Van die dingen | Garagemannetje

COLUMN - Het garagemannetje lachte door de telefoon. ‘Ja mevrouwtje, dat kan wel zijn dat u dit al meer dan een jaar heeft, maar als u zo door blijft rijden staat u straks stil langs de snelweg. Ik kan het zo voor u repareren hoor, het kost, nou ik gok, om en nabij de zevenvijftig.’

‘Als in zevenhonderdvijftig?’ piepte ik.

‘Ja, zevenhonderdvijftig, maar dan loopt hij wel weer als een zonnetje hoor. Veilig met de kinderen enzo. Hij had al weer een beurt gemoeten ook. Dat is al heel lang niet meer gebeurd.’ Hij klonk beschuldigend.

‘Maar ik begrijp het niet. De buurjongen heeft met stenen staan gooien en ik kom dus voor een nieuwe ruit en dat betaalt de verzekering. Maar nu zeg jij dat mijn hele versnellingsbak niet meer goed is? En wat die beurt betreft, vlak voor onze vakantie in de zomer heeft ze nog een beurt gehad. Toen moest er voor bijna tweeduizend euro worden versleuteld en toen heb ik hier niets over gehoord. Ik moest een nieuwe distributieriem. Of zoiets.’

‘Nou ja mevrouwtje, luister eens even. Ik reed er net een stukkie mee en hij klinkt echt niet goed hoor. Hij maakt een raar geluidje. Zo’n typische brom van een gammele versnellingsbak. Dat hoor ik meteen natuurlijk. Je hebt veel gereden sinds juli.’ Mijn buitensporige allergie voor het woord mevrouwtje begon op te spelen.

‘Ja meneertje, dat snap ik, maar dat geluid verdwijnt als je de airco uitzet.’

‘Zit je me nu uit te lachen?’

Het garagemannetje antwoordde nog nahikkend: ‘Dat komt door de vuile olie. Dat is het. Ik kan dan allemaal voor die zevenhonderdvijftig eurootjes laten verdwijnen, maar ja, dat moet u natuurlijk zelf weten. Het gaat om uw veiligheid.’

‘Maar ik ben voor dat geluid al eens bij jullie geweest en toen vonden jullie niets, moest ik wel de uren afrekenen, weet je nog?’

‘Nee, dat kan ik met niet herinneren. Maar zo kunt u echt niet blijven rijden. Wat is die zevenhonderdvijftig nou helemaal? Als je versnellingsbak kapot is, kost het je drieduizend euro en dat is deze auto al lang niet meer waard hoor. En wat als het misgaat en je hebt je kinderen in de auto? Het is hartstikke koud nu, wegenwacht, hoop ellende. Ik zou het gewoon doen. Wat is nou zevenhonderdvijftig euro voor een stukje veiligheid?’

‘Ehm, voor mij is zevenhonderdvijftig euro nogal een bak geld meneertje. En volgens mij kan die versnellingsbak nog wel even mee. Ik houd het even bij de ruit als je het niet erg vindt.’

Zeer geïrriteerd antwoordde hij: ‘Zelf weten. Hij is over een uurtje klaar. Alleen de ruit dan hè. De rest is voor uw eigen verantwoordelijkheid.’ Hij gooide de hoorn er nog net niet op. Ik deed dat wel.

Nu rijd ik dus niet meer rustig in mijn auto. Ben bang dat ik straks mijn kinderen wat aandoe, dat ik ergens midden in de nacht langs de kant van de weg kom te staan. Maar ik voel dat ik genaaid word door het garagemannetje en nu moet ik dus van mezelf op zoek naar een nieuw garagemannetje en die doet dat natuurlijk exact hetzelfde. Volgens mij moet ik me maar laten omscholen. Automonteur is een nobel beroep. Word ik het eerste volstrekt eerlijke en oprechte garagemevrouwtje van Nederland.

  1. 1

    Eerlijke garagemannetjes zijn er heus wel, maar het is inderdaad een kunst om er één te vinden.

    Het aantal garagevrouwtjes dat ik in mijn leven ben tegengekomen is op één hand te tellen. Jammer. We lopen nog zo vreselijk achter wat dat betreft.

  2. 2

    Een kapotte versnellingsbak merk je heel snel, daarvoor hoef je nog niet eens een band te kunnen verwisselen omdat op te merken, het begint met trillen in de pook en pas later komt eens het geluid.

  3. 3

    Het is inderdaad best lastig om een goede (enigszins)eerlijke garage te vinden. Van de andere kant moeten ze natuurlijk ook hun geld binnenhalen en dat is in tijden van mindere(nieuw) autoverkoop en afnemende kilometers best lastig. Ze moeten schipperen(vandaar mijn opmerking enigszins eerlijk).

    Wat mij wel stoort is dat heel veel mensen een auto kopen op uiterlijk en vervolgens beginnen te klagen, dat het allemaal zo duur is, als de reparaties komen. Dat had je je ook van tevoren kunnen bedenken, denk ik dan. Er is informatie zat te halen op het internet, maar de meeste mensen klagen liever achteraf. Een auto is een dure aankoop en dat rechtvaardigt(voor veel mensen), wel wat onderzoek vooraf.

  4. 4

    Trouwens, als een garage zegt dat iets stuk is dan bij afrekenen er op staan dat je het oude onderdeel te zien/mee krijgt.

    De grootste oplichterij wat garages doen is zeggen dat ze bepaalde onderdelen vervangen en dat helemaal niet doen, vaak sensoren etc.

    In uiterste geval iemand meenemen die wel verstand van auto’s heeft, iedereen heeft wel zo iemand in de familie/kennis kring.

  5. 5

    @3:

    Wat mij wel stoort is dat heel veel mensen een auto kopen op uiterlijk en vervolgens beginnen te klagen.

    Dat komt volgens mij dat de auto tegenwoordig een ‘wegwerp’ artikel is geworden, vroegáh toen je een auto kocht ging je inderdaad informatie opzoeken e.d.
    Maar tegenwoordig niet meer.

  6. 6

    @4: onderdeel meekrijgen.

    Dat gaat niet altijd op. Een aantal onderdelen wordt goedkoper geleverd door bedrijven aan garages als het oude opgestuurd wordt. Turbo’s bijvoorbeeld. Of airco-compressoren.

    Mijn garage doet iets dat ze in feite doen om zichzelf te beschermen, maar wat 2 kanten op werkt; als ik de auto breng dan teken ik een document waarin staat wat ze gaan doen. En daarop staat ook de te verwachten prijs. Die prijs is makkelijk te zien want elke garage heeft een database waarin staat aangeven hoeveel tijd een reparatie kost voor een model. Als ze daar overheen dreigen te gaan, dan bellen ze me.

  7. 7

    @6: Mee krijgen niet, maar zien wel, ik heb heel wat familie leden die zich in de garage wereld begeven die zeggen altijd het oude onderdeel laten zien.
    Ik weet niet hoeveel mensen worden opgelicht dmv “sensor X vervangen” terwijl de oude sensor er nog steeds in zit.

    Natuurlijk kan de garage dan een of andere oud onderdeel laten zien maar het geeft een signaal aan de garage af dat je bereid bent om daadwerkelijk onder de kap te kijken naar het nieuwe onderdeel.

  8. 9

    Heel veel auto’s en motoren gaan kapot puur en alleen omdat automobilisten/motorrijders niet kunnen rijden. Ik heb meer dan 1 miljoen auto- en ook 1 miljoen motorkilometers gereden waarvan heel veel als auto- en motorjournalist. Het grappige is dat er bij mij in 10 jaar slechts 1 keer een motor in de soep is gedraaid (gelukkig op een dynojet vermogensbank) terwijl andere motorjournalisten altijd wel iets wisten te slopen. Die ene keer dat er een motorblok in de soep draaide was echter een pre-productie-exemplaar en de oorzaak bleek een productiefout in een oliekanaal. Ik test nu alweer bijna 10 jaar auto’s en ook hier hetzelfde liedje, er is bij mij nog nooit iets kapot gegaan. Dat komt omdat ik mij aan een aantal gouden stelregels hou: 1 eerst altijd de motor warm rijden, en NEE daarmee bedoel ik dus niet de watertemperatuur maar de olietemperatuur! Helaas hebben maar weinig auto’s een olietemperatuurmeter 2 Goed schakelen is een kunst, helaas bakken de meeste automobilisten er niets van en dus slopen ze hun koppeling 3 Alleen maar zuinig rijden (laag dan wel te laag in toeren) kan een auto slopen, af en toe toeren maken en even stevig doorrijden is juist goed voor een auto.
    En nee autojournalist is godzijdank niet mijn beroep, maar als ik naar de Nederlandse autojournalistiek kijk is mijn conclusie dat die hartstikke hersendood is!

  9. 10

    @9: Nederland is dan ook geen auto minnend land zoals Duitsland of de V.S, kan trouwens ook niet met die belachelijke belastingen en regels in Nederland.

  10. 11

    @5: Dat klopt.

    Daarnaast denken heel veel mensen dat er geen slechte auto’s meer gemaakt worden. Dat is ook wel(deels) zo maar iedere auto heeft zwakke plekken en dat is bij het ene model/type veel meer voorkomend/kostbaarder/belangrijker onderdelen als het andere, daar zijn nog wel degelijk een hoop verschillen te vinden.

    @9: helemaal mee eens.

  11. 12

    @11: Ik was trouwens nog de lease cultuur vergeten, in veel families is een lease auto aanwezig, die worden afgeragt omdat men toch niet de rekening hoeft te betalen, dat kweekt een wegwerp mentaliteit.

    Zo is het een bekend feit dat 2dehands auto’s in Duitsland beter zijn onderhouden als een gelijkwaardige auto in Nederland.

  12. 13

    @12: Daar twijfel ik vaak aan.

    Duitse auto’s worden beter onderhouden over het algemeen(komt ook door de keuringen), echter Duitsers zijn erg schizofreen in een auto. In de stad rijden ze super netjes en heel beleefd. Zodra ze een autoweg zien, kunnen ze alleen nog maar het pedaal tot op de bodem trappen. Doe je dat te vaak met koude motor, kan het met de pret snel gedaan zijn. Te vaak hoge toerentallen en zware belasting is funest op termijn(koud en warm).

  13. 14

    @13: En daar komen de Duitse keuringen weer om de hoek, in Duitsland keurt de Tüv dus ook de motor, en dan hebben we het niet alleen over de uitstoot, maar in Duitsland wordt een motor die gebreken heeft afgekeurd (in tegenstelling tot Nederland), daar is men zo streng dat als je een ander stuur in de auto zet en het is niet precies hetzelfde model als dat er fabriek af in zat je de auto opnieuw moet laten keuren en de wijziging in het kenteken wordt genoteerd.

    De APK is wassen neus in vergelijking tot de Tüv keuring.

  14. 15

    Het is sowieso tussen de zomers verstandig de v-riem van de aircopomp af te halen. Scheelt brandstof. En verder, zorg dat je je auto laat onderhouden bij de gecertificeerde dealer van het merk dat je rijdt. Het zijn doorgaans niet de goedkoopsten, maar iedere type reparatie is van te voren gespecificeerd. Zo afgaand op dit verhaal werd deze auto bij Beun de Haas in een achteraf-garagetje gerepareerd door een monteurtje die gewoon €750 nodig had. En oja, check of de voorruit niet lekt (bij natte voeten).

  15. 16

    Ongelofelijk wat een reacties. ‘ mevrouwtje ‘ moet blijkbaar nog stëeds geholpen worden. Met veel technisch advies. Het is een COLUMN mensen. Het gaat wellicht over het mevrouwtje-probleem en niet over die auto.

    Maar misschien zegt dit ook iets over de doelgroep keuze van mevrouwtje.