Welkom

Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.

Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!

Cafépraat (6217)

#272 beugwant

En weer een (commerciële) zorgorganisatie failliet geboekhoud. https://www.1limburg.nl/ontzorgd-wonen-failliet-doorstart-met-andere-partij
Het is volgens mij net zo min toeval als al die stalbranden.

#147 Test
#147.1 Hans Verbeek - Reactie op #147

Kinderen belanden niet in het ziekenhuis met corona. Het is niet zo erg als kinderen een milde besmetting doormaken: gecontroleerde opbouw van immuniteit.
Ik denk dat een lockdown voor risico-groepen heel goed zou werken om de druk op de zorg te verminderen. Want dat is nu een probleem.
Stuur niet op het aantal positieve testen, maar op het aantal ziekenhuisopnames.

#147.2 Frank789 - Reactie op #147.1

[ Kinderen belanden niet in het ziekenhuis met corona. ]

Daar hebbie ‘m weer met zijn foute “100%” uitspraken.

3% van de ziekenhuisopnamen van de afgelopen 4 weken waren kinderen van 0-9.
De afgelopen 4 weken zijn er 5200 mensen in het ziekenhuis opgenomen, waarvan dus 155 kinderen onder de 9 jaar.
En dat zijn er 155 teveel!
.
[ Stuur niet op het aantal positieve testen, maar op het aantal ziekenhuisopnames. ]

Dat doen ze al 1,5 jaar, ze laten mensen ziek worden en doodgaan naar mate van capaciteit van de bedden en IC-bedden. Ze bestrijden de besmettingen niet waardoor de kans op varianten steeds groter wordt.

https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/#Corona_man_vrouw_leeftijd

#147.3 Bookie - Reactie op #147.2

Vreselijk dat OMT, gezondheidsraad met hun wetenschappers. Dat bedoel je toch?

#147.4 Bismarck - Reactie op #147.1

Kinderen hebben ouders, die bijna onvermijdelijk mee besmet worden met hun kinderen en grootouders, die in geval van een besmet kind ook risico’s lopen, tenzij ze permanent van hun kleinkinderen gescheiden worden.

#147.5 Test - Reactie op #147

Alles maar weer dicht s’avonds. Ook het sporten is weer de klos terwijl dat juist goed kan zijn in deze lastige tijd.

#113 Bookie

Best wel een vervelende en intolerante partij dan Bij1.

https://www.at5.nl/artikelen/212077/bij1-wil-huidige-dodenherdenking-niet-meer-in-amsterdam-in-de-basis-racistisch-en-onvolledig

Om dan met Anton de Kom aan te komen om je punt te maken. Hij behoort tot de meer bekende verzetshelden. Weerlegt hun punt eigenlijk.

#113.1 Joost - Reactie op #113

Het staat er niet zo subtiel, maar er staat dat ze een inclusievere dodenherdenking willen. En dat lijkt me een goed idee.

BIJ1-fractievoorzitter Jazie Veldhuyzen zegt in een reactie dat hij de bewuste passage ook wat “scherp geformuleerd” vindt. “Dit lijkt er voor sommige mensen misschien op dat wij de Nationale Herdenking niet in Amsterdam willen, maar dat is niet zo.”

Wel moet de herdenking volgens Veldhuyzen anders: “De herdenking moet inclusiever. Als er solidariteit is met alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, waarom gaat het op De Dam dan nooit over de vier miljoen Indonesische slachtoffers die om het leven kwamen door de Japanse bezetter?”

Dit is een concept-programma. Kan me goed voorstellen dat dit niet zo in de uiteindelijke versie gaat staan. Kan je me zeggen wat er precies intolerant aan de uitleg van de fractievoorzitter is?

#113.2 Bookie - Reactie op #113.1

Als je een nationale herdenking waar Nederlands oorlogslachtoffers (ongeacht huidskleur, afkomst) racistisch noemt is dat intolerant. Als je van een nationale herdenking waar veel mensen waarde aan hechten een internationale herdenking wil maken is dat intolerant.

Kan je beter pleiten voor meer aandacht voor de herdenking van 15 augustus.
https://15augustus1945.nl/waarom-herdenken/

#113.3 Spam - Reactie op #113.2

Wanneer je een gebruik of traditie wil veranderen om het meer inclusief te maken en niet slechts relevant voor een deel van de bevolking is het inderdaad weinig productief om te beginnen met dat gebruik racistisch te noemen. Om dezelfde reden is het weinig productief is om problemen met economisch en sociaal achtergestelde jongeren in achterstandswijken als Marokkanenproblemen te beschrijven. De hakken gaan direct in het zand (zie Bookie). Het leidt de discussie af van het probleem dat je wil bespreken.

Wat Bij1 wel heel goed wat populistisch rechts heeft afgekeken is dat dergelijke overdrijvingen heel goed werken om een punt op de agenda te krijgen. De kunst is om daarna niet in de overdrijving en polarisatie te blijven hangen. In het artikel van At5 gaat de fractievoorzitter dan ook direct netjes over op de juiste toon en inhoud. Bij delen van populistisch rechts lijkt de polarisatie zelf het doel en zouden echte probleemoplossingen en inhoudelijke discussie dat doel alleen maar in de weg zitten.

Zwarte Piet is een mooi voorbeeld van hoe deze tactiek van ‘benoemen’ om de discussie op gang te brengen tot succes kan leiden. Of Zwarte Piet racisistisch is en of de aanhangers van behoud van Zwarte Piet dat zijn is een zinloze discussie die onnodig vaak veel te heftig wordt gevoerd. Maar deze framing heeft uiteindelijk wel een echte en structurele verandering in gang gezet die decennia lang onmogelijk bleek.

#113.4 Frank789 - Reactie op #113.3

Uitstekende reactie.

[ dat dergelijke overdrijvingen heel goed werken ]

Iedereen is het er volgens mij intussen wel over eens dat er geen mensenrassen bestaan, de verschillen zijn te minimaal. Ik krijg echter de indruk dat men dat foute “racistisch” niet kwijt wil omdat het zo krachtig is. Je krijgt er gegarandeerd aandacht mee.
Black Lives Matter klinkt ook veel krachtiger dan African American Lives Matter, terwijl je het juist niet over huidskleur zou moeten hebben.

[ De kunst is om daarna niet in de overdrijving en polarisatie te blijven hangen. ]

Dat is wat m.i. bij Zwarte Piet niet gebeurt. Accepteer het compromis Grijze Piet en ga door naar het volgende pijnpunt, maar ga niet als een ouderwetse kolonisator jouw wil 100% opleggen over een eeuwenoude traditie. De Katholieke kolonisators hebben de “heidense” feesten ook niet verboden maar omgezet in bv. Kerstmis en Pasen.

#113.5 Frank789 - Reactie op #113.2

[ een internationale herdenking ]

Kom nou. Het was “ons Indië”. Niks internationaal.

#113.6 Hans Custers - Reactie op #113.1

Dit is een concept-programma.

Precies. Als je partijen gaat beoordelen op concept-programma’s van lokale afdelingen blijft er vermoedelijk geen enkele over waar je nog op zou kunnen stemmen.

#119 Bismarck
#79.1 basszje - Reactie op #79

Er zijn namen voor landen waar de heersende partij de welgestelde achterban uit het zicht van verantwoording houdt en crimineel gedrag probeert te verbergen.

#79.2 Bookie - Reactie op #79

Alleen voor toeslagen. Ik denk dat miljonairs vaker worden gecontroleerd op aftrek voor monumenten dan minima :)

#78 Frank789

Trending in Nederland
#Thierryisgevaccineerd
#baudetisgevaccineerd

Het schijnt in de trein te zijn gebeurd door vier Marokkanen … :)))

https://twitter.com/diederikebbinge/status/1462080529176616976?s=20
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/22/twitter-geeft-engel-en-baudet-een-koekje-van-eigen-deeg-a4066395
.
Moeten Engel en Baudet nu voor een tribunaal komen? Ja, toch?

#78.1 Hans Verbeek - Reactie op #78

Heksenjacht :-D

#78.2 Frank789 - Reactie op #78.1

Koekje van eigen deeg…

#74 Hans Verbeek

Het IMF speelt de curator in het bijna failliete Nigeria.
Nigeria: IMF Tells Nigerian Govt to Remove Fuel, Electricity Subsidies Early 2022
https://allafrica.com/stories/202111220007.html

The International Monetary Fund (IMF) has advised the Nigerian government to completely remove fuel and electricity subsidies in early 2022.
The Washington-based organisation noted that the removal of “retrogressive” fuel and electricity subsidies should be considered a priority as part of the government’s fiscal policy.

Er is nog maar weinig veranderd: de hoogopgeleide blanken zullen wel even uitleggen hoe je zo snel mogelijk de grondstoffen (aardolie) te gelde maakt zonder dat de inheemse bevolking daar van meeprofiteert. #neokolonialisme

#938 Frank789

Als een bedrijf in 12 jaar 1 keer milieucontrole krijgt wordt er in 1 op de drie gevallen minstens 1 overtreding geconstateerd die in 1 op de 50 gevallen leidt tot een boete die in 1 op de drie gevallen nooit betaald wordt.

Beetje extreem uitgewerkt, maar desalniettemin een geweldige prestatie voor een derdewereldland als … Nederland.
En dan moeten we nog gaan controleren op varend ontgassen…

https://nos.nl/artikel/2405965-milieuovertredingen-weinig-gecontroleerd-vaak-niet-bestraft

#938.1 Frank789 - Reactie op #938

En nog meer…
Mogelijk schadelijke hoeveelheden PAK’s door verkeerde methode bij controle op uitstoot asfaltcentrales.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/19/asfaltcentrales-verkeerd-gecontroleerd-a4066203

#2 Cerridwen

https://www.theguardian.com/world/2021/nov/19/wtas-hardline-approach-to-peng-shuai-presents-china-with-new-problem

Interessant: de WTA gaat er hard in tegen China rondom het verdwijnen van Peng Shuai. Meestal zijn sportbonden geneigd voor het grote geld veel met de mantel der liefde te bedekken. Maar het geduld met China neemt duidelijk af. Niet prettig voor China, met de Olympische Winterspelen voor de deur. Biden denkt in elk geval na over een boycott:

https://www.nbcnews.com/politics/white-house/biden-says-he-considering-diplomatic-boycott-2022-beijing-olympics-n1283971

#2.1 Bismarck - Reactie op #2

Zijn toch weer drie medailles meer voor Nederland (Mass start mannen, 1000m en 1500m vrouwen).

#2.2 Frank789 - Reactie op #2

[ Biden denkt in elk geval na over een boycott ]

Ja, maar ondertussen wapens aan de moordenaars van Kashoggi verkopen.
https://www.fairobserver.com/region/north_america/peter-isackson-joe-biden-news-mohammed-bin-salman-mbs-saudi-arabia-gulf-news-73495/

#944 Hans Custers

Personeel als wegwerpartikel:

Dit keer is er geen loonsteun (NOW). Volgens de kabinet past die regeling minder goed in de huidige arbeidsmarkt, omdat veel bedrijven staan te springen om mensen. Daarnaast zou het lastig zijn om een regeling op te zetten.

(Bron: NOS)

Al snap ik ook wel weer dat het lastig is om op het laatste moment een regeling op te zetten, nadat je anderhalve maand je kop in het zand hebt gestoken voor het stijgende aantal besmettingen.

Kun je het café- of restauranteigenaren eigenlijk nog wel aanrekenen als ze bij een volgende verkiezing uit pure frustratie extreemrechts stemmen?

#944.1 basszje - Reactie op #944

De NOW was ook nooit om het personeel te doen, maar om bedrijven. Vervelend voor de rechterzijde zijn er in Nederland nog steeds van die arbeidsregels waar je niet omheen kan flexen.

#944.2 Cerridwen - Reactie op #944

De redenering van de krapte op de arbeidsmarkt klopt gewoon? Ik geloof dat de GGD weer mensen zoekt. Loonsteun moet wel een doel dienen, en niet een automatisme zijn.

Het is nou niet zo dat café- en restauranteigenaren als groep nou zo hun uiterste best hebben gedaan om het aantal besmettingen in hun zaken te minimaliseren. Regels bedoeld om besmettingen te minimaliseren en de horeca open te houden matig uitvoeren, en vervolgens direct je hand ophouden bij dezelfde overheid als de regels strenger worden. Mijn sympathie voor de horeca is beperkt.

#944.3 Hans Custers - Reactie op #944.2

De redenering van de krapte op de arbeidsmarkt klopt gewoon?

Ik heb dan ook nergens het tegendeel beweerd. (Alweer een stropop in je allereerste zin. Knap hoor.)

Ik stoor me aan het gemak waarmee het kabinet – figuren die zichzelf zo onmisbaar wanen dat ze altijd maar weer vinden dat ze moeten blijven zitten – horecapersoneel als inwisselbaar behandelt. In veel ketens en vreet- en zuipschuren zal dat waarschijnlijk wel zo zijn. Maar er zijn ook restaurants en café’s waar het personeel wel belangrijk wordt gevonden, waar mensen echt deel zijn van het bedrijf. Het zullen vaak kleinere bedrijven zijn. En die zijn de lul.

Platte generalisaties als “Mijn sympathie voor de horeca is beperkt” zul je van mij niet horen. Ik heb wel het bange vermoeden dat juist de zaken die ik het meest sympathiek vindt hier het hardst door worden geraakt.

Tenslotte, er is toch beloofd dat de huidige maatregelen maar drie weken zouden duren? Dat zet voor de arbeidsmarkt niet zoveel zoden aan de dijk, zou je zeggen. Terwijl het een hele hoop gedoe oplevert, ontslagaanvragen, mensen die een andere baan moeten zoeken, horecabedrijven die nieuw personeel moeten zoeken. Of zouden Rutte en De Jonge stiekem ook wel weten dat het niet klaar is met drie weken.

#944.4 Cerridwen - Reactie op #944.3

Ik heb dan ook nergens het tegendeel beweerd. (Alweer een stropop in je allereerste zin. Knap hoor.)

Je bent het oneens dat het kabinet deze keer geen regeling voor de horeca opzet. Het kabinet noemt daarvoor twee redenen. Een daarvan noem je, maar de andere is al voldoende reden om geen regeling op te zetten. Je kritiek impliceert dan ook dat je het met beide redenen oneens bent, anders snap ik niet waarom je kritiek hebt.

Of dat klopt check ik bij jou, vandaar het vraagteken.

Is het voor jou ook mogelijk om te reageren zonder direct ruzie te zoeken?

Platte generalisaties als “Mijn sympathie voor de horeca is beperkt” zul je van mij niet horen.

Dit is niet een generalisatie, maar gewoon mijn mening. En hij is ook niet plat, want door ‘beperkt’ geef ik al aan dat er heus nog ruimte is voor sympathie van mijn kant voor bijvoorbeeld kleine restauranteigenaren die in de problemen komen door de nieuwe maatregelen. Mits ze hun best hebben gedaan om besmettingen te voorkomen uiteraard, en dat is ook bij kleine restauranteigenaren lang niet altijd het geval.

#944.5 Hans Custers - Reactie op #944.4

Je kritiek impliceert dan ook dat je het met beide redenen oneens bent

Gelul. Ik maak zelf wel uit waar ik het wel en niet mee eens ben.

anders snap ik niet waarom je kritiek hebt.

Dan moet je leren lezen.

Als het je lukt om een keer normaal te reageren krijg je misschien weer antwoord van me. Voorlopig ga ik je maar eens een tijd negeren.

#944.6 Cerridwen - Reactie op #944.5

Gelul. Ik maak zelf wel uit waar ik het wel en niet mee eens ben.

Lekkere reactie weer.

Blijkbaar vind je het erg lastig om aangesproken te worden op de implicaties van wat je schrijft. Dat die implicaties er zijn, is simpele logica.

Voorlopig ga ik je maar eens een tijd negeren.

Ik ben benieuwd.

#944.7 Hans Custers - Reactie op #944.6

Nou goed dan, nog een keer.

Blijkbaar vind je het erg lastig om aangesproken te worden op de implicaties van wat je schrijft.

Nee, ik ben het zat om steeds weer te moeten reageren op verdraaiingen van wat ik zeg en op jouw verzinsels over wat mijn mening zou zijn.

Je bent alleen maar bezig met vliegen afvangen en toont niet het minste beetje interesse in wat ik werkelijk bedoel. En dan houdt het een keer op. Nu dus.

#944.8 Hubert - Reactie op #944.7

Hoi Hans,

Ik ben het eens met Cerridwen dat je de laatste tijd erg bozig reageert. Daarmee kom je onsympathiek over en ik denk dat je minder mensen zult overtuigen. Probeer het eens op een vriendelijke manier.

#944.9 Frank789 - Reactie op #944.8

LOL, nu ik even…

Hoi Hans,

Ik ben het met je eens dat Cerridwen voortdurend loopt te mierenneuken en uitspraken loopt te verdraaien om maar een procentje gelijk te krijgen en het laatste woord te hebben. De intentie van wat je zegt interesseert Cerridwen voor geen meter, het moet tot op 10 decimalen kloppen. In een real life café zou hij alleen aan een tafeltje zitten.
Dus als jullie twee “in gesprek” raken weet ik van te voren dat het eindeloos gaat duren. Op mij reageert hij al niet meer, gelukkig.
Verder leest niemand die eindeloze twistgesprekken meer.

Dag Hubert! (bozige stem)

#944.10 Frank789 - Reactie op #944.9

@ Hubert #944.11

Je neemt niet deel aan de discussies hier, maar je komt wel even als moeder overste één persoon kapittelen en een ander ondersteunen.
Ik zou zeggen, neem deel of bemoei je er niet mee.

Dag Hubert. (zijige stem)

#944.11 Hans Custers - Reactie op #944.8

Hubert,

Dank voor je reactie. Maar dit is nu net de reden dat ik hem maar beter even kan negeren. Als iemand steeds weer mijn woorden verdraait, of mij karikaturale meningen toeschrijft, is op een bepaald moment mijn geduld op. En dan schiet ik inderdaad uit mijn slof.

En, constateerde ik laatst, dan raak ik soms zelfs het overzicht over mijn eigen argumentatie kwijt. Over wat ik bedoelde te zeggen en over wat ik werkelijk heb gezegd. Wat alleen maar een hoop gehakketak oplevert waar niemand wat aan heeft. Beter maar even niet reageren.

Ik ben van mezelf best vriendelijk, trouwens. Al zou je dat van een afstandje misschien niet altijd zeggen.

#944.12 Hubert - Reactie op #944.11

Hoi Hans,

Ik gaf mijn reactie omdat ik het meestal met je eens ben. Maar dat gescheld schiet niemand iets mee op. Gelukkig vind jij dat ook.

Frank 789, die kinderachtige laatste opmerking is meer iets voor elders. Het siert je niet en maakt je niet overtuigender.

#944.13 Cerridwen - Reactie op #944.7

steeds weer te moeten reageren

Dat hoeft niet he. Het is niet verplicht te reageren. Je kan sommige dingen ook negeren.

Je bent alleen maar bezig met vliegen afvangen en toont niet het minste beetje interesse in wat ik werkelijk bedoel.

Het is wel ironisch dat je dit schrijft, want hier blijkt maar weer eens uit dat je niet begrijpt waarom ik op jou reageer.

Als ik op jou reageer, is het omdat ik het niet met jou eens ben. Wat mij betreft kunnen we daar dan vervolgens een inhoudelijke discussie over hebben. Of niet, je hoeft van mij niet te reageren.

Start een nieuwe discussie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*