1. 1

    Dat wordt hier nooit wat. Stel je voor dat je van A,sterdam CS richting de Dam loopt en je hebt niks meer om je blik af te wenden van al die horden toeristen.
    En ’s avonds gaat het er helemaal naargeestig uitzien, zonder al die feestelijk verlichte reclame.
    Het wrdt hier ook niks met zo’n idee omdat, voor zover ik weet, geen enkele politieke partij het aan de orde heeft gesteld.

  2. 3

    Het zou hier ook mooi zijn, zonder al die reclameborden in steden en langs de weg (zeker die grote joekels langs de snelwegen).
    Maar het is precies zoals Basszje zegt: geen enkel bestuur heeft ruggegraat.

  3. 4

    Het ergste vind ik het verdwijnen van die prachtige oude muur-reclames in Frankrijk, die vervangen worden door lelijke borden in elk weiland… alhoewel ze wel handig zijn als je naar een Carrefour op zoek bent…

  4. 8

    Mooi, doet me een beetje denken aan het centrum van Munster; daar is ook geen reclame toegestaan.

    [img]http://www.kunsttrip.nl/images/munster/straatgezicht%20te%20munster%20met%20de%20st%20lamberti.jpg[/img]

  5. 9

    M.i. is het niet zo zwartwit als de comments hierboven het doen uitschijnen. Times Square is leuk, maar wil je overal in je stad een overvloed aan lichtreclame. Bovendien lichtreclame is niet hetzelfde als een abribus als een 20 m² als een gigantische banner op een groot gebouw. M.i. is het in elk geval goed dat de totale reclamedruk op je netvlies in de openbare ruimte daalt.

  6. 10

    Nouja, ik denk dat je hier in NL vrij snel een positieve indruk krijgt van reclame…, maar denk maar eens aan zuid-frankrijk…

    Trouwens, als je even op gaat letten en boven gevels uitkijkt dan zie je hoeveel panden in de jaren 80 met subsidie van EZ ‘opgeleukt’ zijn…. doodzonde natuurlijk.

  7. 13

    Grr, wat is me dat nu voor een ongenuanceerd generaliserend standpunt, #11. Alsof elke stad er hetzelfde uit ziet, alsof elke wijk even saai is. Stel dat er geen reclame was, dan was er altijd nog … verf. Enz. enz.

    Bovendien : een hoogstpersoonlijke mening. Wie weet wat andere mensen of bevolkingsgroepen vinden.

  8. 15

    Jammer voor die mensen die nu een paar bordjes soep in de week minder moeten eten, omdat ze nu het inkomen missen dat hun (inmiddels) lege muurtje ze bezorgde, maar leuk voor de politicus die nu in de krant mag natuurlijk.

  9. 16

    Ook jammer voor de mensen die af en toe wat geld verdienden met het plakken van van reclameposters, maar leuk voor de schrijver die nu in de krant mag zeggen dat het een ‘overwinning’ van het ‘publieke belang’ is.

  10. 17

    @Krekel: De hele grote veronderstelling in jouw uitspraken is natuurlijk wel dat het geld dat daar niet meer in het ophangen van reclame besteed wordt, gewoon verdwijnt…….
    Of zouden ze er iets anders mee doen waardoor er toch weer mensen aan het werk moeten. Wat denk je?

  11. 19

    @ 17,

    Nee, het verdwijnt niet. Om te kunnen verdwijnen moet het er eerst zijn namelijk.

    Of zouden ze er iets anders mee doen waardoor er toch weer mensen aan het werk moeten. Wat denk je?

    Wie zijn ‘ze’? En, nogmaals, wélk geld?

  12. 20

    @Krekel: zucht. zo moeilijk is dat toch niet te volgen.
    Bedrijven gaven geld uit aan reclameborden. Paar mensen verdienden daar aan (maken borden, muurruimte verkopen (als dat al zo is)).
    Mag niet meer. Bedrijven die reclame maakten kunnen dat geld dus daar nu niet aan uitgeven. Dat geld zullen ze dan op een andere manier gaan uitgeven. Misschien meer TV reclames (meer werk acteurs en tv-producenten) of misschien aan het gaan folderen in de straten (meer werk folderaars).

    Het is dus maar de vraag of er bordjes soep overgeslagen moeten worden.

  13. 21

    Aan het einde van het artikel staat dat bedrijven zich bezinnen op creatieve manieren om toch in de openbare ruimte te adverteren.

    Vb. in Uruguay is het vrij gewoon om met een voertuig (paard en wagen, bakfiets/brommer, pickup) uitgerust met luidsprekers door de straten te rijden en daarmee goederen aan te prijzen. Soms lopen er nog wat mensen naast om flyers of probeerverpakkingen uit te delen.

    Ik moet er niet aan denken dat alle visuele reclame in Rotterdam wordt omgezet in geluid…

  14. 23

    Oost-Berlijn (excuses: Berlin Hauptstad der DDR itt Berlin-West) is ook jaren vrij van reclame geweest.
    Alleen raakten die Ossies steeds nieuwsgieriger naar dat blauwe licht vanuit Berlin-West.

  15. 24

    #20, inderdaad. Al zal men ook nadenken i.f.v. kost per contact en kwaliteit contact. Het water zal zijn weg daarom niet opnieuw naar massacommunicatie vinden (duur, veel ruis), of naar nieuwe wegen (geluid is inderdaad al vaker geprobeerd om op te vallen, maar denk bv. ook aan aanwezigheid in horeca, …), maar net zo goed naar andere kanalen of methoden. Grote outdoor reclame is vooral visual + bitter weinig boodschap mogelijk. Heeft veel te maken met merkbekendheid en “top of mind” willen zijn, en ook wel met imago, maar voor het overige zijn campagnes zelden louter op outdoor gebaseerd.

  16. 26

    Voor een geslaagd evenwicht tussen reclame en origineel/authentiek beeld: ga eens naar Zutphen, en zie hoe de Bakker Barts van deze wereld zich ook op een meer ingetogen manier kunnen presenteren

  17. 28

    9bis “Een Times Square met al z’n lichtreclames”. Oké zo, muggezifter #27 ? Ik had evengoed kunnen schrijven “een Picadilly Circus” of … U weet wat ik bedoel : een belangrijk referentiepunt met véél lichtreclame en wat nog al niet.

  18. 32

    OVERIGENS QUA STEDEN EN RECLAME : de Stad Antwerpen heeft zopas een efficiënte reclame award (Effie) gewonnen voor haar “‘A'”-campagne (’t Stad is van iedereen). Klikmelink voor meer info en zie ook Antwerpen punt Be …