COLUMN - Een overzicht van een aantal mediahypes in 2012. En een suggestie voor het komende jaar. Doe ook mee, stop met thee!
Nog zeven nachten slapen en één avond opblijven en het is 2013. Daarmee komt een einde aan de campagne Kony 2012. Voor de mensen met een haperend declaratief geheugen: Joseph Kony is de Johannes de bultrug van de eerste twee weken van maart 2012. Hij is geen stervend zeezoogdier maar een boze gemene neger die kindsoldaatjes ronselt, vrouwen verkracht en mensen doodt. Dat vonden we heel erg en daarom moest Kony worden opgepakt en berecht.
Omdat Kony hot was, besteedde De Wereld Draait Door aandacht aan het onderwerp. Op 9 maart sprak Matthijs van Nieuwkerk erover met Willemijn Verloop van Warchild en de in Uganda geboren tv-presentator Adrew Makkinga (fragment hier). Verloop zegt in de uitzending dat ze het briljant vindt dat jonge mensen nu betrokken zijn met wat er gaande is in Centraal Afrika. Makkinga is cynischer. Dit is twee, drie dagen een hype, denkt hij, daarna zijn we het weer vergeten. Tafeldame Theo Maassen gaat daarin mee. Maar dat is buiten Van Nieuwkerk gerekend. Matthijs noteert dat DWDD met regelmaat op het onderwerp terug zal komen.
Vier dagen later verongelukte er een bus vol schoolkinderen in Zwitserland. In de bus zaten ook Nederlandse kinderen. In april viel het kabinet. Epke Zonderland viel niet, Mart Smeets moest weg, de media veroorzaakten Haren, Sandy verwoestte Amerika, de pepernoten kwamen te vroeg, de trein te laat, de zorgpremie rees de pan uit, de boer zocht de vrouw, de grensrechter stierf, Zwarte Piet was een racist, de halalwoning ook, de Paus was een vuile flikker, Jan Smit kon niet acteren en de wereld draaide na 21 december ondanks de Maya’s gewoon door, ook al is Matthijs even met winterstop. Over Kony hoorden we niets meer.
Maar niet getreurd, want dankzij Serious Request kunnen we alsnog treuren over Afrika. Het is een wanstaltige vertoning natuurlijk, maar ook een noodzakelijk kwaad. Mensen geven nu eenmaal minder aan het goede doel als het niet gezellig is. Soms haalt zo’n actie werkelijk iets uit, en zo niet, dan hebben we toch maar mooi plezier gehad van onze kankersnorren en aidsdansjes.
Kony 2012 heeft ons behalve drie dagen saamhorigheidsgevoel niets opgeleverd. In Centraal Afrika is het nog steeds een enorme chaos en Kony loopt nog vrij rond. Zijn arrestatie had aan de situatie overigens niets aan veranderd.
Misschien moeten we ons in 2013 realistischere doelen stellen. Laten we aftrappen met een boycot van de thee van Albert Heijn. Op de labels staan namelijk teksten als ‘Hi tea’, ‘Theetje doen?’ en ‘Geniet ervan!’
Dat lukt dan dus niet meer.
Wegens deze reclame weiger ik over te stappen op Pickwick en ben ik dus maar helemaal gestopt met theedrinken.
Doe ook mee, stop met thee. Samen krijgen we die marketingjongens er wel onder.
De theeboeren in Kenia, Sri Lanka en Indonesië zullen de grote verliezers zijn van deze actie. Zij lijken mij de ideale bestemming voor Serious Request 2013.
Voor nu: fijne feestdagen. Geniet ervan!
Reacties (4)
Supermarktthee is brr… Voor maar een paar pleuro koop je een kilo échte thee. Meer dan genoeg om 2013 door te komen :)
kardemon en kaneel en zoethout, dat is lekker, maar ja, dat zit dan dus weer niet samen in een zakje.
Shit, mijn eigen column gemind.
Hallo loser, er is een complete wereld aan thee te ontdekken. AH en Pickwick zijn daar helemaal niets bij. Ranzige bosvruchtenthee, yuck!
Probeer eens een darjeeling first flush. Of een orange pekoe.