Sinterklaas is kapotgepolitiseerd

Wie anno 2008 aan Sinterklaas denkt, die kan niet langer ontkomen aan de politiek veronderstelde dreigingen die uitgaan van het Suikerfeest. Beide ingebed in mierzoete tradities, maar nu beide ook politiek omstreden geraakt sinds Trots Op Nederland de Sint als nationaal cultureel symbool heeft verheven. Wie kan de intocht in Almere nog aanzien, zonder deze bebaarde en bejaarde man nog te verwelkomen als ambassadeur van het Verdonkverpieterde Nederland?
Is pakjesavond niet feitelijk verworden tot een steunbetuiging aan de partij, die de meest perversieve uiting van collectieve hebberigheid tot symbool van de oud-Nederlandse cultuur heeft verheven? Het feest, dat alle pogingen om de toenemende obesitas bij kinderen én volwassenen gedurende drie seizoenen in te dammen, in één klap weer ongedaan maakt.
Het feest dat bovendien de trend zet voor een decembermaand, waarin de Kerstman het boulimia-stokje overneemt, zodat we ons in het licht van ‘vrede op aarde’ opnieuw kunnen overgeven aan legitieme schranspartijen. Islamieten moeten tenminste nog eerst 30 dagen vasten in deemoed, voordat het suikergoed feestelijk wordt opgedist.
Alle andere Nederlanders lopen nu gewild of ongewild aan achter een semi-nationalistische beweging, die het volk met sprookjes voedt en met een mega-operatie van Sinterklaasmarketing. 5 december is de nationaliteitsdag geworden, de dag waarop iedere Nederlander trots moet zijn op het slagroomblanke Nederland. Pakjesavond als de eigentijdse kristalsuikernacht.

  1. 3

    Welnee, dat werkt omgekeerd. Zolang de NPS de intocht uitzend, valt er voor TON en PVV niks te claimen.

    Zo vind ik ook dat Greenpeace het hakenkruis als logo zou moeten nemen. Dan zul je ze hebben, die kaalkopjes.

  2. 8

    @ Bianconero: gelul. Denkt u nou echt dat de intocht van Sinterklaas gevoelsmatig door den volke wordt verbonden aan het gewauwel van Rita Verdonk? Dacht het niet. Als prikkelende stelling in uw kolom alhier misschien leuk om te poneren, als sociaal/politieke analyse slaat dit echt totaal nergens op.

  3. 11

    Er was laatst een heel lief klein berichtje dat op nr. 1 van de Nederlandse tradities de Sint staat met zijn pakjesavond. Door Nederland. Voor Nederland. Dat is toch weinig anders dan Trots Op Nederland nietwaar ?

  4. 12

    Let’s c, Gelul #38 en tong in de wang #9 zijn uw spijkers? op laag water dan zeker.

    Wat aan uw fiets hangt is dat u onsamenhangende badinerende verbanden meent te zien. Alle..niet denkt..omstreden.,.verheven..perversieve uiting..alle andere nederlanders..het volk..slagroomblank..en BOVENAL poster verband met kristalsuikernacht..KOTS.

    Nimmer maar dan ook nimmer heb ik zo,n onaangenaam gevoel gehad op deze schone plek als met uw gedoe.

    Bah.

  5. 14

    Wat een gezeik. De Sint is springlevend. Ik heb *wel* een leven naast mijn gedachten over politiek, en ik zie geen connotaties met Wilderts of Duisterse kunsternaressen die hierover rollebollen in de marge, als ik met mijn kindjes naar de intocht ga kijken, of als ze zich de longen uit het lijf zingen voor hun schoentjes.

  6. 16

    Christenen mogen na carnaval (zuip ipv vreetfestijn) zelfs fijn 40 dagen vasten. Dat is zo’n vergeten onderdeeltje uit onze rijke ‘Joods-Christelijke’ traditie.

  7. 17

    “Wie kan de intocht in Almere nog aanzien, zonder deze bebaarde en bejaarde man nog te verwelkomen als ambassadeur van het Verdonkverpieterde Nederland?”

    Ik, en velen met mij. (vrij naar Geert W.)

  8. 18

    Met de intocht van Sinterklaas heb ik geen nare verdonk-associaties. Ik merk wel dat ik tegenwoordig van mijzelf walg als ik zeg dat ik ergens trots op ben. Het woord “trots” is flink gedevalueerd sinds Verdonk er mee aan de haal is gegaan. Kan iemand dáár eens wat aan doen, dat mens pakt mijn taal af!

    (Mijn Sint houd ik nog even zelf)