Schepklaar Nederland: kansen voor SP en GL

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,
Ze moeten weer aan de slag (Foto: Flickr/herzogbr)

In de Verenigde Staten is het inmiddels een modeterm: ‘shovel-ready’, schepklaar. De economie kon niet aan de praat worden gekregen met renteverlagingen, dus wordt het nu geprobeerd naar de ideeën van John Maynard Keynes. De Obama-regering gaat naar het voorbeeld van Roosevelt en Hitler zwaar investeren in infrastructuur om werkgelegenheid te scheppen en daarvoor wordt gezocht naar schepklare projecten. Ook een mooie gelegenheid om het land groener en moderner te maken.

In Nederland loopt iedereen weg met Obama, maar wat betreft het investeren in schepklare projecten blijft het angstig stil. Keynes wordt meestal geassocieerd met links in de politiek. SP’er Ewout Irrgang klaagt inderdaad over gebrek aan actie bij het kabinet, maar stelt zelf niks voor. De partij is vooral bezig met de verkoop van Essent, lekker makkelijk scoren met retoriek als “Als de stroom uitvalt ligt heel Nederland plat. Zo iets belangrijks moeten we niet aan de vrije markt overlaten.

Bij GroenLinks schrijft Femke Halsema ondertussen maar weer eens een amechtig, doch inhoudsloos eerbetoon aan haar idool Obama. Terwijl het juist GroenLinks is dat een stel mooie, groene schepklare projecten heeft bedacht: trams in Nijmegen en Groningen. De stroom studenten tussen universiteit en station is in beide steden niet meer goed met bussen te behappen. De plannen liggen er, alleen het geld ontbreekt nog.

Beide partijen zouden er goed aan doen de koppen eens bij elkaar te steken en op zoek te gaan naar meer groene en sociale schepklare projecten. Leg het dan maar op het bureau van Wouter Bos. Die doet zo weinig aan de crisis, dat het zelfs Elsevier te gortig wordt. Zo kunnen SP en GL niet alleen het land, maar ook zichzelf helpen.

Reacties (15)

#1 Hellemokers

Als de Elsevier al pleit voor meer investeringen, waar moet het dan naartoe met deze wereld?

  • Volgende discussie
#2 Teun

Leuk, maar met een studententrammetje ter vervanging van bussen in twee provinciesteden ben je er nog niet. Ik denk dat er meer gedoeld wordt op: “lightrail net voor de hele randstad” of “hoogspanningsnet dat grootschalige (offshore? ja ik weet het: is omstreden) windenergie mogelijk maakt”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Peter

Wat? Nieuwe acties voor Werk en Werkgelegenheid? Moeten we naar een nieuw Plan van de Arbeid? Op naar de hedendaagse Werkverschaffing?

Niks van dat alles. Stimuleringsplannen, dat is het. Kost aardig wat, maar toch altijd wat minder dan klip en klaar werk creëren.

En raar eigenlijk; krijgen we eindelijk de gelegenheid minder te werken, wordt er weer ingezet op meer werken in plaats van investeringen die minder werken in goede banen kan leiden.

Vanaf de oprichting van de mens was minder werken het hoogste ideaal. Vanaf de uitvinding van het vuur en het wiel, tot magnetron en de auto.
Met die ontwikkeling zijn we toch nog niet klaar. of wel soms?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Martijn

@2: Het was maar een voorzetje. Even Halsema uit haar dagdromen over Obama halen en haar er aan herinneren dat ze een schepklaar project hebben liggen. Daarna wordt het even brainstormen (liefst samen met de SP en eventueel de PvdA, hoewel die niet tegen Bos in zullen durven gaan.)

@3: Inderdaad een nieuw Plan van de Arbeid. Dat was de op de New Deal gebaseerde Keynsiaanse aanpak van de Crisis.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Peter

Okee, als we hier banen gaan scheppen, zouden dat dan eerst de volgende klusjes mogen zijn?

1. Een aantal onderzoekers. Taak: in kaart brengen waar en door hoeveel mensen, over heel de wereld, nog 7 dagen per week langer dan 8 uur per dag wordt gewerkt.
2. Een paar knappe koppen die dan gaan bedenken op welke wijze en in welk tempo die in kaart gebrachte groep naar een (maximaal) 39-urige werkweek kan.

Het zou best eens kunnen zijn dat dan blijkt dat we hier en daar wat handen te kort komen, als de totale productie op hetzelfde niveau als nu blijft.
Daar rolt dus vanzelf werkgelegenheid uit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Hellemokers

@2 Dat hoogspanningsnetwerk wordt al op orde gebracht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Ceausescu

Begin maar eens met dat grootse plan om via windmolens in zee het land minder afhankelijk te maken van het buitenland!!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 vosje62

Pas op Ceausescu. Dat plan gaat ten koste van de aardgasbaten en oliemaatschappijen.
Het tegenhouden van dat soort plannen lijkt wel een tegenprestatie voor de hoge benzine accijns.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Zieke kat

@2 Wat een dedain voor twee grote steden met twee belangrijke klassieke universiteiten. Alleen als het over de randstad gaat dan telt het?

En wat is er hol aan de “retoriek” van Irrgang? Duidelijke taal, lijkt me.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Sjaak

Hmmm als de auteur van dit artikel iets verder had gelezen had hij gezien dat (in ieder geval) de SP wel degelijk bezig is met de kredietcrisis. (Kant, Marijnissen en Irrgang) Ik had op deze website wel iets meer uitdieping verwacht van de materie in dit geval.

En volgens mij is Groenlinks (Vendrik) ook al tijden bezig!

Ik geef toe dat zowel SP als Groenlinks zich NOG beter kunnen profileren in dit debat alleen heeft het voor beiden, ondanks vele inspanningen, weinig opgeleverd!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Martijn

@Sjaak: Wat in dat SP stuk staat gaat allemaal over de kredietcrisis en hoe te voorkomen dat het nog eens gebeurt. Wat ik verwacht zijn mooie Keynesiaanse investeringsplannen in OV en groene energie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Bismarck

@1: Als je het stuk van Elsevier leest, komen ze zelf wel niet veel verder dan “Wouter moet met slimme stimuleringen doen”, wat ze daar dan mee bedoelen, willen ze niet uitleggen.

Wat ik wel begrijp uit het artikel is dat Wouter eigenlijk niet zoveel hoeft te investeren, want “Een flink deel van iedere euro aan algemene stimulerende maatregelen zal weglekken naar het buitenland” en “nu de Duitse regering een tweede en omvangrijk stimuleringspakket afkondigt”.

Hahaaa, de Duitsers stimuleren onze economie, want ze smijten een grote zak geld ertegenaan daar en dat zal deels weglekken en gezien de omvang van de handel tussen Nederland en Duitland, weet ik ook wel waar het heen gaat lekken!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Martijn

@Bismarck: Die Duitsers zijn ook niet gek, die gaan alles uitbesteden aan Siemens, Bosch en Krupps en zo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Bismarck

@13: Die hun kolen en ijzererts laten invoeren en hun apparaten laten uitvoeren via de haven van Rotterdam. Dat plus al die Duitsers die dan hun geld komen uitgeven in Venlo.

Bij nader inzien ontdek ik een een slimme stimulerende maatregel: Elke zondag koopzondag in steden langs de Duitse grens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Shopaholic

Elke zondag koopzondag in heel Nederland, daar creeren we pas een hoop banen mee!

En als we dan ook nog eens met z’n allen elke zondag uitgebreid gaan winkelen in plaats van de hand op de knip te houden, stimuleren we de economie enorm.

  • Vorige discussie