten. ‘We werden ervan overtuigd dat het cool en hip was om je de hele dag door te hydrateren.´

De duurzaamste van Nederland

De inspanning om flesjes bronwater uiteindelijk uit alle schappen te verbannen, is niet onopgemerkt gebleven. Het bedrijf van Niekamp en Miyazaki is inmiddels doorgestoten naar de derde plaats van duurzaamste merken in 2012. Aanstaande zaterdag wordt de winnaar bekend gemaakt. De hoofdprijs is niet meer dan de titel “De Duurzaamste”, maar toch willen ze het graag. ‘Het is misschien maar een button met de titel, maar is een publieksprijs, dus als we winnen is het de erkenning dat we hier met een goed project bezig zijn. Het genereert ook meer naamsbekendheid en meer slagkracht als we horecabazen proberen over te halen kraanwater te schenken,’ zegt Miyazaki.

Om het geld is het ze in ieder geval niet te doen. Het lijkt misschien het ultieme businessplan: geld verdienen met iets dat nagenoeg gratis is. Maar de enige investeerders zijn Miyazaki en Niekamp zelf. En als het even mee zit, behalen ze binnen een jaar of vijf hun ultieme doel. Miyazaki: ‘Dat we helemaal niet meer nodig zijn, omdat we leven in een wereld zonder plastic flesjes bronwater.’

 

  1. 1

    Kraanwater heeft een slecht imago omdat het goedkoop is.

    Nietes, het heeft een slecht imago omdat het in grote delen van de wereld niet betrouwbaar is en omdat je het lastig mee kunt nemen kwa niet in flesjes.

    Waarom drinken we in Nederland massaal bronwater als ons kraanwater nauwelijks anders smaakt?

    De smaak van kraanwater verschilt van streek tot streek terwijl de smaak van geflest water overal hetzelfde is. Kraanwater in Den Bosch vind ik niet lekker maar kraanwater in Amsterdam wel. Spa daarentegen vind ik overal even vies.

  2. 2

    Kraanwater kost in Nederland gemiddeld € 1,50 per m3 (0,15 eurocent per liter). Maar waarom beginnen de grote drinkwaterbedrijven (Evides e.d.) geen campagne om kraanwater te promoten als alternatief voor flessenwater? Hang je er een goed doel aan: B.v. in elke bar/ restaurant/ club kraanwater aanbieden voor 1 euro de karaf. 50 eurocent naar de uitbater (karaf, glazen, ijsblokjes, personeel), 35 eurocent naar een waterput in Verweggistan….

    Of gemeenten leggen ouderwets weer tappunten aan op hun stads- en dorpspleinen voor vullen van flesjes = minder kosten reinigingsdienst

    /denkt mee

  3. 3

    Ook kraanwater is niet gratis zoals veel mensen denken, en het personeel dat het water moeten inschenken en brengen zijn ook niet gratis.

  4. 7

    @6

    Ik weet niet in hoeverre dit de inwoners stimuleert om kraanwater te drinken.

    Wat kost een flesje Bar le Dus o.i.d? Wat doet De Nederlander als ie het woord Gratis ziet (en twas toch crisis)?

    / nog nooit een gekocht…

  5. 8

    @#2 Maar waarom beginnen de grote drinkwaterbedrijven (Evides e.d.) geen campagne om kraanwater te promoten als alternatief voor flessenwater?

    Omdat je per aan die campagne gespendeerde euro dan zo’n 2500 extra waterconsumpties moet wegzetten om kiet te spelen?;)

  6. 10

    @2 Yevgeny Podorkin

    Voor die resterende 15 cent koop je (volgens jouw eigen berekening) 100 liter water. Dat lijkt meer op een aquarium dan op een karaf.

  7. 12

    @3: Gratis kraanwater is simpelweg onderdeel van de service van een goede horecazaak. Nee, dat is niet gratis maar het verdient zich royaal terug in omzet op andere drank, loyaliteit en fooi.
    En daarnaast hangt het samen met sfeer en kwaliteit die je wilt uitstralen. Een zaak waar ze zielig doen over een glas water sla je de volgende keer hoogstwaarschijnlijk over.

  8. 15

    @10 @ 13 @ 14

    Wij zien nu inderdaad dat de marges/ taartpunten in @2 op basis van een verkeerde aanname (0,15 euro = 1 liter water) zijn verdeeld. We hebben het nog eens laten doorrekenen: er blijft na aftrek vaste kosten van 0,15 eurocent de 1 liter water wel degelijk 0,9985 euro over. Zowel het midden- en kleinbedrijf als ontwikkelingssamenwerking zijn door deze omissie in het initiële overleg ernstig tekort gedaan. Wij wilden iets te snel tot zaken komen. En zullen u na een periode van radiostilte een nieuw voorstel doen toekomen…

    Ik, als vertegenwoordiger van het platform “Flessenwater Dood” , biedt hiervoor mijn oprechte excuses aan.

    /te lang naar de discussie over de inkomensafhankelijke zorgpremie gekeken

  9. 17

    “Ik vroeg in een kroeg een glaasje kraanwater, maar kreeg een flesje Spa Blauw. Ik dronk het maar op”
    Tja, wat moet ik dan met de rest van dit betoog?

  10. 18

    Waarom niet de goede eigenschappen van kraan- en flessenwater combineren?
    Er bestaan apparaten waarmee je kraanwater kunt filteren, ioniseren en vitaliseren. Een leidingwater upgrade, zeg maar.
    Ja, leidingwater is prima maar het kan altijd beter. De ontwikkelingen staan niet stil.
    Het zal wel weer als onzin, onwetenschappelijk en geldklopperij worden afgedaan. Toch hebben gebruikers er goede ervaringen mee.

  11. 20

    @18 – Het argument dat gebruikers er goede ervaringen mee hebben wordt overal op toegepast: van het drinken van je eigen urine tot Transcendente Meditatie en het jezelf in laten stralen door vadsige vijftigers (ook wel Reiki genoemd).

    De leden van Heaven’s Gate hadden ook goede ervaringen met hun spirituele leer. En veertien miljoen Mormonen kunnen het niet bij het verkeerde eind hebben!

    Voor wie de wetenschap achter geioniseerd water kritisch doorgelicht wil zien:

    http://www.chem1.com/CQ/ionbunk.html