Resultaten uit het verleden bewijzen het: u houdt niet van deprimerende verhalen over de ondergang van de planeet. Enwel daarom twee positieve berichtjes over uitvindingen die deze ondergang wellicht iets uitstellen.
Hybride vliegtuigen
De motor van huidige propellervliegtuigen is gebaseerd op een ontwerp uit de jaren ’30 en ’40 uit de vorige eeuw. Hoog tijd om deze eens te vervangen. Een Duitse vliegtuigbouwer heeft nu de eerste hybride vliegtuigmotor ontwikkeld. Jawel: in de toekomst zullen er vliegtuigen vliegen op electriciteit. Beter voor het milieu, lekker stil en bovendien een fijne backup optie in het geval dat de brandstof van de conventionele motor op is en voorlopig nog geen landingsbaan in zicht (hoe metaforisch). Hybrid Power Comes to Aviation (Wired)
Biobrandstof uit zonlicht en CO2 en …
Bacterieën die ethanol poepen als je ze zonlicht en CO2 geeft. Waar de waterstof atomen vandaan moeten komen vermeldt het artikel niet, maar een kniesoor die daar op let. De waterstof atomen zijn ook geregeld, die komen namelijk heel verrassend: uit water. De micro-organismen zitten opgesloten in een soort zonnecollectoren en het systeem lijkt derhalve op een kruising tussen de productie van biobrandstof uit algen met de techniek van de fotovoltaïsche cellen. De opbrengst uit proef-opstellingen is hoog dus de titel mag vet worden aangezet: A Biofuel Process to Replace All Fossil Fuels (Technology Review)
Voelde het lezen van deze berichtjes goed? Dan graag drie keer toeteren.
Reacties (17)
Staat er wel Carlos: “The microorganisms use energy from the sun to convert carbon dioxide and water into ethanol or hydrocarbon fuels (such as diesel or components of gasoline).”
Water bevat 2 waterstof atomen :)
ah fuck, had ik toch even over dat ‘and water’ heen gelezen…
+ lokale versie: Photanol
Dat is het fietsenhok van het Roeterseiland!!!
Nee man, veel te donker ;)
es kijken:
een acre is 0,4 hectare
gallon is 3,8 liter
dus 20.000 gallons per acre is 190.000 liter per hectare.
Auto rijdt gemiddeld 15.000k per jaar en 1 op 12,5, dus je kan bijna 160 auto’s per jaar per hectare laten rijden.
Nederland heeft bijna 8 miljoen auto’s dus je hebt 50.000 hectare nodig. Da’s 500 km2.
Nederland heeft 36.000 km2 oppervlakte, dus die 500 km2 is ongeveer 1,25% van Nederland.
Als ik in al dit gehoofdreken geen fouten heb gemaakt, betekent het dus dat als we, zeg, de Noordoostpolder volplempen selfsufficient zijn….
Da’s niet verkeerd.
@Lord Flasheart #6
En in elk geval een stuk beter dan lijnzaadolie. (Ik heb en keer gehoord maar nooit gecontroleerd dat om alle auto’s in Nederland op lijnzaadolie te laten rijden, we heel Duitsland moeten gebruiken om het spul te zaaien.)
Overigens heb je denk ik alleen de personenauto’s gebruikt in je berekening? Want er komen denk ik heel wat bedrijfswagens en vrachtauto’s bij, dus self sufficient zullen we niet worden op deze manier.
@7
Pfff, stel dat het verdubbelt door de vrachtwagens en bestelautos. Dan heb je het over 2,5% van Nederland. Dat is geloof ik hetzelfde percentage als de hoeveelheid asfalt :-)
Dan heb je de Noordoostpolder en de helft van Flevoland nodig(het eiland, niet de provincie, want daar valt de Noordoostpolder ook al onder).
Heeft die gekke landaanwinning toch nog een keertje nut. Dan zetten we eventueel noodzakelijke raffinaderijen tussen Steenwijk en Heerenveen; hebben ze in het noorden ook weer eens wat werkgelegenheid.
Goed, op welk gebied heeft dit land verder nog daadkracht nodig? :-)
toet toet toet! me auto rijdt maar 1 op 4 btw.. graag dus nog wat kweekies erbij please
Koop jij dan eens heel snel een nieuwe of haal je handrem er af als je gaat rijden;). Rijdt alles niet onzuiniger per liter trouwens op ethanol?
*gooit kopje rietsuiker in sikbocks benzinetank*
@ Carlos
Dat klonk net even iets te gretig “Dat is het fietsenhok van het roeterseiland!!”
Wat heeft zich daar afgespeeld? :-D
Wat een vervelend nieuws, ik had me net zo verheugd op de ondergang.
@Klaplong, een jaargenoot van me is er wel eens gepakt door de blonde bewaakster (100kg) toen hij om 4 uur snachts zijn eigen fiets over het hek naar buiten wilde tillen. Ikzelf heb weing tot geen traumatische herinneringen aan die plek.
@ Carlos: “De motor van huidige propellervliegtuigen is gebaseerd op een ontwerp uit de jaren ‘30 en ‘40 uit de vorige eeuw. Hoog tijd om deze eens te vervangen.”
Het wiel gaat ook al een tijdje mee: Most authorities regard the wheel as one of the oldest and most important inventions, which originated in ancient Mesopotamia in the 5th millennium BC (wikipedia)
Is nog ouder, dus misschien ook hoog tijd voor vervanging?
@Sickbock: Dan rijd ik groen: 1 op 7 ;-)
*trakteert ook esgigt op een kopje rietsuiker*