Rutte I zit er alweer een jaar, maar ondanks de macht die de oppositie in deze gedoogconstructie heeft, lijken de Grieken meer spanning op de coalitie te kunnen zetten dan de linkse wijsvingertjes. Die macht heeft de oppositie, gelijk met het hoofdpijndossier van de Euro, van diezelfde Grieken gekregen. Het Nee van Wilders tegen elke belastingcent die aan De Luie Griek wordt verkwanseld, geeft de oppositie een sleutelrol. Rutte heeft haar voor elke Europese actie nodig, maar ze lijkt niet te weten wat ze met die macht moet en dat is zonde.
Dat komt door het argument van de inhoud. Rutte zegt, we moeten Europa uit de brand helpen en dan zeggen Pechtold, Cohen en Sap, ja inderdaad dat vinden wij ook. Ze zijn het, zoals dat dan heet, inhoudelijk eens en gaan er daarbij van uit dat het daar in de politiek om gaat. Uit die inhoudelijke overeenstemming leiden ze af dat ze Rutte ook moeten steunen. Rutte moedigt dat natuurlijk van harte aan, die steun aan hem vanwege de inhoud, maar begrijpt dat de vanzelfsprekendheid ervan een linkse dwaling is waar hij zuinig mee om moet springen.
Want politiek gaat niet over de inhoud. Politiek gaat OOK over de inhoud. Maar als politiek daarnaast niet over macht ging, denk ik niet dat er iemand voor naar de stembus zou gaan. Verkiezingen zijn tenslotte geen idols voor mensen met de meeste inhoud. Een stelling die eenvoudig te bewijzen is door enkele kamerleden aan het woord te laten.
Maar wat doe je met je macht als je het over de inhoud eens bent? Gebruiken natuurlijk! Om het over nog meer inhoud ‘eens te worden’.
Neem de reddingsplannen voor de Euro. Hierover zijn Rutte en een groot deel van de oppositie het eens. Maar om de steun voor de reddingsplannen ook daadwerkelijk te krijgen, kan de oppositie natuurlijk best afdwingen dat Rutte het ook over andere geschilpunten met ze ‘eens wordt’. Over de onzinnigheid van bezuinigingen op het openbaar vervoer in de grote steden bijvoorbeeld.
Op dat openbaar vervoer moet 120 miljoen bezuinigd worden. Volgens een onafhankelijk rapport kan er 20 miljoen af, dus moeten er lijnen geschrapt gaan worden, of de kaartjes worden veel duurder. Daarmee jaag je mensen de auto in en dan loopt het verkeer in de stad vast – gewoon niet zo slim. Collectief vervoer werkt in de stad simpelweg beter.
Dus: steun de reddingsplannen voor de euro, op voorwaarde dat zo’n kleine bezuiniging van tafel gaat. Het kabinet zal het daar, met Europa hijgend in de nek, noodgedwongen met de oppositie over ‘eens worden’ en zo krijg je inhoudelijk meer van je eigen plannen voor elkaar. Noem het je macht gebruiken om oppositie te voeren op de inhoud.
Dat zal Rutte zich geen tweede keer laten gebeuren en dat is ook niet nodig. Met wat onderhandelen is er best een akkoord te sluiten tussen het minderheidskabinet en de gedogende oppositie. Een tweede gedoogakkoord dus, waarin de oppositie zich committeert aan de eurokoers van het kabinet en de domme uitwassen van voorgenomen beleid van tafel onderhandelt. Politiek houdt macht in en voor het gebruik ervan moet je als oppositie niet zo bang zijn.
Reacties (4)
Ik zit nog steeds te wachten tot Rita Vetdonk helderheid brengt in de politiek. Dat had zijn tenslotte beloofd “zo snel mogelijk te verschaffen” na de oprichting van TON. Sorry…TROTS. Mijn arme bejaarde moeder weet inmiddels niet meer wie ij kan vertrouwen in de politiek…”vroegâh” leek duidelijker waar een partij voor stond. En betekent ‘grdogen’ nu hetzelfde als ‘steunen’ of juist niet? Ingewikkeld allemaal. Blijkbaar óók voor de betrokken (en minder betrokken) politici.
Helemaal waar. Helaas kan Rutte een “divide-and-conquer” doen met de (linkse) oppositie, zie de verlenging van de missie in Afghanistan.
De taak van links is niet het crony-kapitalisme redden, maar het systeem omverwerpen—laat staan het openbaar vervoer ter waarde van enkele tientallen miljoenen te ondersteunen, in ruil daarvoor een open cheque weg te geven aan de Europese Unie, hetgeen volledig onder controle staat van de particuliere belangen van private banken.
Vroeger had je tenminste nog een PSP, die snapte dat het allemaal een con-game was. Maar tegenwoordig heb je overduidelijk alleen nog middle-class papkindjes uit de gegoede burgerij die blijkbaar niks beters weten te bedenken dan voor het crony-eurokapitalisme in bres te springen.
Wordt het namelijk op de weg te druk in het wegverkeer wegens bezuinigingen op het openbaar vervoer, dan gaat en tenminste fietsen. Negentig procent van de bevolking kan dat.
Ik vind het wel een kraker: politiek gaat ook over de inhoud, maar vooral om de macht. Met die macht zet je de werkelijkheid naar je hand.
Links moet niet zorgen voor de val van het ideologisch liberalisme, maar zoeken naar de moderniteit. De vraag is niet hoe het kapitalisme al of niet moet worden gered, maar hoe dit land op een fatsoenlijke wijze beter kan worden georganiseerd.
VVD en CDA moeten nog maar eens overdenken of dat lukt met steun van een weinig internationaal georiënteerde PVV.
En inderdaad: als ze nog even moeten blijven, ruilhandel bedrijven. Job Cohen heeft goede manieren en dat siert hem. Maar een beetje meer marktkoopman mag hij wel wezen.